Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Taggen123 skrivet 25 februari 2020, 13:49:32
-
Hej.
Jag har en Nibe 1235 8kw installerad för 11 år sedan. Förra veckan så gick varmvattenberedaren inuti och det kostar 25.000kr att få det lagat.
Nu har jag iden om att köpa en extern varmvattenberedare och kopplar samman den med värmepumpen.
Är det görbart att koppla in den nya beredaren i stället för den inbyggda, eller skall jag låta VP värma huset och låta elpatronen värma vattnet i huset?
Mvh
Anders
-
Hej! En större elektrisk varmvattenberedare kostar runt 10 tkr. Antag normal varmvattenförbrukning familj runt 4500 kWh/år. Görs det med värmepump går det åt ca 1500 kWh/år el. Energibesparing per år 3000 kWh × 1,25 = 3750 kr/år. Efter 4 år har det lönat det sig att laga/byta tanken i 1235:an som då är 15 år och bör gå ett antal år till.
-
Har du plats för en separat vvb så köp en som vp kan värma efter en liten ombyggnad inne i vp. När vp sedan rasar om 10 år byter du bara vp till en utan intern vvb och sparar 10'. Så fick jag grannen att göra och det funkar bra.
// Magnus
-
Är det värmesidan eller varmvattensidan som läcker utåt eller är det båda mot varandra?
Känns som du borde kunna hitta bättre offerter. Det är ju igen gas i beredaren så du kan ju egentligen tömma, plugga VP-rören och bära ut den till någon industri eller hemmapulare med TIG, samtidigt som du har det varmt från den något ihåliga värmepumpen under tiden.
Edit: Hittade en intern bild. Känns enkelt att koppla till en separat beredare. Värmesystemet har ju inget buffert.
1-slingtank eller liknande isänkt beredare borde ju funka. Även begagnat så länge ren och smutsig sida är samma hos dig som den användes sist.
-
Har du plats för en separat vvb så köp en som vp kan värma efter en liten ombyggnad inne i vp. När vp sedan rasar om 10 år byter du bara vp till en utan intern vvb och sparar 10'. Så fick jag grannen att göra och det funkar bra.
// Magnus
Ja jag är inne på det spåret men har inte i dagsläget koll på var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du någon skiss eller liknande? :)
Är det värmesidan eller varmvattensidan som läcker utåt eller är det båda mot varandra?
De läcker mot varandra så tappvatten vandrar mot radiatorer pga tryck.
Hej! En större elektrisk varmvattenberedare kostar runt 10 tkr. Antag normal varmvattenförbrukning familj runt 4500 kWh/år. Görs det med värmepump går det åt ca 1500 kWh/år el. Energibesparing per år 3000 kWh × 1,25 = 3750 kr/år. Efter 4 år har det lönat det sig att laga/byta tanken i 1235:an som då är 15 år och bör gå ett antal år till.
Jag har med det i bakhuvudet också men gillar inte att ha beredaren i.
Dessutom så räknas ålderavdraget annorlunda om beredaren sitter i eller externt. Fått det bekråftat av Länsförsäkringar idag.
-
Ja jag är inne på det spåret men har inte i dagsläget koll på var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du någon skiss eller liknande? :)
De läcker mot varandra så tappvatten vandrar mot radiatorer pga tryck.
Jag har med det i bakhuvudet också men gillar inte att ha beredaren i.
Dessutom så räknas ålderavdraget annorlunda om beredaren sitter i eller externt. Fått det bekråftat av Länsförsäkringar idag.
Läcker det mellan VV och system kan du glömma att repa den, läckan sitter invändigt, det med att förvärma så måste du ha en tank med antingen slinga i eller en tank i tanken och VV kommer inte att bli varmare än vad tempen ut till elementen blir, blir även en VVB på sidan om med för att få en bra temp på VV. Så har du plats så sätt in en VVB på sidan om, skifta om VV-rören som idag är anslutna på VP till en VVB och plugga rören på VP . Så brukar det göras på gamla oljepannor när VV-slingan/tanken är läck mot elementen
-
Kapa och proppa vid behov med tanke att göra det enkelt att koppla på ny beredare. Montera kranan vid behov etc.
Stäng av varmvatten i menyn om det går. Annars ersätt tempgivaren med lämplig resistor eller potentiometer så den tror att varmvattet är varmt.
Hittade denna när jag letade vad det var för givare i F1235:
https://jsenergi.com/rostfri-tank-till-nibe-1235.html
Tycker inte heller om inbyggda tankar.
Verkar som 1000 Ohm eller 820 ohm resistor räcker för manipulera fram 50-65 grader ungefär i varmvattentemperatur om jag hittat rätt tabell.
Detta för att du ska få värme igen så snabbt det går.
Edit: Åh.. vad omständig jag är. Stänga kranen till beredarens inkommande kallvatten och blockera varmvatten via meny eller resistor är allt som behöver göras för fortsatt värme tills externberedare levereras.
-
Ta bara bort motorn på 3 vägsventilen, och plugga inkommande, borde räcka
-
Det är inte påfyllnadsventilen som läcker igenom?
(Kranen som du öppnar för att fyllapå dina radiatorer)
Att du har fått skit i den så att den inte stänger som den ska!
-
Ja jag är inne på det spåret men har inte i dagsläget koll på var jag plockar ut vattnet som skall in i den externa beredaren, samt hur det blir med givare etc. Har du någon skiss eller liknande? :)
Plocka av fronten på maskin och se dig lite omkring där inne.
- Du ska hitta växelventilen (tre rör anslutna och en kabel som styr den) och röret från den till vvb. Det röret kapas och dras till returen på den nya fristående vvb.
- Du ska också hitta en T-koppling där ett rör går till vvb och ett ut från maskin till värmen i huset. Röret som går från T-kopplingen till vvb kapas och dras om till framledningen på nya vvb.
- Du kan också försöka se var givaren sitter i interna vvb och se om det går att rädda den och flytta över den till nya vvb. Annars får du köpa en ny som reservdel och skarva ihop kablarna.
Kolla på t.ex. en Nibe vpb300 https://www.nibe.eu/assets/documents/25698/431307-4.pdf så ser du alla anslutningar och var givaren ska stoppas in i dykröret. Bortse från anslutningar för varmvattencirkulation och solvärme om du inte ska roa dig med det också.
I grannens fall blev det enklare att istället för att dra nya rör innen i vp:n flytta ut växelventilen och T-kopplingen till maskinens utsida och fixa allt där istället för inne i vp:n. Den gamla läckande vvb fick sitta kvar för att slippa riva ut den och T-koppling samt växelventil inne i ersattes med två 90-graders kopplingar där inne. Att riva ut interna vvb såg ut att vara en stort jobb och meningslöst i detta fallet.
// Magnus
-
Ser typ ett problem.
Om man ska låta gamla vvb sitta kvar.
Och man vill att den externa vvb utanför ska få varmvatten från värmepumpen ja då kopplar man
Från bergvärmpumpen som värmer tappvatten kopplas till kallvatten på varmvattenbredren och från varmvattenbredaren ut till tappvattnet i huset.
Men hur löser man inkommande vatten?
Den sitter ju inne i förrådsbredaren och den måste ju pluggas annars löser ju ventilen ut. Men hur ska man förse nytt tappvatten?
Nån som kan rita i paint? 8) 8)
Från pump (varmvatten). Till varmvattenbredren (kalla) och från varmbredaren (varma) ut till huset.
-
Ser typ ett problem.
Om man ska låta gamla vvb sitta kvar.
Och man vill att den externa vvb utanför ska få varmvatten från värmepumpen ja då kopplar man
Från bergvärmpumpen som värmer tappvatten kopplas till kallvatten på varmvattenbredren och från varmvattenbredaren ut till tappvattnet i huset.
Men hur löser man inkommande vatten?
Den sitter ju inne i förrådsbredaren och den måste ju pluggas annars löser ju ventilen ut. Men hur ska man förse nytt tappvatten?
Nån som kan rita i paint? 8) 8)
Från pump (varmvatten). Till varmvattenbredren (kalla) och från varmbredaren (varma) ut till huset.
Det framgår inte på min ritning var säkerhetsventil varmvatten, säkerhetsventil värmesystem, eventuell blandningsventil för varmvatten, avtappningar, påfyllning, tryckmätare och allt jag glömt sitter. Men dessa ska vara inkopplade väl färdigt så det blir motsvarande som innan.
-
Hur går det? 8)