Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knepig sits: HÃ¥lla till samma effekt eller köpa inverterstyrd bergvärmepump?  (läst 3925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
COP-sifforna enligt objektiva labbtester skiljer bara marginellt mellan en inverter och en modern on/off.
I praktiken är det rimligen inte heller någon nämnvärd skillnad, och vid låga effekter skulle det nog rent utav kunna vara fördel on/off då cirkpumparna står för så stor del av den totala energiåtgången.
Tyvärr har ingen tillverkare ännu presenterat siffror på COP i hela effektspannet på sina invertrar, och så länge detta är fallet så vidhåller jag att vi inte har samma uppfattning i denna fråga.
Du sitter troligen på fakta och skulle kunna presentera dem, det gör inte jag.

Jag bytte själv till inverter för ett och ett halvt år sedan, och visst kan jag se att KB-temp är lägre med den nya värmepumpen, men det är ju jämfört med 17 år gammal värmepump.
Energiförbrukningen på värmepumpen i sig har minskat knappt märkbart jämfört med den gamla värmepumpen.
Jag syftade till ditt påstående om energiuttaget.

Vad gäller övriga punkter så strävar man inte efter en lägre KB temp utan efter en högre.

Gällande testresultat av oberoende institut så kommer de alldrig att återspegla verkligheten då testet låser inkommande KB temp till 0 C från tank och en inverter jobbar med högre inkommande KB än en on/off under merparten av driftstimmarna.
Sätter du dessa 2 teknologier mot varandra i ett verkligt test så framkommer inverternas fördelar.

D

Utloggad oksteine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har erfarenhet av att sätta in en värmepump med ett kort hål. Körde en Nibe 1255-12 mot ett borrhål som är 113m aktivt i 20 månader. Det är inte optimalt, men det går helt bra. Jag skulle rekommendera dig att prova med det borrhål du har. Då kan du göra en ny bedömning på våren om du behöver göra något på köldbärarsidan.


Mvh
Ole Kristian
Nibe 1255 3-12 kw, 160l akkumulatortank 4 rørs, 112m +188m aktiva borrhål paralellkoblet, hus fra 1998 på 250m2+120m2 garasje med gulvarme.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag syftade till ditt påstående om energiuttaget.

Vad gäller övriga punkter så strävar man inte efter en lägre KB temp utan efter en högre.

Gällande testresultat av oberoende institut så kommer de alldrig att återspegla verkligheten då testet låser inkommande KB temp till 0 C från tank och en inverter jobbar med högre inkommande KB än en on/off under merparten av driftstimmarna.
Sätter du dessa 2 teknologier mot varandra i ett verkligt test så framkommer inverternas fördelar.

D

Mitt påstående stämmer, det är så liten skillnad på SCOP på en inverter och en modern on/off att det är försumbara skillnader på energiuttaget från berget.

Man strävar visst efter en lägre KB-temp om man byter till en effektivare värmepump.
En effektiv värmepump KOMMER att sänka KB-tempen eftersom den tar mer energi ur berget och mindre från elnätet.
Vore man däremot trollkarl så skulle man kunna mena att man kan få högre COP och högre KB-temp med en modern värmepump, men så är rimligen inte fallet - vilket jag vidhåller så länge jag inte överbevisats med fakta som stödjer trollkarlen.

När det gäller oberoende tester så testar man inte heller COP vid min eller max-effekt där invertrarna troligen skulle komma sämre ut än on/off.

Det bör rimligen vara fler än jag här i forumet som bytt från on/off till inverter utan att se några större skillnader i effektivitet, inte ens trots att vi bytt från 15-20 år gamla värmepumpar.
På marginalen kanske man kan se liiite lägre energiförbrukning, och liiite kallare KB, men det är ju inte så att COP i praktiken stigit från 3.7 till 5.2 annat än möjligen i labbtesterna.
Hur nu det gått till.

Nu kan jag ju bara uttala mig om Nibe eftersom både min gamla och nya värmepump är av det fabrikatet.
Kan ju hända att Daikins är bättre, det kan jag vare sig bekräfta eller dementera.
« Senast ändrad: 12 november 2020, 14:46:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitt påstående stämmer, det är så liten skillnad på SCOP på en inverter och en modern on/off att det är försumbara skillnader på energiuttaget från berget.

Man strävar visst efter en lägre KB-temp om man byter till en effektivare värmepump.
En effektiv värmepump KOMMER att sänka KB-tempen eftersom den tar mer energi ur berget och mindre från elnätet.
Vore man däremot trollkarl så skulle man kunna mena att man kan få högre COP och högre KB-temp med en modern värmepump, men så är rimligen inte fallet - vilket jag vidhåller så länge jag inte överbevisats med fakta som stödjer trollkarlen.

När det gäller oberoende tester så testar man inte heller COP vid min eller max-effekt där invertrarna troligen skulle komma sämre ut än on/off.

Det bör rimligen vara fler än jag här i forumet som bytt från on/off till inverter utan att se några större skillnader i effektivitet, inte ens trots att vi bytt från 15-20 år gamla värmepumpar.
På marginalen kanske man kan se liiite lägre energiförbrukning, och liiite kallare KB, men det är ju inte så att COP i praktiken stigit från 3.7 till 5.2 annat än möjligen i labbtesterna.
Hur nu det gått till.

Nu kan jag ju bara uttala mig om Nibe eftersom både min gamla och nya värmepump är av det fabrikatet.
Kan ju hända att Daikins är bättre, det kan jag vare sig bekräfta eller dementera.
Snälla, blanda inte ihop effektivitet med hur kall KB är. Tänk utanför boxen att du ökar flödet på KB sidan istället.
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ökat flöde ger ökad driveffekt på cirkpumpen, och då större delen av året har litet effektbehov så innebär det långa perioder med kompressorn på minfart och cirkpump på maxfart = hög andel av den förbrukade energin åtgår till cirkpumpen = låg COP.
Nu har jag inga grafer som kan stödja min teori, den bygger helt på logik och matematik.
Att tänka utanför boxen är inte min starka sida när det finns fysikaliska regler att hålla sig till.
OCH, bergets temperatursänkning avgörs av energibehovet över året, inte av cirkpumpens hastighet, ett ökat flödet ger alltså en lägre inkommande temp och en högre utgående temp, huruvida det är gynnsamt för COP eller ej ställer jag mig frågande till eftersom köldmediat värms av "kallare" brine i slutet av värmeväxlingen om man kör med högt flöde jämfört med om man kör med lågt flöde.
Speciellt vid låga effektbehov så blir ju växlarna "överdimensionerade" vilket borde göra att lågt KB-flöde med hög inkommande KB-temp borde kunna vara positivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Extra tack till Mlöf för att du bekräftade den eftertraktade funktionen på Calibra:n.

Nu är jag inte 100% säker på att den funktionen finns på Calibra ,men det borde den ha då jag tror att dom använder samma/liknande programvara på sina inverters.

Som jag uppfattat det så är Calibra 3/12 istort samma som Inverter Medium, men med en mer service vänlig kylenhet.

Dubbelkolla mina uppgifter med din återförsäljare.


Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!