Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: odör- läckage E9CKP kontra E9DKE  (läst 2096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
odör- läckage E9CKP kontra E9DKE
« skrivet: 31 januari 2006, 10:16:10 »
I bottenplan har jag en 2004 E9ckp5. då och då stannar kompressorn och plötsligt börjar den blåsa lite hit och dit i olika fläktlägen. Enligt instruktionsboken på svenska skall detta vara ett sätt att förhindra att obehagliga dofter sprider sig i rummet.....detta händer flera gånger varje dag (ganska ofta). Inget kul när man bara vill att pumpen skall värma hela tiden. Jag tycker inte att det luktar illa.......

Enligt servicemanualen: odörkontrollen ska endast inträffa vid drift i kyla inte i värmeläge

enligt servicemanualen sid 28:
Stannar kompressorn i 3 minuter om
kompressorfrekvensen överstiger 56 hz och...
elförbrukningen är lägre än 1.21 A och....
värmeväxlartemperaturen i innedelen är lägre än 25 grader.

om detta sker 2 gånger inom 20 minuter stänger pumpen av sig och diagnostiserar gasläckage.

under 1.5 års drift har detta hänt lite då och då (avbrott 3minuter), dock aldrig med så täta intervall som 20 minuter varför pumpen aldrig stängt av sig.

Enligt manualen till min E9dke (ovanvåning) skall denna ha samma funktion, men jag har ännu inte observerat detta fenomen på denna pump, den går fint hela tiden mellan avfrostningarna.


någon som har samma problem med sin E9ckp?

« Senast ändrad: 31 januari 2006, 11:03:18 av brasson »
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: odör- E9CKP kontra E9DKE
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 10:57:12 »
Troligtvis kör du pumpen i läge auto. Ställ om pumpen i läge heat så blir du av med problemet.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: odör- E9CKP kontra E9DKE
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2006, 11:04:27 »
Jag kör i heat läge (med auto-fan)
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: odör- läckage E9CKP kontra E9DKE
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2006, 12:13:59 »
Det är inte fenomenet när pumpen är nöjd med temperaturen du märker? ibland blåser den på med fullt varvtal och känner efter om det fortfande är rätt temperatur även längre bort i från pumpen.
mät temperaturen som pumpen suger in på ovansidan av innedelen ibland om pumpen sitter nära taket blir denna luft väldigt fort varm och pumpen stoppar, och på CKE stannar fläkten helt för att efter en stund starta och dra på, men när den känner att takluften fortfarande är varm så stegar den ner och kan på nytt stoppa.

Sätt fjärren på max och testa om den fortfarande gör så!
Jag har en E9DKE i källaren och taktemperaturen är ca 4 grader högre än rumstemperaturen i övrigt, ändå är det lågt till tak.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: odör- läckage E9CKP kontra E9DKE
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2006, 13:44:18 »
komressorn stannar helt vid avbrottet som är 3 minuter precis som i servicemanualen.
om jag förstått rätt så slutar inte komressorn att gå efter det att börvärdet på fjärren uppnåts. kompressorn stannar först då intagsluften till innerdelen är 2-3 grader varmare än börvärdet. Om det vore som beskrivet ovan skulle antagligen kompressorn inte helt stannat medan den känner av temperaturen. Men jag ska testa att ikväll köra fläkten på manuell hastighet 4-5
Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!