Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #105 skrivet: 25 februari 2010, 21:37:12 »
I morgon skall jag plocka bort alla citat som du drabbats av.

Jag tycker du ska plocka bort det mesta du skrivit i denna tråd för du har lyckats kvaddat den rejält :(
Absolut -jag håller med dig eftersom Therm IQ inte kan användas pga garantibestämmelser. Mina inlägg har syftat till att framhålla behovet av att ha den här typen av mätvärdeslagring och då främst inom Thermias egen organisation.
Du får faktiskt ursäkta om jag väntar tills i morgon.
Hälsningar
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #106 skrivet: 25 februari 2010, 22:27:01 »
SÃ¥ja, sÃ¥ja... sansa er nu!  :D
Vill ni brÃ¥ka eller diskutera annat än ThermIQ i den här trÃ¥den sÃ¥ fÃ¥r ni skapa en annan trÃ¥d att hÃ¥llas i. Nu sÃ¥ är till viss del skadan redan skedd och det kanske blir ännu rörigare om en massa inlägg raderas... det är upp till er hur ni gör det.  ;)

All heder till er som jobbar med värmepumpar hela dagarna och ändå orkar vara med på ett sånt här forum!! *vinkar*

Måste även säga Grattis på 80-årsdagen Sansun! Det är inte så många av din årgång som engagerar sig så mycket i sin värmepump, det kan jag garantera.


Nu tillbaka till ämnet, och jag har läst igenom tråden och har lite reflexioner...
I min närhet finns en Thermiapump som befinner sig i allt vad radioskugga heter så att tro att ett trådlöst modem kopplat till GSM/3G/4G skulle fungera där så lär man bli rätt så besviken.
Där finns inte heller någon annan dataförbindelse om man inte vill rigga upp ett trådbundet uppringt modem.

Skulle själv gärna prova ThermIQ. Denna manick kan både logga off-line såväl som mot ett nätverk on-line. Perfekt för att bara lämna och hämta hem datat vid lämpligt tillfälle på SD-kort eller USB-minne. Att den sen bara ansluts på externutgången på styret som vilket expansionskort som helst och spänningsmatas från bussen... kan det bli enklare?

En multimeter är också elektronik, får man bara använda Thermias multimetrar när man mäter i systemet? Jag vet med säkerhet att felaktig inkoppling av ett mätinstrument kan orsaka stor skada!
Jag utgår från att Thermia inte gjort en egen buss med egna protokoll. Det ligger liksom inte i en värmepumptillverkares kärnkompetens utan man använder med all säkerhet en vanlig kommunikationsbuss som t ex CAN, Modbus eller liknande. Kortdesignen styrs av en referensdesign och färdiga kretsar används för att motsvara kraven från de som utfärdar standarden kring bussen.
Har man bara rätt kunskap och verktyg så är det bara att läsa ut trafiken på bussen. Sen måste det till lite översättning så att man vet vad det är som står i meddelandena som skickas.

All heder åt dessa män (kanske kvinnor?) hos ThermIQ som utvecklat en så smart loggningsprodukt! Motsvarande funktionalitet borde vara standard i alla värmepumpar från start och en del av styrsystemet!

Tycker att ett sånt verktyg som ThermIQ tillhandahåller skulle vara en perfekt hjälpmedel för alla installatörer för att logga alla sina installationer en vecka eller månad och därefter analysera datat för att sen kunna göra en perfekt inställning av systemet. Den behöver inte vara inkopplad mot en dator utan bara vara ansluten och logga allt som sker med pumpen.

En av de viktigaste parametrarna vid trimmningen av en värmepump är innetemperaturen.
Av den anledningen kan jag inte förstå varför nästan alla Thermiainstallatörer skyr innegivare som pesten. Sc:,h
Om man inte vet vilken innetemperatur det är vid varierande förhÃ¥llanden, hur vet man dÃ¥ vilken kurva som skall användas?   huvuddunk

Många av de installationer jag sett så är det inte annat än fabriksinställningarna på dem. Hur ska man kunna veta utan loggning då en installatör inte flyttar in i pannrummet hos kunden utan bara tillfälligtvis passserar förbi och frågar om det är kallt i huset.


Kan också säga att jag inte har några kopplingar alls till värmepumpsbranchen, utan sitter här alldeles för mycket på min fritid bara för att jag tycker det är intressant och att det är kul att hjälpa till.
Har annars jobbat med loggning och fjärrstyrda, fjärrövervakade produkter i över 20 år så man tycker att många brancher är lite efter i utvecklingen. Även den branch jag jobbar inom just nu. Men det håller på att ändra sig snabbt som väl är.


Mvh
« Senast ändrad: 26 februari 2010, 05:56:42 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #107 skrivet: 25 februari 2010, 22:46:06 »
Citera
Hej Larm HP! - du har ett häftigt humör. Nyss ville du inte vara med men så blir du så provcerad att du kan in inte låta bli. Iofs inte på ett så konstruktivt sätt och jag räknar inte med att du har ändrat dig och tänker bidra trots att du har kunskap om mycket av det jag vill veta. Var din lojalitet finns är väl klart och det hedrar dig att du försvarar den produkt du varit med att utveckla.
suck,
återigen, jag utvecklar inte värmepumpar. Du har ingen aning om vem jag är, vad jag gör.
Jag kan Thermias värmepumpar men är varken Thermia-anställd eller ÅF.

Dock jobbar jag med värmepumpar, i ett gränsande land, men inte Thermia.


Ha re bra.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #108 skrivet: 26 februari 2010, 07:51:49 »
Citera
Tycker att ett sånt verktyg som ThermIQ tillhandahåller skulle vara en perfekt hjälpmedel för alla installatörer för att logga alla sina installationer en vecka eller månad och därefter analysera datat för att sen kunna göra en perfekt inställning av systemet. Den behöver inte vara inkopplad mot en dator utan bara vara ansluten och logga allt som sker med pumpen.
Håller helt med Lelle, men tyvärr så är det nog svårt att få installatören att komma och göra en efterkontroll/justering efter utförd installation. Den där sista optimeringen lär man aldrig få en installatör att göra och då faller det på VP-ägaren att göra den i så fall. Och som du säger det räcker inte på långa vägar att fråga om det är nog varmt inne, man har ju ingen aning om pumpen t.ex. gör 30 starter per dygn och går långt ifrån optimalt. Det är ju bara att se på hur grundinställnigen på Thermia pumpen är vid leverans och hur lite installatören ändrar på den. Jag minskade mina VV-körningar till en fjärdedel och totalet antalet starter har nästan halverats efter att ha skruvat ner VV-start och upp Integral A1 och A2. Det märks ju inte på komforten om pumpen startar alldeles för ofta, men däremot så kan det ju bli en dyr smäll efter alldeles för kort tid.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #109 skrivet: 26 februari 2010, 08:03:40 »
Jag har försökt att fÃ¥ till en form av avtal med mina kunder. Jag erbjöd följande upplägg. För 1000 spänn om Ã¥ret sÃ¥ skulle jag komma ut en extra gÃ¥ng och kolla och mäta pÃ¥ VP. Dessutom förband jag mig att komma inom 24 timmar vid ngt fel. Men ingen ville ha det , faktiskt sÃ¥ fick det motsatt effekt i form av denna frÃ¥ga. -MÃ¥ste era pumpar ha service varje Ã¥r??.   Vi installatörer som är lite intresserade vill liksom ni ha styr mät och logg möjligheter. Men det vill inte de flesta.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #110 skrivet: 26 februari 2010, 08:58:12 »
Jag har försökt att fÃ¥ till en form av avtal med mina kunder. Jag erbjöd följande upplägg. För 1000 spänn om Ã¥ret sÃ¥ skulle jag komma ut en extra gÃ¥ng och kolla och mäta pÃ¥ VP. Dessutom förband jag mig att komma inom 24 timmar vid ngt fel. Men ingen ville ha det , faktiskt sÃ¥ fick det motsatt effekt i form av denna frÃ¥ga. -MÃ¥ste era pumpar ha service varje Ã¥r??.   Vi installatörer som är lite intresserade vill liksom ni ha styr mät och logg möjligheter. Men det vill inte de flesta.

Jag tror dig, folk i allmänhet är korkade och misstänksamma, kanske misstänksamma med all rätt.
Det skrämmande är att de kanske gallrar bort en seriös Thermiainstallatör som vill följa upp sin anläggning och istället köper nåt billigt på blocket som aldrig testats i vårt klimat...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #111 skrivet: 26 februari 2010, 14:06:39 »
I morgon skall jag plocka bort alla citat som du drabbats av.

Jag tycker du ska plocka bort det mesta du skrivit i denna tråd för du har lyckats kvaddat den rejält :(
Absolut -jag håller med dig eftersom Therm IQ inte kan användas pga garantibestämmelser. Mina inlägg har syftat till att framhålla behovet av att ha den här typen av mätvärdeslagring och då främst inom Thermias egen organisation.
Du får faktiskt ursäkta om jag väntar tills i morgon.
Hälsningar
sansun

Ottohans!
Läget har för förändrats i och med att det tillkommit citat frÃ¥n nÃ¥gra personer som uppenbarligen förstÃ¥r vad det hela gÃ¥r ut pÃ¥. Min motivering med att göra provocerande citat har varit att skapa ett tryck för att tillverkaren skall ta sitt ansvar för service av sina värmepumpar. Till att börja med under garantitiden men även efterÃ¥t. Tar jag bort mina inlägg sÃ¥ har jag inte uppnÃ¥tt nÃ¥got alls men Ottohans misströsta inte. Jag kommer att trycka pÃ¥ knappen "logga ut för gott". Sedan kommer jag att mobilisera resurser för att ta reda vad som ytterligare är fel med min värmepump. Kommer det fram intressanta observationer och undersökningsresultat som gÃ¥r att beskriva sÃ¥ är det väl möjligt att jag väljer att Ã¥terkomma pÃ¥ Forumet och/eller till reklamationsnämnden hos SVEP. Dessutom är det ju sÃ¥ att moderatorn alltid kan plocka bort inlägg som han finner olämpliga. Det verkar inte bättre än att det är jag som är fÃ¥gel fenix men det passar ju bra eftersom jag har närma till holken. Pallar du en tripple?  studs studs studs
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #112 skrivet: 26 februari 2010, 14:35:49 »
Jag har försökt att fÃ¥ till en form av avtal med mina kunder. Jag erbjöd följande upplägg. För 1000 spänn om Ã¥ret sÃ¥ skulle jag komma ut en extra gÃ¥ng och kolla och mäta pÃ¥ VP. Dessutom förband jag mig att komma inom 24 timmar vid ngt fel. Men ingen ville ha det , faktiskt sÃ¥ fick det motsatt effekt i form av denna frÃ¥ga. -MÃ¥ste era pumpar ha service varje Ã¥r??.   Vi installatörer som är lite intresserade vill liksom ni ha styr mät och logg möjligheter. Men det vill inte de flesta.

Jag tror dig, folk i allmänhet är korkade och misstänksamma, kanske misstänksamma med all rätt.
Det skrämmande är att de kanske gallrar bort en seriös Thermiainstallatör som vill följa upp sin anläggning och istället köper nåt billigt på blocket som aldrig testats i vårt klimat...


Jag tror också att vanligt folk som inte är lika tekniskt insnööade som många av oss är tar för givet att den nya värmepumpen som trots allt har kostat en hel del pengar inte skall kräva någon efterkontroll eller handpåläggning alls.

För det är ju trots allt "sÃ¥ bra" dom är enl. säljare och produkt broschyr  :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #113 skrivet: 26 februari 2010, 15:19:23 »
Min 20000 kronors Philips tv var oxÃ¥ sÃ¥ bra i broschyren. Men 3 Ã¥r senare hänger det en samsung pÃ¥ min vägg. Jag försvarar inte Thermia eller ngn annan om deras grejer inte hÃ¥ller mÃ¥ttet, det har jag ingen anledning att göra( jag installerar pumpar jag bygger dom inte). Men det är väl sÃ¥ vÃ¥r värld funkar.  Nu till min frÃ¥ga. Vilken typ av signal kan man plocka ur Thermiq jag är sugen pÃ¥ det själv. Jag har en annan form av styr och logg dator som jag använder och skulle vilja plocka ur info ur min egen pump att lägga upp pÃ¥ min data bas. Det kanske är smidigare att ta signalen via detta än att stoppa dit separata givare.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #114 skrivet: 26 februari 2010, 20:39:41 »
Hej Oraklet! Har ni som installatörer någon loggningsutrustning som tillhandahålls från Thermia eller är det Thermia On-Line som även ni får lita er till i så fall?

Hur gör ni med mjukvaruuppgradering av styrsystemet?
Lite nyfiken om det går att göra det eller inte?
Ett alternativ är väl att skicka in kortet och få det omprogrammerat på fabriken, rentav byta ut det.

Det som man får ut från ThermIQ verkar vara rådata från styrsystemet som man sen kan efterbehandla eftersom det lagras i en loggfil.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #115 skrivet: 26 februari 2010, 20:59:08 »
Jag har ingen särskild utrustning från Thermia mer än ett online. Jag personligen har dock egna grejer, som en särskild dator( inte en laptop typ)
som kan logga ALLT och termometrar med logg funktion, samt manometer ställ som jag använder vid ev felsökning. Det känns tveksamt med en uppdatering tyvärr.Lag har i alla fall inte gjort ngn. Jag har ju mest hållt på med robuster det sista året och har inte järnkoll på de nyare maskinerna. Men det finns det folk på firman som har, så jag kan kolla lite.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #116 skrivet: 27 februari 2010, 08:52:38 »
Ok, jag hade hoppast att man kunde göra uppdateringar eftersom en produkt som ska leva så länge som 20 år ska kunna anpassas efter nya rön och tekniska framsteg.
Finns några saker jag har hittat i styrsystemet som man skulle kunna få bättre, men om man själva på Thermia har hittat dessa och implementerat vet jag inte. De värmepumpar jag har lite koll på är några år nu. Kan ha hänt en del som man inte har koll på pga att man inte sitter med senaste versionerna av hård- och mjukvara.

Skulle också sagt att ThermIQ kopplas in via USB och fungerar som USB anslutna prylar kan göra.
« Senast ändrad: 27 februari 2010, 13:10:58 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #117 skrivet: 27 februari 2010, 09:06:08 »
Jag vet att thermia är på g med en ny version av programmvaran. Men jag är tveksam till att man kan uppdatera en äldre.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #118 skrivet: 27 februari 2010, 13:13:24 »
Ok, det är ju tråkigt om det inte gör det. Men tack ändå!

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #119 skrivet: 27 februari 2010, 20:16:09 »
Jag kan med ganska stor säkerhet säga att om du vill ha nyare programvara i din VP så är det byte av reglerkort som gäller. Och då får du pröjsa för det själv. Första året gick min VP som en kratta, detta löstes tillslut genom att bl.a. uppdatera programvaran vilket gjordes genom att byta styrkortet.

Det finns fortfarande vissa buggar i styren som man undrar om programmerarna var bakfull när de skrev dessa.
1. T.ex. så likställs RUM-inställningen med önskade rumstemp när man installerar innegivare, vilket är vansinne. Med innegivare kan man alltså inte justera höjden på kurvan. För att jag skall få rätt lutning och höjd på kurvan så skulle jag behöva sätta RUM till 18 och Kurva till 36, men då justerar innegivaren mot att jag vill ha 18 grader som innetemp. Alltså sätter jag RUM till 20,5 men då måste jag sänka kurva och då blir kurvan för flack. Så nu får jag handratta kurvan mellan 27(tidig höst) upp till 32(smällkall vinter). Och tar man upp detta med Thermias support så hänvisar de bara till installatören.

2. Varför skall CP gå på 100% när växelventilen slår om från VV till Värme, det är ju som gjort att få oljud i värmesystemet. Så enkelt det hade varit att låta CP varva ner i några sekunder innan växelventilen slog om. Vet flera som har klagat på detta här på forumet...

Vilka buggar har du hittat Lelle?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!