Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: (Greenline HE E14) Delta, kopplingsdiff, gÃ¥ngtid för kompressor  (läst 392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
Hej!
Behöver er hjälp.

1. Deltavärde, vad ska tempdiffen ligga på för denna pump!? Just nu ligger den på 9 grader. (T8 minus T9). Hade en ide om att kanske sänka cirkulationspumpen något då jag tänkte att jag på så sätt får ut mer värme på elementen eftersom vattnen rör sig långsammare men det kanske är en galen teori.

2. Hur fungerar kopplingsdiffen? Fick tips om att höja båda dessa värden en smula och på så sätt få färre starter. Provade att höja båda till 16,5 respektive 4,5 vilket medförde att tisdfaktorn automatiskt ändrades till 30. Uppelver att den startar mer sällan men att den går gågmycket kortare tid...? Tankar?

3. Kompressor 1 gångtid. Enligt instruktionsboken är det energieffektivt att ha denna ställd så högt som möjligt (30,0) vilket medför att värdet "ekonomi" syns på skärmen kontra "komfort" om jag minkar värdet som syns på bilden.
Tankar/tips/ideer?

Stort tack på förhand!
« Senast ändrad: 14 december 2022, 09:04:49 av Basse82 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
9 graders differens är bra, det finns ingen anledning att öka differensen ytterligare då det inte blir mer värme till radiatorerna med lägre flöde.

Det är en annan variant av reglersystem än pÃ¥ min pump men det vore märkligt om pumpen skulle starta mer sällan men gÃ¥ betydligt kortare tid. Det skulle betyda att antalet timmar per dygn pumpen är igÃ¥ng skulle minska rätt ordentligt vilket betyder att det skulle bli kallt inne.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!