Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat hög & hög retur till VP  (läst 3633 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
Pressostat hög & hög retur till VP
« skrivet: 13 november 2005, 18:46:27 »
Min bror har en greenline E11. Hans VP har larmat  för press. hög & hög retur VP nÃ¥gra ggr den sista tiden.
I går slog vi våra huvuden ihop för att försöka förstå vad som var fel. Innan jag åkte dit var jag ganska säker på att han hade flödesproblem i värmekretsen, systemet är sedan 1963. Dessutom var husets system tidigare sammankopplat med garagets golvvärme. Golvärme med svart PE-rör, dvs ej diff. säkert. Husets system består till stor del av järnrör.
Jag var alltså ganska säker på att systemet var igensatt. När vi diskuterade per telefon sa han att larmet kom vid VV-drift. Jag tvivlade och trodde att den först hade producerat VV för att sedan växla över till radiatorer och därefter larmat.

Nåväl, vi började mäta temperaturer. Det var 7° C. skillnad på fram & retur. Den larmade inte heller vid värmedrift. Alla handkörningsfunktioner fungerade som de skulle. Glaset var grönt och hade inga bubblor.
Sedan kom larmen. Det var efter c:a 10 min VV-körning. Vi var nära att ge upp och låta ngt proffs ta över när det slog oss att varmvattnet verkade väldigt varmt. Vi sattte på en kran med fullt ös på varmvattnet. Temperaturen på röret var 52° C. medan displayen visade 41° C.
Det blev till att fiska upp givaren ur sin ficka i den externa VVB'n. Vi mätte pÃ¥ kallt &  varmt vatten och fick i bägge fall ung. 25% fel. För lÃ¥gt pÃ¥ givaren.

Är det ngn som vet vad det är för givare? Om den finns på typ Elfa eller liknande.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pressostat hög & hög retur till VP
« Svar #1 skrivet: 30 december 2005, 17:52:35 »
Jag hade exakt samma fel förra hösten, IVT skickade en på posten (hade ju garanti kvar) jag vet emmelertid att givarna är väldigt speciella, ingen vanlig PT100 eller PT1000.

Jag kommer inte i håg var men jag såg någon länk här på forumet till någon som sålde givare till IVT (det är samma givare överallt i systemet, inne ute framledning retur osv.


Daniel
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat hög & hög retur till VP
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2006, 14:01:55 »
Jag har också liknande problem "Pressostat hög" larmar den och det verkar vara vid eller alldeles efter varmvatten körning, har aldrig haft turen att se när själva larmet utlöses men mina funderingar lutar åt det hållet.
Min tanke är att det sitter en givare för snäft inne i pumpen, som sagt bara en tanke!!!

En bifrÃ¥ga. skall man koppla diskmaskinen till varmvatten eller till kallvatten och lÃ¥ta diskmaskinen värma vattnet..   
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat hög & hög retur till VP
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2006, 14:26:31 »
Det är 4,7 kohms NTC-motstÃ¥nd enligt manualen. Elfa artkelnummer 60-260-25 är  det som har nämnts här. Jag köpte (ca 10 kr/st) för att använda som inomhusgivare men har varit för lat för att montera sÃ¥ jag kan inte garantera att de fungerar.

Får man larm just vid växlingen från varmvattenkörning kan orsaken vara att det är flöde åt fel håll i bypassledningen. Bypassledningen skall ha samma temperatur som returen när pumpen går. Då flöde åt fel håll försämrar COP bör man ställa pumparna så att flödet går åt rätt håll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat hög & hög retur till VP
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2006, 18:08:30 »
Min GT9 givare var felaktig, nu funkar det perfekt med ny givare
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!