Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pannan blir inte varm nog!  (läst 8885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik från skåne

  • Gäst
Fredrik från skåne
Pannan blir inte varm nog!
« skrivet: 22 september 2012, 10:49:08 »
Hoppas någon kan hjälpa mig!?

Jag har en 4år gammal ecoel med tillkopplad ecoair 109. Problemet är att jag inte får upp värmen i pannan. Började för någon vecka sedan.

Jag har följande inställningar:
Elpanna 55°
Elpanna max kW 3.0
Elpanna nedre 55°
Elpanna nedre kW 6
Fördr shunt 180
Huvudsäkring A 20
Min utetemp -10°

Fabrikinst:
Sommardrift 16°
VP max 55°
VP min 35°
Larm hetgas 127°

Aktuell driftinfo:
Ute 13°
Panna 35(55)°
Framledn 24(22)°
Panna nedre 37(40)
Hetgas 20°
VP in/ut 26/39°
Ute VP 11°
Radiatorpump till
Eleffekt kW 3

Någon som har några tips till mig? Varför blir inte pannan varm nog. Varmvattnet blir lite väl kallt.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #1 skrivet: 22 september 2012, 11:12:30 »
kontrollera om överhettningsskyddet har slagit ut. (innanför fronten, på elboxen ovanför säkringarna) annars får du spetsa på med mer elpatron till elpanna °C. vad har du för historisk driftinfo senaste 24/h?
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Fredrik från skåne

  • Gäst
Fredrik från skåne
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #2 skrivet: 22 september 2012, 11:37:41 »
SvenE:
Jag tryckte på den "lilla röda" knappen ovanför säkringarna och då "knäppte" det till i pannan.

Här är de senaste 24h:
Drifttid 1:52
Starter 11

Fredrik från skåne

  • Gäst
Fredrik från skåne
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #3 skrivet: 22 september 2012, 11:40:24 »
Förresten... Jag höjde patronen till 6kW igår kväll och det blev inte bättre. Innan har det räckt med enbart värmepumpen för att få ungefär 45-46°. Startade elpatronen enbart för att spetsa upp varmvattnet.

Tacksam för svar...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #4 skrivet: 22 september 2012, 12:17:33 »
Det verkar ju som att din kompressor står still.
En hetgastemperatur på 20 grader indikerar att kompressorn står still.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #5 skrivet: 22 september 2012, 13:05:06 »
Ja, pumpen startar inte förrän tempen sjunkit till 35º. Eftersom imgen värme behövs, går ju pumpen bara till 40º bortsett från 55º-körningen, men det kan ju ta flera timmar innan den körs. Så länge det inte behövs värme på elementen och pumpen inte går i sommarläge, kan du gå in i de kodade inställningarna och öka VPmin till 40º-45º, så kommer pumpen att starta vid den tempen och värma 5º upp. När det börjar krävas värme på elementen sänker du VPmin till 35º. Alternativt kan du sänka temperaturen för sommardrift, så att pumpen kör till 55º hela tiden, prova med några grader under aktuell utetemp och se vad som händer, när du behöver värme, sätter du tillbaka sommardrift till 16º eller vad du önskar.

edit: 372 är koden för att ändra i de kodade fabriksinställningarna, VPmin bestämmer vid vilken temp pumpen ska starta och diff start/stopp bestämmer hur många grader det ska vara mellan start och stopp för pumpen.

erp
« Senast ändrad: 22 september 2012, 13:18:35 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #6 skrivet: 22 september 2012, 17:11:12 »
Elpannan på 55º är alldeles för högt, dessutom verkar det som om patronen inte funkar. Är patronen ok, ska övre pannan hålla mer än 35º om den är ställd på 55º.
Elpannan ska ställas så lågt som möjligt, börja på 40º och öka lite i sänder om det är nödvändigt, men kolla först att patronen funkar.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #7 skrivet: 22 september 2012, 19:59:19 »
Förutom överhettningsskyddet så sitter där 10A interna säkringar i din EcoEl mot EcoAir.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #8 skrivet: 23 september 2012, 00:03:40 »
Hej Fredrik!

Att ditt problem började för en vecka sedan beror på att den slutade sommarladda då och därför är VV-tillgången mycket sämre nu. Det är med största sannolikhet inget fel på värmepumpen och som de andra skriver: elpatronen funkar inte.

Pannan påstår att den drar 3 kW på elpatron men det gör det uppenbarligen inte. Om pannan är försedd med strömkännare borde du kunna se om det verkligen dras ström (stäng av alla stora strömförbrukare). Annars syns det på elmätaren. Bara ett test, det blir inte varmt så det är omöjligt att den är igång.

Du ju också testa att slå på elpatronen manuellt i funktionstestmenyn. Den övre elpatronen alltså. Testa de olika reläerna för att se om de inte är där problemet ligger.

Som erp skriver förresten, du bör låta VP ladda undre tank till en högre mintemp för bättre VV-tillgång. Men elpatronen måste naturligtvis fixas ändå.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #9 skrivet: 23 september 2012, 07:19:30 »
i och med att pannan "klickade" (vid Ã¥terställningen av öh-skyddet) till sÃ¥  fungerar nog elpatronerna just nu... men orsaken till utlösningen är ju inte inringad.... är det tilldockat nÃ¥got annat till pannan? vedpanna? solpaneler? vattenmantlad kamin?

sedan detta med att spärra övre elpatronen är ju som sagt att tulla på komforten (du måste ner och aktivera dessa vår och höst) men det är ju inget som orsakar ditt grundproblem (varför överhettningsskyddet har löst)

Ekonomi och komfort går ju sällan hand i hand, men vill du ha en "automatisk" panna med mycket varmvatten så sätt övreelpatron till på 6kw och temperatur på 51 grader (mesta möjliga varmvatten för minst mycket elpatron) visst det blir absolut inte rekord på besparing, men hög komfort
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #10 skrivet: 23 september 2012, 09:51:07 »
Vi får ju hoppas att Fredrik återkommer med ett svar när det fungerar. :)

Vad gäller EcoElens VV-produktion så hade jag löst detta genom hålla ner temp i ÖT och sedan spetsa med en extern VVB. Då kommer aldrig pannan att läcka elpatron ut i värmesystemet i onödan samtidigt som mängden VV är "oändlig". Kostar några tusenlappar men sedan är problemet fixat.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #11 skrivet: 23 september 2012, 09:59:19 »
men orsaken till utlösningen är ju inte inringad.... är det tilldockat något annat till pannan? vedpanna? solpaneler? vattenmantlad kamin?


Ett bra förslag men EcoElen går bara att docka med en extern värmekälla som i detta fall är värmepumpen. Men absolut, det går ju att shunta in annat på systemet utan att EcoElen förstår det.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #12 skrivet: 23 september 2012, 10:05:43 »
Ett bra förslag men EcoElen går bara att docka med en extern värmekälla som i detta fall är värmepumpen. Men absolut, det går ju att shunta in annat på systemet utan att EcoElen förstår det.

/Marcus

jo dÃ¥ det gÃ¥r hur bra som helst pannan är försedd med 2 extra ingÃ¥ngar till nedre pannan... sitter till höger pÃ¥ de nyare pannorna och pÃ¥ de äldre sitter de pÃ¥ baksidan (utvecklingen gÃ¥r  ;) framÃ¥t!!!) och i dessa kan du välja att docka till vad du önskar!!!
SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #13 skrivet: 23 september 2012, 10:32:45 »
OjdÃ¥, man kanske skulle  .,;-...

Jag trodde inte äldre EcoEl hade detta men där ser man!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Pannan blir inte varm nog!
« Svar #14 skrivet: 23 september 2012, 20:21:59 »
 tummenupp men som sagt skall det bli ett snyggt montage sÃ¥ vill man ju inte lämna 20cm bakom pannan utifall man skulle komma pÃ¥ ideen om en ev komplitering i framtiden, dÃ¥ är dagens lösning kanon... till och med hÃ¥len är gjorda i toppen av panna  tummenupp
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!