Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EXTREMT Bra Att Veta ang 11000A PTC! Om man vill undvika is-problem!  (läst 9370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liquidoza

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SKITKALLT STÄLLE!
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Tjohej!

Follow Me tempsensor via fjärrkontrollen Funkar INTE under kalla perioder, då isar den igen.

Jag kör nu vinter 2 på ett antal av dessa pumpar...och ovanstående usla programmering är faktiskt det enda fel som jag dykt på...Har INGA isproblem alls när man köra den RÄTT inte ens när dom stod och gick vid minus 19...

Om pumpen börjar "spöka" dra ur 240v sladden för en så kallad "VAKTMÄSTAR-RESET"och efter detta tryck på den lilla reset knappen bredvid switchen på inndelen.
programvaran kan faktiskt TOTAL-HAVERERA och bete sig ---> helt tokigt/gå i baklås/svarar ej på fjärr-kommando<--- vid flitigt användande av FOLLOW ME skräpet.

Har ni andra typer av igen-isnings problem så...
Har ni antagligen en gasläcka på edert GDS montage vilket gör att med tiden isar den igen när gasmängden blir för liten, och trycket då sjunker.Och när trycket sjunker blir inte utedelen särskilt varm vid avfrostning, avfrostning som igentligen bara är "simple" AC fast utan fläktstart.

Förövrigt är jag så sjukt nöjd med denna budgetpump att jag rekomenderar vilken händig GDS människa som helst att skaffa...själv lutar jag åt att köpa en till.

« Senast ändrad: 10 januari 2009, 18:59:53 av liquidoza »

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Min pump verkar ha gått i baklås!
Svarar ej på fjärrkommandon.
Drar ur kontakten en stund och startar om och då fungerar fjärren för att sedan efter 15min en kvart kanske sluta fungera igen.
Ska man låta den vara utdragen en längre tid kanske?
Jag har designmodellen och den har ingen resetknapp bredvid switchen i innedelen vad jag kan se, bara en auto/coolswitch.
Enligt bruksanvisningen är det kontakt av service som gäller om detta fel uppkommer.
Tacksam för hjälp!
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan vara nåt fel med fjärren.
Starta om pumpen, ställ in den som du vill ha den, och plocka sedan ur batterierna för att se om det blir annorlunda. (Kan vara nån knapp som är "påverkad" hela tiden även om du inte trycker...
« Senast ändrad: 25 oktober 2009, 13:38:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plockade ur batterierna och bytte även till nya.
Verkar fungera än så länge.
Tänk att man aldrig börjar med dom enkla "lösningarna"!  ::)
Återkommer om det ändrar sig.

Tack för snabbt svar!

"Updatering" 26/10

Det var nya batterier som verkar ha gjort susen!
Fungerar som det ska nu.  huvuddunk
« Senast ändrad: 26 oktober 2009, 14:49:22 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inget är så enkelt, att det inte går att krångla till det ;D
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Göran.w,

SÃ¥ sant!  *roflmao*
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inte hittat follow me funktionen. På min pump. Har smällt upp 2. De går som tåget.
Plastnätet har jag tagit bort . Jag fick för mig att det var till förfång. Den första isade igen
1 gång ordentligt , men då var det mycket kallt ute och pumpen var ställd på +17 .
Innetemperaturen blev för låg och jag tror det berodde på det. Läste att du inte får kondensvatten tidigare . Jag får massor. Det blir lätt en hink om dagen, speciellt fuktiga dagar.
Som jag ser det är appliance pumpen mycket prisvärda. Har satt upp 2 . 1 i ett sommarhus
den andra i ett radhus.  Dessutom är designmodellens innerdel den snyggaste jag sett.
Överlät min andra till en annan kompis och köpte en IVT till mitt garage. Ska bli intressant att
se skillnaden på fulpump och finpump. Jag hade tänkt köpa en till , men jag hittar inga fler de som finns tex ÖB är ju inte design modellen och har quick connect.
« Senast ändrad: 18 november 2009, 18:20:09 av Raketaren »

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Har ÖB's pumpar quick connect?

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja dem jag har sett. (Appliance.) Kanske har de andra på andra ställen än Stockholm.
Den rätta ( den snygga heter samma sak men ordet design också)
ÖB´s heter nästan samma sak men har fulare innerdel och quick connect.
Vet inte om det är nÃ¥gon nackdel. Fördelen är väl att den är lätt som en plätt att montera ( jag har inte monterat en sÃ¥dan själv ,ÖB´s ) utan utgÃ¥r efter att öppnat förpackningen och tittat. Har sett liknande konstruktion pÃ¥ nå´n  annat byggvaruhus. tror jag det var. Det var en riktig specialkoppling som jag aldrig sett tidigare. Inte nÃ¥n hydralkoppling som jag sett nÃ¥gon pÃ¥stod pÃ¥ det här forumet. Inte pÃ¥ denna modell iaf. Kollade faktiskt pÃ¥ en i Danmark (Silvan) ,den var ocksÃ¥ quick connect , men betydligt högre pris än i Sverige.     

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Ja det är både en fördel och nackdel med QC. Fördelen är att det är lätt att montera. Nackdelen är att det är svårt att fylla på om man behöver. Å andra sidan skall man inte behöva fylla på...

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Letat lite efter brux på nätet . Där står det nog hur man ska fylla på när det är
quick connect. Såg inte hur allt såg ut i förpackningen. (Den var uppriven innan).
Skulle råda dig till att göra desamma. Kom iaf på att jag har fel fjärrkontroll.
Den jag köpte pumpen hade inte fått någon fjärrkontroll. Och reklamerat. Fjärren
som jag fick saknade follow me knappen ! Inte konstigt att jag inte hittat den funktionen.
Ska montera min nya IVt till helgen och då kan man göra jämförelser med appliancen.
Frågan är vad är det lönsamma , köpa en något underdimensionerad pump som kanske ¨
hÃ¥ller  par tre Ã¥r , eller köpa en dyrare med bättre och större effekt.
Är besparingen avservärt större ?
med den dyrare pumpen. Tror väl knappast att en värmepump som är 5 år är något vidare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!