Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu har HE 9:an visat vad den gÃ¥r för  (läst 8471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jokkamero

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nu har HE 9:an visat vad den går för
« skrivet: 29 december 2005, 16:51:30 »
 studs
Jag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element pÃ¥ toaletten, i huset som är igÃ¥ng är HE 9:an. Dessutom hade köksfläkten varit igÃ¥ng hela natten. Jag har ett hus pÃ¥ 90 m2, öppen planlösning, där jag vid renovering i somras tog bort alla elelement installerade en HE 9:a och en ny braskamin. Jag trodde att jag mÃ¥ste börja stötta med vedeldning vid -20 grader men pumpen verkar leverara värme vid väldigt lÃ¥ga temperaturer. Det   kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #1 skrivet: 29 december 2005, 18:55:00 »
studs
Jag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element på toaletten, i huset som är igång är HE 9:an. Dessutom hade köksfläkten varit igång hela natten. Jag har ett hus på 90 m2, öppen planlösning, där jag vid renovering i somras tog bort alla elelement installerade en HE 9:a och en ny braskamin. Jag trodde att jag måste börja stötta med vedeldning vid -20 grader men pumpen verkar leverara värme vid väldigt låga temperaturer. Det   kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.

Nu har du ju inte så stort hus, men det låter väldigt bra med en pump som levererar värme så du klarar dig vid -28. Imponerande.
Vår E9:a ger väl mer eller mindre upp vid -20.
« Senast ändrad: 30 december 2005, 17:48:04 av Panasonic E9 »

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 20:27:43 »
Vore intressant att få reda hur Du ställt in HE 9:an. Vilket gradtal har Du HE 9:an inställd på samt hur har Du vinklat vingen samt vilken hastghet fläkten är inställd på?

Mvh
Ego

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #3 skrivet: 30 december 2005, 00:17:06 »
Om man läser texten så lyder den "pumpen avger värme vid minus 30" det är en helt annan sak än att huset uppvärms av vp:n
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #4 skrivet: 30 december 2005, 01:17:17 »
Imponerande resultat helt klart. ÄndÃ¥ kan man ha i minnet att det knappast ligger nÃ¥gon större ekonomi att pressa sin vp till det yttersta i ett läge där den har som sämst COP, kanske till och med negativ. Det är nog smart att slänga in nÃ¥gra pinnar i den fina braskaminen redan vid lÃ¥ngt färre minusgrader förutsatt att du inte köper ved för 50 spänn säcken pÃ¥ macken sÃ¥klart  :)
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #5 skrivet: 30 december 2005, 04:49:42 »
Skulle vara intressant att höra vid vilken utetemperatur jokkamero slår igång någon uppvärming av huset.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #6 skrivet: 30 december 2005, 14:40:07 »
Enligt manualen till HE9 är maskinen specad ner till en utomhustemp om -20. Ett smärre mirakel (eller nÃ¥got annat  >:D) om den kan funka vid -30 grader. Jokkamero fÃ¥r gärna Ã¥terkomma med mer detaljerade uppgifter men jag tar detta med en nypa salt.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #7 skrivet: 30 december 2005, 15:23:47 »
Enligt manualen till HE9 är maskinen specad ner till en utomhustemp om -20. Ett smärre mirakel (eller något annat  >:D) om den kan funka vid -30 grader. Jokkamero får gärna återkomma med mer detaljerade uppgifter men jag tar detta med en nypa salt.

-20 är rekommenderad temperatur, inga problem att köra pumparna i lägre temperaturer. Sen om de ger värme då är ju en annan femma....

Utloggad Lelle_28

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #8 skrivet: 30 december 2005, 16:43:20 »
Har han bara ett välisolerat hus sÃ¥ kan det nog gÃ¥ (ett tag iallafall). Har själv kört min he9 ner till - 27 och fÃ¥tt ut skapligt med värme. Mitt hus är pÃ¥ 134 m2 fördelat pÃ¥ 2 plan. Huset är byggt 1974 och isoleringen är hyfsad förutom fönstrena som är gamla 2 glas fönster som inte alls är täta. Jag klarar att hÃ¥lla 22 grader inomhus (+/- 1,5 grader beroende pÃ¥ var i huset man befinner sig) och dÃ¥ har jag bara hälften av elementen igÃ¥ng.  DÃ¥ stÃ¥r pumpen pÃ¥ 30 grader och fläktläge 4.  Jag klarar uppvärmingen enbart pÃ¥ he9:an ner till -15...

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #9 skrivet: 30 december 2005, 17:40:26 »
Finns ju sk. "energihus" som klarar sig utan särkilt värmesystem, husen värms upp endast av hushållsvärme. Så visst går det.

Exempel i Göteborg:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=532&a=84192
« Senast ändrad: 30 december 2005, 17:49:00 av Panasonic E9 »

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #10 skrivet: 30 december 2005, 23:42:46 »
studs
Jag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element på toaletten, i huset som är igång är HE 9:an.

 Det kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.

Hej!

Jag känner att jag måste lägga in följande citat från Kinnan!

"Inlägg från Kinnan AB angående COP Panasonic Sverigepumpen
« Svara #65 skrivet: 16 november 2005, 13:14:11 »

Nya Superscrollen HE9-SPE har även den testats. Enl tillverkaren av Panasonic är COP 5,22 vid +7°C. ETM Kyltekniks test gav följande siffror.
COP 2,7 vid -18°C. Avgiven värmeeffekt 1,9kW, total förbrukning 0,7kW. Utblåsningstemperaturen var +38°C.

MVH
Kinnan AB"


Vid -28°C kan man tänka sig att uteffekten sjunkit 1000w och är nere på 900w.
Vilken energiförbrukning hade ditt hus innan pumpinstalationen egentligen om du klarar dig på 900w vid -28°C och varför köpte du överhuvud taget värmepump?
Efter hur många år räknar du med att pumpen ska vara betald??

Lite nyfiken!  :D

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #11 skrivet: 31 december 2005, 02:56:55 »
studs
Jag bor 1,5 mil utanför Kiruna vid Torne älv. När jag klev upp i morse hade jag 18 grader inomhus och - 28 grader utomhus. Den enda värmekällan, förutom ett element på toaletten, i huset som är igång är HE 9:an.

 Det kallaste vi haft är -30 grader och pumpen avger värme.

Hej!

Jag känner att jag måste lägga in följande citat från Kinnan!

"Inlägg från Kinnan AB angående COP Panasonic Sverigepumpen
« Svara #65 skrivet: 16 november 2005, 13:14:11 »

Nya Superscrollen HE9-SPE har även den testats. Enl tillverkaren av Panasonic är COP 5,22 vid +7°C. ETM Kyltekniks test gav följande siffror.
COP 2,7 vid -18°C. Avgiven värmeeffekt 1,9kW, total förbrukning 0,7kW. Utblåsningstemperaturen var +38°C.

MVH
Kinnan AB"


Vid -28°C kan man tänka sig att uteffekten sjunkit 1000w och är nere på 900w.
Vilken energiförbrukning hade ditt hus innan pumpinstalationen egentligen om du klarar dig på 900w vid -28°C och varför köpte du överhuvud taget värmepump?
Efter hur många år räknar du med att pumpen ska vara betald??

Lite nyfiken!  :D

Du verkar vara den enda person här som litar på Kinnans uppgifter.

Utloggad IROC-Z

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS13 GAVP-E
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #12 skrivet: 31 december 2005, 14:01:39 »
Med risk för att avslöja hur lite jag kan så måste jag ändå fråga... ;)

"COP 2,7 vid -18°C. Avgiven värmeeffekt 1,9kW, total förbrukning 0,7kW. Utblåsningstemperaturen var +38°C"

Visst kan väl den pumpen förbruka ända upp till 1,72 kW? Går den inte på full effekt vid -18 eller hur fungerar det? Sc:,h

//IROC-Z
70-talshus, enplan, 190 kvm bottenplatta, 150 kvm boarea, med direktverkande el samt en Contura 470 täljstenskamin...

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #13 skrivet: 31 december 2005, 14:07:26 »
Oftast kan de inte gå för fullt vid de temperaturerna men framförallt glöm dessa siffror eftersom de inte är framtagna på ett vettigt sätt.

Utloggad jokkamero

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nu har HE 9:an visat vad den går för
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2006, 18:02:04 »
 :D
Dag 2 med den utetemperaturen så var innetempen 17 grader, det gick inte att få upp tempen utan att elda. Min fru älskar mysbelysning, så det är en hel del lampor som avger värme vi har dessutom 3 hundar och 2 katter som bidrar med en hel del värme.

Energiförbrukningen var tidigare strax över 20 000 kWh då har jag även eldat i en köksspis och en hemmagjord braskamin.

I och med renoveringen har en hel del springor tätats och huset har fått bättre isolering.

Inställning av VP: temp 24 grader. fläkten läge 4 och vingen riktad ca 45 grader nedåt. Innedelen är placerad ovanför ytterdörren, hallen är 6 m lång med sovrum på båda sidor, den mynnar sedan ut i det hopbyggda köket och TV- rummet.

Jag återkommer med mer uppgifter, utetempen har åter sjunkit till - 20 grader

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!