Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skystar takkonvektor  (läst 2539 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Skystar takkonvektor
« skrivet: 13 augusti 2020, 15:50:42 »
Jag är i planeringsstadiet av att montera in frikyla och dÃ¥  använda mig av takkonvektor, har kollat lite pÃ¥ Skystar serien och undrar mest om nÃ¥gon pÃ¥ forumet har nÃ¥gon av dessa modeller och kan tänka sig att dela med sig av lite erfarenheter.

Undrar mest hur bra de kyler? Databladen har jag läst men hur känns det i verkligheten, stor skillnad mellan de olika hastigheterna?
Är det värt att gå upp i storlek för att alltid kunna gå på lågvarv? Eller kan man tänka sig att varva ner på kvällen när man lägger sig? Känns som att det inte stör så mycket om de kör fullt på dagen? Hur upplever ni det?

Andra saker som är bra eller dåliga med dessa? Något man bör tänka på?

All form av input är jag glad över att fÃ¥.  help
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2020, 16:22:44 »
Jag har en sån, dimensionerade den för att klara att värma på lägsta fläkthastigheten, vilket den nästan klarar, kylan räcker inte till oavsett fläktvarvtal.
sitter i ett 25 m2 stort rum med 8 fönster i öst och sydlig riktning.
Jag är inte supernöjd, tycker den bullrar väl mycket även på minvarv.
Hade jag byggt idag hade det blivit golvvärme för värmen och fast monterad AC för kylan.
Min börjar väl nä'rma sig 15 år nu, så det kan ju ha hänt lite med bullernivån, men det är ju svårt att trolla med sånt.

Dock, när man kyler så har man mycket högre smärttröskel när det gäller buller än när man värmer ett hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2020, 13:11:55 »
Tack för input Rickard,
Några flera frågor, vet du vilken modell du har?
Sen att den inte kyler bra nog är det för att den inte är effektiv nog eller andra faktorer som påverkar? Tänker mest rör dimention, pumpkapacitet osv?

Då kanske man inte är fel ut om man väljer den större modellen (80x80) som är både effektivare och tystare..
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2020, 13:54:42 »
Veneto Sabiana Skystar 4-rörsmodellen, 60 X 60, men jag minns tyvärr inte storleken, och det stor inte på den så man kan se det.
Ska du bara köra kyla så har ju tvårörsmodellen högre kyleffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2020, 21:25:21 »
Jag gjorde en rätt grundlig efterforskning på vilken model på takkasetter jag skulle köpa till mitt kylsystem. Kom fram till att på pappret så ser faktisk Skystar trevligast ut när det gäller ljudnivåer, mottryck och kyleffekt.
Så det står 3 stycken SK22 i garaget som väntar på att monteras i tre sovrum.
De enda jag tycker är rätt B är de olika varianter på styrningar de har. Vägg termostaterna är gräsliga. Så blev fjärr till dessa tills jag hittar ett system som går trådlöst med någon snygg väggenhet.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2020, 07:37:30 »
Jag har den kablade varianten av styrning, väggtermostat, det fungerar inget vidare, det är en hel grad mellan stegen i reglering.
OM jag ställer börvärdet på 21 så går fläkten på läge 1 tills det blir <20 grader i rummet, fläktläge 3 triggas inte innan det går ned under 19 grader i rummet.
I värmeläge är detta rätt värdelöst.
I kylläge accepterar man lite större temperaturskillnader utan att det upplevs som en stor komfortförsämring.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2020, 00:46:26 »
Intressant R2, jag har också planer på 3st konvektorer i tre sovrum till höstens projekt.
Jag har fundering på att välja en större modell (sk52) till stora sovrumet som är i söderläge med snetak åt båda håll, dvs sol hela dagen som värmer.
Mest för att få en tystare gång samt lite mera kylkapacitet. Men funderar samtidigt på om det är vart det?

Har med läst att styrningen är lite oprecis men som du skriver rickard så spelar det inte så stor roll när man enbart kör kyla.

IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2020, 21:29:26 »
Hur stort är sovrummet? Det är en bjässe till konvektor :).
Jag gjorde en rätt grundlig energiberäkning och kom fram till ca 1kW kyleffekt per vardera sovrum a 10-11m2 med ett fönster på 2m2 per rum. Ventilation enligt norm 0.35 l/s med samma temp som uteluft.
20°C rumstemp är det beräknat på.

I vårat kök vardagsrum på 63m2 med fönster åt alla håll och flera m2 fönster så fick jag fram en kyleffekt på 6kW vid 20°C inne.
Där blev det en Tysk väggpjäs på 9.5kW vid 27/7/12.

Gör ju inget att överdimensionera men väl värt att räkna ordentligt på kyleffekten.

Ang styrningen så får man hålla utkik efter 3e parts prylar.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Eee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2020, 00:39:24 »
Jag har ca 30 kvm i sovrummet. Den stora frågan är egentligen vilken temperatur som man ska räkna på att köldbäraren kommer landa på när man kör kylan.

Ja den är stor men samtidigt så vill man ha något som fungerar bra. Sen är det kanske så att man ändå inte kan få ut så många watt för att borran sätter stopp och stiger i temperatur. Har dock poolvärme kopplad till VP men den går inte många timmar när man har behov av kyla..
IVT GEO 512, 170 meter installerad 2019. Värmeväxlare (122kW) till Pool (35m3) 150kvm 1,5 plans.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2020, 07:15:33 »
Oj det var stort sovrum. Ja då lär det behövas. Dimensionera rören ordentligt för de slukar en hel del flöde. PEX 32 skulle jag köra om det är direkt matning till bjässe. Om du ska köra en stam så blir det ännu större..
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2020, 08:09:15 »
Det som blir begränsande för kyleffekten vid användning av höga flöden pga många o stora konvektorer blir trögheten i hålet. jag har 9C in 12 ut efter den senaste tidens värme och har EN stor konvektor.

Vid nån punkt blir en Ac /inverter billigare och effektivare
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skystar takkonvektor
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2020, 16:01:08 »
Jag har en Skystar ECM SK-56 men den är bara "torrkörd" ännu så länge eftersom jag inte fått kylan inkopplad vid VP ännu. Jag tycker inte att den låter förfärligt, visst hör man den men inte värre än en vanlig golvfläkt t.ex. men nu har den ju som sagt bara blåst rumstempererad luft och osäker på vilken fläktnivå...

Håller med om styrningen att det är lite "B" med kabelvariant men för mig fungerar det rätt bra och jag fick den gömd bakom ett hörn så den inte syns så mycket.

Ett problem för mig var att jag bara har drygt 92-94 cm mellan takstolarna och konvektorn är ju 80x80 cm så jag fick plocka ner den igen för att kunna koppla på kopplingarna för rören och så lade jag 40 cm flexslangar som jag sen anslöt till när jag lagt upp den i hålet igen. Läcker det så kommer jag att skrika högt!
Jag har också skapat ett eget uppsamlingstråg för kondens eftersom den medföljande "tallriken" inte fick plats.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!