Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad bör man välja med tanke pÃ¥ framtida behov  (läst 2829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #15 skrivet: 15 augusti 2022, 07:19:41 »
Värmepmpens COP är högre ju lägre temp det är på vattnet.
I en VVB värms vattnet när tempen går under typ 47 grader, och värms till ca 55 grader.
Kan man förvärma det 5 grader varma vattnet som fyller på VVB i en tank som värmts till kanske 40 grader med det vatten som skall värma huset, så behöver värmepumpen inte lika snabbt gå över till att värma tappvarmvatten, och man får över tid färre drifttimmar med riktigt hög framledningstemp för varmvattenproduktion.
Man värmer tappvarmvatten med lågtempererat "radiatorvatten" med hög COP.
« Senast ändrad: 15 augusti 2022, 07:21:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #16 skrivet: 21 augusti 2022, 22:12:42 »
Citera
man får över tid färre drifttimmar med riktigt hög framledningstemp
Det här får jag inte ihop. När värmepumpen står still och man använder tappvarmvatten så fylls ju VVB:n på normalt på med 4 gradigt vatten. Nu vet jag visserligen hur bra skiktningen är men misstänker att den är sådär då flödet är högt och då borde ju bef vatten i beredaren blandas med det nya och "förvärma" det?

Citera
lågtempererat "radiatorvatten" med hög COP
Det här får jag inte heller ihop. Anledningen till att COP är högt är väl för att radiatorvattnet inte värmts till mer än 40 grader. Cykeln där man värmer tappvarmvattnet från 4 grader till 40 grader borde väl också ge ett högt COP? Sen kommer givetvis COP att vara sämre när man värmer från 40 till 60(eller vad man värmer till) men det måste man ju göra oavsett. Så länge det är värmepumpen som står för uppvärmningen borde väl inte göra någon skillnad. Om det handlar om stora temperaturskillnader över kondensorn som man vill undvika så är det väl bara att höja hastigheten på VB-pumpen?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad bör man välja med tanke på framtida behov
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2022, 07:21:26 »
1. Du förvärmer det 4-gradiga vattnet i en extern tank som håller samma temperatur som radiatorkretsen. OM det vattnet är typ max 40 grader så har det värmts med en COP på kanske 4.0
Det tappvarmvatten som värmts från 4 till typ 40 grader har alltså värmts med hög COP.

2. VVB värms aldrig med så låg temp, de flesta värmepumpar värmer nog tappvarmvatten från ca 50 till 55 grader, med COP på under 3.0 i de flesta fall.
Skulle du fyllt på beredaren med 4 grader varmt vatten skulle kompressorn få jobba mycket mer med att värma tappvarmvatten som håller en temp på 50-55 grader än om det förvärms i den externa tanken.

Det här är inte speciellt svårt att förstå.
Tappvarmvatten värms alltså aldrig från 4 grader upp till 55 grader, kompressorn är prioriterad att värma tappvarmvatten och startar produktion så fort temperaturen i tanken kommer under 50 grader.
COP är då låg även på de bästa värmepumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!