Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #75 skrivet: 23 februari 2010, 10:32:07 »
FRÅN SANSUN;Efter att jag lyckats hitta fel på framledningsgivaren och den blivit utbytt så fortsatte jag att göra protokollförda avläsningar med bilder av

vp´s display. Snart kunde jag konstatera att min vp fick problem när utetemperaturen sjönk under ca. -5 ºC.(DUT -29 ºC) Den temperaturen

utgjorde någon form av balanspunkt dvs. när utetemperaturen sjönk några grader till så sjönk Integralen som en sten och vp klarade inte av att

arbeta sig tillbaka till Integralen 0 åtminstone inom rimlig tid.

 

Thermia support kom och kollade och kalibrerade bl.a. brine- givarna som innan hade visat fel på en grad. I stället för ett delta på 2 grader var

det 3 grader vilket skulle vara rätt optimalt. Dessutom sänkte han v v- start till 38 grader eftersom jag har en v v- laddning var tredje timma pga.

v v- cirkulation i en PEX kulvert 07.00-23.00. Jag ställde en mycket tydlig fråga om han ansåg att vp fungerade som den skulle och det hävdade

han bestämt att den gjorde. Han bytte inga delar som jag såg det enda förutom det jag redan berättat om var att han kände på växelventilen hur

lätt eller trögt den kunde röras. I övrigt ingenting anmärkningsvärt förutom ett dumt uttalande att eftersom pumpen bara gått ca. 7500 h på två

år så fungerade den (jag avstår ifrån att kommentera). Sedan for han sin väg.

 

När det blev kallare ute fortsatte jag att göra avläsningar och ta bilder av displayen. Nu var bilden en helt annan. Plötsligt klarade vp ner till

-15 grader utan att integralen störtdök. Frågan är, hade han vidtagit någon åtgärd som han inte ville redovisa?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #76 skrivet: 23 februari 2010, 10:46:28 »
Själva kompressorn struntar ju i vad det stÃ¥r pÃ¥ termometern. Den "visste" redan att det var 3 i delta och kämpade pÃ¥.  Om du har sÃ¥dana förluster att du mÃ¥ste gör VV var 3dje timma. SÃ¥ pÃ¥verkar ju det sÃ¥klart. Den justeringen han gjorde till 38 grader kanske gjorde att du nu behövde göra vv var 6te timma och därmed orkar VP längre.

Om man skall felsöka eller kolla att vp funkar som den ska så tar med sig manometerstället och kollar att kondenseringar oc sånt är som det ska. Man tittar att den bryter på rätt tryck osv. Då vet jag att den funkar OK. Det kommer jag inte veta till 100 % om jag har ett USB eftersom ,som du tidigare sa, givare kan fallera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #77 skrivet: 23 februari 2010, 11:03:49 »
Sansun, det var absolut inget ont menat med att vissa analyserar mer en andra, bara ett konstaterande från min sida.
Jag är själv av typen som utreder de problem jag stöter på på egen hand, hellre än att vänta på en (många gånger) okunnig reparatör som inte kommer när han sagt, eller gör vad man kan förvänta sig.'
Detta gäller så väl problem med värmepumpar som med bilar, eller andra tekniskt komplicerade utrustningar, men som ändå är greppbara om man bara försöker sätta sig in i hur de fungerar, eller är tänkta att fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #78 skrivet: 23 februari 2010, 17:31:16 »
Själva kompressorn struntar ju i vad det stÃ¥r pÃ¥ termometern. Den "visste" redan att det var 3 i delta och kämpade pÃ¥.  Om du har sÃ¥dana förluster att du mÃ¥ste gör VV var 3dje timma. SÃ¥ pÃ¥verkar ju det sÃ¥klart. Den justeringen han gjorde till 38 grader kanske gjorde att du nu behövde göra vv var 6te timma och därmed orkar VP längre.

Om man skall felsöka eller kolla att vp funkar som den ska så tar med sig manometerstället och kollar att kondenseringar oc sånt är som det ska. Man tittar att den bryter på rätt tryck osv. Då vet jag att den funkar OK. Det kommer jag inte veta till 100 % om jag har ett USB eftersom ,som du tidigare sa, givare kan fallera.

Oraklet du är lika envis som jag. I något tidigare citat har jag bifogat ett avläsningsprotokoll där det framgår att givaren sporadiskt kunde visa 10 grader för låg temperatur. Dessutom i tråden där jag först tog upp problemet med NTC- givarna finns ett uttalande av Torbjörn Forsman som också ifrågasätter varför inte styrdatorn är programmerad så den upptäcker den här typen av fel. I och med att felet inträffar med avsevärd varaktighet går felvisningen dessutom att se på loggade värden av framledningsgivaren. Du ser först en serie av normala avläsningar t ex 48 ºC sedan plötsligt under någon timme värden som är 38 ºC och därefter en ny serie värden som återigen är 48 grader.
Jag bifogar återigen avläsningsprotokollet.
Här är dessutom Torbjörn Forsmans citat. Vi får hoppas att Larm HP dyker upp igen och kan föra det här vidare till Thermia.

Citat av Torbjörn Forsman:
De där givarna är ju av NTC-typ. Och tyvärr måste man säga att periodiskt avbrott eller övergångsmotstånd (det blir som ett fast motstånd i serie med givaren), som det ju måste vara frågan om när värmepumpen mäter en lägre temperatur än den verkliga, är en vanlig feltyp på sådana givare. Inte bara i värmepumpar utan även när de används i t ex motorstyrsystem på bilar.

Det bästa vore ju om värmepumpens programvara hade haft en funktion för att känna av orimligt snabba ändringar i givarens resistans, då skulle den kunna larma om givarfel långt innan det eventuellt ställer till med någon skada.
En annan bra funktion man kunde önska sig är att om mätvärdet varierar snabbt så reglerar man efter minimivärdet på resistansen (alltså maximivärdet på uppmätt temperatur), chansen är stor att detta motsvarar det korrekta mätvärdet även om givaren är opålitlig.


sansun
PS. Dem uppgifter som du valt att publicera i ditt citat var en del av ett personligt meddelande till dig och Larm HP. Jag får överväga att bifoga hela rapporten i ett kommande citat. Jag har varit borta i 2 veckor men nu är jag hemma igen och kan kolla om antalet vv laddningar har ändrats. DS
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #79 skrivet: 23 februari 2010, 18:56:15 »
Sansun; Om du inte gilla de att jag postade det sÃ¥ ber jag om ursäkt. Vad gäller envishet,sÃ¥ visst jag gillar en god diskussion.  Vad gäller ntc givare.  Jag har ingen aning om vem Herr Forsman är.  Men mitt svar blir samma tjatiga svar som tidigare. Det handlar om pengar. Det blir dyrt att göra alla dessa saker. Sedan är jag en ganska trög person. Och har fortfarande lite svÃ¥rt att se ditt problem.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #80 skrivet: 23 februari 2010, 19:25:43 »
Sansun, det var absolut inget ont menat med att vissa analyserar mer en andra, bara ett konstaterande från min sida.
Jag är själv av typen som utreder de problem jag stöter på på egen hand, hellre än att vänta på en (många gånger) okunnig reparatör som inte kommer när han sagt, eller gör vad man kan förvänta sig.'
Detta gäller så väl problem med värmepumpar som med bilar, eller andra tekniskt komplicerade utrustningar, men som ändå är greppbara om man bara försöker sätta sig in i hur de fungerar, eller är tänkta att fungera.
Rickard!
Du ser grym ut pÃ¥ fotot.  ^-^ Man kan bli rädd för mindre. Ditt inhopp var inget som störde mig. Jag vet inte om jag riktigt förstod vad du egentligen syftade pÃ¥. FrÃ¥n det ena till andra jag hoppas att du inte tillhör den skara som först lägger ut aluminiumplÃ¥tar för golvvärmeslingorna för att sedan rulla ut en foammatta innan du lägger parketten! Det finns mÃ¥nga stenar att vända pÃ¥. Jag rÃ¥kade vända pÃ¥ en för värmepumpar och det kryllar ut frÃ¥getecken. Men vad kann man egentligen begära när jag sitter här med mina 5 fjärrkontroller framför TVn? Jag funderar pÃ¥ om jag skall registrera mig pÃ¥ nytt pÃ¥ forumet. DÃ¥ skulle jag kunna kommentera mina egna inlägg. studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #81 skrivet: 23 februari 2010, 19:49:17 »
Varför ska jag blanda mig i detta? Jag har ingenting med thermia att göra. Om jag hade det för en tid tillbaka sen kan du få fundera på.
Men ytterligare säger jag följande.. Att tillverka en värmepump som passar alla marknader är hopplöst. Frankrike tex skiter fullständigt i lan anslutningar. Där ska enbart en värmepump göra det den är till för, dvs värme. Många marknader vill ha enbart en termostatstyrning. Och både ivt och thermia styrs av företag som är stora i hela Europa. De lyssnar inte bara på en marknads behov. Söderut kanske värmepumpen mer skall vara en ren kylmaskin då krävs vissa inställningar/ styrningar för det.. En djungel men alla värmepumpstillverkare vet om behovet.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #82 skrivet: 23 februari 2010, 19:57:46 »
Sansun; Om du inte gilla de att jag postade det sÃ¥ ber jag om ursäkt. Vad gäller envishet,sÃ¥ visst jag gillar en god diskussion.  Vad gäller ntc givare.  Jag har ingen aning om vem Herr Forsman är.  Men mitt svar blir samma tjatiga svar som tidigare. Det handlar om pengar. Det blir dyrt att göra alla dessa saker. Sedan är jag en ganska trög person. Och har fortfarande lite svÃ¥rt att se ditt problem.

Oraklet!
T r ö g? Jag har inte uppfattat att du rört på dig under senaste veckan. *roflmao*
Du behöver inte veta allt. Mitt problem är att du inte kan se mitt problem. Jag skulle vilja slippa öppna en ny tråd för att få svar på ytterligare en fråga som rör den vp jag har:
Historiken för utetemperaturen bottnar vid -16 grader. Hur ställer jag in så att jag kan se en historik för lägre temperatur. -16 ºC är det ett värde anpassat för Danmark?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #83 skrivet: 23 februari 2010, 20:08:44 »
Varför ska jag blanda mig i detta? Jag har ingenting med thermia att göra. Om jag hade det för en tid tillbaka sen kan du få fundera på.
Men ytterligare säger jag följande.. Att tillverka en värmepump som passar alla marknader är hopplöst. Frankrike tex skiter fullständigt i lan anslutningar. Där ska enbart en värmepump göra det den är till för, dvs värme. Många marknader vill ha enbart en termostatstyrning. Och både ivt och thermia styrs av företag som är stora i hela Europa. De lyssnar inte bara på en marknads behov. Söderut kanske värmepumpen mer skall vara en ren kylmaskin då krävs vissa inställningar/ styrningar för det.. En djungel men alla värmepumpstillverkare vet om behovet.

Hej Larm HP!
Välkommen tillbaka. Varför skulle du...? Därför att du har kunskaper som jag skulle uppskatta om jag kunde få ta del av. Det skulle spara mig en hel del besvär. Det var du som efterlyste logiska slutsatser.
Kan det vara sÃ¥ xxxligt att jag har fÃ¥tt en kylmaskin avsedd för Frankrike?  8)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #84 skrivet: 24 februari 2010, 12:09:34 »
 Vad är det för problem du har, sansun. Berätta igen.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #85 skrivet: 24 februari 2010, 15:16:09 »
Vad är det för problem du har, sansun. Berätta igen.

Oraklet!
Vad är det fråga om? Köldbärarvätskan kanske är farlig att inandas! :D
Två citat längre upp fick du en enkel fråga: (först 1 sedan 2). Sista försöket att få ett vettigt svar.

"Historiken för utetemperaturen bottnar vid -16 grader. Hur ställer jag in sÃ¥ att jag kan se en historik för lägre temperatur. -16  är det ett värde anpassat för Danmark?"
Hej!
P.S. Nu kommer du att svara; "varför behöver du se en historik pÃ¥ utetemperaturer lägre än -16 ºC?" Och jag svarar: därör att det finns ingen historik alls pÃ¥ min skärm, det är tomt". Vi har haft kallare än -16  ºC i flera mÃ¥nader! D.S.
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #86 skrivet: 24 februari 2010, 15:54:03 »
SÃ¥ja en riktig frÃ¥ga som jag kan begripa Thumbsup  Jag ska kolla lite :)

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #87 skrivet: 25 februari 2010, 00:35:18 »
De tycker GSM är tillräckligt. Jag har varit på dom och efterfrågat Ethernet-interface till att börja med, eftersom de flesta idag redan har en bredbandsanslutning...
Då skulle man kunna komma undan en del av den dyra årskostnaden de har idag.
Men med de priser Thermia har idag så behöver de inte så många kunder...de tar ju 5ggr så mycket för interfacet jämfört med vad husdata och ThermIQ kostar/kostade...

Jag tror att dom missar en hel del affärer på att inte modernisera sig. Visst, det är en värmepump, den ska hålla kåken varm, men det är ju också en maskin som kan köras mer eller mindre effektivt, och för att köra den effektivt behövs det antingen en massa tid och papper/penna eller så låter man en dator sköta om datainsamlingen.
Jag är väldigt nöjd med värme-funktionen i min pump, mindre nöjd med att man inte, från fabrik, kan ansluta sig mot pumpen med en dator.

Den tillverkare som presenterar en helt "datorkompatibel" värmepump kommer att vinna många nya kunder.
Hej Bive!
Du verkar vara den som kommit längst av dem som deltagit i den här tråden om Therm IQ. Jag har några frågor. Inte om Therm IQ utan om styrdatorn och elektroniken i Thermias värmepumpar.
 :-[Hur detaljerade kopplingsschemor gÃ¥r det att fÃ¥ tag i?
 :-[Finns det en servicehandbok?
 :-[Hur mycket vet du om tekniken i styrdatorn och programmet, t ex vilken microprocessor och programkod som använts. Jag har inte velat rota i elektroniken men du har kanske kollat. Är processorkortet specialbyggt eller är det en OEM-lösning?
 :-[När Therm IQ tog fram sitt interface bör dem väl ha haft tillgÃ¥ng till schemor som beskrev hur porten var konfigurerad?
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #88 skrivet: 25 februari 2010, 00:58:56 »
De tycker GSM är tillräckligt. Jag har varit på dom och efterfrågat Ethernet-interface till att börja med, eftersom de flesta idag redan har en bredbandsanslutning...
Då skulle man kunna komma undan en del av den dyra årskostnaden de har idag.
Men med de priser Thermia har idag så behöver de inte så många kunder...de tar ju 5ggr så mycket för interfacet jämfört med vad husdata och ThermIQ kostar/kostade...

Jag tror att dom missar en hel del affärer på att inte modernisera sig. Visst, det är en värmepump, den ska hålla kåken varm, men det är ju också en maskin som kan köras mer eller mindre effektivt, och för att köra den effektivt behövs det antingen en massa tid och papper/penna eller så låter man en dator sköta om datainsamlingen.
Jag är väldigt nöjd med värme-funktionen i min pump, mindre nöjd med att man inte, från fabrik, kan ansluta sig mot pumpen med en dator.

Den tillverkare som presenterar en helt "datorkompatibel" värmepump kommer att vinna många nya kunder.

Hej Bive!
Du verkar vara den som kommit längst av dem som deltagit i den här tråden om Therm IQ. Jag har några frågor. Inte om Therm IQ utan om styrdatorn och elektroniken i Thermias värmepumpar.

 :-[Hur detaljerade kopplingsschemor gÃ¥r det att fÃ¥ tag i?
 :-[Finns det en servicehandbok?
 :-[Hur mycket vet du om tekniken i styrdatorn och programmet, t ex vilken microprocessor och programkod som använts.
    Jag har inte velat rota i elektroniken men du har kanske kollat. Är processorkortet specialbyggt eller är det en OEM-lösning?
    Programkoden ligger väl lagrad pÃ¥ nÃ¥gon typ av PROM?

Det är ett steg fram och tvÃ¥ tillbaka. Jag har aldrig träffat pÃ¥ en sÃ¥dan slutenhet och smygande i buskarna. Jag undrar vad dem är rädda för. Jag hörde i kväll att en f.d. kollega som efter att han skaffat värmepump skrev en rapport med 1800 felpunkter som han skickade till tillverkaren. Hoppas att han vill berätta mer. Risken är väl att han fick livstid garanti pÃ¥ pumpen i utbyte mot att tillverkaren fick ensamrätt till rapporten.  :,v(
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #89 skrivet: 25 februari 2010, 07:58:10 »
Titta på www.jeff.se och RD9/MD9 så får du kanske fram lite matnyttigt...
Jag är mycket lur på att denna har OEM:ats till Thermia...läser man dokumentationen så har den bl.a. kommunikations port mot Thermia online...och man hänvisar på hemsidan att deras reglerdator sitter i 40.000 Thermia pumpar...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!