Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste man byta ut hela systemet??  (läst 1298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dafo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
MÃ¥ste man byta ut hela systemet??
« skrivet: 29 april 2009, 08:52:29 »
Hej Alla

Jag har sökt på forumet men inte hittat något svar...
Kanske nån vet hur jag skall gå tillväga....

Jag har idag en vedpanna och en gammal jordvärme anläggning med koppar slingor i marken, pumpen är en terraterm 11 med r22 fyllning.
Pumpen har lagt av helt och hållet, så nu är frågan om jag måste gräva ner ny slang plus en ny pump?
Jag har haft hit 4 st installatörer och dom säger att du inte kan använda det gamla systemet utan att jag måste gräva nytt plus en ny pump.

men jag skulle vilja använda dom gamla kopparslingorna som redan ligger i marken ,går det inte bara att köpa en ny pump plus ett nytt köldmedium?

Tacksam för svar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: MÃ¥ste man byta ut hela systemet??
« Svar #1 skrivet: 29 april 2009, 09:15:25 »
Anledningen till att potentiella leverantörer inte vill använda gamla systemet är att dagens markvärmepumpar cirkulerar en spritlösning i markslingan, inte köldmediet. Värmeväxling till köldmediet sker inne i pumpen.

Rören i kopparslingan är lite för klena för att cirkulera spritlösningen. Det brukar ocksÃ¥ vara sÃ¥ att markslingan till pumpar med direktförÃ¥ngning, som systemet kallas, var dimensionerade för högre effektuttag per meter slinga än vad som är brukligt idag. Den gamla kopparslingan är alltsÃ¥ för klen för dagens pumpar bÃ¥de till längd och diameter. 

Det är väl bara Sirius som levererar pumpar med direktförångning idag.

Citera
http://www.siriusab.se/

Det borde gå att använda kopparslingan parallellt med en ny markvärmeslinga men det kan bli lite intrimningsproblem som kanske inte leverantörerna vill ta i. Det är nog olja i rören också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Dafo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥ste man byta ut hela systemet??
« Svar #2 skrivet: 29 april 2009, 09:23:56 »
tack för svar...

Kan man använda sig av sirius pump till det befintliga systemet??
Eller är det bara att inse fakta och gräva ner ny slang..

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: MÃ¥ste man byta ut hela systemet??
« Svar #3 skrivet: 29 april 2009, 10:50:39 »
En ny vp med nytt köldmedium använder en annan typ av olja dvs esterolja i stället för mineralolja. Oljerester av den gamal typen kan vara svår att få bort.
Mitt råd: Gräv ner ny slang.
Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!