Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldare vill komplettera med bergvärme  (läst 5992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ceasar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2016, 13:36:20 »
Hej igen. Rickard: Ditt förslag från förra svaret att gå in i toppen på acken via kulvertingången innebär ju fast kondensering,så det får ju bli det, och då sköter ju shuntautomatiken värmen.
Frågan blir då var jag ska placera givaren för VP returtemp?
Den sitter nu på inkommande rör i VPn men där känner den ju inte av behovet i acken.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2016, 08:07:32 »
vilken givare är det som triggar start och stopp av värmepumpen?
Jag vet inte riktigt hur du tolkat vad jag skriver, men jag stödjer ALDRIG fast kondensering, oavsett hur du kopplar in värmepumpen så bör den styras av rumstemperaturen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ceasar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2016, 14:17:27 »
Rickard: Hur kan jag koppla VPn mot flytande om jag går in i toppen av acken? Visserligen styr shuntautomatiken värmen, men VPn känner ju inte behovet.
VPn går så länge returtempen understiger inställt värde (30-60gr)När den når den tempen stänger VPn,(Den givaren sitter nu på inkommande rör i VPn och där gör den inte riktig nytta. Den måste ju känna när behovet i acken finns, och det är ju beroende på åtgång/utetemp och var den placeras.Det är en NTC 10 K givare.)
Sen slår den till när delta T understiger inställt värde (2-15gr)

Smurfen: Din idé med brytare på shunten, hur löser man det praktiskt?
Låter som en bra lösning för så flytande som möjligt, men har själv inget bra förslag.
Finns det brytare att skaffa för en sÃ¥n lösning?  ???
Går man in i returen från elementen med VP ut och backventil nedströms samt VP in innan den?

Utloggad Ceasar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2016, 23:18:07 »
Hej igen. Har funderat och kommit pÃ¥ en idé. Jag kopplar VP ut vid kulvert in och VP in vid kulvert ut med en backventil vid kulvert ut och en magnetventil pÃ¥ VP slingan(som stänger VP kretsen vid stoppad VP). Sen bygger jag om shunten med en förlängning av shuntmotoraxeln som pÃ¥verkar tvÃ¥ mikrobrytare som i sin tur sluter respektive bryter strömmen t VPn genom rumstermostatskopplingen i VPn.(som jag upptäckte i elschemat)  HÃ¥ller samtidigt VP in givare kall sÃ¥ att VP vill gÃ¥ hela tiden. Om det inte stämmer med innetempen sÃ¥ gÃ¥r det ju att justera mikrobrytarlägena.
Kan nÃ¥n se nÃ¥t galet i mitt tänk?  ???

Utloggad Ceasar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2016, 23:22:29 »
RS är längst ner till vänster i kopplingsschemat. Lite otydlig bild.  ;)

Utloggad Ceasar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #20 skrivet: 21 februari 2016, 20:36:05 »
Är det nåt sånt du hade tänkt Smurfen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #21 skrivet: 22 februari 2016, 19:35:22 »
Nånting i den stilen i alla fall en brytare vid fullt öppen shunt som startar vp och sen skulle jag sätta ett tid relä så man får lite extra gång tid när shunten stänger då går det enkelt att justera till ok gång tider.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ceasar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2016, 12:32:32 »
Hej igen. Nu är systemet ombyggt,fick flytta CP kulvert till returen för kulverten,annars skulle den pumpen få agera generator när CP VP går och strömningen går igenom stillastående pump. Lite merjobb,men bara bita ihop.
Har inte fått vattnet in t VPn än,har en magnetventil utan spole just nu,och den är stängd när inte spolen drar.
Hur lång gång tid vill man ha vid varje VP drift?
Optimalt?
Vid rent flytande kondensering,hur lång gång tid har man då?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldare vill komplettera med bergvärme
« Svar #23 skrivet: 05 mars 2016, 18:20:18 »
Gångtiden beror på hur mycket vatten systemet innehåller samt hur mycket över börvärde vp tillåts värma men mellan 10-20 starter per dygn är nog rimligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!