Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad det sÃ¥ nära en katastrof ? - se bilden frÃ¥n A380:an.  (läst 5830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Denna bild lär det bli snack om, hittade den på ett pilotforum som en av passagerarna tog på Quantas-flighten där ena motorn sprängdes, kolla in hålen i vingen under flighten tillbaka, visst fan är det bränsle som läcker ut ?
Och med tanke på att det var fullt utvecklad motorbrand som inte slocknade kan man i så fall snacka om att det var nära.......

http://twitpic.com/33spxm/full
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #1 skrivet: 04 november 2010, 22:21:21 »
Man hade nog inte varit så tuff om man tagit den bilden :o
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #2 skrivet: 04 november 2010, 23:41:15 »
jag tillhör dom som gillar beprövade saker...  dax för SP1 pÃ¥ A380:n.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Oj, hehe.. Ja, det var ju naturligtvis inte bra, men det ser inte så farligt ut. Dom vingarna klarar brutal misshandel. Motorbrand som inte slocknar är förstås inte så bra, även om jag inte har hört hela storyn. Misstänker att man kan ha upp till åtta försök på sig att släcka en motorbrand i den maskinen.

En bränsleläcka på en enskild tank gör inte så mycket, det går att koppla bort den och mata alla fortfarande fungerande motorer (alltså normalt sett alla motorer) från övriga tankar. Sen får man förstås landa eftersom man plötsligt har bränslebrist, men det är inte som att man plötsligt får motorstopp på tre av fyra motorer för att det har blivit hål i en tank.

Det hände dock en obehaglig grej, också med en Airbus, för några år sen. Ett rör i matningen till ena motorn brast, varvid pumpen, som då matade från en enda tank, matade ut soppan i atmosfären. Motorn fick dock fortfarande soppa på nåt annat vis så den stannade inte. Det enda som märktes på panelerna på flight deck var att det var obalans i bränsletankarna, så piloten gjorde det ända rätta och pumpade över soppa från andra sidans tankar för att jämna ut balansen. Och tömde på så sätt effektivt alla flygplanets tankar på bränsle. Airbus A340 goes segelflygplan, kan man säga. Dom lyckades dock landa säkert på nån ö nånstans.

En annan maskin fick soppators i kanada, den gången en Boeing. Dom elektriska bränslemätarna la av, varvid man gjorde manuella mätningar. Problemet var att man blandade ihop liter, kilo, pund och gallons i en enda röra, och snabbt och lätt tankade halva volymen bränsle mot vad man behövde. Man lyckades segelflyga ner bjässen och landa på ett sportflygfält. Finns även en bra bok om händelsen, tror den heter Flight 143 från Montreal på svenska, Freefall: From 41,000 feet to zero - a true story på engelska. Skriven av makarna Hoffer.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #4 skrivet: 05 november 2010, 02:32:00 »
Hahaha, Cheeta, du å jag sitter nog båda rätt klistrade framför National Geographics (har jag för mig)!!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #5 skrivet: 05 november 2010, 05:44:40 »

Det som hända var att ett turbinblad släppte från motorn. Ett senario som det räknas på väldigt mycket och som även är ett krav att då det änder inte ska orsaka något allvarligare. Hålet i vingen skulle inte ske så något har gått lite snett. Skulle nog rätt mycket till för att det skulle hända något mer. Lite bränsle som läcker är inte så farligt. Farligaste momentet är just när man har landat. DOCK skulle jag inte vara särskilt road av att sitta på det planet och se detta. Paniken hade nog kommit snabbt. Ni har säker sett testerna som de gör på motorerna då de med sprängmedel simulerar just en sådan här händelse.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Hokanp:
Turbinbladen längst fram var intakta - något hände längre bak vid den smalaste delen med brännkamrarna som hade så stor sprängkraft att splitter blåste bort allt skydd helt och gick rätt genom vingen. Test-videon du talar om finns hos Discovery - länk här:


Liten bränsleläcka är nog ett understatement - kolla in videon nedan, kom ihåg att motor 1 brann för fullt vid landningen, och motor 2 gick inte att stänga av enl en av passagerarna - så styrelektroniken slogs också ut i så fall helt på babords sida:



Hans vittnesmål här:
http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2010/11/04/bpr.qantas.engine.passenger.cnn?hpt=T1
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #7 skrivet: 05 november 2010, 10:35:36 »
Piloten kan väl strypa bränsleflödet till utsatt motor? Samt pumpa över bränsle, men kanske svårt när den just lyft och tankarna är proppfulla, och denna maskin klarar att flyga med 2 motorer..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #8 skrivet: 05 november 2010, 10:53:41 »

Även där bak sitter det turbinblad. Visst det brann lite grann men inget som kunde äventyra något.
Största skadan var nog för de passagerare ombord på planet. jag skulle själv inte varit så glad.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Som lök på laxen blir det väl ett åtal mot den som filmade eftersom han inte följde säkerhetsbestämmelserna
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oavsett hur farligt det var, åka 380 kommer nog vara tveksamt för de flesta.
Vi pratar ju inte bushbolag med 70-tals kärror direkt.
Själv avstår jag nog eftersom det uppenbarlitgen finns barnsjukdomar.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
En turbinseparation finns det inget som kan stoppa, däremot är det "inte så svårt" att stoppa ett separerande fläktblad. Nån maskin i USA fick, som tur var under taxning från verkstad utan passagerare ombord, turbinseparation på ena motorn, varvid turbinen som lossnade hamnade i andra motorn.

Jag ser inte så mycket på national geographic, däremot är jag utbildad flygtekniker. :) Sket dock i den banan och jobbar som lokförare nu istället.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #12 skrivet: 05 november 2010, 19:07:49 »
Är inte det bara en kontrollerad tömning av tankarna då?
Man kan inte landa med fulla tankar utan man måste väl dumpa, så stod det där jag läste i vilket fall.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #13 skrivet: 05 november 2010, 19:22:30 »
Har planet halvtank, så kan de pumpa över till andra tankar, om det ej blir obalans.., eller göra fotogenregn!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad det så nära en katastrof ? - se bilden från A380:an.
« Svar #14 skrivet: 06 november 2010, 09:32:17 »
Är inte det bara en kontrollerad tömning av tankarna då?
Man kan inte landa med fulla tankar utan man måste väl dumpa, så stod det där jag läste i vilket fall.
Klart man kan landa med full tank, tömning är en procedur som är vanlig i samband med haveri. Det blir mindre storlek på eldhavet i samband med en sämre kraschlandning.
"hope for the best, prepare for the worst"

...Jag ser inte så mycket på national geographic, däremot är jag utbildad flygtekniker. :) Sket dock i den banan och jobbar som lokförare nu istället.
Aha!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!