Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 07 november 2010, 02:14:19 »

Det är nästan som min Grand Voyager...
Hahaa!! 

I liter räknat slukar A380 ca 357 liter per minut.. tänk dig en kökskran på fullt ös, den levererar kanske 13-20L i minuten, motorernas bränslepumpar sprutar soppa som ca 24st vidöppna kökskranar!
Nästan helt ofattbart!
Nåja, det är vad den förbrukar på marchhöjd och marchhastighet, den går kanske på 10-20% effekt då. Räkna minst det 10-dubbla vid fullt pådrag.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 07 november 2010, 01:47:36 »

Det är nästan som min Grand Voyager...
Hahaa!! 

I liter räknat slukar A380 ca 357 liter per minut.. tänk dig en kökskran på fullt ös, den levererar kanske 13-20L i minuten, motorernas bränslepumpar sprutar soppa som ca 24st vidöppna kökskranar!
Nästan helt ofattbart!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 november 2010, 00:55:03 »

...Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra
Jag räknade lite på maximal räckvidd kontra bränslemängd, A380 slukar ca 300kg bränsle per minut!
Wow...  :D

Det är nästan som min Grand Voyager...
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 07 november 2010, 00:48:28 »

...Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra
Jag räknade lite på maximal räckvidd kontra bränslemängd, A380 slukar ca 300kg bränsle per minut!
Wow...  :D
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 november 2010, 18:01:43 »

Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.
Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.
Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.

Jo, man tankar inte mer än man behöver + lite marginal - Det är onödigt att lyfta med flera ton bränsle extra.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 06 november 2010, 16:40:39 »

Det som var otäckt med denna olycka var dels att turbinbladen gick rätt igenom alla skydd, vilket de inte skulle kunna göra enligt RR, sen punkterades bränsletanken på flera ställen där flygfotogenen rann ut friskt och när kärran landat kunde inte piloten stänga av motorn brevid den havererade som fortfarande brann, så även styret gick åt helvete, därav stod brankåren och spolade i 10 min. Ni ser ju på nyhetsbilderna hur dom spolar rakt in i den motor som inte var skadad .

Att dom dumpade bränsle var ju naturligt- den var tankad för långrutt = dumpa för att sänka vikten - sen brann det dessutom så då var det ju extra nervöst, hade turbinbladet klippt kontrollen till dumpventilen på vingen hade det nog blivit världens största eldkastare typ som Concorden i Paris innan den överstegrade.

Dom hade bonntur helt enkelt.
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 06 november 2010, 16:29:33 »

Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.
Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.
Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.
Finns några flygplatser som är "berömda" för att vara svåra att landa på. Saltzburg är väl en sådan. Då kan det vara bra med extra bränsle. Vet en som berätta om 5 försök innan det lyckades. SKulle inte vilja vara ombord på ett sådan försök.
Skrivet av: rabalder
« skrivet: 06 november 2010, 15:58:40 »

Vad jag kommer ihåg har jag varit med om att vända tillbaka 5-6 gånger.
Båda gångerna med interkontinentala flighter så fick planet åka ut över havet o tömma soppa ur tankarna medans dom kontinentala flighterna har planen snurrat runt i 15-20 min innan dom landat o mig veterligen inte tömt tankarna.
Nu är det ju en klar koppling till hur mycket soppa det var i planen vid start.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 06 november 2010, 14:21:59 »

30 minuters mariginal, för att vara exakt. Sen kanske man gärna har lite till, men man vill inte flyga med för mycket soppa, för ju tyngre maskinen är, desto mer soppa drar den.
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 06 november 2010, 13:53:47 »

Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt
åååhfasen, vad spännande då lärde du och Mike mig något nytt! Sedärja! :)

Känns ju lite sådär osmart och ointuitivt när det gäller flygsäkerhet, men konkurrens och pengarna styr!

Att man inte kan landa med fulla tankar har med fysikens lagar att göra. Inget märkvärdigt och har alltid varit så. Ett stort plan har runt 250 ton bränsle och det är stor massa, alldeles för ator att landa med. De måste dock ha 10-20% kvar när de går in för landning för att kunna göra flera försök att pricka rätt.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 06 november 2010, 11:48:43 »

Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt
åååhfasen, vad spännande då lärde du och Mike mig något nytt! Sedärja! :)

Känns ju lite sådär osmart och ointuitivt när det gäller flygsäkerhet, men konkurrens och pengarna styr!
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 06 november 2010, 11:32:29 »

Klart man kan landa med full tank, tömning är en procedur som är vanlig i samband med haveri. Det blir mindre storlek på eldhavet i samband med en sämre kraschlandning.
"hope for the best, prepare for the worst"
Stämmer faktiskt inte, det är många maskiner som inte kan landa med full tank. Max startvikt kan vara högre än max landningsvikt. Då får man dumpa bränsle eller flyga bort det, nåt som man kanske ogärna gör med en brinnande motor hängande under ena vingen.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 06 november 2010, 09:32:17 »

Är inte det bara en kontrollerad tömning av tankarna då?
Man kan inte landa med fulla tankar utan man måste väl dumpa, så stod det där jag läste i vilket fall.
Klart man kan landa med full tank, tömning är en procedur som är vanlig i samband med haveri. Det blir mindre storlek på eldhavet i samband med en sämre kraschlandning.
"hope for the best, prepare for the worst"

...Jag ser inte så mycket på national geographic, däremot är jag utbildad flygtekniker. :) Sket dock i den banan och jobbar som lokförare nu istället.
Aha!
Skrivet av: Apan
« skrivet: 05 november 2010, 19:22:30 »

Har planet halvtank, så kan de pumpa över till andra tankar, om det ej blir obalans.., eller göra fotogenregn!
Skrivet av: Mike
« skrivet: 05 november 2010, 19:07:49 »

Är inte det bara en kontrollerad tömning av tankarna då?
Man kan inte landa med fulla tankar utan man måste väl dumpa, så stod det där jag läste i vilket fall.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 05 november 2010, 17:38:50 »

En turbinseparation finns det inget som kan stoppa, däremot är det "inte så svårt" att stoppa ett separerande fläktblad. Nån maskin i USA fick, som tur var under taxning från verkstad utan passagerare ombord, turbinseparation på ena motorn, varvid turbinen som lossnade hamnade i andra motorn.

Jag ser inte så mycket på national geographic, däremot är jag utbildad flygtekniker. :) Sket dock i den banan och jobbar som lokförare nu istället.
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 05 november 2010, 14:48:51 »

Oavsett hur farligt det var, åka 380 kommer nog vara tveksamt för de flesta.
Vi pratar ju inte bushbolag med 70-tals kärror direkt.
Själv avstår jag nog eftersom det uppenbarlitgen finns barnsjukdomar.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 05 november 2010, 13:31:59 »

Som lök på laxen blir det väl ett åtal mot den som filmade eftersom han inte följde säkerhetsbestämmelserna
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 05 november 2010, 10:53:41 »


Även där bak sitter det turbinblad. Visst det brann lite grann men inget som kunde äventyra något.
Största skadan var nog för de passagerare ombord på planet. jag skulle själv inte varit så glad.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 05 november 2010, 10:35:36 »

Piloten kan väl strypa bränsleflödet till utsatt motor? Samt pumpa över bränsle, men kanske svårt när den just lyft och tankarna är proppfulla, och denna maskin klarar att flyga med 2 motorer..
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 05 november 2010, 07:28:29 »

Hokanp:
Turbinbladen längst fram var intakta - något hände längre bak vid den smalaste delen med brännkamrarna som hade så stor sprängkraft att splitter blåste bort allt skydd helt och gick rätt genom vingen. Test-videon du talar om finns hos Discovery - länk här:
http://www.youtube.com/watch?v=j973645y5AA

Liten bränsleläcka är nog ett understatement - kolla in videon nedan, kom ihåg att motor 1 brann för fullt vid landningen, och motor 2 gick inte att stänga av enl en av passagerarna - så styrelektroniken slogs också ut i så fall helt på babords sida:

http://www.youtube.com/watch?v=UJN8Paj8I4g

Hans vittnesmål här:
http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2010/11/04/bpr.qantas.engine.passenger.cnn?hpt=T1
Skrivet av: hokanp
« skrivet: 05 november 2010, 05:44:40 »


Det som hända var att ett turbinblad släppte från motorn. Ett senario som det räknas på väldigt mycket och som även är ett krav att då det änder inte ska orsaka något allvarligare. Hålet i vingen skulle inte ske så något har gått lite snett. Skulle nog rätt mycket till för att det skulle hända något mer. Lite bränsle som läcker är inte så farligt. Farligaste momentet är just när man har landat. DOCK skulle jag inte vara särskilt road av att sitta på det planet och se detta. Paniken hade nog kommit snabbt. Ni har säker sett testerna som de gör på motorerna då de med sprängmedel simulerar just en sådan här händelse.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 05 november 2010, 02:32:00 »

Hahaha, Cheeta, du å jag sitter nog båda rätt klistrade framför National Geographics (har jag för mig)!!
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 05 november 2010, 01:42:49 »

Oj, hehe.. Ja, det var ju naturligtvis inte bra, men det ser inte så farligt ut. Dom vingarna klarar brutal misshandel. Motorbrand som inte slocknar är förstås inte så bra, även om jag inte har hört hela storyn. Misstänker att man kan ha upp till åtta försök på sig att släcka en motorbrand i den maskinen.

En bränsleläcka på en enskild tank gör inte så mycket, det går att koppla bort den och mata alla fortfarande fungerande motorer (alltså normalt sett alla motorer) från övriga tankar. Sen får man förstås landa eftersom man plötsligt har bränslebrist, men det är inte som att man plötsligt får motorstopp på tre av fyra motorer för att det har blivit hål i en tank.

Det hände dock en obehaglig grej, också med en Airbus, för några år sen. Ett rör i matningen till ena motorn brast, varvid pumpen, som då matade från en enda tank, matade ut soppan i atmosfären. Motorn fick dock fortfarande soppa på nåt annat vis så den stannade inte. Det enda som märktes på panelerna på flight deck var att det var obalans i bränsletankarna, så piloten gjorde det ända rätta och pumpade över soppa från andra sidans tankar för att jämna ut balansen. Och tömde på så sätt effektivt alla flygplanets tankar på bränsle. Airbus A340 goes segelflygplan, kan man säga. Dom lyckades dock landa säkert på nån ö nånstans.

En annan maskin fick soppators i kanada, den gången en Boeing. Dom elektriska bränslemätarna la av, varvid man gjorde manuella mätningar. Problemet var att man blandade ihop liter, kilo, pund och gallons i en enda röra, och snabbt och lätt tankade halva volymen bränsle mot vad man behövde. Man lyckades segelflyga ner bjässen och landa på ett sportflygfält. Finns även en bra bok om händelsen, tror den heter Flight 143 från Montreal på svenska, Freefall: From 41,000 feet to zero - a true story på engelska. Skriven av makarna Hoffer.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 04 november 2010, 23:41:15 »

jag tillhör dom som gillar beprövade saker...  dax för SP1 på A380:n.
Skrivet av: 109an
« skrivet: 04 november 2010, 22:21:21 »

Man hade nog inte varit så tuff om man tagit den bilden :o
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 04 november 2010, 21:59:16 »

Denna bild lär det bli snack om, hittade den på ett pilotforum som en av passagerarna tog på Quantas-flighten där ena motorn sprängdes, kolla in hålen i vingen under flighten tillbaka, visst fan är det bränsle som läcker ut ?
Och med tanke på att det var fullt utvecklad motorbrand som inte slocknade kan man i så fall snacka om att det var nära.......

http://twitpic.com/33spxm/full

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!