Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #60 skrivet: 22 februari 2010, 16:38:12 »
HADE DU HAFT THERMIA ONLINE HADE DU KLARAT DIG EFTERSOM DET MATAS AV VP. Thumbsup
Nja Sc:,h Överspänningar kan komma in på flera olika sätt. Där jag bor och på många andra platser är det ovanligt med överspänningar via elnätet eftersom hela distributionen är nergrävd. I sommarstugan några mil längre bort är det luftledningar både för el och telefon och stora problem av det slag som ni beskriver. Med lite otur så kan man drabbas utan att överspänningar kommer in via tråd-anslutningar. Ett stuprör från ett plåttak utanför väggen där vp står och åskan kan överföra betydande spänningar även utan galvanisk kontakt (men lite risk får man nog ta). Om jag hade ett modem som slås ut gång på gång så skulle jag nog satsa på en Telia pinne, dvs. ett mobilt bedband i en labtop.
sansun
 
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #61 skrivet: 22 februari 2010, 16:49:10 »
Jag svarade på påståendet

Ja felet i mitt fall var möjligtvis att jag bröt strömmen till VP:n men glömde att dra ur strömmatningen till interfacet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #62 skrivet: 22 februari 2010, 18:30:18 »
Citera
Citat från: VP ORAKLET skrivet idag kl. 16:05:53
HADE DU HAFT THERMIA ONLINE HADE DU KLARAT DIG EFTERSOM DET MATAS AV VP. OK!
Jupp, stämmer bra eftersom då hade jag brutit strömmen till både VP och interface samtidigt.
Men IVT verkar då tycka att det är värt risken med husdata-interfacet(IVT@home)...med extern strömmatning och serieport till datorn.

Det bästa vore ett interface som strömmatas internt från VP:n och kommunicerar över WLAN. Då borde man minimerat riskerna...

Grundproblemet är ju att VP tillverkarna själva erbjuder så dåliga lösningar på att kommunicera med deras värmepumpar. Thermia Online är i mina ögon väldigt omodern och dyr. Då är det ju klart att det kommer hemmapulade interface...
Och i mitt fall så skall Thermia vara glad att jag hade Husdata-interfacet, annars hade de fått ta tillbaka sin totalt obrukbara VP. I över ett år så krånglade den konstant, ibland kunde jag få starta om den(från jobbet) 5-10ggr om dan för att den skulle gå. Det tog Thermia över ett år att lösa problemen. Thermia Online är inget alternativ i mitt fall eftersom jag inte har GSM-täckning.
« Senast ändrad: 22 februari 2010, 18:50:55 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #63 skrivet: 22 februari 2010, 18:57:47 »
Grundproblemet är att det bara är såna som vi som vill ha såna saker. De flesta vill bara att vp ska gå och spara pengar. Om fler ville ha loggning och styr via nätet,så skulle det finnas och inte vara så dyrt. Jag sysslar mkt med Thermias robuster, och den styren via nätet är grym. Jag kan göra nästan allt och allt loggas. Sedan kan jag lätt koppla ihop den med vad som helst nästan.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #64 skrivet: 22 februari 2010, 19:07:14 »
Sant, det är bara så synd och konstigt att fler inte intresserar sig i en så dyr investering...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #65 skrivet: 22 februari 2010, 19:17:37 »
Japp. Det vore mkt lättare att fixa till ev fel om folk visste lite om hur det ska funka

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #66 skrivet: 22 februari 2010, 22:47:38 »
Japp. Det vore mkt lättare att fixa till ev fel om folk visste lite om hur det ska funka

Hej Oraklet!
Du börjar påminna om en "fågel fenix". Du blir tilltuffsad gång på gång, reser dig och upprepar "Thermia On Line". När skall du inse att det säkert finns lika många ombud som kommuner som inte har några hjälpmedel alls. Det skulle vara en xxxxsak förr Thermia att göra vad Therm IQ har gjort. Nu börjar jag verkligen att undra vilka skäl som egentligen ligger bakom att ingenting händer på det här området. Det är inte som du förmodar att vi som söker efter bättre mätvärdeslagringar kommer att bli loggningsfantaster. Jag såg ett citat på loggnings forumet som var tänkvärt: "Nu har jag installerat alla temp givare och loggar historiska grafer. Vad skall jag använda det här till?" Ni som hela tiden för fram Thermia On Line är helt fel ute. Varför skall jag som kund bekosta Thermia On Line för att Thermias ombund skall ha ett verktyg att felsöka värmepumpen under garantitiden? Det är dags att ni börjar ta till er lite av de behov som både ombud och era kunderna har. Påståendet att ingen vill betala kan inte vara rätt även om ni skulle dubbla Therm IQ´s priser.
Det är slut på lämpliga smileys!
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #67 skrivet: 23 februari 2010, 08:00:19 »
Det kommer ju gång på gång uppstickare som kan leverera interface med programvara för runt tusenlappen. Och dessa uppstickare lär ju ha ett mycket mindre kundunderlag än vad VP-tillverkarna har därför borde de behöva ta ut högre priser för att täcka utvecklingskostnaderna. Men ändå kan de sälja sina produkter som oftast är bättre till priser som ofta bara är 10-20% av vad VP-tillverkarna tar. Dessutom har dessa hemmapulade projekt oftast bättre support, man får ofta önskemål/förändringar genomförda i princip omedelbart.

Så för mig är det svårt att förstå varför jag ska välja VP-tillverkarnas interface som kostar 5-6ggr mer då de varken är bättre eller har bättre support.

Husdata-interfacet är ett lysande exempel, innan IVT kom in i bilden kostade det dryga tusenlappen och ville man få något förklarat för sig eller få något förbättrat så var det oftast bara några dagar bort innan det var fixat. Nu har IVT köpt upp det och då kostar samma interface 5ggr så mycket. Och om IVT:s support är lika dålig som Thermias så vill man bara gråta. Thermia hänvisar hela tiden till installatören vilket är totalt värdelöst.

Och sedan förstår jag inte varför VP:n skall vara så skyddad så man inte får koppla till 3:dje parts produkter? Tänk om någon PC-tillverkare skulle förbjuda köparen att koppla till en skrivare om den inte kom från samma tillverkare. Den tillverkaren skulle bara bli utskrattad. Men i VP-världen skall vi acceptera ett monopol på tillbehören?!?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #68 skrivet: 23 februari 2010, 08:18:22 »
Många av de tillbehör som säljs för under tusenlappen idag är inte kommersiellt bärkraftiga, utan de säljs nog ofta på hobbybasis.
Produkterna är som regel inte CE-märkta, och kanske betalar inte de som säljer dem skatt på beloppet som de debiterar.
Att konkurrera med hobbyarbetande eldsjälar, eller ren svarthandel, är nog inte så lätt om man driver en större verksamhet där det är viktigt att ha anställd personal som arbetar med utveckling, underhåll, support och så vidare.
Att tillverkning av elektronik även kräver att man erlägger avgifter för återvinning o.s.v. är ytterligare saker som "lågpriskonkurrenterna" många gånger inte tar på så stort allvar.

Sen är det naturligvis så att värmepumpstillverkarna vill ha en rejäl vinst på varje sålt tillbehör, på samma sätt som du får betala dyrt för tillbehör på många andra kapitalvaror som du köper.
Jämför t.ex. med bilar, snöskotrar, motorcyklar så ser du precis samma sak där, originaltillbehören är dyrare än tredjepartstillbehören.

Jag kan bara konstatera att det kommer att ta mig minst 3 år innan jag gör breakeven när det gäller de utvecklingskostnader jag haft för utvecklingen av Logger 2020, vore detta projekt ett rent kommersiellt projekt för mig hade jag nog lagt ned redan, men jag ser det mer som att jag skapar ett mervärde för de som har samma nördiga intresse som jag har.
Visst hoppas jag att Logger 2020 på lite sikt skall generera pengar också, men det är långt ifrån säkert.
Att IVT, Thermia och liknande aktörer skulle sälja tillbehör utan kommersiell bärkraft ser jag som en utopi, om de inte ser det bara som en konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter, vilket man iofs skulle kunna tänka sig...
Men som sagt, skall det göras på kommersiella grunder så blir tillbehören med så pass liten spridning bland köparna rätt dyra.
« Senast ändrad: 23 februari 2010, 08:20:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #69 skrivet: 23 februari 2010, 08:50:31 »
Kan inte riktigt förstÃ¥ varför jag ska bli tilltuffsad. Jag tycker ju som ni. Jag säger bara vad jag tror är anledningen. Jag har ända sedan online kom sagt att det ska ingÃ¥ i priset, men det kommer ju att vara sÃ¥ att Thermias pumpar kostar mest dÃ¥ och dÃ¥ kommer deras försäljning gÃ¥ ner. Titta pÃ¥ detta forum vilka som säljer mest, CTC och Nibe som man kan köpa pÃ¥ Rinkaby.  Har CTC ngt Online;igt?  Dessutom är det sÃ¥ här att jag behöver inte ha online för att lösa ev problem hos min kund, jag fixar det ändÃ¥. Visst vore det bra men i 99 % av fallen sÃ¥ finns det inget behov av det. Dem som köper av mig litar pÃ¥ att jag sköter deras pump.  Ã„r det smart av dem?  Jag tycker det även om dem hade online sÃ¥ skulle dem inte veta vad de sÃ¥g och dÃ¥ skulle dem ändÃ¥ ringa mig.. Men jag vill givetvis ocksÃ¥ att styr saker ska bli bättre. Sedan är det sÃ¥ att Thermia och ivt ägs avandra aktörer som talar om för dem hur de ska göra, och jag vet inte vad dem fÃ¥r för direktiv. Kan dra ett exempel. Häromdan  fick vÃ¥r säljare ett samtal av en som sa att han ville ha en värmepump. Min kollega var där pÃ¥ 20 min och kunden säger bara att -Faan vad bra sätt in vad du tycker att jag ska ha. Min säljare säger- Men vill du inte ha en offert eller olika förslag. Svaret blir -nej jag gillar när folk kommer snabbt och jag tar det du säger bara det inte blir BV.  Detta kanske är ett extrem exempel men det visar att de flesta inte inte vill ha logg grejer för de bryr sig inte.
Som parallell kan jag nämna mig själv. Det jag inte kan så bra anlitar jag folk ur mitt nätverk till. Jag kommer ju aldrig bli så bra som dem är och då finns det ingen mening med att försöka. Folk tänker så, de hittar en ÅF som de litar på och sedan kör de på det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #70 skrivet: 23 februari 2010, 09:12:23 »
En del tänker så, de som har råd, medan många andra analyserar och analyserar och sedan köper det som är bäst för dem till lägsta möjliga pris OCH Använder sitt kontaktnät för att fixa det som de inte riktigt behärskar, t.ex. inkoppling av en värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #71 skrivet: 23 februari 2010, 09:19:09 »
Japp Men de skulle ha ännu mindre råd om VP vore dyrare pga mer avancerad styr. Men jag anser ju såklart att det är bra om folk studerar det de vill köpa.
« Senast ändrad: 23 februari 2010, 09:21:22 av VP ORAKLET »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #72 skrivet: 23 februari 2010, 09:40:28 »
<Rickard>Säkert sant, men är man dyrare men inte bättre så är det svårt att få kunder. Då väljer ju många att köpa den produkt som både är mycket billigare och även bättre. Då är det nog inte så många som bryr sig om den är CE-märkt eller återvinningsavgifter är betalda.

<VP ORAKLET>CTC har sin SMS-styrning, men det är väl allt.
Thermia Online kostar väl 5-6000:- vid installation, men skulle Thermia bygga in den funktionen från fabrik så höjer det ju inte priset på VP:n alls lika mycket.
Det som jag stör mig som allra mest på är att man blir låst och måste ta omvägen via Thermias portal och dessutom måste betala för det årligen. Dessutom så har jag inte GSM-täckning och Thermia har absolut inga planer på att lösa det problemet än. Men GSM är vad jag vet på väg att skrotas inom kort så det får förhoppningsvis Thermia att vakna.

Det optimala lösningen i mina ögon vore ett interface(inbyggt från början eller tillval) som utnyttjade bredbandet och anslöt till det via WLAN(så klart krav på krypterat). I standard utförande så ingick programvara för att lokalt fjärrstyra och övervaka VP:n.
Tilläggstjänst mot årskostnad skulle då vara att interfacet anslöt direkt till tillverkaren och deras portal.
GSM fick väl vara ett tillägg om man inte har WLAN och internet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #73 skrivet: 23 februari 2010, 09:58:02 »
Det kommer att bli så som du vill ha det. Frågan är bara när. För än en gång FOLK VILL INTE HA DET.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #74 skrivet: 23 februari 2010, 10:07:57 »
En del tänker så, de som har råd, medan många andra analyserar och analyserar och sedan köper det som är bäst för dem till lägsta möjliga pris OCH Använder sitt kontaktnät för att fixa det som de inte riktigt behärskar, t.ex. inkoppling av en värmepump.

Hej Rickard!
Jag vet inte om du menar att jag tillhör dem som tänker "så". Det är otroligt segt att komma fram till pudelns kärna. Min värmepump har fortfarande garanti. Ni kan inte mena att jag skall behöva använda kontakter, forumet m.m. för att få den lagad. Nu har jag till och med skaffat egen utrustning för att komma vidare. Jag har erfarenhet av internationell service av avancerade tekniska system och jag kan bedöma att inte ens Oraklet skulle ha hittat givarfelet dvs om han inte gjort ungefär som jag gjorde. Felet kom för sporadisk och symptomen var väldig diffus. Möjligen skulle han ha kunnat haka dit ett Termin On Line och suttit på sitt kontor i stället för att handjaga uppgifter på displayen en timme varje dag under mer än en vecka. De fel man inte har några uppenbara besvär av och inte syns mår man inte illa av - är det så? Det kommer surt efter när elräkningarna skall betalas.

Det jag har velat föra fram är att det skall finnas en rimlig chans för ombuden att "ta pulsen" på vp t.ex. genom att kunna hämta in ett SD-minne/USB minne för analys. Jag tror inte jag skulle vara speciellt intresserad fortsättningsvis av att få tillgång till långtids loggade mätvärden på ett sådant minne. Såvida jag inte hamnar i en liknande situation att jag misstänker fel på vp som Thermia inte fixar.
Nu kommer jag att fortsätta "dissekera" min värmepump med lite bättre förutsättningar till avläsningar med hjälp av värmemängdsmätaren när den blivit installerad. Det finns flera sjukdomssymtom att undersöka. Vem vet det kanske slutar med en regelrätt obduktion. Där kan jag hålla med dig här tänker jag "så" dvs. det kan vara bättre och sälga värmepumpen medan den har garanti kvar än att plocka sönder den i sina beståndsdelar. Jag skulle förmodlign aldrig orka sätta ihop den igen.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!