Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut en MSZ-A12 YV mot nÃ¥got kraftfullare?  (läst 4035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« skrivet: 28 november 2010, 21:55:51 »
Hej.

Har idag en MSZ-A12 monterad i trapphuset till öv sedan 6-7år.

Har märkt tidigare vintrar med lite långvarigare köldknäppar att den inte riktigt orkar hålla önskvärd temp i huset.

Neråt -5-6 ºC orkar den hyggligt, blir det kallare så får direktelen eller vedkaminen stötta.

Har inte bruxen kvar och nÃ¥gra andra data pÃ¥ pumpen hittar jag inte, är därav lite osäker pÃ¥ hur kraftig min befintliga pump är  Sc:,h.

Huset vi har är typiskt -70 tals 1,5 plan på 160 kvm och relativt öppen planlösning efter div ombyggnationer.

Den gamla pumpen har gÃ¥tt problemfritt i alla Ã¥r sÃ¥ jag vill gärna ha en Mitzu igen  :).

SÃ¥ vilken pump rekomenderar ni till oss?

Tack på förhand Thumbsup.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2010, 00:33:46 »
FD35 är svårslagen och beprövad!

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2010, 08:24:54 »
Jo den har jag ju läst om här pÃ¥ forumet, verkar onekligen vara en kandidat  :).

Glömde nämna i första inlägget att vi bor i Uppland (roslagen).

Om det nu blir sÃ¥ att vi byter ut vÃ¥r gamla pump, är det vettigt att flytta den ut till sommarstugan/garaget tex  Sc:,h.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 17:11:10 »
Eftersom jag inte är sÃ¥ imponerad av min nya FD25, sÃ¥ vill jag rekomendera norrlandspumpen Nocrian. Jag tror märket är fujijutsu. Min FD25 för ett jäkla liv, fast den ska vara marknadens tystaste pump. 60DB inomhus med full fläkt  >:(

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 17:27:53 »
Eftersom jag inte är sÃ¥ imponerad av min nya FD25, sÃ¥ vill jag rekomendera norrlandspumpen Nocrian. Jag tror märket är fujijutsu. Min FD25 för ett jäkla liv, fast den ska vara marknadens tystaste pump. 60DB inomhus med full fläkt  >:(

Nocrian hörs betydligt mer inomhus än ME fd serie.....sen kan det ju va så att du har något fel på din pump.....

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 22:05:07 »
det har han definitivt om man dömmer av den andra tråden... nej jag vill påstå att ME pumparna är bland de bästa, toshiba är mycket bra dom med.
om jojje vill prova nåt nytt kan jag rekommendera toshibas nya polar2, den har suverän verkningsgrad och bra kapacitet.
men eftersom ME 12:an inte riktigt räckte till så rekommenderar jag storlek 16 eller 18 på toshiban, då kan man nämligen även återanvända de gamla ½" rören.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 22:12:11 »
Skulle jag vara dig jojje skulle jag inte snåla med att behålla dom 7 år gamla rören för att spara några hundralappar när man köper en helt ny maskin.
Kan vara något skit i rören som man inte vill få in i ett nytt system.
Visst kan man blåsa/tvätta rören för säkerhets skull men det brukar man endast göra om rören är inbyggda i väggar och det är ett helsikes jobb att byta rören.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #7 skrivet: 01 december 2010, 22:17:46 »
Skulle jag vara dig jojje skulle jag inte snåla med att behålla dom 7 år gamla rören för att spara några hundralappar när man köper en helt ny maskin.
Kan vara något skit i rören som man inte vill få in i ett nytt system.
Visst kan man blåsa/tvätta rören för säkerhets skull men det brukar man endast göra om rören är inbyggda i väggar och det är ett helsikes jobb att byta rören.
oftast är gamla rör ganska rena, det kan ju ligga kompressorolja kvar i nån ficka men sålänge det inte var freon i den gamla pumpen så är det samma olja.
men visst byter man väl rören om det är lätt, om rören går enbart på utsidan, men går dom via en vind eller genom en källare eller inbyggda i vägg brukar jag inte byta dom, och om isoleringen inte har vittrat sönder då.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2010, 23:06:33 »
Oftast är dom rena som du skriver oskar men onödigt att chansa för några hundralappar till ett helt nytt aggregat.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #9 skrivet: 01 december 2010, 23:26:58 »
ok, vi säger så :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #10 skrivet: 01 december 2010, 23:48:33 »
Kylmontörerna vill gärna behÃ¥lla gamla rör om det underlättar för dom  ::)
Dessvärre syns det inte pÃ¥ fakturan  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #11 skrivet: 02 december 2010, 13:50:52 »
Dom befintliga rören sitter ju så här, ut igenom ytterväggen sedan klamrade i garagetaket för att sedan gå igenom väggen på garaget där ytterdelen sitter.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2010, 21:28:54 »
Jag och FD-25an är sams igen och den gav alldeles nyss 41 grader varmt vid vingen, vid full fläkt och inställt börvärde pÃ¥ +23gr vid 15 minusgrader ^-^  Jag har förstÃ¥tt att Nocrian lÃ¥ter värre än Fd25-35 pumparnas innerdel samt har sämre copvärde. Är man nöjd effekten som FD-35 avger, sÃ¥ har man nog en jäkligt bra pump. Man fÃ¥r ju en himla massa värme pÃ¥ bara en 10A säkring.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Byta ut en MSZ-A12 YV mot något kraftfullare?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2010, 07:27:09 »
Jag och FD-25an är sams igen och den gav alldeles nyss 41 grader varmt vid vingen, vid full fläkt och inställt börvärde pÃ¥ +23gr vid 15 minusgrader ^-^  Jag har förstÃ¥tt att Nocrian lÃ¥ter värre än Fd25-35 pumparnas innerdel samt har sämre copvärde. Är man nöjd effekten som FD-35 avger, sÃ¥ har man nog en jäkligt bra pump. Man fÃ¥r ju en himla massa värme pÃ¥ bara en 10A säkring.
[/color]


 Thumbsup Thumbsup 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!