Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspumpens inställningar.  (läst 5543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2022, 22:15:11 »
Möjligen om det skulle kompenseras med lägre gradminutunderskott för kompressorstart för att fungera bra, så den inte går lika länge.
Men det känns som 4W-läget ändå gör ett bra jobb om man bara vill släppa det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2022, 07:48:01 »
Jag ställde tillbaka till 4watt redan igår, kändes som det fungerar bra förutom golvet i toaletten då, i natt kom jag nog på en lösning som är enklare än vad jag först trodde, egentligen korkat att jag inte kom på det tidigare, ingenting ni andra kunde veta någonting om!

Men sen började jag fundera pÃ¥ om jag verkligen la ner vattenburen golvvärme i toalettutrymmet eller om det bara blev elslingor där, dÃ¥ spelar det ingen roll hur mycket jag än laborerar.  Sc:,h  "Det är 7-8 Ã¥r sedan jag gjorde toalett/badrumsrenoveringen"

Letade fram bilder och dÃ¥ ser man att det ligger en slinga även i toalettgolvet och dÃ¥ trillar polletten ner pÃ¥ riktigt, tanken var redan dÃ¥ att jag skulle lÃ¥ta flödet först gÃ¥ igenom toalettgolvets 3 metersslinga och sen in i till badrumsgolvets ytterkant innan den slingrade sig inÃ¥t i badrummet, nu gÃ¥r flödet Ã¥t fel hÃ¥ll. Jag behöver sÃ¥ledes bara skifta pÃ¥ inkopplingen och ändra flödesriktningen sÃ¥ blir det varmare toalettgolv med enbart 4watt pÃ¥ cirkulationspumpen. 

Ett enkelt jobb att skifta eftersom slangen flexar så bra, lägger in en bild om några minuter!


Jag ändrade även gradminuterna till 120 istället för 130, standardinställningen är 100. Låter det vara så något dygn för att se om jag fortfarande kan få 12 starter/dygn, kommer även testa 200 i något dygn eller 2, kanske även 300.
Jag märkte inte av några temperatursvängningar med 130, vet inte varför jag har fastnat för att ha 12 starter, kanske fungerar lika bra med 8 starter. dontknow

Blev tajtare än jag trodde, fick sänka peneln och ge den en kyss åt sidan, ligger nu löst mot ventilationsröret.
« Senast ändrad: 05 januari 2022, 12:41:24 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2022, 08:03:55 »
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Exakt hur högt flöde är vet jag inte, tror inte det går att se på bergvärmepumpens menyer!

När kompressorn står still så har jag 1% och när kompressorn jobbar så har jag låst den på 30%, jag ändrade precis till auto så att den bestämma flödet själv, ska utvärdera det och se om det blir bra, i viloläge får den fortsätta vara 1%.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2022, 11:45:31 »
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.

I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.

Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.
Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 68,1 celcius
Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 74,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.



« Senast ändrad: 05 januari 2022, 11:52:34 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2022, 14:02:06 »
Nu har jag testat att ha värmebärarpumphastigheten på auto igen och då minns jag ju varför jag låste den på 30%, delta mellan framledning och retur blev 10-11 grader, kompressorn går 34 minuter när det är runt nollan ute.

I autoläge så gick värmebärarpumpen bara upp till 5%.

Här kommer resultaten efter ändring till autoläge på värmebärarpumpen, gradminuter 120.
Efter ca 4-5 minuter, kondensorn 39,7 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 68,1 celcius
Efter ca 34 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 43,3 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 74,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Redan nu får jag känslan av att 130 gradminuter var mycket bättre än 120, ska låta pumpen få jobba 1 omgång med 30% på värmebärarhastigheten igen och sen ändrar jag gradminuterna till 160 för att se vad som händer.


Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.

I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.

Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.

Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.

Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #20 skrivet: 05 januari 2022, 15:43:42 »

Ok, jag har satt in en alpha 2 även som värmebärarpump vilket jag då kan se vilket flöde jag har till min tank, i mitt fall ligger den på 1,4m3/h. Har jag detta som utgångspunkt till externa pumpen så vet jag vid vilket flöde jag kan ha som referens när förhållandet blir 1-1, dvs har jag lägre externt så fyller jag tanken före retur säger ifrån och tvärt om vid högre flöde. I mitt fall har jag provat med olika flöden från panna och externt och 3-rör och 4-rör och olika placeringar på givare. ostrypta element med termostater/strypta element fullt öppna termostater och nu med aktiva termostater.

I mitt fall så har jag 300kvm, 27 olika element, golvvärme, samt konvektor så det som funkar bäst för mig är 4-rör arbetstank, givare i botten tank, fast flöde 1,4m3/h från panna, extern pump tryckstyrd 2-rör c:a 1,5m3H, instrypta element med många termostater, några bara strypta, detta för att cirkpump ska få motstånd, utan instrypt så får jag som du att den gärna vill gasa på upp mot max.

Angående gångtider så försöker jag få att värmepump går c:a 25-30 min vid 0 grader ute och står stilla ungefär samma tid, på detta sätt upplever jag att borrhålet håller bättre temp än att behöva stå och tugga på längre tid och jag få bättre balans, temp från panna, och lägre förbrukning mot att jag strävar mot längre gångtider vilket märks mer vid kallare temp. En pump som kan stå still sparar även den ström.

Har en sliten ivt E11 från 2003 och får den att gå mot -15 utan tillskott och c:a 21-22 grader inne.

Nu har vi olika saker/system men kanske det kan vara nått tips att prova iallafall med att strypa in element om det inte blir tillräckligt bra med flöden.
Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp  än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet gÃ¥r in i tanken ( beror pÃ¥ storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken frÃ¥n tvÃ¥ hÃ¥ll

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #21 skrivet: 05 januari 2022, 16:01:04 »
Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).

Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.

Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.
Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.
Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2022, 11:25:23 »
Jepp laddpump panna eller VP ON/OFF ska ha högre flöde och temp  än ut till systemet för att kunna ladda en tank , annars äts ju allt upp som produceras. Det som kan hända vid ren 4 vägskoppling med shunt ut, är att flödet gÃ¥r in i tanken ( beror pÃ¥ storlek ) direkt och svalnar av , varav det blir lägre temp ut till systemet, inte bra. Turbulens i tanken frÃ¥n tvÃ¥ hÃ¥ll

När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker pÃ¥? I mitt fall sÃ¥ byggde dom en avgrening frÃ¥n elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur gÃ¥r in pÃ¥ elementslingas retur sÃ¥ det funkar som ett vanligt element.  SÃ¥ det blir inget extra turbulens i tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4670
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2022, 12:54:01 »
Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2022, 13:42:39 »
Då gäller det att sekundärpumpen har större kraft är primären för GV , annars kan det bli lite lustigt i flödet när det är raddar och GV.

Ja nu är jag ju en glad amatör men tror mig veta att avgreningen blir som en krets och cirkpump och golvvärme som en egen. När termostat stänger så blir avgrening kall men golvvärme med pump cirkulerar vidare tills givare i badrum säger till termostat igen att öppna. Som en värmeväxlare typ. Golvvärmen är nog på typ 12 kvm och det ligger klinker så inget problem med temp där. Resultatet är inte värre med flödet i elementslinga än ett element som stänger och öppnar vad jag får det till.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2022, 00:58:03 »
När du menar shunt ut tänker jag att det handlar om min golvvärme som du tänker pÃ¥? I mitt fall sÃ¥ byggde dom en avgrening frÃ¥n elementslingan med egen cirkpump och termostat som styr samt instrypt delta, retur gÃ¥r in pÃ¥ elementslingas retur sÃ¥ det funkar som ett vanligt element.  SÃ¥ det blir inget extra turbulens i tanken.
Ganska bra lösning ändå!

Saknar du inte sommarvarma golv?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar och gradminuter.
« Svar #26 skrivet: 07 januari 2022, 10:06:20 »
Ganska bra lösning ändå!

Saknar du inte sommarvarma golv?

Det är hus med källare, badrum på ovanvåning samt mexitegel. På sommaren får jag köra lite värme i källaren och kyla via luftpumpar på ovanvåning men jag får inte kyla förmycket så termostater på element öppnar i onödan men kan öppna på termostat i badrum för att få lite värme om det behövs. Är det runt 28-30 ute så går det bra att ligga på c:a 23 inne och termostater vill igång runt 22 om jag inte ställer ner dom lite till som säkerhet. Tycker jag fått det funka rätt bra trots allt, mycket hjälp från forumet här.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #27 skrivet: 07 januari 2022, 20:16:10 »
Snyggt med grå färg! Kvinnorna har smak! (Om jag minns rätt).

Tror också lite på mottrycksteorin för att få cirkulationspumpen göra ett bättre jobb.

Har du möjlighet att strypa hela elementslingan för att tvinga ut badrumsflöde? Strypa med en kran tillfälligt? Kanske något du kan testa imorgon om du har möjlighet om du inte fått värme nog i badrummet av ändringen.
Om strypning ger missljud där så kanske du kan lösa det med flexsslang, osäker. Du borde annars kunna sätta en liten pump som snor flöde, t ex VVC-pump om du hittar en billigt på tradera etc eller någon annan lågenergipump av normal modell.
Kallt badrumsgolv är tråkigt. Håller på göra om hemma, gjort plats för värmemätare så jag kan kartlägga COP med värmebärardelta vs utetemp, fina självstuder. Juste, då led jag av det kalla badrumsgolvet när jag var klar! Lätt att ta saker förgivet.

Tantaloan tyckte egentligen inte om att jag målade kopparrören men hon tycker nog det blev bra ändå, i allafall tills jag isolerade. Tejpen till tuboliten är värdelös och har testat både Biltemas "sämst" och Hornbach variant, sen gick jag över till silvertejp, det skulle ha gjorts långt tidigare för den blir snyggast och så sitter den kvar.

Efter växlingen av rören så blev det MYCKET bättre och det blev ännu bättre att höja till näst-lägsta hastighet på cp, väljer nog det alternativet och bygger in och isolerar dom rören som hörs istället.
Nu skiljer det inte så mycket mellan rummen, toalettgolvet 30 celcius och badrummet 28.5 celcius vid minus 8-10 celcius ute.

Golvvärmeslingan sitter längst bort på hela värmestråket förutom en pytteliten radiator i en toalett, så någon enkel strypning finns inte. Möjligt att jag senare börjar strypa in alla radiatorer för att höja flödet till golvslingn och då ev kunna sänka till lägsta cirkulationshastighet igen. tummenupp

Har även återgått till 100 gradminuter, nöjer mig med 12 starter per dag för att behålla en jämnare inomhustemperatur, även om det inte svängde mycket så känns original-inställningen bäst.

Tack alla för hjälpen. tummenupp

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!