Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!  (läst 17900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« skrivet: 17 december 2017, 23:31:38 »
Hej,

HJÄLP! som sagt :(

Har en begagnad 1250 från 2007 som jag har monterat själv 2014. Den har gått 3 år utan problem, sen blev inverter fel 103 och ibland 101. Det finns annat info i larmloggen också.

Först gick det att starta om. Då gick den igen ett tag men sen fungerade kortare och kortare tid till nästa larm, tills den vägrade sätta kompressorn igång. Kompressorn har inte låtit konstigt alls.

 Jag kopplade bort kablarna frÃ¥n kompressorn och gjorde mättningar, resistansmättningar visar samma Ohm mellan alla 3 faser eller lindningar, ganska litet, kommer inte ihÃ¥g, 0.3 eller 1.6 eller nÃ¥t. Ingen kortslutning heller mellan noll och varje lindning.
  Jag har plockat bort invertern och skickat den till nÃ¥n som kunde mätta och kolla om det är fel pÃ¥ den. Han använde extern styrning och sa att den funkar perfekt. Han lätt den stÃ¥ under spänning en längre period. Att felet ligger i att den inte fÃ¥r input frÃ¥n styrningen. Eller alternativt kompressorn skulle vara paj, vilket jag tror inte pÃ¥, som det gick till.
 
 Men innan allt detta ringde jag en instalatör. Första, en lokal kille, otroligt trevlig och ocksÃ¥ ärlig, erkände att han mest monterar och inte är för insatt i inre processer av pumpen. Men han kände en expert. SÃ¥ han ringde och den andra killen skulle vara i trakten om en vecka och lovade att svänga förbi. Det gjorde han och efter att ha tittat pÃ¥ pumpen ringde han till en annan i smÃ¥land och började frÃ¥ga massa frÃ¥gor men pÃ¥ ett sÃ¥nt sätt att jag förstodd att han kunde inte mycket heller. Typ, vad är felkod 103, vad betyder felkod X1000, vilken meny ska han gÃ¥ in för att tvÃ¥ngstarta osv. Till slut sa han, ok tack! Och meddelade mig att i Sverige vi byter hela paketet, för vad som helst kan vara fel och det är omöjligt att veta vad. Och att det gick pÃ¥ 40 tusen. Han har inte gjort mättningar pÃ¥ kompressorn, vilket jag skulle förvänta mig av en "tekniker".
  Jag bara kan inte förstÃ¥ att det här kan vara rätt. Som att Ã¥ka in pÃ¥ en bilverkstad för att bilen vill inte starta eller stannar efter en stund och mekanikern säger att han vet inte varför, man brukar bytta motor bara.
 Finns nÃ¥gon som vet hur man kollar sÃ¥ att man diagnostiserar felet? Jag är säker pÃ¥ att det finns mätningar eller saker man kan kolla för att Ã¥tminstone komma närmare problemet. Är det invertern, kompressorn, värmeväxlare, ett kort, en kontakt, en kabel?

Jag undrar också om det går att styra varje komponent individuellt från en dator, till exempel att sätta igång kompressorn några sekunder utan att pumpen är i drift, bara så att man vet att den funkar. Eller förbigå alla styrkort och styra helt utifrån, med nåt typ Arduino eller annat automatiseringskort. Kanske det ska bli en anna tråd för det. Tack för alla svar!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 18 december 2017, 06:59:51 »
du kan köra alla komponenter för sig, gå in i de djupare menyerna
larm 101 givarfel bt1
larm 103 bivarfel bt3
« Senast ändrad: 18 december 2017, 07:10:32 av DonPablo »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 18 december 2017, 10:03:29 »
På den gamla 1250 så är alla larm mellan 100-106 inverterfel av olika sorter.
Det man kan kolla själv är om det blir spänningsfall på någon fas under drift?

För att kunna mäta resistansen korrekt på kompressorn behöver du en megger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 18 december 2017, 10:32:01 »
Kommer felet när invertern blir varm? Hur kyls den, via brine eller luft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 18 december 2017, 10:53:56 »
du kan köra alla komponenter för sig, gå in i de djupare menyerna
larm 101 givarfel bt1
larm 103 bivarfel bt3

Ok, tack för svaret! Du gav mig hopp! Kan du förklara lite mer detaljerad hur man styr komponenter? Tex kompressorn. Jag förmodar att först ska gå in och sätta på SERVICELÄGE. Sen någon menu som tvingar en komponent att starta. Men vilken?
« Senast ändrad: 18 december 2017, 11:12:49 av ionbaciu »

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 18 december 2017, 10:58:35 »
På den gamla 1250 så är alla larm mellan 100-106 inverterfel av olika sorter.
Det man kan kolla själv är om det blir spänningsfall på någon fas under drift?

För att kunna mäta resistansen korrekt på kompressorn behöver du en megger.

Hur kollar man spänningsfall ? nu startar inte kompressorn nåt mer

ska kolla vad megger är.

Utloggad ionbaciu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 18 december 2017, 11:05:34 »
Kommer felet när invertern blir varm? Hur kyls den, via brine eller luft?

Vet inte om det blev för varm. Men nu slutat starta, så det måste vara nåt annat. Ang. kyln. den har kylpasta och sitter skruvat fast på en stor metallyta. Så kanske brine som cirkulerar därinne? Ingen fläkt har jag sett iaf.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 18 december 2017, 17:36:03 »
Invertern kyls inte av brine, den är skruvad mot vb växlarn

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 18 december 2017, 17:37:26 »
Jag kan inte 1250s menyer utantill, men serviceläge och sen knappa runt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: 18 december 2017, 17:43:52 »
Fel av mig 103 är kommunikationsfel inverter,
2017-12-21 fel igen, 103 är inte kommunikationsfel, den kan larma detta om den får jobba jättehårt! Det var 112, som jag var med om som var komfel
« Senast ändrad: 21 december 2017, 05:26:17 av DonPablo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #10 skrivet: 18 december 2017, 18:02:38 »
Nu vet jag ju inte hur de där värmepumparna är konstruerade, men en elektriker borde väl kunna koppla förbi invertern så den går på nominell effekt (50 Hz) hela tiden.
Fungerar kompressorn då så torde det vara nåt fel på invertern, inte på kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andy81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 18 december 2017, 20:12:09 »
Hej.  Har exakt samma pump och exakt samma fel. Sedan igÃ¥r sÃ¥ gÃ¥r den inte att starta.  Har dock kod 108. Pratade med nibes support idag. Byta inverter verkar vara det man bör göra.  Jag känner mig osäker pÃ¥ om det är värt att lägga pengar pÃ¥ en 10 Ã¥r gammal pump.  Eller om man ska byta till en Ny Nibe 1255 istället? NÃ¥gon som har koll pÃ¥ om det är en bättre pump.  Har läst att föregÃ¥ngaren 1250 har taskig kvalitet sÃ¥ jag vet inte om jag vÃ¥gar satsa pÃ¥ en ny Nibe igen.


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #12 skrivet: 18 december 2017, 20:27:06 »
Byte inverter, Dyrt! Då är ett mjukstartkort billigt =). Nä inte blir det någon inverterpump för mig i alla fall!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 18 december 2017, 20:31:38 »
Vad kostar en ny invertermodul?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1250 trasig- HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 18 december 2017, 20:38:45 »
inverter 7721 + moms till en 1250
kompr  14562 + moms
« Senast ändrad: 18 december 2017, 20:43:06 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!