Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite hjälp med IVT C7  (läst 4614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad easypiece

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Lite hjälp med IVT C7
« skrivet: 31 oktober 2007, 16:13:36 »
Det verkar som om det är många kunniga på det här forumet så jag, okunnig, skulle vilja veta lite mer om min IVT C7. Svara helst på normal svenska då ett alltför tekniskt språk ställer mig utanför. Kanske något för andra på forumet att tänka på; alla som läser dina inlägg är inte värmepumpsexperter... ;)
Lite husinfo först:
Byggt 2002, siporexhus med god isolering i S. Skåne, siporex värmegrund med mek. till/frånluft via värmeväxlare, c:a 190 m2, grundvattenborra o plattvärmeväxlare mellan borra/vp
golvvärme i hela huset, ute o innegivare, cirkulerande vv då aggregatet står i garaget c:a 25 m bort. Bubbelkar.
Har fått skippa djupvattenpumpen p.g.a. skitigt grundvatten o kör nu med jetpump o filter vilket fung. någorlunda.
 
Först skulle jag vilja veta lite om inställningarna i Rego, har haft en del problem med stopp p.g.a. hög pressostat och ändrat på cirkulationspumparna i vp. Nu har jag alltså fått en större skillnad på köldbärarsidan, c:a 11 grader in o 5 ut när den går för värmen, någon grad högre för vv. Hur ska tempskillnader/inställningar ligga för optimal effekt? alltså även värmebärare etc.
Värmen fungerar perfekt MEN huset hushållar dåligt med vv, pumpen drar igång ung. 3 ggr. timme även om man inte använder något. Rören mellan hus och vp är väl isolerade i en byggd kulvert med pu skum och inte intressant att gräva upp.
Har funderat på ackumulatortank då man får längre gångtid men Rego prioriterar ju vv. Hinner inte värmen i huset sjunka för mycket om den står o tillverkar vv i en timme?
Har även funderat på att komplettera med solfångare för vv, men på IVT visste man inte om det gick? eller var man i så fall skulle koppla in detta.
Någon klok gubbe/gumma därute som kan råda en oklok? Behövs mer info så fråga på...
PS. en extrafråga för någon elkunnig; en kanalfläkt där man sätter ned hastigheten till hälften, drar den bara hälften så mycket ström?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #1 skrivet: 01 november 2007, 13:05:06 »
Öppna golvvärmetermostaterna för fullt (max), det är då dessa stänger du får HP-larm.
Ställ in värmen i huset med hälp av kurva och fininställning (du får nog sänka kurvan).

Du kan höja farten på KB-cirkpumpen, (11-5)=6 ºC diff KB är lite väl högt.

Kolla GT8 och GT9 då kompressorn går mot golvvärmen, tempdiff ska vara ca 7-8 ºC, detta kan justeras med den inbyggda VB-cirkpumpen (inne i VP:n).

Kolla sen GT1 och GT9, de ska vara rätt lika, om GT9 är mycket högre än GT1 så öka farten på yttre VB-cirkpumpen.

Räcker vattnet från din VP till bubbelbadet eller har du en extra el-VVB efter VP:n?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad easypiece

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #2 skrivet: 06 november 2007, 19:22:46 »
Tack så mycket Carl N, ska kolla upp vad jag kan justera. Termostaterna står ständigt vidöppna förrutom i sovrummen där man vill ha lite svalare. Kanske ska man minska flödet här istället?När det gäller bubbelbad så får jag begära extra vv nån timme innan så räcker det precis att fylla karet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 08:40:29 »
Jag funderar på VV-laddning 3 ggr/h... Sc:,h
Har du VVC?

Det är kanske även dags att rensa smutsfiltrena på både kalla och varma sidan?
Sen kan växelventilen krångla, men gäller försäkringstillägget på din VP fortfarande så ta hem din installatör att kolla på denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad easypiece

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #4 skrivet: 04 december 2007, 15:33:13 »
Ska kolla filtren,  men sist jag kollade sÃ¥ fanns inget skit alls. Vad är VVC?
Har fler problem nu, jag kan inte få ner tempskillnaden på kb sidan utan den har tvärtom ökat och uttempen ligger farligt nära minus. Den har även löst ett par gånger på hög pressostat utan att temperaturerna visar något konstigt. Kan det vara så att pumpen ger för lite vatten?
Försäkringen är väl ute nu, pumpen köptes 2001-09?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #5 skrivet: 04 december 2007, 15:41:37 »
VVC varmvattencirkulation-(spump)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #6 skrivet: 04 december 2007, 17:19:51 »
En annan grej som kan orsaka hög frekvens på VV-laddningar är luft i manteln på VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #7 skrivet: 04 december 2007, 19:19:16 »
Växelventilen kan strula och läcka annars är min lösning.
Öka diffen på varmvattnet och sänk tempen. Kolla om maskinen heter HT i annat fall vilken version av styrning du har kan läsas av i displayen. Kolla i handeboken manualen hur du gör. Eftersom de jobbar lite olika gäller olika inställningar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #8 skrivet: 04 december 2007, 23:31:54 »
Han skriver att han har VVC. Det kyler ju ner varmvattnet och kan säkert vara orsaken till de många starterna. Ett sätt är att ta bort VVC:n och ersätta den med en varmvatten beredare i huset som toppar upp varmvattnet. Då har man alltid varmt vatten inne i huset. En bonus är att det ger ökar varmvatten kapaciteten. Ställ den på samma eller någon grad varmare bara än vad pumpen ger i varmvatten så drar det inte särskillt mycket mer el.

Har du rensat filtrena på båda sidor om plattvärmeväxlaren? Antar att det sitter filter på grundvattensidan också. Eller har värmeväxlare geggat igen?
« Senast ändrad: 04 december 2007, 23:40:39 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #9 skrivet: 04 december 2007, 23:43:42 »
Läste inte allt och missade vvc-pumpen a:gl
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad easypiece

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #10 skrivet: 05 december 2007, 21:33:24 »
OK, jag kollar läget. Jag har själv funderat på att det är VVC som drar iväg med VV. Det här med VVB i huset är lite tjorvigt. Då jag inte har räknat med en sådan så finns inte riktigt plats. Eller det räcker med en liten plutt på några liter bara?
Ska kolla filtren i helgen o se hur det ser ut. F.n. har pumpen funkat i 1,5 dygn utan hög pressostat eller för låg temp på kb ut. Dock är tempskillnaden på kb in-ut (är det detta vissa kallar delta?) c:a 10 grader vilket är mycket.
Det låter som om växelventilen arbetar, kan man kolla detta på något annat sätt?
Ingen luft i VVB och styrcentralen är en Rego som byttes i fjol på garantiförsäkringen.
« Senast ändrad: 05 december 2007, 21:42:10 av easypiece »

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #11 skrivet: 05 december 2007, 22:01:40 »
Det bör räcka med en ganska liten, så pass att det kalla vattnet i ledningen hinner blandas ut och inte märkas av innan det fylls på med varmt vatten från värmepumpen . Det är väl ca 8l kallt vatten om du har 25m 22mm rör mellan värme pumpen och huset. En 35 liters eller 55 liters borde väl fungera.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite hjälp med IVT C7
« Svar #12 skrivet: 06 december 2007, 12:07:17 »
Dock är tempskillnaden på kb in-ut (är det detta vissa kallar delta?) c:a 10 grader vilket är mycket.

Du måste få ner KB-deltat, är brine korrekt avluftat (luft i cirkpumpen kan ge sämre flöde)?
Är filtrena på kalla sidan rensade?
Ställ upp KB-cirkpumpen på max om du inte gjort detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!