Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?  (läst 47729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #30 skrivet: 30 december 2009, 14:43:09 »
De tycker GSM är tillräckligt. Jag har varit på dom och efterfrågat Ethernet-interface till att börja med, eftersom de flesta idag redan har en bredbandsanslutning...
Då skulle man kunna komma undan en del av den dyra årskostnaden de har idag.
Men med de priser Thermia har idag så behöver de inte så många kunder...de tar ju 5ggr så mycket för interfacet jämfört med vad husdata och ThermIQ kostar/kostade...

Jag tror att dom missar en hel del affärer på att inte modernisera sig. Visst, det är en värmepump, den ska hålla kåken varm, men det är ju också en maskin som kan köras mer eller mindre effektivt, och för att köra den effektivt behövs det antingen en massa tid och papper/penna eller så låter man en dator sköta om datainsamlingen.
Jag är väldigt nöjd med värme-funktionen i min pump, mindre nöjd med att man inte, från fabrik, kan ansluta sig mot pumpen med en dator.

Den tillverkare som presenterar en helt "datorkompatibel" värmepump kommer att vinna många nya kunder.
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #31 skrivet: 30 december 2009, 15:21:43 »
Nibe har väl sin RCU, men den kostar närmare 10.000:-

Tyvärr är vi nog alltför få som är så nördiga så att vi vill surfa in på värmepumpen. De allra flesta, tyvärr, bryr sig inte om att sätta sig in i alla funktioner och att trimma in sin anläggning. Även om de vet om att de kan tjäna tusenlappar så ids dom inte lära sig...

Jag är väldigt glad att jag hade Husdata-interfacet det första året eftersom min pump gick som en kratta. Titt som tätt stannade den och det tog Thermia ett helt år att fixa problemet. Då var man glad att man kunde sitta på jobbet och övervaka pumpen och nollställa larmen när de kom. Annars hade jag nog fått närmare 1000 elpatrontimmar...
Nu är pumpen fixad och den går som en klocka så nu räcker det med Lämpömittari för övervakningens skull...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #32 skrivet: 30 december 2009, 23:06:02 »
Nibe har väl sin RCU, men den kostar närmare 10.000:-

Tyvärr är vi nog alltför få som är så nördiga så att vi vill surfa in på värmepumpen. De allra flesta, tyvärr, bryr sig inte om att sätta sig in i alla funktioner och att trimma in sin anläggning. Även om de vet om att de kan tjäna tusenlappar så ids dom inte lära sig...

Jag är väldigt glad att jag hade Husdata-interfacet det första året eftersom min pump gick som en kratta. Titt som tätt stannade den och det tog Thermia ett helt år att fixa problemet. Då var man glad att man kunde sitta på jobbet och övervaka pumpen och nollställa larmen när de kom. Annars hade jag nog fått närmare 1000 elpatrontimmar...
Nu är pumpen fixad och den går som en klocka så nu räcker det med Lämpömittari för övervakningens skull...

Det som förvånat mig mest är hur okunniga många installatörer verkar vara när man ställer mer komplicerade frågor. Den installatör som gjorde jobbet hos oss har bra referenser och gjorde en snygg installation. Men tycker att innegivare inte ska användas, tycker inte att man ska ha 20-30l/kW samt tycker att det är helt ok att ha och använda termostaterna på elementen.

Jag tror att om man utvecklar en produkt som inbjuder till "micklande" med inställningar så kommer fler att engagera sig. Kombinerat med en trevligt gränssnitt, kanske till och med att man skapar stöd för en 10" pekskärm som placeras på valfritt ställe i huset för visning/styrning. Gissa hur många sådana enheter som skulle säljas till Stockholmare :D
Tekniken mognar, människor blir mer teknikkunniga/intresserade och nya affärsmöjligheter dyker upp. Dagens värmepumpar är på ett sätt lika hemska som Trabanter var på sin tid ;)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #33 skrivet: 31 december 2009, 09:22:38 »
Citera
Jag tror att om man utvecklar en produkt som inbjuder till "micklande" med inställningar så kommer fler att engagera sig. Kombinerat med en trevligt gränssnitt, kanske till och med att man skapar stöd för en 10" pekskärm som placeras på valfritt ställe i huset för visning/styrning. Gissa hur många sådana enheter som skulle säljas till Stockholmare Cheesy
Där är ju CTC och EviHeat åtminstone på rätt väg, där kan man sätta displayen/styrpanelen vars man vill i huset. Den sitter inte fast i fronten på pumpen...

Något Rickard borde vidareutveckla sin värmepumpslogger-programvara med är möjligheten att koppla in externa displayer (typ LCD eller liknande)via RS232 eller USB. Detta verkade vara på gång innan Rickard tog över Lämpömittari...och som vi får hoppas att Rickard fortsätter med...
http://www.elektroniikka.org/thermometer/?page=download
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #34 skrivet: 31 december 2009, 10:45:09 »
Citera
Jag tror att om man utvecklar en produkt som inbjuder till "micklande" med inställningar så kommer fler att engagera sig. Kombinerat med en trevligt gränssnitt, kanske till och med att man skapar stöd för en 10" pekskärm som placeras på valfritt ställe i huset för visning/styrning. Gissa hur många sådana enheter som skulle säljas till Stockholmare Cheesy
Där är ju CTC och EviHeat åtminstone på rätt väg, där kan man sätta displayen/styrpanelen vars man vill i huset. Den sitter inte fast i fronten på pumpen...

Något Rickard borde vidareutveckla sin värmepumpslogger-programvara med är möjligheten att koppla in externa displayer (typ LCD eller liknande)via RS232 eller USB. Detta verkade vara på gång innan Rickard tog över Lämpömittari...och som vi får hoppas att Rickard fortsätter med...
http://www.elektroniikka.org/thermometer/?page=download

Jo, det är onekligen intressant. Har själv kollat på att använda en digital fotoram med inbyggd wifi/webb/rss-läsare som visningsenhet för t.ex. 1-wire och ThermIQ. Men då det är hobbyprojekt så tänker jag inte lägga 2-3kkr på en kompetent fotoram just nu.

Har också haft kontakt med ThermIQ-folket, dom var lite överraskade av det stora intresset för deras produkt samt att det visade sig att det fanns några buggar i programvaran. Men, dom är tydligen mer eller mindre klara med att PHP-fiera gränssnittet (dvs att du kan köra det via webbserver/läsare) och dom trodde att dom kunde skicka ett interface till mig i mitten på januari.

Ska bli intressant :)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #35 skrivet: 31 december 2009, 19:35:29 »
lÃ¥ter klart intressant med " PHP-fiera gränssnittet "  :)
hur menar dom att man ska "nå" det interfacet ? via deras onlline eller något nytt interface ?
dom lär ju knappast ha tänkt att man ska köra med thermIQ  ;)

EDIT:
Jag såg att jag hade läst slarvigt och ställt lite korkad fråga, du hade haft kontakt med dom på ThermIQ INTE folk på Thermia som jag slarvigt läste.
Nu när jag läst ordentligt så låter det hela lite rimligare för mig *hehe
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 10:53:58 av ottohans »

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #36 skrivet: 16 januari 2010, 18:58:14 »
Nu så har jag dragit nätverk, installerat en Debian-server, monterat in en ThermIQ samt hackat om lite i filerna.
Och se, det funkar rätt bra :D

Återkommer när jag skaffat mig lite mer erfarenhet, just nu så snurrar det hjälpligt, en del buggar men den loggar och läser som den ska.
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #37 skrivet: 22 januari 2010, 15:30:43 »
Har bestillt en nå, men det spørs jo om dem sender til norge..kommer tilbake med erfaringer om de sender til norge. skal forøvrig benytte den sammen med en linksys nslu2
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #38 skrivet: 22 januari 2010, 17:00:46 »
Har bestillt en nå, men det spørs jo om dem sender til norge..kommer tilbake med erfaringer om de sender til norge. skal forøvrig benytte den sammen med en linksys nslu2

Tror nog att du kommer att bli nöjd. Några buggar i den PHP-kod som jag testade (på NSLU:n så funkar den mkt bra) samt några egna tillägg och det funkar fint.
Men min PC fick för sig att sluta fungera (trasiga kondensatorer pÃ¥ moderkortet) sÃ¥ nu har jag ingen loggning igÃ¥ng  :(

Nästa projekt är att få till elmätarloggning samt helst även kombinera detta i samma diagram som ThermIQ-datan :D

IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #39 skrivet: 22 januari 2010, 17:34:13 »
Citera
Jag tror att om man utvecklar en produkt som inbjuder till "micklande" med inställningar så kommer fler att engagera sig. Kombinerat med en trevligt gränssnitt, kanske till och med att man skapar stöd för en 10" pekskärm som placeras på valfritt ställe i huset för visning/styrning. Gissa hur många sådana enheter som skulle säljas till Stockholmare Cheesy
Där är ju CTC och EviHeat åtminstone på rätt väg, där kan man sätta displayen/styrpanelen vars man vill i huset. Den sitter inte fast i fronten på pumpen...

Något Rickard borde vidareutveckla sin värmepumpslogger-programvara med är möjligheten att koppla in externa displayer (typ LCD eller liknande)via RS232 eller USB. Detta verkade vara på gång innan Rickard tog över Lämpömittari...och som vi får hoppas att Rickard fortsätter med...
http://www.elektroniikka.org/thermometer/?page=download

Det är lätt gjort att fixa en kommunikation för att placera en display var man vill i huset, finns dock fortfarande inte då vi ännu ej är helt färdiga med grundkonceptet, alltså centralenheten och de fyra expansionsmodulerna.
Inom en månad bör dock detta vara på plats, sen är det mer en fråga om prioriteringar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #40 skrivet: 22 januari 2010, 18:19:43 »
Citera
Jag tror att om man utvecklar en produkt som inbjuder till "micklande" med inställningar så kommer fler att engagera sig. Kombinerat med en trevligt gränssnitt, kanske till och med att man skapar stöd för en 10" pekskärm som placeras på valfritt ställe i huset för visning/styrning. Gissa hur många sådana enheter som skulle säljas till Stockholmare Cheesy
Där är ju CTC och EviHeat åtminstone på rätt väg, där kan man sätta displayen/styrpanelen vars man vill i huset. Den sitter inte fast i fronten på pumpen...

Något Rickard borde vidareutveckla sin värmepumpslogger-programvara med är möjligheten att koppla in externa displayer (typ LCD eller liknande)via RS232 eller USB. Detta verkade vara på gång innan Rickard tog över Lämpömittari...och som vi får hoppas att Rickard fortsätter med...
http://www.elektroniikka.org/thermometer/?page=download

Det är lätt gjort att fixa en kommunikation för att placera en display var man vill i huset, finns dock fortfarande inte då vi ännu ej är helt färdiga med grundkonceptet, alltså centralenheten och de fyra expansionsmodulerna.
Inom en månad bör dock detta vara på plats, sen är det mer en fråga om prioriteringar.

Med rätt pris och attraktivt utseende/funktioner så kan det bli en hit.
Kanske till och med att jag skulle kunna tänka mig en ;)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #41 skrivet: 10 februari 2010, 17:52:58 »
Kan ju rapportera att jag kört ThermIQ:en ett tag nu och kan rapportera att det funkar rätt bra :)

Kör den PHP-baserade varianten på en Debian-maskin och det krävs lite linux-kunskap för att få igång det hela.
En del buggar har det varit under resans gång, jag har rapporterat dessa till utvecklarna och dom har snabbt åtgärdat/arbetat in mina ändringar.

Nu såg jag att det finns en beta av mjukvarupaketet till ThermIQ:en på deras hemsida, så med andra ord så ska det uppgraderas i kväll :)

Funktionsmässigt så kan man konfigurera rätt många parametrar i pumpen via webbläsaren, man kan få grafer på relevanta data och man får lite statistik över det senaste dygnet sammanfattat på huvudsidan. Och den räknar ut antalet starter det senaste dygnet automatiskt, något som Thermia inte har tillgängligt på displayen :)
Jag har t.ex. 22 starter senaste dygnet, 13h kompressordrift och en dygnsmedeltemperatur ute på -10C.

Om utvecklarna fortsätter att lyssna på sina kunders önskemål så är det enligt mig en prisvärd produkt, dock inte superenkel att installera om man väljer Debian som OS, kanske att det är enklare på Ubuntu (som dom har officiellt stöd för). Hur det funkar på en Windows-maskin vågar jag inte uttala mig om då jag inte kör detta på min övervaknings-burk.

Och nej, jag har inget med bolaget bakom ThermIQ att göra, jag råkar bara gilla deras produkt.
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad ottohans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2010, 18:18:41 »
Var hittade du mjukvarupaketet  ??
jag är säkert lite halvblind ,, men jag lyckades inte se något att ladda ner ..

EDIT:
jag hittade det, man klickar direkt pÃ¥ "filer och drivrutiner", jag trodde det bara var en överskrift till dom underliggande nivÃ¥erna  :)
« Senast ändrad: 10 februari 2010, 18:23:15 av ottohans »

Utloggad bive

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerdalarna
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #43 skrivet: 10 februari 2010, 18:59:07 »
Var hittade du mjukvarupaketet  ??
jag är säkert lite halvblind ,, men jag lyckades inte se något att ladda ner ..

EDIT:
jag hittade det, man klickar direkt pÃ¥ "filer och drivrutiner", jag trodde det bara var en överskrift till dom underliggande nivÃ¥erna  :)

Deras sajt är kanske inte ett under av användarvänlighet, men är man ihärdig så hittar man ;)
IVT PremiumLine HQ E10, 300L extern beredare.
2x400m jordslingor nergrävt i gammal myrmark.
260kvm välisolerat hus med ett-rörssystem.

Thermia Diplomat Duo Optimum 8 med 200 liters TWS-beredare. 155 meter aktivt hål. Timmerkåk från 50-talet, 75 kvm + 50 kvm inredd källare med golvvärme.
Tidigare förbrukning 25 kbm blandved/år.
-33C utan stöd av elpatron.

Utloggad sveinmer

  • sveinmer
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: halden/norge
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NÃ¥gon som provat ThermIQ ?
« Svar #44 skrivet: 21 februari 2010, 07:50:00 »
Har bestillt en nå, men det spørs jo om dem sender til norge..kommer tilbake med erfaringer om de sender til norge. skal forøvrig benytte den sammen med en linksys nslu2

Har fått det i hus nå, det var litt strulig, antakelig forde jeg koblet til VP før software installasjon var ferdig. Fungerer i allefall bra nå.

Til den som vil se: erlandsen.mine.nu:8800   anvendarnamn/lösenord: demo:demo
Thermia diplomat 6 2004c modell, ett plan 160 m2 flate, 670 m 20mm cc300 vannbåren varme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!