Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög nivÃ¥, hur sänka i nivÃ¥kärlet?  (läst 1150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hög nivå, hur sänka i nivåkärlet?
« skrivet: 12 oktober 2008, 14:47:19 »
Hej på er,

jag behöver en instruktion igen.
Redan från installationen i våras har jag haft en något högre nivå än 2/3 i nivåkärlet. Tänkte jag skulle kolla hur det blev.
Nu efter sommaren har det stigit en aning, det går ca 2 cm över kärlets övergång till konen i toppen om ni förstår min dåliga beskrivning.

Hur kan jag sänka nivån på enklaste sätt? Tänkte sikta på 2/3.

Jag funderar också på om jag borde kolla filter och sånt innan vintern, gör ni sånt eller hör det till service via installatör?
Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög nivå, hur sänka i nivåkärlet?
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2008, 10:49:59 »
Du behöver inte göra något åt nivån, låt det vara.

Håll koll på tempdiff på både KB och VB då kompressorn värmer huset, om någon tempdiff börjar öka mycket är det dags att kolla smutsfiltret på respektive sida.
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 10:52:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!