Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370  (läst 1509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« skrivet: 29 december 2022, 16:28:48 »
Hejsan!

Jag har haft problem med min Nibe F370 sen jag flyttade in i huset för 2 1/2 år sen. Mesta dels larma den vintertid och då larma den för Lågttryckslarm (51). Hade hemma en tekniker förra året från Beckmans vvs som babblade om att det måste vara något fel på ventilationen i huset vilket jag verkligen inte tror huset är byggt 91 trähus,krypgrund.
Fylldes även på 100g köldmedel om ja inte mins av en i våras.
« Senast ändrad: 29 december 2022, 16:34:38 av Marcusn »

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #1 skrivet: 29 december 2022, 17:12:55 »
Mina problem med lågtryckslarmen slutade (efter många turer) med byte av kompressor och förångare pga. läckage någonstans som ingen tekniker lyckades hitta. Inga problem alls efter bytet.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #2 skrivet: 29 december 2022, 17:33:07 »
Mina problem med lågtryckslarmen slutade (efter många turer) med byte av kompressor och förångare pga. läckage någonstans som ingen tekniker lyckades hitta. Inga problem alls efter bytet.

Tacl för snabbt svar. Förångaren bytte dem tydligen 2017 enligt föra ägaren. Vad fick du betala för förångare och kompressorn? Och vilket år är din pump ifrån?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #3 skrivet: 29 december 2022, 18:34:17 »
Om avluften kommer ner till -15 C så är det fel på ventilationen.
Men på den mellanbilden ser allt OK ut?
Så frågan är om du kan logga grejerna på ett USB, välj 1 minuts intervall i så fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #4 skrivet: 29 december 2022, 18:49:33 »
Tacl för snabbt svar. Förångaren bytte dem tydligen 2017 enligt föra ägaren. Vad fick du betala för förångare och kompressorn? Och vilket år är din pump ifrån?

Efter mycket tjat fick jag delarna i goodwill från Nibe (eftersom pumpen började strula precis efter att garantin gått ut). Annars hade det gått på långt över 10 000:-
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #5 skrivet: 30 december 2022, 06:51:16 »
Om avluften kommer ner till -15 C så är det fel på ventilationen.
Men på den mellanbilden ser allt OK ut?
Så frågan är om du kan logga grejerna på ett USB, välj 1 minuts intervall i så fall?

Vad kan det va för fel på ventilationen? Från luften från ventilationen är ju bra. Eller tänker jag fel? Den andra bilden är dagen några min efter. Nästan varje gång jag återställer larmet så går det några min sen larma den igen och när jag återställer den då brukar den funka ett antal timmar igen.
För det kan inte va någon läcka så köldmediumet är för dåligt så det fryser ner till minus? Och är det vanligt att det kan va mkt is i förångaren?
Hur loggar man på ett USB? Och hur ställer man på 1 min intervall?

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #6 skrivet: 30 december 2022, 06:54:47 »
Efter mycket tjat fick jag delarna i goodwill från Nibe (eftersom pumpen började strula precis efter att garantin gått ut). Annars hade det gått på långt över 10 000:-

Okej det va ju snällt av dem. Hur gammal va pumpen då? Läcksökte dem systemet?

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #7 skrivet: 30 december 2022, 07:24:04 »
Vad kan det va för fel på ventilationen? Från luften från ventilationen är ju bra. Eller tänker jag fel? Den andra bilden är dagen några min efter. Nästan varje gång jag återställer larmet så går det några min sen larma den igen och när jag återställer den då brukar den funka ett antal timmar igen.
För det kan inte va någon läcka så köldmediumet är för dåligt så det fryser ner till minus? Och är det vanligt att det kan va mkt is i förångaren?
Hur loggar man på ett USB? Och hur ställer man på 1 min intervall?

Jag hade exakt samma symtom på min, först byttes expasionsventilen. Felet kom tillbaka efter några månader, då byttes kompressor, förångare osv..
Skulle gissa att du har läckage av propan.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #8 skrivet: 30 december 2022, 07:49:51 »
Ser väl ut att vara för mycket is i en F370 ?? Idealistiskt ska dom väl gå så att avluften hålls strax över nollan så att dom "aldrig" ska behöva avfrosta
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #9 skrivet: 30 december 2022, 08:52:22 »
Jag hade exakt samma symtom på min, först byttes expasionsventilen. Felet kom tillbaka efter några månader, då byttes kompressor, förångare osv..
Skulle gissa att du har läckage av propan.

Ja det verka som det. Propan är det gasen eller vad är det? Förångaren bytte dem ändå 2017 men är ju några år sen nu ändå sen vet ja inte när problemet uppstod då vi köpte huset för 2 årsen och haft de sen dess. Vad fick du betala för bytet?

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #10 skrivet: 30 december 2022, 08:59:08 »
Ser väl ut att vara för mycket is i en F370 ?? Idealistiskt ska dom väl gå så att avluften hålls strax över nollan så att dom "aldrig" ska behöva avfrosta

Tänker sÃ¥ med för när den gÃ¥r som den ska ligger den typ runt -1 till +3 men sen ibland speciellt vintertid sÃ¥ larma den ett par gÃ¥nger per dag nästan och oftast sÃ¥ har den gÃ¥tt ner  runt till -16 

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #11 skrivet: 30 december 2022, 10:14:15 »
Hur gammal va pumpen då? Läcksökte dem systemet?

Vår F370 är installerad 2011. 2016 började jag få problem med lågtryckslarm och feb 2017 gjordes första läcksökningen utan resultat. Då sattes en ventil in och det fylldes på propan. Efter detta gick pumpen bra till maj 2018, åter igen lågtryckslarm och då hade antagligen det pyst ut så mycket propan igen.

I juni 2018 gjordes stora reparationen, kollar jag på fakturan så ser jag att det byttes expansionsventil, torkfilter, kompressor och förångare. Sen fylldes det på med 0,44 kg propan...

Efter denna reparation har pumpen gÃ¥tt klockrent (förutom ett expansionskärl som troligen inte funkar bra...). 
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #12 skrivet: 30 december 2022, 12:25:19 »
Min var 7år, första larm 3 månader efter att nibes försäkring gått ut.
14000 kostade min reparation.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #13 skrivet: 30 december 2022, 14:17:57 »
Min var 7år, första larm 3 månader efter att nibes försäkring gått ut.
@davveh  Vad surt! Jag hade 5 Ã¥rs garanti och min började strula bara ett par mÃ¥nader efter garantin gick ut.  Jag blev dock sÃ¥ f*rbannad pÃ¥ Nibe och var nog inte sÃ¥ trevlig i mina mail, sa att jag aldrig skulle köpa Nibe mer och aldrig rekommendera Nibe till nÃ¥gon av mina 20 grannar som ocksÃ¥ funderade pÃ¥ att byta pump snart...

Det tog nog skruv, då jag fick alla delar på goodwill. Och det var nog smart av Nibe... men som jag skrivit i andra trådar, ta alla typer av förlängda garantier som finns. Det sparar pengar och enormt mycket tid i slutet...
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: LÃ¥gttryckslarm (51) Nibe F370
« Svar #14 skrivet: 30 december 2022, 14:20:53 »
Citera
Och det var nog smart av Nibe
Hoppas du fortfarande är opartisk  a:gl
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!