Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Q450 GE25VAH i uterummet  (läst 3873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Q450 GE25VAH i uterummet
« skrivet: 15 maj 2011, 09:38:56 »
Jag funderar på att sätta in en VP i uterummet för att få AC på sommaren och värme på vår och höst. Uterummet är i sydvästläge på 26 kvm med kanalplasttak och isolerglas på två sidor (uterummet är i vinkeln på huset så de andra två sidorna är själva huset). Man kan få Q450 (GE25VAH) för 9995kr+montering just nu tror ni att en sådan skulle fungera i mitt uterum?

/Kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2011, 11:30:53 »
Pga avsaknad av svar kan man kan dra slutsatsen att det inte är en urusel maskin för mitt uterum, eller?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2011, 08:23:09 »
Ska du bara köra den i värmeläge på våren och tidig höst då det inte är så kallt så är det inga konstigheter att välja GE25VAH
Jag tror dock att du vartefter kommer att utöka ditt användande av uterummet och satsa då istället på GE35VAH som har mer att leverera när kylan kommer.

Om du nu enbart kommer att köra AC på sommaren och värmepumpen på våren och tidig höst och inte använda underhållsfunktionen på +10 grader så finns det väl lite fler modeller att välja på som ligger bättre till prismäsigt !

Garantimässigt kan det bli lite problem om uterummet ska stå kallt hela vintern med allt vad det innebär som tex fukt då innerdelarna är klassade som IP20 och därmed inte för att sitta "utomhus"

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2011, 22:48:42 »
Ja så är det. Värmeläge vår och höst och kanske en kall sommarmorgon för att äta frukost i uterummet. På sommaren lär den få gå på AC för fullt för att få ner temperaturen till drägliga nivåer. 10-gradersfunktionen kommer inte användas.

10 000+monteringskostnad kan jag lägga utan att fundera så mycket. Men GE35VAH förefaller flera tusenlappar dyrare och då blir det lite mer känsligt rent kostnadsmässigt då jag måste besvara mig själv frågor som "kommer uterummet användas sååå mycket mer med en större pump än med en liten att extrakostnaden kan försvaras" och liknande.

Ge mig gärna tips på de pumpar du tänker på som ligger bättre till prismässigt utan 10-gradersfunktion.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2011, 07:53:11 »
GE35VAH borde inte vara speciellt mycket dyrare men däremot bra mycket bättre om funderingar pÃ¥ ännu  längre säsong kommer framöver  :)

Billigast av dom "kända" märkena är nog Panasonic
CE9LKE är den billigaste så kallade "nordiska" modellen
Sen finns det en uppsjö med andra modeller från Panasonic som paralellimprteras hit till ännu bättre priser
Då den knappt ska användas i minusgrader så fungerar förmodligen vilken som helst av dom importerade modellerna.

Vill du komma ännu billigare undan så har du en hel dröse med maskiner från Jula, Rusta och andra lågprisvaruhus, borde fungera för ditt ändamål och då du lär få lite garantiproblem när du monterar "utomhus" vintertid så ska du nog inte lägga ut för mycket pengar.





Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #5 skrivet: 19 maj 2011, 19:42:17 »
IP20 kan det vara i ett uterum. Första siffran är väl skydd mot beröring och andra siffran mot vatten och det säger väl inte mycket om det är ok med uterum eller inte? Möjligen kondens pga temperaturväxlingar kan ha med IP-klassningen att göra? Eller är jag ute och cyklar månne?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #6 skrivet: 19 maj 2011, 21:52:28 »
Med tanke på hur mycket kondens (fukt) det blir i ouppvärmt uterum speciellt sen höst och tidig vår så har jag svårt att tro att innerdelen med IP20 ska vara godkänt för det ändamålet.
Men jag är ingen proffs på vad dom olika IP klassningarna gäller för dessvärre men det finns förmodligen någon här på forumet som kan svara helt säkert på detta.
Har svÃ¥rt att tänka mig att tex Mitsubishi Electric skulle ta garantiärenden pÃ¥ innerdelen dÃ¥ den nästan är att jämföra med utomhusplacering, nästan värre att ha den i ouppvärmt / dÃ¥ligt ventilerat uterum  dÃ¥ det blir extremt fuktigt i mÃ¥nga av dom.
Nu kanske inte alla blir lika fuktiga som vårat i och för sig :)

Sen kan det  skilja pÃ¥ vad man menar med uterum och dÃ¥ även klimatet i dessa.
Vissa uterum har tex +10 grader under sen höst, vinter och tidig vår medans förmodligen dom flesta står helt ouppvärmda och dåligt ventilerade.
En del har golvvärme, riktigt bra isolerglas och mycket väl isolerande kanalplasttak och kallar det uterum men det är nästan som en utbyggnad då dom håller normal rumstemperatur där.



 
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Q450 GE25VAH i uterummet
« Svar #7 skrivet: 20 maj 2011, 21:41:58 »

  Vi kör med en GE25 pÃ¥ vÃ¥r vindsvÃ¥ning . Den har inga som helst problem att köra A/C pÃ¥ de 45kvm det är frÃ¥gan om . I vintras orkade den med hela vintern ner till -25 .
   Man kan dock ej jämföra uterum med vindsvÃ¥ning riktigt rättvist. Uterum mera värmeförlust och vindsvÃ¥ningen fÃ¥r stor del av värmen frÃ¥n nedre vÃ¥ningen .
    Men som vÃ¥r och höst samt A/C ska det inte bli nÃ¥gra problem anser jag för ditt ändamÃ¥l !  Testa , den är ju ändÃ¥ billig . Inte mycket att förlora pÃ¥ .
    Dessutom är den tyst , innerdelen har 5 fläkthastigheter , 1:an till 3:an är helt acceptabla nivÃ¥er fast man befinner sig nära den . Ytterdelen likasÃ¥ bara man kör med markstativ !

           Thumbsup
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!