Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm Terramax C9  (läst 6628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Autoterm Terramax C9
« skrivet: 11 december 2010, 09:05:09 »
Jag har förra veckan haft detta ämne på Värmepumpsforum allmänt.
Nu tänkte jag höra vad ni som kan Bosch tycker om saken.
I stället för att upprepa allt ber jag er läsa denna diskussion på det allmänna forat och återkomma här.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #1 skrivet: 11 december 2010, 10:09:47 »
Jag bläddrade genom tråden lite snabbt.
Det jag reagerade på var första inlägget En C9 till ett 350 m2 hus?
Om huset är relativt nybyggt och välisolerat så skulle en 12 kW VP vara lagom storlek.
Nu verkar det vara ett äldre hus så då borde det suttit en 17 kW VP i huset.
Givetvis skulle borran varit ca 300 m totalt också.

Sen såg jag att huset klarat sig med 6 kbm olja/år, då måste halva huset kallställts på vintern eller nått.
Omöjligt att ett äldre hus på 350 m2 i Soppero skulle klara sig på 6 kbm/år och 20-25 ºC i hela huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #2 skrivet: 11 december 2010, 14:51:54 »
Ja, du har rätt, 20-25 var det på mellanplanet som var deras bostad. Källarvåningen var kallare, dock inte kallställd. Övre plan var också kallare, dock ej helt kallställt.
Det kalkylprogram de använt ser ut att vara  VPW2100

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #3 skrivet: 11 december 2010, 15:09:07 »
Jag vill också tillägga att firman kom personligen hem till Soppero och gick igenom allt. Det är inte gjort efter vad vi har sagt. De har sett elräkningar, oljeräkningar, etc.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #4 skrivet: 11 december 2010, 15:19:27 »
På den andra tråden, på det allmänna forat, fick jag en knäpp på näsan av en medlem som tydligen tror att jag är ute efter att sätta dit installatören. Enligt honom skulle jag har farit med osanning till denne.
Jag hävdar dock fortfarande att det är nåt fel nånstans.
Fortfarande värmer vi bara upp mellanplanet när vi är där. Oftast är vi inte där och då står hela huset på nåt slags lägsta temp. Jag förstår inte att pumpen inte ska klara det utan att det ska kosta mig skjortan varje månad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #5 skrivet: 11 december 2010, 18:26:21 »
Om du inte värmer huset fullt ut utan har underhållsvärme i huset så borde en C9 fixa detta.
I så fall är det nått fel på installation eller inställningar.

Men för att kunna bedöma detta så behövs lite uppgifter på aktuella temperaturer på köldbärare och värmebärare.
Du får återkomma när du åker till stugan och är på plats.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #6 skrivet: 11 december 2010, 18:32:33 »
Vi kan konstatera två saker:
1) Pumpen är underdimensionerad för huset. Det beror dels på att den historiska oljeförbrukningen inte har gällt uppvärmning av hela huset, men också på att man har varit snål på effekttäckningsgraden (55%).
2) Pumpen fungerar inte optimalt - Det går åt väldigt mycket tillskottsel.

Punkt 1 är det svårt att göra nånting åt så här i efterhand. Punkt 2 kan du få ordning på om du låter en expert kolla igenom systemets förutsättningar och inställningar. Får du inte tag på nån expert så kan du alltid åka ut till huset och knäppa lite kort, mäta lite temperaturer och läsa av inställningarna på pannan. Sen postar du informationen här så att vi får begrunda den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ladamerose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #7 skrivet: 11 december 2010, 18:49:03 »
Tack för tipset. Jag ska ta itu med detta. Jag har avslutat ärendet på den allmänna sidan.

Utloggad pro#8

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #8 skrivet: 11 december 2010, 19:51:45 »
Jag är ledsen, men har inte hängt med. Frågan är vad är problemet ?

Mvh
Johan

Utloggad karatoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm Terramax C9
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2011, 07:49:52 »
någon som vet hur ofta tillsatsvärmen brukar gå in? min pump har gått 11937 tim med 1111 tim tillsatsvärme, tycker det låter mycket, (försäkringsfråga då expantionsventilen har varit trasig, vet ej hur länge, därav har tillsatsen gått in)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!