Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sverigepumpen eller Fuji Electric  (läst 8520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #15 skrivet: 06 november 2020, 19:00:10 »
Håller med, vill på intet sätt smutskasta Kinnan, men det ÄR skillnad på 5 års garanti och någon form av garanti/försäkring OM det skulle hända något.
I de allra flesta fallen fungerar nog en Panasonic problemfritt (utan service) i mer än 5 år, men tryggheten med garanti/försäkring är ändå bra att ha, speciellt om tillverkarna just lanserat en ny modell. (Som kan vara behäftad med barnsjukdomar)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #16 skrivet: 07 november 2020, 08:45:45 »
Godmorgon, Jag skulle vilja klargöra vad som gäller på Sverigepumpen vad det gäller garanti och försäkring då jag jobbar som säljare på Just kinnan. En sverigepump har 3 års garanti följt av 2 års försäkring som en återförsäljare kan förlänga till 3 år direkt vid försäljning. Pumparna säljs också alltid med 5 års åskförsäkring från dag ett. Skillnaden mellan garanti och försäkring är först och främst att en försäkring kan även jobba emot det som inte är garanti tex yttre åverkan, bristande underhåll osv osv. Idag erbjuder nästan alla värmepumpsmärken på marknaden just dessa försäkringar från Arctic så att det skulle vara något som är krångligt eller inte fungerar ser jag mer som personliga åsikter än fakta. Ha nu en go helg på er alla och så får vi hoppas att dit värmepumpsköp blir lyckat vilket du än väljer.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #17 skrivet: 07 november 2020, 08:54:52 »
Som slutkund skulle jag föredra en lång garanti som ni hade innan istället för att blanda in försäkringar.
Hem/villa försäkring har nog troligen alla ändå som kan ta eventuella andra skador.

Som du skriver har många andra distributörer tillval med Actic men detta efter tex 5års garanti.
Dom enda som som ser ut att "tjäna" på en kortare garanti och en försäkring istället är återförsäljaren som vid skada hos kunden när det är försäkring är att återförsäljaren/montören kan ta fullt betalt av försäkringsbolaget istället för att göra garantijobb med sämre betalt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #18 skrivet: 07 november 2020, 09:36:58 »
Hej igen, en av orsakerna varför vi tog bort den långa garantin och ersatte den med försäkring var just därför att vi fick neka så mycket som inte var garanti utan istället handhavandefel och bristande underhåll. Detta framkom nästan alltid under dom två sista åren, hade inte pumpen krånglat innan den var tre år fyllda så var det sällan fabrikationsfel. Visst har man sin hemförsäkring om det krånglar men dom flesta bolagen har ganska tuffa avskrivningar på luft/luft så ett mindre fel blir nästan aldrig lönsamt att ta upp när självrisk och värdeminskning är borta. En 6 år gammal pump har ofta 80% avskrivning och sedan är det självrisken.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #19 skrivet: 07 november 2020, 09:49:14 »
Handhavandefel gör väl ändå inte att en luft/luftvärmepump behöver någon form av reparation , bristande underhåll då jag antar att du menar filterrengöring eller igensatt baksida på utedel vilket försämrar effekt och effektivitet men att något går sönder måste vara rätt ovanligt.
Eller har ni sÃ¥ känsliga modeller i sortimentet  ;)
Efter att ni kastat ut Lucky Goldstar borde väl ni istället höja garantilängden  tummenupp

Tycker slutligen kunden själv ska fÃ¥ välja efter garantitiden pÃ¥ helst dÃ¥ ca 5Ã¥r  om man vill välja att köra pÃ¥ en försäkring eller inte
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #20 skrivet: 07 november 2020, 09:55:07 »
I praktiken är det nog mer eller mindre ingen skillnad för kunden om det är garanti eller försäkring.
Det som eventuellt kan skilja är väl handläggningstiden eftersom det är två parter inblandande i hanteringen av ärendet.
Så lite är väl hela denna diskussion "en storm i ett vattenglas", och som så många gånger förr är det detaljer som diskuteras, detaljer som för de allra flesta totalt saknar betydelse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #21 skrivet: 07 november 2020, 10:01:34 »
visst är det så att det blir någorlunda samma i slutändan.
Men personligen föredrar jag garantier och att slippa trassla med eventuella telefonsamtal för att styra upp det hela.
Har man inga "onödiga" skador i registren så är det nog en fördel när man ska byta försäkringsbolag.
Köper inte försäkringar som tex Elgiganten vill sälja på en heller för minsta lilla brödrost man köper
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #22 skrivet: 16 november 2020, 23:02:56 »
I praktiken är det nog mer eller mindre ingen skillnad för kunden om det är garanti eller försäkring.
Det som eventuellt kan skilja är väl handläggningstiden eftersom det är två parter inblandande i hanteringen av ärendet.
Så lite är väl hela denna diskussion "en storm i ett vattenglas", och som så många gånger förr är det detaljer som diskuteras, detaljer som för de allra flesta totalt saknar betydelse.

Vet ej hur det är i detta fallet men om kostnaden för skadan är mindre än självrisken för hemförsäkringen så brukar ingen ersättning utgå.

Mvh
D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #23 skrivet: 17 november 2020, 07:08:59 »
Vet ej hur det är i detta fallet men om kostnaden för skadan är mindre än självrisken för hemförsäkringen så brukar ingen ersättning utgå.

Mvh
D


Fel

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #24 skrivet: 17 november 2020, 07:45:57 »

Fel
Jag sade inte att det är så, undrade om det är så.
Ser att försäkringen ligger hos Arctic och det gör mig mer fundersam. Kan du ladda upp eller länka till fullständiga villkoren på trygghetsförsäkringen ?

D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #25 skrivet: 17 november 2020, 07:53:11 »
Jag sade inte att det är så, undrade om det är så.
Ser att försäkringen ligger hos Arctic och det gör mig mer fundersam. Kan du ladda upp eller länka till fullständiga villkoren på trygghetsförsäkringen ?

D


Tjena, Daikin använder väl själva arctics försäkringar?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #26 skrivet: 17 november 2020, 12:46:14 »

Tjena, Daikin använder väl själva arctics försäkringar?

Absolut, på bergvärmen.
Dock inte på luft/luft.

En reparation på en bergvärme ligger oftast över självrisken på en villahemförsäkring så där blir det oftast inget problem. Vi informerar även kunderna om villkoren för trygghetsförsäkringen.
På en luft/luft kan reparationskostnaden understiga självrisken och då blir det problem. Av denna anledning lyfte jag fram ev. problem.

Hade du villkoren för Arctic hos er ?

D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #27 skrivet: 17 november 2020, 13:45:53 »
Absolut, på bergvärmen.
Dock inte på luft/luft.

En reparation på en bergvärme ligger oftast över självrisken på en villahemförsäkring så där blir det oftast inget problem. Vi informerar även kunderna om villkoren för trygghetsförsäkringen.
På en luft/luft kan reparationskostnaden understiga självrisken och då blir det problem. Av denna anledning lyfte jag fram ev. problem.

Hade du villkoren för Arctic hos er ?

D

Tjena, jag tycker du skall kika lite på arctics hemsida där finns säkert deras villkor. Alt så tittar du hos er själva som gör reklam för samma försäkring.

« Senast ändrad: 23 november 2020, 16:19:22 av Rickard »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #28 skrivet: 17 november 2020, 15:44:02 »
Försäkringen vi erbjuder kompletterar din
villahemförsäkring. Din villahemförsäkring ersätter
kostnaderna i samband med en maskinskada eller åska,
med avdrag för självrisk och eventuell värdeminskning.
Trygghetsförsäkringen går därefter in och ersätter dig
för självrisken och eventuell avskrivning. Understiger reparationskostnaden självrisken på villahemförsäkringen
ersätter trygghetsförsäkringen kostnaden till max
3 000 kr. Efter det 5:e året kommer du bli erbjuden att
förlänga försäkringen årsvis mot en förmånlig premie till
och med värmepumpens 14:e år. Kompletta villkor får du
tillsammans med försäkringsbrevet som Arctic skickar.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Sverigepumpen eller Fuji Electric
« Svar #29 skrivet: 17 november 2020, 15:53:11 »
Har man tex 6000:- i självrisk och reparationen kostar 4000:- får man med andra ord betala 2000:- själv eller fattar jag fel ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!