Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gtryckspressostaten stoppade  (läst 4195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
LÃ¥gtryckspressostaten stoppade
« skrivet: 28 mars 2004, 17:35:35 »
Vaknade i morse med 15 grader inomhus. Pumpen, en C5,  hade stannat. Enligt infon pÃ¥ displayen pga att lÃ¥gtryckspressostaten hade löst ut. När jag tryckte pÃ¥ kvitteringsknappen gick den igÃ¥ng utan problem och den har fungerat precis som den skall sedan dess.

Inga problem med köldbärarflödet efter återstarten, helt normala temperaturdifferenser. Inget skräp i silen förra sommaren, har inte tittat i den sedan dess. Inga av de i bruksanvisningen uppräknade orsakerna passar in. Allt verkar normalt.

Pumpen stannade av samma orsak för ungefär ett år sedan. Det är de enda problem jag har haft. Jag misstänker att det är reglersystemet som spökar.

Har någon annan råkat ut för detta?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:LÃ¥gtryckspressostaten stoppade
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2004, 20:41:17 »
Roland!
På min Thremia skar cirkpumpen (på kalla sidan) efter 3 månader, då löser den för lågt tryck. Katastrofalt dålig cirkulation ska det va innan den löser! Jag glömde öppna ventilerna när jag rensat filtret en gång!!!!!!!! då blev det fullt med rimfrost på hela kompressorn, osså larm/driftstopp pga av lågt tryck. Det tog timmar innan faanskapet tinade upp igen!! Kolla det om den stoppar igen!!!
Som du säger kan det va styren eller pressostaten.
NÃ¥n annan??  kan tex brist pÃ¥ köldmedia orsaka detta???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:LÃ¥gtryckspressostaten stoppade
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2004, 12:38:31 »
Med gasbrist kan lågtryckaren lösa ut, kan enkelt kollas t.ex genom att se om skillnaden mellan in- och ut på kalla sidan minskat vilket inträffar innan den larmar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gtryckspressostaten stoppade
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2005, 09:12:03 »
Bertil, skar brinepumpen när du stängde ventilerna av misstag ?
Vad händer om ungarna fingrar på ventilerna runt smutsfiltret och stängder dem när pumpen är igång ? Pajar kompressorn ? Brinepumpen ? Eller klarar man sig med "rimfrost" på komressorn...
Jag tror jag ska låsa ventilerna med ståltråd...
// Matte

1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥gtryckspressostaten stoppade
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2005, 12:26:15 »
Pumpen "kan" paja av luft eller stopp i cirkulationen då den kyls av mediat som cirkulerar.
När man kör grundvatten maskiner kan fenomenet frusna växlare dyka upp. Roligt tidsödande arbete att tina en plattvärmeväxlare som fusit i ett sådant system. ???
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: LÃ¥gtryckspressostaten stoppade
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2005, 00:05:38 »
Citera
Bertil, skar brinepumpen när du stängde ventilerna av misstag ?
Vad händer om ungarna fingrar på ventilerna runt smutsfiltret och stängder dem när pumpen är igång ? Pajar kompressorn ? Brinepumpen ? Eller klarar man sig med "rimfrost" på komressorn...
Jag tror jag ska låsa ventilerna med ståltråd...
// Matte
Cirkpumpen ska troligen pga av luft...  En annan gÃ¥ng glömde jag öppna ventilerna pÃ¥ kalla sidan efter att rensat filtret, dÃ¥ löste lÃ¥gtryckspressostaten. Kompressorn var täckt av rimfrost, det tar timmar att tina den. Men den startade snällt igen!
Men inge kul om nån fingrar och kanske stänger ventilerna. Särskilt inte vid kyla!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!