Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #90 skrivet: 25 februari 2010, 08:14:08 »
De tycker GSM är tillräckligt. Jag har varit på dom och efterfrågat Ethernet-interface till att börja med, eftersom de flesta idag redan har en bredbandsanslutning...
Då skulle man kunna komma undan en del av den dyra årskostnaden de har idag.
Men med de priser Thermia har idag så behöver de inte så många kunder...de tar ju 5ggr så mycket för interfacet jämfört med vad husdata och ThermIQ kostar/kostade...

Jag tror att dom missar en hel del affärer på att inte modernisera sig. Visst, det är en värmepump, den ska hålla kåken varm, men det är ju också en maskin som kan köras mer eller mindre effektivt, och för att köra den effektivt behövs det antingen en massa tid och papper/penna eller så låter man en dator sköta om datainsamlingen.
Jag är väldigt nöjd med värme-funktionen i min pump, mindre nöjd med att man inte, från fabrik, kan ansluta sig mot pumpen med en dator.

Den tillverkare som presenterar en helt "datorkompatibel" värmepump kommer att vinna många nya kunder.

Hej Bive!
Du verkar vara den som kommit längst av dem som deltagit i den här tråden om Therm IQ. Jag har några frågor. Inte om Therm IQ utan om styrdatorn och elektroniken i Thermias värmepumpar.

 :-[Hur detaljerade kopplingsschemor gÃ¥r det att fÃ¥ tag i?
 :-[Finns det en servicehandbok?
 :-[Hur mycket vet du om tekniken i styrdatorn och programmet, t ex vilken microprocessor och programkod som använts.
    Jag har inte velat rota i elektroniken men du har kanske kollat. Är processorkortet specialbyggt eller är det en OEM-lösning?
    Programkoden ligger väl lagrad pÃ¥ nÃ¥gon typ av PROM?

Det är ett steg fram och tvÃ¥ tillbaka. Jag har aldrig träffat pÃ¥ en sÃ¥dan slutenhet och smygande i buskarna. Jag undrar vad dem är rädda för. Jag hörde i kväll att en f.d. kollega som efter att han skaffat värmepump skrev en rapport med 1800 felpunkter som han skickade till tillverkaren. Hoppas att han vill berätta mer. Risken är väl att han fick livstid garanti pÃ¥ pumpen i utbyte mot att tillverkaren fick ensamrätt till rapporten.  :,v(
sansun

Jag har väldigt dålig koll på styrdatorns mer tekniska aspekter.
När det gäller dokumentationen så har jag vad installatören lämnade kvar, dvs i princip ingenting.

Det som jag gjort med ThermIQ:en är att jag har installerat det som kommit från utvecklarna. De buggar jag hittat har jag fixat och skickat tillbaka rättningar samt lagt till en del funktioner och föreslagit ytterligare funktioner som inte finns med i dagsläget.

Det lilla som jag pratat med säljaren om kring styrdatorn har bara givit information om att dom själva haft stora problem med att få fram dokumentation. Man har testat sig fram helt enkelt. Det finns fortfarande register som dom inte har koll på vad dom gör och Thermia är, av naturliga skäl, tysta.
I praktiken så är det ju som så att det som är något värt i värmepumpsvärlden är dels driftsäkerheten i hårdvaran (cirkpumpar, kompressor, etc) dels styrningen (dvs mjukvaran).
Därför så är man tveksam till att släppa några specar eller att släppa in externa leverantörer.

Att det finns fel i styrningen är naturligt, programmerare gör fel. Programmerare är inte övermänniskor, även om del av dom tror det ;)

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än såhär. Du kan alltid kontakta ThermIQ-folket och höra med dom, vet inte hur mycket dom är villiga att säga, men testar man inte så vet man inte :)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #91 skrivet: 25 februari 2010, 09:29:14 »
Förstår inte vad vi pratar om? Har aldrig haft några som helst problem att få vilken info som helst.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #92 skrivet: 25 februari 2010, 09:43:40 »
De tycker GSM är tillräckligt. Jag har varit på dom och efterfrågat Ethernet-interface till att börja med, eftersom de flesta idag redan har en bredbandsanslutning...
Då skulle man kunna komma undan en del av den dyra årskostnaden de har idag.
Men med de priser Thermia har idag så behöver de inte så många kunder...de tar ju 5ggr så mycket för interfacet jämfört med vad husdata och ThermIQ kostar/kostade...

Jag tror att dom missar en hel del affärer på att inte modernisera sig. Visst, det är en värmepump, den ska hålla kåken varm, men det är ju också en maskin som kan köras mer eller mindre effektivt, och för att köra den effektivt behövs det antingen en massa tid och papper/penna eller så låter man en dator sköta om datainsamlingen.
Jag är väldigt nöjd med värme-funktionen i min pump, mindre nöjd med att man inte, från fabrik, kan ansluta sig mot pumpen med en dator.

Den tillverkare som presenterar en helt "datorkompatibel" värmepump kommer att vinna många nya kunder.

Hej Bive!
Du verkar vara den som kommit längst av dem som deltagit i den här tråden om Therm IQ. Jag har några frågor. Inte om Therm IQ utan om styrdatorn och elektroniken i Thermias värmepumpar.

 :-[Hur detaljerade kopplingsschemor gÃ¥r det att fÃ¥ tag i?
 :-[Finns det en servicehandbok?
 :-[Hur mycket vet du om tekniken i styrdatorn och programmet, t ex vilken microprocessor och programkod som använts.
    Jag har inte velat rota i elektroniken men du har kanske kollat. Är processorkortet specialbyggt eller är det en OEM-lösning?
    Programkoden ligger väl lagrad pÃ¥ nÃ¥gon typ av PROM?

Det är ett steg fram och tvÃ¥ tillbaka. Jag har aldrig träffat pÃ¥ en sÃ¥dan slutenhet och smygande i buskarna. Jag undrar vad dem är rädda för. Jag hörde i kväll att en f.d. kollega som efter att han skaffat värmepump skrev en rapport med 1800 felpunkter som han skickade till tillverkaren. Hoppas att han vill berätta mer. Risken är väl att han fick livstid garanti pÃ¥ pumpen i utbyte mot att tillverkaren fick ensamrätt till rapporten.  :,v(
sansun

Jag har väldigt dålig koll på styrdatorns mer tekniska aspekter.
När det gäller dokumentationen så har jag vad installatören lämnade kvar, dvs i princip ingenting.

Det som jag gjort med ThermIQ:en är att jag har installerat det som kommit från utvecklarna. De buggar jag hittat har jag fixat och skickat tillbaka rättningar samt lagt till en del funktioner och föreslagit ytterligare funktioner som inte finns med i dagsläget.

Det lilla som jag pratat med säljaren om kring styrdatorn har bara givit information om att dom själva haft stora problem med att få fram dokumentation. Man har testat sig fram helt enkelt. Det finns fortfarande register som dom inte har koll på vad dom gör och Thermia är, av naturliga skäl, tysta.
I praktiken så är det ju som så att det som är något värt i värmepumpsvärlden är dels driftsäkerheten i hårdvaran (cirkpumpar, kompressor, etc) dels styrningen (dvs mjukvaran).
Därför så är man tveksam till att släppa några specar eller att släppa in externa leverantörer.

Att det finns fel i styrningen är naturligt, programmerare gör fel. Programmerare är inte övermänniskor, även om del av dom tror det ;)

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än såhär. Du kan alltid kontakta ThermIQ-folket och höra med dom, vet inte hur mycket dom är villiga att säga, men testar man inte så vet man inte :)

Tack Bive! Med all respekt för dem som utvecklar värmepumpar men det är inte ett JAS vi försöker få att flyga. I och för sig, dem första vinglade omkring och ramlade ner innan dem fick ordning på programmet. Värmepumpar har funnits länge och man borde ha hunnit åtgärda alla väsentliga fel vid det här laget. Hur du någon uppfattning varför man inte har försett ÅF med några diagnostiska verktyg, typ USB/SD lagring. Ett argument var tydligen att man inte vill förstöra möjligheten att sälja Thermia On Line (TOL). Nu har jag fått uppfattningen att ÅF inte är så snabba att stoppa in TOL som ett verktyg för felsökning även fast det är deras ansvar att få en pump med garanti att fungera som de skall. Jag rotar vidare så får vi se vad som töar fram nu när vi går mot vår igen.
sansun
P.S. Känner du till  Abelko i LuleÃ¥? D.S
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #93 skrivet: 25 februari 2010, 09:49:57 »
Förstår inte vad vi pratar om? Har aldrig haft några som helst problem att få vilken info som helst.
God morgon Oraklet!
Har du piggnat till nu? Glöm inte att du är skyldig mig ett svar på en fråga (det är iofs många frågor men vi tar en i taget). Vi har
-30 ºC. Vill du att jag skall skicka dig ett kort pÃ¥ ingenting sÃ¥ att du inte glömmer att svara?  studs
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #94 skrivet: 25 februari 2010, 10:42:49 »
Jag är ett ORAKEL jag glömmer inget ,inte vad jag kan komma ihåg iallafall ;D
Din temp logg går till - 34 men eftersom den mäter som den gör kommer du nästan alltid att se ett rakt streck. Är det det du gör??

Nästa fråga.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #95 skrivet: 25 februari 2010, 11:29:52 »
Jag är ett ORAKEL jag glömmer inget ,inte vad jag kan komma ihåg iallafall ;D
Din temp logg går till - 34 men eftersom den mäter som den gör kommer du nästan alltid att se ett rakt streck. Är det det du gör??

Nästa fråga.

Oraklet!
Fel svar![/b]  8), xaen, jag som tyckte att jag var ute i sÃ¥ god tid pÃ¥ förmiddagen. Det är inte ett rakt streck som du ser när temperaturen är lägre än -16 ºC det är tidsaxeln!!! Steppar man sig bakÃ¥t längs tidsaxeln sÃ¥ kan läsa av värden för aktuell tid men jag hinner inte notera fler värden när jag läser av vp var 10 minut. Och dessutom skall jag hinna med med digitalkameran. Sedan skulle man behöva gör en egen graf - trÃ¥kigt.

Jag har funderat på att rigga upp en webkamera men det faller på att jag inte har hittat någon som ställer upp och trycker på alla pilar. Hittar jag någon som inte är alltför dyr så blir det live på YouTube. Det skulle nog bli en höjdare. Tillsvidare får du nöja dig med ett exempel på hur det skulle kunna se ut.


sansun
P:S Om länken inte startar får du kopiera länken och klistra in den. Obs inte med koperingsmaskinen och björnlklister. D.S
 ;D (han skrattar!)
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #96 skrivet: 25 februari 2010, 13:59:08 »

Tack Bive! Med all respekt för dem som utvecklar värmepumpar men det är inte ett JAS vi försöker få att flyga. I och för sig, dem första vinglade omkring och ramlade ner innan dem fick ordning på programmet. Värmepumpar har funnits länge och man borde ha hunnit åtgärda alla väsentliga fel vid det här laget. Hur du någon uppfattning varför man inte har försett ÅF med några diagnostiska verktyg, typ USB/SD lagring. Ett argument var tydligen att man inte vill förstöra möjligheten att sälja Thermia On Line (TOL). Nu har jag fått uppfattningen att ÅF inte är så snabba att stoppa in TOL som ett verktyg för felsökning även fast det är deras ansvar att få en pump med garanti att fungera som de skall. Jag rotar vidare så får vi se vad som töar fram nu när vi går mot vår igen.
sansun
P.S. Känner du till  Abelko i LuleÃ¥? D.S

Givetvis är det inte en JAS vi snackar om, men likväl, en del av Thermias värde ligger i deras styrning. Folk köper ju Nibes senaste maskin för att den har en flashigare styrning än andra tillverkare. Att dom sedan fungerar på ett liknande sätt är en annan femma.

Sedan så tror jag att anledningen till att man inte stoppar in TOL det första man gör är att många (dock inte alla!) installatörer saknar intresset/kunskapen att värdera informationen som man ändock kan få från denna typ av verktyg. Dessutom så är det nog, som tidigare påpekats, att många värmepumpsköpare vill ha en fungerande lösning där man installerar och glömmer bort det hela.
När det inte funkar ringer man installatören som kommer och ändrar lite på integralen och tempkurvan och så är kunden nöjd.
Nörderier som vi här gillar ger Rickard och andra kreativa personer en inkomst, inte "Nisses VVS och Sportfiske", för dom tjänar sitt på installationen.

Däremot så vidhåller jag min ståndpunkt om att man i framtiden måste tillhandahålla mer flexibla lösningar och mer "glassiga" lösningar. Den generation som växer upp nu och som skaffar hus om 5-10 år kommer att ställa andra krav på användbarhet och tillgänglighet än vad vi gör. Integration av värmekomforten i en generell husstyrningslösning lär komma, och då troligen i någon standardiserad form.
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #97 skrivet: 25 februari 2010, 15:59:15 »
Sansu så här funkar tidsloggningen. Värmepumpen kan visa en graf över historiken för de olika givarnas temperaturer och du kan se hur de har förändrats sedan 60 mätpunkter
tillbaka i tiden. Tidsintervallet mellan mätpunkterna är inställbart mellan en minut och en timme, fabriksinställningen är en minut.
Historik finns tillgängligt för alla givare, men för rumsgivaren är det bara det inställda värdet som syns i teckenfönstret. Integralvärdet som
kan visas är värmesystemets energibalans. Det kanske funkar lite bättre om du mäter över 60 timmar istället för en minut. 

PS varför kunde du inte köpt IVT DS *roflmao*

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #98 skrivet: 25 februari 2010, 17:46:16 »
Sansu så här funkar tidsloggningen. Värmepumpen kan visa en graf över historiken för de olika givarnas temperaturer och du kan se hur de har förändrats sedan 60 mätpunkter
tillbaka i tiden. Tidsintervallet mellan mätpunkterna är inställbart mellan en minut och en timme, fabriksinställningen är en minut.
Historik finns tillgängligt för alla givare, men för rumsgivaren är det bara det inställda värdet som syns i teckenfönstret. Integralvärdet som
kan visas är värmesystemets energibalans. Det kanske funkar lite bättre om du mäter över 60 timmar istället för en minut. 

PS varför kunde du inte köpt IVT DS *roflmao* Det är inte försent än![/color]
Det blir svåt att välja mellan en frekvenstyrd IVT och en Viessman studs

Oraklet!
Man går från klarhet till klarhet. Din funktion är tydligen att svara goddag yxskaft på alla frågor som rör Thermia. Jag har inte frågat om rumsgivaren inte heller om hur man ändrar på loggningstiden. Den informationen fick jag här på Forumet. Det fungerar trots att Thermia support sagt att det inte går att ändra från 1 minut till 15. Jag frågade varför utetemperaturen bottnar vid -16 ºC. Pröva att gå ut i vattnet. När huvudet sticker upp nätt och jämt ovanför ytan då bottar du. Fortsätt sedan och gå. Samma sak är det med den loggade kurvan för utetemperatutren. Den försvinner precis som du gjorde. *vinkar*

Jag förstÃ¥r att du sliter ont. För varje frÃ¥ga mÃ¥ste du ringa och frÃ¥ga support och sedan när du skall redogöra för svaret sÃ¥ blandar du ihop detaljerna. Du behöver inte försöka svara en gÃ¥ng till. Koppla av och njut av tillvaron. Jag inväntar kavalleriet. Jag kan inte avstÃ¥ frÃ¥n att ge dig en sista frÃ¥ga. Har du nÃ¥gra synpunkter pÃ¥ hur min "piltryckare" skall komma Ã¥t pilarna utan att skymma web-kameran? Det bästa är nog att arrangera en trapets i taket sÃ¥ kan han hänga i knävecken frÃ¥n lämplig höjd.  studs
sansun
P.S. Vad gör man med Thermian, bygger om den till en holk för Fågel Fenix? Man skall vara snäll mot dem små pippena. D.S.

Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #99 skrivet: 25 februari 2010, 17:57:30 »
Du kan va lugn jag ska inte försöka hjälpa dig mer.  Synd att det inte gÃ¥r att posta din sjuka fil som du skickar till mig personligen. Det mÃ¥ste tagit dig lÃ¥ng tid att göra den.   Du och din 1800 frÃ¥gors kompis tillhör väl skaran av folk som aldrig nÃ¥gonsin blir nöjda. Ni vill helt enkelt bara brÃ¥ka.  Jag har inte varit dum och personlig utan har försökt att hjälpa dig med dina frÃ¥gor pÃ¥ min fritid. Men nu är det slut med det.

Lycka till i fortsättningen

LARS

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #100 skrivet: 25 februari 2010, 19:25:13 »
Släng ut skiten då ? Det är väl inte mer än så eftersom den är så värdelös? En sidofråga, har du värme/varmvatten och den spar pengar ?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #101 skrivet: 25 februari 2010, 20:42:46 »
Du kan va lugn jag ska inte försöka hjälpa dig mer.  Synd att det inte gÃ¥r att posta din sjuka fil som du skickar till mig personligen. Det mÃ¥ste tagit dig lÃ¥ng tid att göra den.   Du och din 1800 frÃ¥gors kompis tillhör väl skaran av folk som aldrig nÃ¥gonsin blir nöjda. Ni vill helt enkelt bara brÃ¥ka.  Jag har inte varit dum och personlig utan har försökt att hjälpa dig med dina frÃ¥gor pÃ¥ min fritid. Men nu är det slut med det.

Lycka till i fortsättningen

LARS
Oraklet! Våra vägar på Forumet skiljs här. Jag varnade dig inledningsvis att dimridåer har jag ingen nytta av. Du har gett mig ett användbart svar och det var att du bekräftade att returen inte används för att beräkna börvärdet Fram. Det tackar jag för. I övrigt har du inte varit intresserad av att svara på mina frågor. Jag ber om ursäkt om det har varit pga okunskap från din sida men jag har utgått ifrån att du har borde ha vetat svaren på många av de frågor du fått. Det har blivit uppenbart för mig att även till synes oskyldiga frågor kan vara besvärliga eftersom dem öppnar upp möjligheter för era kunder att dra slutsatser om hur bra eller dåligt värmepumpen fungerar. Ett lite klargörande beträffande min kollega som skickade in en rapport om 1800 felaktiga punkter. Uppgiften stämmer men det gällde en luftvärmepump och han blev ombedd av tillverkaren att gör den här rapporten.

I morgon skall jag plocka bort alla citat som du drabbats av. Ditt agerande har skadat er sak eftersom det har blivit sÃ¥ uppenbart att allt inte stÃ¥r rätt till. Nu har Larm HP rykt in till din unsättning trots att han inte hade tid att svara pÃ¥ mina frÃ¥gor. 
I morgon fyller jag 80 Ã¥r sÃ¥ dÃ¥ har jag inte tid med det här "men det kommer mera".  studs (den här är den bästa)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #102 skrivet: 25 februari 2010, 21:07:15 »
I morgon skall jag plocka bort alla citat som du drabbats av.

Jag tycker du ska plocka bort det mesta du skrivit i denna tråd för du har lyckats kvaddat den rejält :(



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #103 skrivet: 25 februari 2010, 21:09:59 »
Japp det finns massor av top secret info som jag sitter inne med. DimridÃ¥er???? Du mÃ¥ste driva med mig.  Du tror att jag har betalt av Thermia för att sitta här eller ?  Jag är bara en anställd hos en Thermia Ã…F som gillar Värmepumpar.  Det fel jag gjorde var att jag var naiv nog att tro att folk uppskattade att man hjälpte till sÃ¥ gott man kunde.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #104 skrivet: 25 februari 2010, 21:22:22 »
Släng ut skiten då ? Det är väl inte mer än så eftersom den är så värdelös? En sidofråga, har du värme/varmvatten och den spar pengar ? 1 kr är det mycket eller lite?
oco

Hej Larm HP! - du har ett häftigt humör. Nyss ville du inte vara med men så blir du så provcerad att du kan in inte låta bli. Iofs inte på ett så konstruktivt sätt och jag räknar inte med att du har ändrat dig och tänker bidra trots att du har kunskap om mycket av det jag vill veta. Var din lojalitet finns är väl klart och det hedrar dig att du försvarar den produkt du varit med att utveckla. Oraklet valde att lägga ut uppgifter som gör det möjligt för Thermia att identifiera mig så din rekomendation bör jag nog alvarligt överväga. Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du uppmanar mig att slänga ut skiten. Har du hoppat över dem citaten som beskriver att min värmepump fortfarande har garanti. Att en framledningsgivare vimsar fram och tillbaka det är tydligen inget som kunder ska bekymra sig om. Låt mig än en gång framhålla det var inte Thermia som felsökte och hittade felet det var jag. Det kanske är dags för Thermia att ompröva behovet av diagnostiska verktyg. Det verkar inte som att det finns en fungerande serviceorganisation.

Jag är i den lyckliga situationen att jag inte behöver undanhÃ¥lla besvärande information. När en tillverkare fÃ¥r vetskap om att det finns ett designfel sÃ¥ har han en skyldighet att gÃ¥ ut och i förbyggande syfte rätta till sÃ¥dana fel. PÃ¥ vilket sätt har detta skett vad det gäller NTC-givarna? Jag upprepar vad jag sa till Oraklet nyss. Du behöver inte svara pÃ¥ det här. Njut av livet i stället speciellt som du redan hade släppt taget om dem här problem.  studs studs
sansun
P.S. Du behöver inte bekymra dig för min skull. Jag fixar det här. I morgon rensar jag bort alla citat som jag har gjort till dig. D.S.
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!