0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...det är hur bra som helst... Finns det timm räknare på kompressorn ?cocacola
Pumpen är kanske värd en extra omtanke, var R502 rena dunderdynamiten? Jag har funderat på ett fasskydd till den för den har varit med om en del med tanke på 16 A huvudsäkringarna
Mellan tumme och pekfinger borde ett hus på 195 m2 från 1900 i Skåne dra uppåt ca 35 MWh/år så 12-15 MWh ger ett COP på ca 2,5 vilket är riktigt bra på en så gammal VP. Kör på tills den tar slut och kolla under tiden upp vad som finns på marknaden så du är beredd då den går hädan.Med en ny VP så blir förbrukningen kanske nedåt 10-12 MWh/år
Hej,byt pump till en Daikin som vi gjorde, vi hade en Thermia Duo 8 med jordslinga 24 år gammal som började ge sämre värme. Vårt hus är på 178 m2 men hyfsat isolerat.Den nya pumpen är ca 30-40% effektivare än den gamla, idag är hushållselen den större förbrukaren.Vår hushållsel ligger mellan 500-700 kWh per månad, värmepumpen har hittills inte gjort av med mer än 500 kWh en enskild månad som December och Januari. Vår totala förbrukning kommer hamna på mellan 10.000 - 12.000 kWh på året.Den har hittills lämnat ett COP på ca 5 vilket är mycket bra.Vi kommer att tjäna in pumpen på ca 7 år vilket är en bonus eftersom vi bytte pump för ett vi var tvungna rent tekniskt.Lycka till.
I mitt fall ska den stå i källaren på en rejält upphöjd betongplatta, det blir alltså modeller utan varmvattenberedare, jag har bl.a. hittat:
En annan avgörande faktor för en inverterpump är att den tar exakt det som krävs för stunden vilket belastar slingan mindre än vad en on/off pump gör
Kan du inte ställa den bredvid betongplattan så att du får lite fler modeller att välja mellan?
Vilken takhöjd har du ?
Enligt DAIKIN: "Påståendet om högre brine vid inverterstyrning är inget påhitt utan testfakta från maskiner vi har kört i sverige de senaste 2 åren.Dessa har varit paralellkopplade mot 1245 och varje vecka så har vi ställt om brinen till 1245 resp...
Eftersom Brine temperaturen blir högre vid inverterdrift måste det vara på det sättet att när en On/Off maskin går belastar den berget eller jordslingan betydligt mer lokalt. D.v.s. den lokala nedkylningen hinner aldrig utjämnas med omgivningen innan On/Off maskinen startar igen. Invertermaskinen kyler ju ned minimalt lokalt och konstant och därav hinner omgivningen värma upp effektivare. Så det är fullt logiskt att brine temperaturen blir högre med inverterdrift, däremot kan ju effektuttaget vara samma om de har samma COP (SCOP) men förmodligen av ovanstående anledning har även inverterpumpen högre COP (SCOP) än On/Off pumpen vilket inte kommer synas i SP's tester då de endast är optimerade för On/Off pumpar. DAIKIN pumpen har egentligen möjlighet till SCOP över 6 men det syns som sagt inte i testerna utan snarare i verkligheten.
Förklaringen jag och några till vill ha är hur det kan komma sig att man behöver plocka ur mindre energi ur berget.
Ju större dT mellan brine och omgivningen desto snabbare överförs energi från den varma sidan till den kalla.Tar man ut samma energimängd per år/säsong från borrhålet så sjunker bergets temperatur lika mycket oberoende om det är en on/off eller inverter pump. Det finns inget logiskt i ditt resonemang.
Christer,det finns inget logiskt i mitt resonemang, oavsett det så är brine temperaturen ca 4 grader varmare för en inverter pump jämfört med en on/off vid jämförbara driftsförhållanden. Självklart så tar de lika mycket energi ur brunnen såvida de har samma effekt och COP, men inverterpumpen kan ta ut mer energi ur brunnen innan brine fryser. Anledningen till det är fortfarande trögheten att överföra värme i berg, d.v.s. ju högre dT som ska överföras ju trögare blir det.
Min brinetemperatur är som lägst när min on-off Vp går kontinuerligt och levererar ungefär 8 kW.om jag hade haft en inverter under samma förutsättnigar, kontinuerlig drift och 8 kW, så kommer den att belasta borran på precis samma sätt om COP är lika för maskinerna...
Att köra 2 st olika vp mot samma borra och jämföra kb säger inte mycket om inte de båda vp levererar lika mycket energi.
Värmetransporten i berget blir större ju större temperaturskillnad som finns mellan kollektor och berg.
Enligt DAIKIN så visar tester att brine temperaturen ligger 4 grader varmare för inverter pump jmf. med en på marknaden bra on/off pump.
Om det nu skulle vara 4 graders skillnad, så undrar jag var någonstans i berget (eller jorden) som temperaturkurvan gör ett hack? Alltså är det inte så att temperaturkurvan sett från slangen och utåt visserligen ser olika ut för on/off och inverter, och dessutom ändrar sig kontinuerligt för on/off, men att kurvorna ändå är kontinuerliga och att det på ett visst längre avstånd från slangen är en liten men ändå jämn värmetransport? Vad jag försöker säga är att jag förstår inte det här med "trögheten"Så har jag trott att det har fungerat
Enligt Daikin låg fortfarande brine temperaturen 4 grader över en 1245 vid 80% last när dessa testades hos SP.Tror inte Daikin faktiskt egentligen får kommentera andra leverantörer som testas hos SP, borde väl vara konfidentiellt, däremot så skulle vi kunna kontakta SP så att de kan presentera dessa fakta. Självklart är inte brine temperaturen alltid 4 grader mer än en on/off pump, däremot borde den i alla lägen faktiskt vara högre.
Problemet med biljämförelsen är att det är ett flertal andra parametrar som påverkar väldigt mycket. Dels varierar motorns verkningsgrad mycket beroende på varvtal och gaspådrag och dels blir luftmotståndet en stor faktor när man kör 'on/off' eftersom den ökar med kvadraten på hastigheten.
Här är en tillverkare som alltid har två små kompressorer i sina värmepumpar. De har vågat speca vad man kan vinna genom att köra värmepumpen på "halva effekten":Citat Varmitek (längst ner i gula rutan): "Elförbrukningen är ca 15% lägre med dubbla kompressorer jämfört med singelkompressor värmepump på årsbasis."Daikin har ju sedan sin "helt täta" swingkompressor istället för läckande scrollkompressorer som går på lågvarv... á la Nibe F1255 men dom ska var väldigt effektiva ändå, väldigt effektiva
Hej Roland,du verkar väl insatt i ämnet. Du skriver att en inverter pump i genomsnitt kommer att ha en högre ingående köldbärar temperatur och det var ju det som Daikin påstod efter tester de hade gjort hos SP. Kan man säga att inverterpumpen utvinner energien effektivare ur energibrunnen?
Jag tänker på att man enligt Daikin kan ha 20-30% grundare/kortare energibrunn jämfört med en on/off pump.
Så om detta skulle stämma (vilket jag inte tror) så innebär det att invertern har en 4 graders fördel mot en on/off om jorden eller berget är dåligt, men ingen fördel om slangen ligger i våt lerjord eller ännu bättre i en sjö?
Gällande cirkulationspumparna på Daikin för både varma och kalla sidan så är de reglerade, dock vet jag inte om det är steglöst eller i fasta steg. Hittills har kalla sidan inte behövt använda högre Dt än 1 grad för att värma huset, vid varmvattenproduktion använder den sig av Dt 3 grader. På varma sidan väljer man vilket Dt FLT ska ha så anpassar pumpen hastigheten efter det. Man kan säga att värmepumpen går kontinuerligt ifrån en utomhustemperatur om 2-4 plusgrader eller lägre, ovanför så blir det en On/Off pump och då stoppar båda cirkulationspumparna och cirk. pumpen för varma sidan startar var 5 min för att kolla FLT, man kan välja kontinuerlig cirkulation om man önskar.
Jag har trott att punkt 2 är det som gör COP bättre, men det är möjligt att punkt 1 har högre påverkan. Punkt 3 är jag väldigt tveksam till, jag har fortfarande inte sett en enkel och logisk förklaring (som jag kan förstå) Men det kan finnas annat, tex varmvattentillverkningen, den pågår oftast inte lång stund, i en inverter växlar den direkt över utan "starttid" men i en on/off kallstartar den ofta, det blir lite mindre effektivt
Jag är ändå rätt nyfiken på bevisen för cop över 5 i dec och januari även om jag antar att det är med golvvärme.
En inverter jobbar inte med lägre medel framledning huset behöver samma framledning oavsett inverter eller
Nu har jag inte följ hela denna tråden fullt ut, men jag funderar som så vad det är för bra med 13 el 16 kW inverter som är för stor för de flesta?, svar ingenting. Jag bor int i Norrrlandd. Däremot tänker man om en inverter på 6-8kW kunde vara ngt...
Huset behöver samma genomsnittliga framledning, ja, men eftersom en inverter går längre tider behöver den inte gå upp så mycket över medel som en on/off, och är därmed effektivare, eftersom en värmepump fungerar bättre som lågtemperatursystem. Men det blir för långt att skriva ut alla detaljer varje gång, därför kan man skriva "lägre framledning"
Verkar faktiskt som Daikin går ner till 2,5kw, är inte 10% dock som nämndes tidigare.
Sänkningen av COP som on/off-pumpens variationer kring börvärdet åstadkommer är inte stor, ungefär 0,6 % vid en kopplingsdifferens på 5 grader (standard på IVT-pumpar). Sen ökar den ungefär kvadratiskt och blir 2,5 % vid 10 graders kopplingsdifferens.
En inverter som går hela tiden kommer inte jobba under framledningens börvärde heller vilket en on/off vp gör ibland dock en liten del av tiden.
Nej, det är bara det att med en inverter som går hela tiden så kan man trimma in något lägre framledning och det blir ändå lika varmt i huset.
Tekniken har funnits länge men styrningen har blivit allt bättre, det är nog den som tagit tid och resurser att utveckla. En mindre värmepumpstillverkare kan sätta ihop allt med standardkomponenter även på en inverter, utom styrningen.
Och vilka nackdelar har en inverter, för det finns naturligtvis. Vore det inga nackdelar skulle det bara finnas den typen av VP för tekniken är ju inte ny utan har funnits i många, många år. Ni som har koll på det som är bättre borde även ha samma koll på vad som är nackdelar. Genom att uppriktigt redovisa både för och nackdela kanske ni har större möjligheter att övertyga oss tvivlare. Påstår man att det bara är fördelar så låter det bara som typiskt försäljarsnack och det blir då inte trovärdigt.
om du tänker dig att man "suger" värme i centrum via kollektorn, under längre tid än en on-off, så ger det förutsättningar för värme att transporteras in från omgivande berg under en längre tid.Trögheten som det talas om är helt enkelt att varje gång värmetransporten ska påbörjas, så tar det en viss tid innan den är igång för fullt igen efter ett stopp. Därför är det bättre att ta ut värmen hela tiden
Hur tänker du då? Medeltempen på framledningen måste ju vara samma om det inte skall bli kallare i huset.
Förvisso men att slira upp och ner (speciellt upp) runt medelvärdet lär ju kosta i någon form. Nu ska man ju inte sticka under stolen med att även på invertrarna finns möjlighet att justera "integralen" eller vad nu den magiska parametern heter på on/off pumparna. Dvs i det ute-temperaturspannet när invertern går on/off. Sist jag kollade var Sverige ett fritt land och valet av pump likaså, största fördelen med en inverter tycker i alla fall jag är att den underlättar dimensionering vid installation och vid utbygge. Sedan är väl en inverter bäst i test eller, men det kanske bara är båg? Är vi inte väldigt långt från topic nu? /C
Jag tror också inverts är bra och kommer dominera snart för att dom är lätta att dimensionera och känns moderna. Bäst i test beror på vilket system man har enligt energimyndigheten spar en Nibe 1245 on/off vp mera än en Daikin inverter om dom går mot radiatorer och då har en 1245 en gammal kolvkompressor
Märkligt resonemang där, det ser ut som ungefär Cop=3 oavsett framledningstemp.. Och är det ena eller båda kompressorer i drift i det låga driftsfallet? De vågar heller inte redovisa vare sig SCOP eller COP inkl cp, varför?
JA, men det är topparna som sänker cop och de kan göras lägre med tätare starter eller en vp som går kontinuerligt. Det bli väldigt tydligt när man laborerar lite som jag har gjort med min vilotids-styrda flytande kondensering för en 100% överdimensionerad vp.
Om inverterpumpen råkar gå 24 h om dygnet kan det vara bra om den sänker framledningstempen på radiatorerna och istället lägger sig på ”golvvärmetemp”, alla vet ju då också skillnaden på COP
Ok, jag var extremt slarvig i mina överslag! 4,33 är ju rätt bra, fast Daikinen är väl bättre ändå eftersom deras siffra väl är inkl cp?
COP 4.33 utan cirkpumpar är inte bra alls skulle jag vilja säga.Och att köra cirkpumpar som är dimensionerade för 12 kW med bara en kompressorn är ineffektivt även när den går på dellast, men de kanske har varvtalsstyrda cirkpumpar som drar ned effekten när den går på halv effekt?
Ja, det kan ju vem som helst som har en VP testa. Det är bara att sänka värmekurvan 10 grader och se vad som händer...
Om man skaffar två inverters, då kan man sänka värmekurvan 20 grader, då kostar det knappt något...
har du kvar din värmepump? är intresserad av att köpa en värmepump som liknar din, jag undrar vad är det för värmeväxlare i dom, plattväxlare eller koaxialväxlare, vill du kolla på din mvh olle
År Elförbrukning kWh/år för VP-drift20 14.30021 14.500Det blev väldigt närma medelförbrukningen.2020 fick huset spröjsade "kultur" träfönster, 2-glaskassett med varmkant.
Imponerande, hur många timmar har kompressorn gått nu?