Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning mot elpriset pÃ¥ Nordpool via Logger 1010 / Logger 3030  (läst 6388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ingen aning när Andreas kan börja jobba på det, han har nog haft semester till nu i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag tycker detta låter mycket intressant! Jag har dock en fundering.

Skulle det vara värt att borra extra hål (om man som jag har förhållandevis grunt hål för sin VP) + koppla in ackumulatortank för att kunna ladda tanken med värme innan VP luras att minska förbrukningen de timmar elpriserna är höga?

Skulle 1010/3030 kunna sköta både VP och laddomat? Eller har laddomater oftast eget system som kan shunta in värme vid behov i radiator/varmvattensystemet?

Detta för att slippa att huset först blir onödigt varmt och sedan under avbrottet, så hinner värmen ev sjunka för mycket. Dessutom så jobbar ju VP med dålig SCOP-värde och ev elkassett vid höga tank-temperaturer (som den kanske måste göra för att bygga upp värme i förväg), om man inte har en ack-tank.

Om man istället har en ack-tank, så kan den jobba med lägre temperaturer med bättre SCOP-värde och slippa använda el-kassetten.

/Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det där blir rätt avancerad matematik, allt hänger ju på både elpriser, vad det kostar att borra, acktanken, och installationen.
Exakt hur man styr det där är lite svårt att säga, men normalt när man har en tank som arbetstank så laddas ju tanken via en separat flödeskrets, värmepumpen i sig trycker ut värmen i värmesystemet med hjälp av en extern cirkpump.
Med termostater aktiva som stryper bort flöde ur värmesystemet om det blir "för varmt" inne så skulle alltså ett fejkat högt börvärde på värmepumpen till sist bara värma tanken, ändå tills värmepumpen löser på driftspressostaten.
Man kan också tänka sig att man låter loggern styra "kompressor på" när man vill ladda in energi i tanken och huset, stoppa flödet till värmesystemet (men inte tanken) när elen blir dyr, och låta "kompressor på" vara aktiv tills tanken når en av kunden vald temperatur, t.ex. 60 grader som då triggar "kompressor av".
Kompressor av triggas då till sist av BÅDE högt elpris, och hög temp i tanken.

För att fÃ¥ till en bra och flexibel lösning pÃ¥ de flesta olika typer av värmesystem kommer det troligen att behövas en rätt avancerad logik, och kanske fler än 2 reläutgÃ¥ngar som styr logiken beroende pÃ¥ de behov man har, men inget är ju omöjligt.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Får börja med att säga att jag inte vet vad återbetalningstiden blir och det enda man kan göra är en prognos utifrån antaganden. När det kommer till ackumulatortank så tänker jag att den inte påverkar energimängden du tar från hålet utan enbart gör att du kan inte måste konsumera energin samtidigt som du producerar den. Är hålet för grunt så är det ju det vare sig du har tank eller inte.

Jag kör pin VP mot acktank men har gjort det enkelt för mig och låter VP:n shunta ut lämplig temperatur från tanken utifrån kurva. Däremot så tvingar jag VP:n att fylla tanken när elpriset är lågt. Inbillar mig, precis som Rickard, att det kan bli lite besvärligt att såväl modellera som beräkna vilka temperaturer man ska hålla om man vill använda huset som energilager istället för tank.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Tack @Rickard och @mocklarn för svar! Jag tycker i alla fall att det borde vara lönsamt att kunna producera värme när elen är billig och lagra värme i någon sorts tank. Sen vet jag inte om det är för komplicerat att lösa. Jag hänger tyvärr inte med i ditt resonemang @Rickard hur man skulle kunna göra, men du har säkert rätt! :-D

Visst har du @mocklarn en poäng i att hålet är för grunt oavsett om jag har tank eller ej.
Dock körs el-kassetten rätt få timmar per år hos mig och ett till hål skulle nog inte vara ekonomiskt lösamt om man bara tar hänsyn till att spara in på drift av el-kassetten. Åtminstone inte sett till historiska el-priser. Det kan bli en helt annan kalkyl framöver med mycket högre elpriser.

Men om jag vill producera värme och lagra under en kortare tid på dygnet när elen är billig, så är det ju lättare gjort om jag kan köra maskinen hårt (utan el-kassett) mot 2x120m borrhål jmf med 1x120m. Jag antar att jag inte utnyttjar mina max 13kW idag som min Daikin VP ska klara.

Inkoppling av acktank, volymtank, arbetstank är fortfarande väldigt luddigt för mig.
Någon som kan visa rent schematiskt hur man gör detta till en VP?
Hur har du gjort tex @mocklarn? och jag fattar inte hur du gör när du shuntar ut utifrån en kurva... I vilket system definierar du den kurvan?
Och tanken, ska den vara en variant som skiktar värmen? (kanske beroende på vilken lösning man väljer)

Nu har jag inte tim-pris på elen än och har inte satt mig in i detta, men kan man få tillgång till kommande dygnets priser? Och baserat på det lägga in ett schema för när man vill värma tanken?

Finns det förresten alternativ till arbetstank, volymtank och acktank? Jag tänker en tank som man kan ha "halvvarmt vatten" som man kan värma brine-vätskan med? Eller skulle det vara olönsam lösning?

/Jacob
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Huruvida du skulle spara nåt på mindre elpatron beror på följande:

Värmepumpens kompressorn begränsas av låg inkommande KB-temp.
Om den INTE gör det så räcker alltså kompressorns uteffekt inte till för att värma ditt hus när det blir riktigt kallt ute, och det påverkas bara marginellt av om du borrar ett hål till.

Men OM uteffekten begränsas till kanske 7 kW av att din borra blir för kall, DÅ kan du spara elpatrontid genom att göra ett borrhål till.

Du kan även prova sänka temperaturen för när kompressorn stryps, inte säkert att ditt borrhål reagerar negativt på det.

OM din kompressorn inte stryps av för kall brine är det ytterst små skillnader i uteffekt om du har ett eller två borrhål, du kanske får 2-3 grader varmare brine, vilket ger ca 5% bättre COP, det är dock osäkert om uteffekten ökar nämvärt, eller om det mesta av besparingen fås genom lägre energiförbrukning - troligen blir det både lite högre maximal uteffekt och lite längre energiförbrukning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

McHammer

  • Gäst
McHammer
SV: Styrning mot elpriset på Nordpool via Logger 1010 / Logger 3030
« Svar #21 skrivet: 26 augusti 2022, 18:07:15 »
Jag är också nyfiken på när det kan komma något konkret, antingen så får jag börja labbs själv med min thermiq men med rasberryn så känns det inte som en lika stabil lösning som om det kommer något till loggern.

Däremot så börjar det bli lite värmebehov snart så eftersom det inte kommit något svar på Smurfens fråga så antar jag att det bara är att ta tjuren vid hornen.

Jag tycker dock det verkar som att relativt många kör via thermiq men jag har inte hittat något riktigt bra skript som både styr värme och tappvattwn efter nordpool. Sen skulle man ju vilja ha prognosstyrning med så pumpen får en heads up i avseende vad som kommer att krävas de närmsta 12-24 timmarna, dvs hur tidigt man kan flytta värmeanvändningen utan att råka ut för stora temperaturvariationer inomhus

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
@jake_plisken, komplicerat med tankar skulle jag inte säga. När det kommer till lönsamhet så tänker jag främst på att en arbetstid och materialkostnad sannolikt blir ganska hög.
När det kommer till el-patron så kan ju iof en tank vara en del av lösningen då du åtminstone kan köra elpatronen när det är billigt, som idag när det pendlar mellan 510 öre och 10 öre. Nu vet jag inte hur man lägger in bilder men det finns ett bra klistrat inlägg här på forumet som visar hur en arbetstank kopplas. Förenklat kan man säga att värmepumpen enbart matar tanken (med hjälp av VP:s VB-pump) och att tanken matar huset (via extern cirk.pump). I mitt fall sitter en shuntventil mellan tanken och huset vilket gör att jag kan lagra högre temperaturer (mer energi) i tanken än huset ska ha. Precis som de flesta värmepumpar har även min styrning av framledningstemperatur utifrån utomhustmperatur (sambandet styrs av inställd värmekurva). Det som min värmepump gör är att den även manövrerar shuntventilen (varmt ute, hög temp i tanken, låg framledningstemperatur. Kallt ute, hög temp i tanken, hög framledningstemperatur).

Priser för kommande dygn släpps kring lunchtid innevarande dygn.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citera
Vårt system är också säkrare än t.ex. Home Assistant som inte är så svårt att knäcka om man t.ex. vill göra inbrott. (Naturligvis beroende på vad man anslutit till sitt hemautomationssystem)
Det här får du gärna utveckla lite Rikard.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det kanske var att överdriva.
Men rent logiskt så kommer nog ytterst få hackare att ödsla tid på att knäcka krypteringen på vårt system om vi har 0.000001% av marknaden, att de sedan skulle sprida kunskapen vidare till kreti och pleti i den kriminella världen är ännu mer osannolikt.
Att Andreas som arbetar med utvecklingen är oerhört stringent vad gäller säkerheten vet ju jag, men det är ju inget som går anföra som bevis på något sätt.
Dessutom så används ju vår logger inte för att låsa dörrar eller styra garageportar i någon nämnvärd omfattning, så vitt vi vet i alla fall - så även om någon skulle ta sig in via loggern så är det ändå eventuell tillgång till Home Assistant via nätverket som kommer att få dem in i huset.

Vill du veta mer om det där så får du ta det med Andreas i supportforumet på e-logger.se
Speciellt om du har specifika frågor så är det han som kan svara, kanske kan det till och med öka vår säkerhet om du kommer med frågor som han inte tänkt på att skydda oss mot.
Men ponera nu att någon hackar sig in och stänger av värmepumpen via vår elprisstyrning (som presenteras i dagarna) så värmesystemet i ett oövervakat hus fryser sönder.
Vem skulle ha ett intresse av det?
« Senast ändrad: 11 november 2022, 07:25:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då förstår jag, tack för svar!
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu ska jag säga att jag har väldigt lite kunskap om webprogrammering och tillhörande säkerhetsbedömningar men det här kändes ju lite ironiskt utifrån vad vi pratade om tidigare.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Inloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Mycket intressant nu kör jag värmepumpen pÃ¥ tidur 23 -06 varje natt men när det blir kallare behöver den gÃ¥ fler timmar.  Dock aldrig hela dygnet. Enda gÃ¥ngen vi haft -22 grader här stannade värmepumpen för den hade kommit upp i temperatur. Jag blev förvÃ¥nad av att den inte behövde gÃ¥ hela tiden.

Lycka till med styrningen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu finns det ny mjukvara att ladda ned till Logger 1010 och Logger 3030 - med elprisstyrning som ny funktion.
OM jag fattat allt rätt så kan man välja hur många timmar som skall undantas från drift av varmvattenberedare, elpanna eller värmepump.
Väljer man 6 timmar så undantas de 6 dyraste timmarna från drift.
En mer utvecklad funktion kommer så småningom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu ska jag säga att jag har väldigt lite kunskap om webprogrammering och tillhörande säkerhetsbedömningar men det här kändes ju lite ironiskt utifrån vad vi pratade om tidigare.

Mmm, såg det där också, men det var nog en tillfälligt händelse, vi har alla säkerhetscertifikat aktuella, kanske var det just i någon typ av övergång till en ny betalperiod eller nåt.
Ingen aning.
Men visst blir man lite sur på webhotellet när nåt sånt där inträffar.
Kan tillägga att värmepumpsforum och e-logger.se INTE ligger på samma server.
Alla sajter blir ständigt utsatt för intrångsförsök, så det är ett grannlaga jobb att skydda sig.
« Senast ändrad: 13 november 2022, 07:45:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!