Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia villa 90 rumsgivare  (läst 686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hojjtare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Thermia villa 90 rumsgivare
« skrivet: 18 oktober 2022, 06:50:26 »
Hej
Har en Thermia villa från -98 som jag försöker göra lite smartare inför vinterns elrace.
Har sedan tidigare monterat ett motstånd över utomhusgivaren/termistorn med en shellypuck för att kunna styra pumpens tillverkning av radiatorvatten till nattetid.

Saknar dock rumsgivaren, Thermia säljer inte den längre.
Har sökt länge och väl, även varit i kontakt med Thermia för att försöka få reda vilken termistor det ska vara men jag hittar ingenting.
Värdena temperatur/ohmtal har jag i installationsmanualen men jag kommer inte längre än så.
Är det någon som har koll på det eller som är duktigare än mig på att googla :-)
PÃ¥ Elfa har jag hittat en termistor som ligger pÃ¥ 2,2kohm vid 25 grader, ungefär rätt,  men K-värdet stämmer inte överens sÃ¥ temperaturen/ohmtalet ändrar sig alldeles för mycket för att stämma överens med de värden pumpen behöver när temperaturen gÃ¥r uppÃ¥t eller nedÃ¥t.

MÃ¥ste ju finnas nÃ¥n installatör som har varit i branschen länge och som har koll  :o

Har sett att det finns rumsgivare av andra tillverkare som skulle kunna passa, dock kostar dessa tusenlappar så det känns som ett onödigt dyrt alternativ.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia villa 90 rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2022, 09:33:43 »
På min något nyare (2005) Thermia består inte rumsgivaren av ett simpelt motstånd utan av en liten ic krets på ett litet kretskort samt lite mer "grejer".
Men kolla på det här
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61603.0
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hojjtare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Thermia villa 90 rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2022, 13:06:11 »
På min pump finns 4 anslutningar för rumsgivare, varav två är för givaren och de andra två är för justeringsmöjligheter så jag antar/hoppas att man kan koppla in endast tempgivare på de anslutningar som är tänkt för det och skippa justeringen.

Jag hittade tråden du länkar till för ett tag sedan men dessvärre har termistorn utgått och jag hittar ingen likvärdig ersättare.

På min något nyare (2005) Thermia består inte rumsgivaren av ett simpelt motstånd utan av en liten ic krets på ett litet kretskort samt lite mer "grejer".
Men kolla på det här
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61603.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!