Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftburen värme med FTX 80/90-tal  (läst 2473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« skrivet: 27 januari 2022, 08:31:30 »
Hej,

Finns inte många alternativ för oss med hus från 80/90 tal med ACJ + ACB som värmekälla.

Jag har försökt söka fram information samt kontakta installatörer för att ta reda på om vilket alternativ som är den bästa ur hållbarhetssynpunkt. Jag ska göra en stor investering som jag vill vara nöjd med även om 15 år.

Utrustningen jag har är: ACJ + ACB från 1991. samt VVB från 2009.
Jag vill byta ut ACJ och ACB då dessa har passerat sin tekniska livslängd. Men med anledningen av att sänka min årliga energikostnad.

Alternativen som jag har hittat är:
1.
Byta ut ACF mot RDKS.
Byta ut ACJ mot ACJB (El)
Installera LLVP.
Kostnad: cirka 100.000kr inklusive installation.

2.
Byta ut ACF mot Heru 100
Byta ut ACJ mot Alig VB250L.
Installera NIBE F2125 8kW
Installera VVM-310.
Kostnad: 164.000Kr + installation

3.
Ersätta FTX och värmesystem till:
Nibe F370 + Alig VB250L
Pris: 66549kr + Installation.

4.
Byta ut ACF mot  RDKS
Byta ut ACJ mot ReFlow.
Behålla varmvattenberedare.
Pris:148917 ink installation.


Svaret jag får från installatörer är att det inte går att räkna hem en installation av LLVP då kostnaden är så pass mycket högre än övriga investeringar.

Min uppskattning är dock att installationen av en vattenburen luftvärmare med LLVP är den mest ekonomiska investering på sikt som jag kan göra om jag räknar på att elpriset framöver kommer ligga runt 2kr /kWh.

Vad är era åsikter? räknar jag fel? tänker jag fel? vad hade ni gjort med dessa förutsättningar?
Eller ska man helt byta värmesystem till annat vattenburet?

Jag bifogar en bild på beräkningar som jag gjort utifrån de offerter jag fått och med min energiförbrukning från energideklarationen som indata. Dock är jag osäker på min uppskattade energibespring med respektive utbytesalternativ och även livslängder på utrustningarna.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2022, 09:15:49 »
Intressant sammanställning. Är alt 2 NIBE S2125 med VVM-310 ett officiellt alternativ från någon återförsäljare? Förutom att avfrosta kör ju S2125 även varmvatten under perioder och då blir luftflödet luftvärmeagggregatet väldigt svalt och det kan kännas dragigt. Hur stort är huset, var i landet står det och vad uppgår el-förbrukningen till? Att installera en LLVP borde absolut vara lönsamt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2022, 11:07:46 »
Offerten med Nibe utrustning både den med LV och den med F370 är offererade av Nibe. Dock rekommenderar Nibe F370 framför LV då det är svårt att få ekonomi i att installera LV enligt dem.
Men när jag räknar på det så är det omöjligt att få ekonomi i att installera en F370 med incitamentet att sänka energikostnaden.

Vet inte hur Nibe tänker att man ska lösa att det blir kalt vid avfrostning/varmvattenproduktion. Om det sitter någon buffertank kanske med varmvatten. men inget som framgår i offerten.

Absolut, att behålla utrustningen jag har och komplettera med en LL är en väldigt bra ekonomisk investering (se bifogad bild (ACJ + ACF + IVT+ LLVP) den posten är att enbart installera en LL. Men då har jag fortfarande kvar allt det gamla som kan gå sönder imorgon. och komforten har mest troligt blivit försämrad.

Elförbrukningen idag ligger på 14360kWh för ett helt år exklusive hushållsel.

I sista alternativet där en ReFlow installeras det är egentligen samma lösning som med F2125 fast utan varmvattenproduktion. Den borde väll ha samma problem vid avfrostning?






Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2022, 11:38:08 »
Ok, det var en nyhet för mig att NIBE själva offererar varianten med S2125 och VVM-310 till Alig VB250L. Någon särskild bufferttank tror jag inte ingår om det inte står det i offerten men jag hade glömt detaljer om VVM-310 konstruktion som fungerar så att värmen även kan tas "från varmvattnet" genom en shunt. Alltså inget problem med sval tilluft under varmvattenkörning. Varmvattnet i VVM-310 värms i en slinga som går inuti tanken när man tappar varmvatten. Avfrostningen kan gå på runt 6-8 min och det är liknande för ReFlow men S2125+VVM-310 borde klara det bäst. S2125 kan ge den största energibesparingen men investeringen är som sagt högre. Med en ganska låg elförbrukning på 14360 kWh för värme och varmvatten blir dock energibesparingen med S2125 bara marginellt bättre än med F370 och Alig VB250L.

När jag försöker räkna på det i NIBE's gamla dimensioneringsprogram och antar att huset står i Örebro så blir den extra energibesparingen med S2125 över F370 ca 1000 - 2000 kWh/år. (Energibesparingen med FTX är dock inte inkluderad i denna uppskattning vilket behöver göras). Och är ju investeringskostnaden för S2125-alternativet betydligt högre så det tar väldigt många år att tjäna igen.
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 12:59:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2022, 12:13:13 »
Hej,
Tack för bra respons.

Jag skickade offertförfrågan till Nibe gällande LLVP med luftvärmare. Då vidarebefodrade de förfrågan till Alig venilation som offererade Nibe F370 + Alig VB250 L.
Då bad jag honom offerera med LLVP istället och fick då offerten med S2125. Så det är väll Alig ventilation som offererat detta och inte Nibe. Men kan tilläga att med i offerten så ligger en post Shunt.

Hur som helst så trode inte han att jag kan räkna hem denna investering utan förslåt ändå F370. Dock kommer inte F370 ge speciellt mycket lägra energiförbrukning än vad jag har med dagens värmesystem (det som kan sänka är att jag kan producera varmvatten med frånluft under sommarhalvåret). Men antar att eftersom man med F370 främar ut all energi i frånluften och måste således ta in all tilluft utifrån så behöver jag värma inluften mycket mer med denna lösning istället för med dagens som återvärmer tilluften med frånluften samt blandar in cirkulationsluft som är rumstempurerad.

Men du tror att en F370 med Alig VB250 kan komma att sänka min energiförbrukning?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2022, 12:34:10 »
Bra att Alig är med och stödjer försäljningen av konceptet och man kan få support därifrån också. Du menar LVVP = luftvattenvärmepump. LLVP = luftluftvärmepump. Vattenförbrukningen av varmvatten i ett hushåll brukar man anta är ca 4500 kWh/år. Om man tar varmvatten utspritt över dygnet kan mycket anses värmt av kompressorn och då sparar man upp till 3000 kWh/år på varmvattnet jämfört med en elektrisk varmvattenberedare. Det gjordes en studie vid Lunds Tekniska Högskola kring 2005 där man slog fast att FLVP ger bättre energibesparing än FTX. FTX kommer främst till sin rätt om man bor långt norrut med långa och kalla vintrar, då betyder värmeväxlingen mer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2022, 12:46:51 »
Hej,
Fel av mig. Frågade Nibe efter LVVP.

Okej, så om jag installerar en Nibe F370 kan jag kanske räkna med en besparing i energi på 3000kWh jämfört med dagens?

Men är jag ändå helt ute och felberäknar m jag antar att energibesparingen för uppvärmning hus (idag 10500kwh) kan halveras eller mer med en LVVP? samt att tappvarmvattnet (2720kWh enligt energidekl) kan halveras även den?

För om man räknar på det att jag sänker årlig energikostnad med 50% eller med på dessa poster (golvvärmen och hushållsel blir ju oförändrad) då blir energibesparingen drygt 7000kWh
Med dagens priser är det ju cirka 14000kr. om priset går ner lite igen så kanske vi hamnar på 12000kr.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2022, 13:03:28 »
Många faktorer att inkludera i kalkylen Sc:,h Energibesparingen borde bli högre med S2125 och skilja mer mot F370 än vad jag skrev ovan tidigare. Behöver fundera lite till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2022, 13:22:39 »
Förstår att det är svårt att beräkna enbart på en modelleteckning.

Men tänker grovt:
F370:
Möjlig besparing mot idag:
Energiåtgång drift av fläktar borde gå ner.
Energiåtgång uppvärmning varmvatten borde gå ner.
Energiåtgång uppvärmning tilluft värme hus borde gå upp (då all frånluft går till att värma varmvatten istället)

Med en LVVP och ny FTX.
Energiåtgång fläktar går ner.
Energiåtergång ökar från 60 till 80 procent i och med ändring från plattvärmeväxlare till roterande.
Energiåtgång uppvärmning varmvatten borde mer än halveras om LVVP har en SCOP över 2 (vilket typ alla LVVP har idag?)
Energiåtgång uppvärmning hus borde halveras då den konverteras från direktel till vattenburet och LVVP med SCOP värde över 2.

Och investeringkostnaden blir ju inte 100% då investeringskostnaden för F370 är 66500 så kan jag dra av det från alternativet med LVVP. då blir kostnaden för visso fortfarande 100.000kr.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2022, 14:39:36 »
Hoppsan, det blev svårt att nå forumet för en stund men nu fungerar det igen.

Låter riktigt men med senaste modellerna av LVVP skulle jag anta SCOP = 3. LVVP har blivit mycket bättre senaste åren, särskilt vid minusgrader. Är väl om man bor där det är riktigt kallt på vintrarna som SCOP blir lägre.

Tittade igenom den gamla LTH-rapporten kring FTX och FLVP. Grovt sett kan man säga att FLVP sparar 3000 kWh/år mer per år än FTX (främst p.g.a. varmvattnet). FTX sparar grovt 5000 kWh/år i Mellansverige.

Om du har 14360 kWh/år för värme och varmvatten med FTX och skaffar LVVP S2120 så blir det ca en tredjedel el förbrukning netto efter fläktar ca 1000 kWh, dvs ca 5400 kWh/år el. Energibesparing ca 8900 kWh/år och alltså ca 5900 kWh/år bättre än med F370 så det blir en stor skillnad mot det jag först skrev. Det tar kanske 10 år att tjäna ihop den extra kostnaden för S2125 men det beror också på vad man tror om el-priset framöver. Kanske måste vi vänja oss vid ett pris på över 2 kr kWh??
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 14:47:17 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roedluvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2022, 15:04:36 »
Igen, verkligen tack för din engagemang :)

Nu lutar det då åt LVVP ändå. Det enda som behöver lösas då är hur man ska göra för att inte få kallras vid varmvattenproduktion.
Tänker även då att jag kan kolla fler installatörer som kanske offererar Combiwin El/vatten och en annan LVVP för att kanske kunna hitta en billigare installation än Nibe (även om jag gillar Nibe)
Om man har en Combiwin El/vatten kanske den kan starta elvärmen under avfrostningscykeln? även om det är energislöser.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2022, 15:40:42 »
Men jag kom fram till att varmvattenproduktion inte var ett problem med S2125 och WWM-310 eftersom det sitter en shunt där som även kan ta värme "från varmvattnet" i VVM-310. Likaså kommer avfrostningarna att gå bra med den stora tanken som VVM-310 har. Man behöver titta på konstruktionen i detalj och tyvärr är det oftast bara NIBE som har bra tydliga manualer att gå igenom. Undrar om du kan få någon annan tillverkare att offerera en liknande lösning? Annars handlar det nog om att dra in vattenburna radiatorer i huset och skippa luftvärmeaggregatet med bara ett rör.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

markuuus

  • Gäst
markuuus
SV: Luftburen värme med FTX 80/90-tal
« Svar #12 skrivet: 12 december 2022, 10:11:14 »
Hej!

Intressant tråd, hur gick det för dig @Roedluvan. Blev det någon installation?

/MW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!