Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #45 skrivet: 21 februari 2010, 08:34:37 »
Vad kostar det.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #46 skrivet: 21 februari 2010, 16:16:15 »
Vad kostar det.
Hej!
995 kr plus frakt. Se länk: http://www.thermiq.net/?page_id=53
Jag har varit i kontakt med den här firman för att höra bl a vad som händer med den fabriksgaranti man har eller den tillägsförsäkring som man tecknar. Det är på egen risk man stoppar in det här interfaceet i vp. Hur Thermia ställer sig har jag inte tagit reda på men det är kanske något du kan ta reda på.
sansun

Min installatör var inte allt för positivt inställd till okända kort i pumpen, men han var väldigt imponerad över vad man kan ha det till...
Troligtvis så lär väl Thermia inte gilla det fram till dess att dom köper upp bolaget och säljer kortet under eget namn ;)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #47 skrivet: 21 februari 2010, 20:07:49 »
Min installatör var då positiv och intresserad av mitt husdatas interface. Och han ställde då inte till några problem heller när det interfacet ledde åskan rakt in i hjärtat på min pump. Jag fick styrkort och CP utbytt utan minsta gnat...men Thermia centralt hade nog inte godkänt det. Så har man en vettig installatör så är det nog inga problem med att installera 3:de parts tillbehör.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #48 skrivet: 21 februari 2010, 21:22:28 »
En installatör som gärna fuskar lite så vi får folksam efter oss fiR:

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #49 skrivet: 21 februari 2010, 22:02:24 »
Varför skulle Folksam bry sig om det? Det var ju Thermia som fick stå för kostnaden.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #50 skrivet: 21 februari 2010, 23:31:22 »
JA JA då var det ju mkt bättre

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #51 skrivet: 22 februari 2010, 06:42:45 »
Anledningen till att jag utvecklat Logger 2020 på det sätt jag gjort är för att slippa dels risken för att åskan skall orsaka haveri på värmepumpen, och dels för att det naturliga för tillverkaren, i detta fall Thermia, att på olika sätt försöka stoppa konkurrenterna, kanske genom olika typer av spärrar eller t.o.m. mjukvarupppgraderingar i samband med service/reparationer av sina värmepumpar.

För Thermia upplevs det nog inte som direkt schysst att andra erbjuder konkurrerande lösningar som de fakto riskerar att orsaka garantireparationer på deras maskiner, utan att de som säljer dessa lösningar tar något som helst ansvar för detta.

Jag har faktiskt svårt att första varför de inte krypterar sin kommunikation, men det är ju upp till dem att avgöra hur de vill ha det med anslutningarna till sina maskiner.

Fakta är nog att det inte ens hjälper med en optokopplare för att undvika skador p.g.a. åska när man kopplar ihop en PC och en värmepump, man man minska risken, men aldrig eliminera den, det blir allt för korta avstånd ändå mellan kopplingspunkterna på de olika anslutna maskinerna.
En ordentlig potentialskillnad mellan dator och värmepump kommer ändå att kunna orsaka ett "åskrelaterat fel" om olyckan är framme.

Att en bra installatör som är trygg med Thermias support inte har nåt emot tredjepartslösningar är helt naturligt, för honom genererar det ju bara ännu mer intäkter om det går sönder nåt - han står ju inte för kostnaderna.
Detssamma gäller naturligvis även efter att garantitiden gått ut, fler haverier = större intäkter för installatören.
Thermias varumärke kan dock få en liten törn om det visar sig att tredjepartslösningar orsakar skador som de inte kan påverka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #52 skrivet: 22 februari 2010, 10:00:59 »
lite äpplen och päron som jag ser det..
funktion som fÃ¥r data via externa givare är inte att jämföra med funktion som fÃ¥r data frÃ¥n styrdatorn i vp, och viseversa. 
Båda har för och nackdelar, optimalt är att använda en kombination av båda.

obs att jag nu pratar jag rent generellt, oanvett märke på extern loggning, fabrikat på vp mm


Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #53 skrivet: 22 februari 2010, 10:29:30 »
Det mest lustiga är att Thermia överhuvudtaget repar pumpen när åskan har slagit ner i den, det hymlade vi inte med, jag såg själv när installatören skrev service rapporten. Det är ju försäkringsbolaget som ska stå för den biten.
Och det hade då definitivt inte varit bättre om jag hade använt Thermias Thermia Online eftersom det enda som var inkopplat till Husdata interfacet vid åsknedslaget var strömmatningen(det var det enda jag missade att dra ur i hela huset) och Thermia Online lär ju också behöva strömmatas så jag hade lika gärna kunnat glömma dra ur den.
Optokopplare ger inget som helst skydd vid åska.

Citera
För Thermia upplevs det nog inte som direkt schysst att andra erbjuder konkurrerande lösningar som de fakto riskerar att orsaka garantireparationer på deras maskiner, utan att de som säljer dessa lösningar tar något som helst ansvar för detta.
Tar du då ansvar för din Logger 2020 om den leder in åskan in i min dator?!? Står du då för den kostnad som det kostar att reparera dator och kringutrustning som då har gått sönder? Tror knappast det...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #54 skrivet: 22 februari 2010, 10:38:17 »
lite äpplen och päron som jag ser det..
funktion som fÃ¥r data via externa givare är inte att jämföra med funktion som fÃ¥r data frÃ¥n styrdatorn i vp, och viseversa. 
Båda har för och nackdelar, optimalt är att använda en kombination av båda.

obs att jag nu pratar jag rent generellt, oanvett märke på extern loggning, fabrikat på vp mm



Håller helt med, drömmen vore om tillverkarna hade egna billiga/gratisprogram med Open Source källkod så man kunde komplettera deras mätvärden i t.ex. LoggerSoft.
Men än en gång, jag tror inte att de vill ta riskerna det innebär för oväntade driftsstörningar p.g.a. tredjepartsinblandning.


Heddan:
När det gäller ansvar för fel orsakade av åskan + Logger 2020 + PC så är det som du säger som för alla andra saker som du ansluter, ditt ansvar.
Vad jag menar är att Thermia har en del anseende att förlora om deras kunder tror att deras värmepumpar skall kopplas till PC som vilket tillbehör som helst.
Ju fler skador de får, desto högre hamnar de i Folksams statistik, typ.

När det gäller strömmatningen tilll deras egen lösning så kanske den ploickas intern i pumpen, och då får man inga eller väldigt små potentialskillnader.
Potentialskillnaderna uppstår som regel i kablarna som går mellan olika apparater, inte kablarna intern i en apparat.

Trådlösa telefoner (basstationen), Faxar, TV-apparater, datorer och liknande utrustning med kablar som kommer in från många olika håll är extremt känsliga för just åska.
Det är normalt inte en värmepump, om man inte ansluter den till nån annan apparat.

Det ansvar jag tagit när jag valde att utveckla Logger 2020 är att den inte ansluts direkt till nån port på värmepumpen, det är ett medvetet beslut, just med tanke på den potentiella risken för de kostnader som det kan betyda för mina kunder.

En PC kommer man som regel ihåg att koppla ur när det går åska, men hur många bryter strömmen till sin värmepump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #55 skrivet: 22 februari 2010, 11:08:41 »
Ja felet i mitt fall var möjligtvis att jag bröt strömmen till VP:n men glömde att dra ur strömmatningen till interfacet. Potentialskillnaden mellan VP och interfacet var minimal endast några meter kabel.

Citera
När det gäller ansvar för fel orsakade av åskan + Logger 2020 + PC så är det som du säger som för alla andra saker som du ansluter, ditt ansvar.
Vad jag menar är att Thermia har en del anseende att förlora om deras kunder tror att deras värmepumpar skall kopplas till PC som vilket tillbehör som helst.
Ju fler skador de får, desto högre hamnar de i Folksams statistik, typ.

Jag förstår poängen, Thermia vill inte hamna i Folksams missvisande statistik och därför tar de på sig fel som de egentligen inte behöver stå för, såsom åska.

Citera
En PC kommer man som regel ihåg att koppla ur när det går åska, men hur många bryter strömmen till sin värmepump?
Ditt interface ligger ju då i riskzonen att orsaka stor skada eftersom det förmodligen inte ligger alldeles bredvid datorn, utan kanske undangömd nere i källaren i närheten av VP:n(som många glömmer att slå av). Då är det ditt interface(som folk glömmer att slå av) som kanske orsakar stor skada på PC, switchar, routrar osv...
Du har skyddat dig åt ena hållet(VP:n) men det kan vara minst lika dyr utrustning på PC sidan som du inte kan skydda.

Men jag håller helt med, det är jag som kopplar in prylarna som ska stå för risken om åskan slår ner.(och försäkringsbolaget då såklart). Samma risk tar jag när jag kopplar in TV-spel, DVD-spelare, BluRay-spelare, satellit-mottagare osv till TV:n. Glömmer jag att dra ur en nätverkskabel, elkabel, antennkabel eller någon annan kabel i denna härva så riskerar jag inte bara den apparat som den är direkt kopplad till utan även alla annan utrustning som är kopplad till denna apparat i sin tur.

Min installatör berättade om en som hade kopplat ur precis allt, men åskan hade lyckats slå ut styrkortet på VP:n i alla fall. Den hade gått in genom utegivaren... Så helt skyddad kan man aldrig bli.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #56 skrivet: 22 februari 2010, 11:36:41 »
Mmm, tempgivarna till VP:n är den enda svaga länken i värmepumpen innan man kopplar till nåt annat, lite som antennkabeln till TV:n.
Utegivare/rumsgivare borde egentligen ha en kontakt som man enkelt kunde rycka ur vid åska.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #57 skrivet: 22 februari 2010, 12:09:41 »
Efter att ha sett hur mycket åskan kan förstöra och att den spred sig genom LAN:et(nätverket) gör att man blir lite orolig hur framtiden kommer att se ut.
Smällen gick genom Husdata-interfacet till servern hoppade ut på nätverket och slog där ut en switch. Hade den gjort ett hopp till så hade den kunnat förstöra utrustning som är bra mycket dyrare än ett styrkort i en VP. Allt idag har ju en nätverkskontakt, Förstärkare, TV, DVD, TV-Spel, Set-top-boxar, skrivare. Och glömmer man dra ut en enda kontakt till något som är anslutet till detta nätverk så riskerar man allt. Förut när man glömde dra ur en sak så var det endast den prylen man riskerade.

Till sommaren blir det då installation av ett riktigt överspänningskydd på inkommande El, data(tele) så reduceras risken något i alla fall.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #58 skrivet: 22 februari 2010, 15:39:55 »
Efter att ha sett hur mycket åskan kan förstöra och att den spred sig genom LAN:et(nätverket) gör att man blir lite orolig hur framtiden kommer att se ut.
Smällen gick genom Husdata-interfacet till servern hoppade ut på nätverket och slog där ut en switch. Hade den gjort ett hopp till så hade den kunnat förstöra utrustning som är bra mycket dyrare än ett styrkort i en VP. Allt idag har ju en nätverkskontakt, Förstärkare, TV, DVD, TV-Spel, Set-top-boxar, skrivare. Och glömmer man dra ut en enda kontakt till något som är anslutet till detta nätverk så riskerar man allt. Förut när man glömde dra ur en sak så var det endast den prylen man riskerade.

Till sommaren blir det då installation av ett riktigt överspänningskydd på inkommande El, data(tele) så reduceras risken något i alla fall.

Jag får byta ut ett par ASDL-modem per år, samt något moderkort ungefär vart annat år. Allt på grund av åska.
Är inne på samma tanke som du, dvs ett riktigt överspänningsskydd på inkommande anslutningar.
Undrar om man kan få försäkringsbolaget att ställa upp med en del slantar, dom slipper ju att betala ut på hemförsäkringen...

Och som tidigare nämnts, optokopplare ger inget skydd vid åsknedslag, då ska det till kraftigare doningar....
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #59 skrivet: 22 februari 2010, 16:05:53 »
HADE DU HAFT THERMIA ONLINE HADE DU KLARAT DIG EFTERSOM DET MATAS AV VP. Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!