Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D  (läst 1282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« skrivet: 05 augusti 2022, 12:15:35 »
Hej!

Är ny här pÃ¥ forumet, hittade hit efter att ha googlat om värmepumpar.  tummenupp
Jag har en Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D monterad 2021 av mig o farsan (Pensionerad VVSare), fungerar klockrent men däremot så känns den att den förbrukar mer än vad den ska.
Förra vintern eldade jag så mycket jag kunde för o minska elkostnaden men jag fick ändå en hög räkning och det mesta drog pannan, en konstig sak som jag märkte var att fast än jag stänger av värmen så förbrukar den ändå el för värme(Förbrukning för Varmvatten är separat siffra).
Har ni några tipps på ekonomisk konfiguration?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2022, 13:05:28 »
Hej! Ecodan EHPT20X-YM9D är bara cylindertanken. Vad är det för utedel/värmepump? Hur stort är huset, antal våningar, när är det byggt och i vilken del av Sverige står det?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2022, 13:30:36 »
Utedel är PUZ-WM85YAA, 1 1/2 planshus med källare byggt 1950 i Skåne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2022, 13:48:11 »
Ok, PUZ-WM85YAA ger upp till 7,1 kW värme vid -15° ute och 45° framledningstemperatur så det räcker väldigt långt med ett normalstort hus i Skåne. Borde bara bli lite grann el-tillsats per år främst vid hög förbrukning av varmvatten och legionella-körning. Konstigt att el-räkningen blev hög. Det är alltid bra att då och då titta till värmepumpen och avläsa de olika temperaturerna för att se om den arbetar som den ska med kompressorn i drift.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2022, 16:51:55 »
Har nu stängt av el-tillsatts, samt sänkt vatten temp lite grann, skadar detta inne/ute delen?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9621
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2022, 16:59:32 »
Inte nu vid denna tid på året men på vintern om det blir kallt kan en luftvattenvärmepump få problem med t.ex. avfrostningen och fungera sämre så då ska man inte köra med blockerad el-tillsats.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2022, 09:49:09 »
Tack för ett snabbt svar  :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2022, 10:39:23 »
Alla pannor förbrukar el även om värmen är avstängd, dels till varmvattnet, och dels till cirkpumpar och elektronik.
Utan att veta mer om hur mycket den förbrukar när du stängt av värmen är det svårt att säga mer.
(Hur stänger du av värmen?)

Det som kan vara en bov i dramat är om man har styrparametrarna fel inställda, med för hög kurvlutning, det kan innebära att pannan vill köra ut riktigt varmt vatten till radiatorerna även om det inte är sååå kallt ute, och eftersom kompressorn bara kan göra xx grader varmt vatten, så kan i värsta fall kompressorn stoppa och elpatron istället gå in och ta över helt.

Det är nog det första jag skulle försöka läsa in mig på, och justera inställningarna.
Har inte ens läst manualen till den maskinen, så mer än så kan jag inte hjälpa dig idag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2022, 20:07:05 »
Har du den trådlösa innepanelen? På min har jag sedan i våras satt den på 18 grader och så kallt blir det inte i huset förrän senare i höst så då gör den bara vv
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2022, 08:06:25 »
@Rickard Stänger av värmen på pannans display so finns det en rund överstruken cirkel bredvid värme symbolen alltså avstängt men det här med kurvlutning har du helt rätt i den gick jag förbi men vågade inte pilla, mycket möjligt att den är fel inställd. Ska läsa på i manualen om det, några tipps om kurvlutning från erfarenhet?
I dagsläget står det att på 1kw in får den ut 1.5kw, och under vintern var det 1kw in ca 2-2.5kw ut i värme. :(

@Kloge Yes jag har trådlös innepanel ställde in den på 15 grader bara för att den aldrig kommer komma under det nu under sommaren.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2022, 08:14:40 »
Om det står att den ger ut mer kW / kW på vintern så är det någon som översatt fel, eller så är det bara fel.
Kurvlutningen skall minskas tills det börjar bli för kallt inne (helt öppna termostater på radiatorer/golvvärme), sen höjer du kurvan tills det blir lagom varmt i det kallaste rummet.
Efter det kan man behöva justera grundflöden över enskilda radiatorer så det blir högre flöde/varmare i de kallaste rummen, och tvärt om i de varmaste rummen.
Detta görs bäst när det är några minusgrader ute, ju kallare det är ute, desto mer rätt kan du komma med kurvlutningen.
Först när rumstempen är OK i alla rum med alla termostater fullt öppna kan du åter aktivera några termostater, men helst bara i rum där du är extra kinkig med temperaturen, det är en fördel om värmepumpen får arbeta mot så stor radiatoryta som möjligt för att ha ett så jämnt flöde som möjligt över värmeväxlaren.

Har man en innegivare, som du har, så skall man teoretiskt kunna köra med fullt öppna termostater och pumpen skall själv reglera in sig på en lagom framledningstemp, men det är alltid bra att göra en så noggrann grundjustering som möjligt - utan innegivaren aktiverad - innan man aktiverar den.
Jag kör med 4 graders kompensering på innegivaren, vet inte vilka inställningsmöjligheter som finns på Ecodan dock.
« Senast ändrad: 09 augusti 2022, 08:17:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Motorola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan EHPT20x-YM9D
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2022, 08:53:59 »
@Rickard Woow inget av det kände jag till, tack för ett snabbt och välskrivet svar!  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!