Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltillskott vid +1??  (läst 7839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #15 skrivet: 18 december 2010, 23:16:41 »
Citera
Fast jag fattar inte riktigt varför den ska tillverka 62° tappvarmvatten helt plötsligt medans den nöjer sig med 50° i normalfallet

Just den körningen kanske var en legionella körning
Därav den höga temperaturen

Nej, har den funktionen avaktiverad. Den värmer alltid varmvattnet med el till 62° när det börjar bli kallt ute, runt -5, stänger sedan av när den nått 62° och shuntar ut det (har jag fattat det som?) till värmekretsen. Bir det varmare ute slutar den värma vattnet till 62 utan håller varmvattnet till 50°.
Ingen aning om det ska vara sÃ¥ eller ej men allt funkar i övrigt och det blir aldrig kallt  eller saknas varmvatten iaf.
Har just beställt tilläggsisolering till de 15 cm kutterspånet på vinden så får vi om jag slipper sponsra fortum med mer än nödvändigt.
244m2 Betong/Lättbetonghus utanför Stockholm,byggår 1943
IVT Air 90 290A/W + En st fulZibro i tvättstugan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #16 skrivet: 19 december 2010, 00:03:23 »
Citera
Fast jag fattar inte riktigt varför den ska tillverka 62° tappvarmvatten helt plötsligt medans den nöjer sig med 50° i normalfallet

Just den körningen kanske var en legionella körning
Därav den höga temperaturen

Nej, har den funktionen avaktiverad. Den värmer alltid varmvattnet med el till 62° när det börjar bli kallt ute, runt -5, stänger sedan av när den nått 62° och shuntar ut det (har jag fattat det som?) till värmekretsen. Bir det varmare ute slutar den värma vattnet till 62 utan håller varmvattnet till 50°.
Ingen aning om det ska vara sÃ¥ eller ej men allt funkar i övrigt och det blir aldrig kallt  eller saknas varmvatten iaf.
Har just beställt tilläggsisolering till de 15 cm kutterspånet på vinden så får vi om jag slipper sponsra fortum med mer än nödvändigt.

Det är exakt så det skall fungera - När inte VP'n själv orkar så blandas det in lagom mycket varmvatten från elpannan mha shunten. För att det skall finnas varmvatten att blanda in så värms pannan lite extra av elpatronen när shunten aktiveras.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Elgruppen

  • ELGruppen Thomas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Elektriker.
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #17 skrivet: 21 december 2010, 21:42:30 »
Öka el-patronen till 9kw så går det lite snabbare.
Jobbar som Elektriker och installerar värmepumpar åt ett par mindre lokala rörfirmor.
Själv har jag en IVT Greenline 7.
Installerad Jan 2006.
Aug 2008 byttes exp ventilen och filter.
Årsförbrukning på VP
Ca:4500kw.
Helt klart bästa investeringen i detta hus.
Hus byggt 1949. Trä
Uppvärmd yta: 150m2.
Rumstemp:22

Utloggad Elgruppen

  • ELGruppen Thomas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sölvesborg
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Elektriker.
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #18 skrivet: 21 december 2010, 22:01:01 »
Styrfel fick jag av IVT Service på dom jag sett med samma fel. Ska prova att byta styrkort imorgon.
Jobbar som Elektriker och installerar värmepumpar åt ett par mindre lokala rörfirmor.
Själv har jag en IVT Greenline 7.
Installerad Jan 2006.
Aug 2008 byttes exp ventilen och filter.
Årsförbrukning på VP
Ca:4500kw.
Helt klart bästa investeringen i detta hus.
Hus byggt 1949. Trä
Uppvärmd yta: 150m2.
Rumstemp:22

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #19 skrivet: 22 december 2010, 07:32:23 »
Väntar med spänning på om det är styrkortet som krånglar.
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad straga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #20 skrivet: 23 december 2010, 23:22:58 »



Det är exakt så det skall fungera - När inte VP'n själv orkar så blandas det in lagom mycket varmvatten från elpannan mha shunten. För att det skall finnas varmvatten att blanda in så värms pannan lite extra av elpatronen när shunten aktiveras.
[/quote]
Bode det inte gå att sänka t3 stoppvärde lite till 60 grader bara det inte understiger h värdet ex 54grader ?
EHP 8 AW + CC160
Bor i Göteborg Trähus från 1957 1&1/2 plan med inred källare.
2 glas fönster.
ca 220kvadrat golv yta

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eltillskott vid +1??
« Svar #21 skrivet: 28 december 2010, 09:52:54 »
Citera



Det är exakt så det skall fungera - När inte VP'n själv orkar så blandas det in lagom mycket varmvatten från elpannan mha shunten. För att det skall finnas varmvatten att blanda in så värms pannan lite extra av elpatronen när shunten aktiveras.
Bode det inte gå att sänka t3 stoppvärde lite till 60 grader bara det inte understiger h värdet ex 54grader ?

Jo.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!