Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?  (läst 16910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag skulle vilja få lite input på en optimal bergvärmeinstallation.
Förutsättningar: 165 kvm på ett 1 1/2-plans hus i Mellansverige med mekanisk från och till-luft. Skulle även vilja ha möjlighet att värma upp ett dubbelgarage på 50 kvm och en vinterträdgård på 30 kvm i framtiden.
Vattenradiatorer idag men kanske golvvärme om några år.
Tycker att slingberedare är att föredra för att kunna ha lite lägre temperatur i tanken utan legionellaproblem. Vill även ha en tyst pump då den kommer att stå i anslutning till köket. Många inställningsmöjligheter är kul. Kan nog tänka mig att sätta in ett FTX aggregat också. Har dock inte hur mycket utrymme som helst...
Förslag på installation?
BVP, storlek, borrhålsdjup, ska man ha arbetstank eller knäpptank, FTX...
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Har du plats för 3 st moduler, golv yta djup ca 65 cm bredd ca 200 cm ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2012, 20:12:49 »
Skulle nog vilja klara mig på två moduler.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Tystast på marknaden har enhetsaggregat på10,5 kW ( viessmann )
Full effekt  tummenupp dÃ¥ blir det duo ,
Tar du en "riktig" arbetstank ger du värmepumpen en så optimal driftförutsättning den förtjänar .

Nöjer du dig med en högre ljudnivå finns allternativ,,
Danfoss/Thermia  tex
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #4 skrivet: 24 december 2012, 11:26:18 »
Om man kör Viessmann är det 343G du tänker på? Om jag har fattat rätt så har den förrådsberedare men även integrerad solslinga. Skulle det gå att använda solslingan "baklänges" och på så sätt använda den som en slingberedare? Är intresserad av Viessmann tack vare den tysta gången men de har ingen installatör i närheten, men det borde gå att hitta någon annan installatör. Pumpen kör även på R410 vilket fler och fler verkar gå över till. Fördelar, nackdelar?
Vad skulle Thermias motsvarighet bli?
Räcker 200 m hål?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
Om man kör Viessmann är det 343G du tänker på? Om jag har fattat rätt så har den förrådsberedare men även integrerad solslinga. Skulle det gå att använda solslingan "baklänges" och på så sätt använda den som en slingberedare? Är intresserad av Viessmann tack vare den tysta gången men de har ingen installatör i närheten, men det borde gå att hitta någon annan installatör. Pumpen kör även på R410 vilket fler och fler verkar gå över till. Fördelar, nackdelar?
Vad skulle Thermias motsvarighet bli?
Räcker 200 m hål?
R410 tror jag framörallt ger tillverkaren låga tillverkningskostnader med mindre kompressorer som jobbar med högre tryck m.m. Nackdelen med att jobba med högre tryck borde visa sig ge kortare livslängd.
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2012, 20:56:02 »
Jaha, aldrig får man vara riktigt nöjd... Vilka har kört längst med R410 och vad är drifterfarenheten så här långt?
Finns det någon BVP som kör med R134?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Viessmann har
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Thoren har eller hade för vet inte om dom finns kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jaha, aldrig får man vara riktigt nöjd... Vilka har kört längst med R410 och vad är drifterfarenheten så här långt?
Finns det någon BVP som kör med R134?

Min Stiebel-Eltron är över åtta år nu, och visar inga problem pga R410A.

Jag bytte styrbox tidigt på grund av bugg med legionellakörningen och nu har växelventilen (Honeywell) nog gjort sitt och skall bytas, men för övrigt fungerar den utmärkt och har gott och väl betalt sig.

Att det skulle vara problem med högre tryck med R410A låter ju konstigt. Systemet måste givetvis vara designat för trycken. Copelandkompressorn i Stiebeln är ju avsedd för R410A.

Enda nackdelen jämfört med min Nibe F1245 (R407C) är att varmvattnet inte blir lika varmt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #10 skrivet: 26 december 2012, 17:24:14 »
Hur hög varmvattentemperatur kan man få med R410?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
60 grader,
Tror det  gick att stressa Viessmann till 72g
Är du ute efter det bästa , full effekt massor med vv och driftsäkerhet
Rekomenderar jag dig 3 enheter . Då det även blir det tystaste allternativet,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
den optimala bergvärmeinstallationen ser olika ut beroende på förutsättningarna och önskemålen :)

Förutsättningarna har en tendens att förändras över tid. Borrhål har en lång livslängd varför det kan löna sig att tänka efter före.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rekommendationer för den optimala bergvärmeinstallationen?
« Svar #13 skrivet: 27 december 2012, 11:32:51 »
Vad skulle de tre modulerna bestå i? VP, arbetstank, ...?
Jo, jag skulle nog vilja ta lite höjd (eller djup om man så vill) för att framtidssäkra installationen.
Idag finns bara radiatorer men i framtiden kanske det blir golvärme i etapper. Separat slinga för garage och uterum kan det nog bli också.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du inte har badkar klarar en vanlig kompakt vp ditt vv behov då blir det max 2 moduler vp samt ev tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!