Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 10 oktober 2013, 13:07:02 »

En del i checklistan när jag var passagerare i ett ultralätt plan för några år sedan var att stänga av en magnet i taget och kolla att tomgångsvarvtalet sjönk ca 50 rpm, vilket det gjorde. Ganska illustrerande vilken skillnad det kan vara med multipla tändstift.

Japp, det vore en bra diagnosmetod för bilar, men det kräver ju tyvärr separerade tändkanaler o högspänningsdelar så det anses nog oftast för dyrt  >:(
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 oktober 2013, 11:44:58 »

En del i checklistan när jag var passagerare i ett ultralätt plan för några år sedan var att stänga av en magnet i taget och kolla att tomgångsvarvtalet sjönk ca 50 rpm, vilket det gjorde. Ganska illustrerande vilken skillnad det kan vara med multipla tändstift.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 10 oktober 2013, 11:09:48 »

Det har ju funnits en del bilmotorer med dubbla tändstift också. Nissan hade en 2,4 l-motor med dubbla stift som bl a satt i Terrano i slutet av 80-talet, där utnyttjade man under vissa förhållanden det ena stiftet för att känna av knackning (på samma sätt som Saabs DI-tändsystem i bästa fall, ibland, lyckas göra med ett enda tändstift per cylinder), men i andra driftfall gav styrsystemet gnista med båda stiften.
I Nissan-fallet är det ganska lätt att felsöka eftersom alla tänkbara fel på "extratändstiftet" förr eller senare leder till tänd motorelektronikvarningslampa och en felkod.

I motorer med stora cylindrar kan det vara bra att tända på flera ställen för att öka chansen att allt bränsle hinner brinna upp innan avgasventilen öppnar. De stora gasmotorer som bl a fanns på alla järnverk förr i tiden och för inte så länge sedan användes i naturgaspumpstationer i USA hade upp till 6 tändstift per förbränningsrum just av den anledningen. Men då var å andra sidan cylinderdiametern över en meter!

Det vanliga är tyvärr dock att man bara slänger på en extra tändspole eller tändkabel + stift och inte ordnar ngn form av diagnos som kan detektera ev. fel på ett av stiften.
Sedan är nyttan begränsad, om man bara konstruerar förbränningsrummet korrekt, dvs så att ett stift kan sitta centralt.
Servicekostnaderna för dubbla stift och högspänningsdelar ska vi bara inte tala om...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2013, 22:29:58 »

Bmw F650gs finns med både enkla och senare dubbla stift och modellen med dubbla lär gå bättre på lågvarv och det ska tydligen bero på just stiften för övrigt en riktigt trevlig hoj tummenupp tummenupp
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 oktober 2013, 22:00:13 »

Loppa är inget bekymmer tills du sitter där och drar och drar....
Det är ett elände med så svårdetekterade problem.
Tyvärr har en del biltillverkare hemfallit åt eländet med dubbla tändstift på senare tid, en lösning som ger liknande problem (motorn kan gå rätt bra på ett av de två stiften, t.ex. om den tändledning eller spole bara fungerar för det andra stiftet eller om själva stiftet upphört att fungera efter många mil, men det kan leda till bl.a. brända ventiler om man kör länge eftersom förbränningen tar längre tid och kommer att pågå när avgasventilen redan har öppnat).
En svårdiagnosticerad skitlösning som borde förpassas till papperskorgen innan första prototypen!
Men så är det ju inte ingenjörer som bestämmer längre.

Det har ju funnits en del bilmotorer med dubbla tändstift också. Nissan hade en 2,4 l-motor med dubbla stift som bl a satt i Terrano i slutet av 80-talet, där utnyttjade man under vissa förhållanden det ena stiftet för att känna av knackning (på samma sätt som Saabs DI-tändsystem i bästa fall, ibland, lyckas göra med ett enda tändstift per cylinder), men i andra driftfall gav styrsystemet gnista med båda stiften.
I Nissan-fallet är det ganska lätt att felsöka eftersom alla tänkbara fel på "extratändstiftet" förr eller senare leder till tänd motorelektronikvarningslampa och en felkod.

I motorer med stora cylindrar kan det vara bra att tända på flera ställen för att öka chansen att allt bränsle hinner brinna upp innan avgasventilen öppnar. De stora gasmotorer som bl a fanns på alla järnverk förr i tiden och för inte så länge sedan användes i naturgaspumpstationer i USA hade upp till 6 tändstift per förbränningsrum just av den anledningen. Men då var å andra sidan cylinderdiametern över en meter!
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 08 oktober 2013, 21:23:55 »

Haha jag tänkte väl att 90cc lät konstigt! Men bågen är sweet!!
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 08 oktober 2013, 21:04:40 »

6hk och 90 hk jag avsåg var utombordare :o
Här är en länk till CR500 som görs i Usa
http://www.servicehonda.com/specs/05cr500af.html
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 08 oktober 2013, 20:03:04 »

Är det de dem gör! Då har jag missuppfattat det, trodde det var Honda som gjorde dem. Kul med minicross för lillkillen! Men kvaliteten var bättre när allt var Made in Japan, jag har b.l.a en ärvd Honda åkgräsklippare från 1986, den går så fint!  :) Kommer aldrig att dö om jag bara matar den med lite olja då och då.
Skrivet av: Tompamannen
« skrivet: 08 oktober 2013, 19:19:59 »

Inte görs väl Honda CR500 ??? Vet att en firma i Usa licenstillverkar motorn som monteras i ett crf-chassie dock.
På en utombordare kan jag idag inte se nån fördel med tvåtakt. Det är väl kvalitet isf., men det är väl generellt för allt, att det var bättre förr. Köpte en ny suzuki 6hk 4-takt till pojken för 2 år sedan, "made in Thailand". Vilket skräp! Läckte olja från dag1. Har en suzuki 90 också, den går bättre, men den är "made in Japan"  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 19:07:01 »

Jaså gör dom CR500 igen vem orkar köra en sån på bana ? men jag skulle vilja ha en att busa med hemma :)
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 08 oktober 2013, 19:03:21 »

Kan de bara vara snåla och tysta som 4taktare kan jag byta till en.
Angående crossar, Honda har ju börjat göra CR500 igen sedan några år. Den gamla var ett monster.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 18:53:04 »

Tycker dom verkar vara på väg tillbaka om man tittar på tex cross hojar. Har inte haft eller åkt med nån optimax motor men dom lär dra lite och gå tyst men dom kostar och väger som en 4 t så det blir ingen för mig.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 08 oktober 2013, 18:25:57 »

Helt riktigt, ska vara både rätt snåla och bra drag i dem.Det enda jag saknar med tvåtaktare, det var ös i dem!   Men det känns som konstgjord andning för en utdöende motortyp.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 16:59:57 »

Tror att det säljs ganska många 2 taktare fortfarande dock moderna insprutade.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 08 oktober 2013, 16:52:22 »

I slutet av 80talet hade en kompis en Honda 4hk fyrtaktare på sin jolle, det var den första jag sett. Den var sjukt slö...) Sedan har det väl bara blivit vanligare och vanligare, för runt 2003 och framåt komma att dominera utombordsmarknaden helt känns det som.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 14:10:37 »

Vilka är det som bestämmer du då ? Har haft en del mc med dubbla stift och har inte märkt av nån nackdel lär ge en mjukare gång på encylindriga med stor borrning.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 oktober 2013, 14:06:40 »

Rent maskinellt är det nog inte vanligt att man sliter ut dem men sen har man ju allt annat som slits.
Gasreglage, växlar osv.
Felet många ggr är att folk är för snåla för att kosta på och serva en motor och de därmed går sönder.
Loppa på stiftet är väl högst sällan man får och inte ett bekymmer värt att nämnas.
Bensinen, har man bara färsk bensin för säsongen är ju inte det heller ett bekymmer men även där ska det snålas och sparas in så folk kör på gammal soppa med bekymmer som följd.

Loppa är inget bekymmer tills du sitter där och drar och drar....
Det är ett elände med så svårdetekterade problem.
Tyvärr har en del biltillverkare hemfallit åt eländet med dubbla tändstift på senare tid, en lösning som ger liknande problem (motorn kan gå rätt bra på ett av de två stiften, t.ex. om den tändledning eller spole bara fungerar för det andra stiftet eller om själva stiftet upphört att fungera efter många mil, men det kan leda till bl.a. brända ventiler om man kör länge eftersom förbränningen tar längre tid och kommer att pågå när avgasventilen redan har öppnat).
En svårdiagnosticerad skitlösning som borde förpassas till papperskorgen innan första prototypen!
Men så är det ju inte ingenjörer som bestämmer längre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 13:50:34 »

Har för mig att jag läste i somras om en nyhet diesel utombordare fast tror det var en större motor 100 hk eller därikring.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 oktober 2013, 12:53:43 »

Skrivet av: jojje
« skrivet: 08 oktober 2013, 11:06:49 »

http://ibbalainen.blogspot.se/2009_10_01_archive.html

Även dieselutombordarer finns ju, dock 2-takt. Scrolla ner lite i länken så ser ni den :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:51:07 »

Byter aldrig ut bensinen till färsk varken i båten eller mc kan inte behövas om man använder grejerna varje år. Och Joka du har rätt är klen :)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:43:16 »

Min motor väger runt 160 kilo den bär man inte runt på :)

Nej men det är ju inte motorns fel utan att du är för klen  ;)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:41:46 »

Rent maskinellt är det nog inte vanligt att man sliter ut dem men sen har man ju allt annat som slits.
Gasreglage, växlar osv.
Felet många ggr är att folk är för snåla för att kosta på och serva en motor och de därmed går sönder.
Loppa på stiftet är väl högst sällan man får och inte ett bekymmer värt att nämnas.
Bensinen, har man bara färsk bensin för säsongen är ju inte det heller ett bekymmer men även där ska det snålas och sparas in så folk kör på gammal soppa med bekymmer som följd.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:27:54 »

Det byggdes ju inge evighetsmaskiner förr heller så nån gång tar de ju slut helt enkelt.
Men med rätt service och förutsättningar kan man nog ha en 2-takt lääänge...
Korrosion är nog ett dilemma, de börjar kyla för dåligt men ändå kyler sas.

Skulle tro att de som verkligen slits ut är mindre än 1% av alla producerade utombordare.
En 4-taktare har ju fördelen att vara mer driftsäker eftersom den har mindre risk att råka ut för loppa på stiftet, och man måste inte vara noga med att ha färskblandad olje-bensin, vilket ofta är ett problem för alla som använder en liten 2-taktsmotor högst sällan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:17:48 »

Min motor väger runt 160 kilo den bär man inte runt på :)
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:09:11 »

Jag får för mig att ska man böra runt mkt på motorn ska man ha en 2-takt för att de är idiotsäkra på sitt vis om man sköter dem.
Fastmonterad motor på båt ska va en 4-takt alla 7 dagar i veckan.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:07:47 »

Det byggdes ju inge evighetsmaskiner förr heller så nån gång tar de ju slut helt enkelt.
Men med rätt service och förutsättningar kan man nog ha en 2-takt lääänge...
Korrosion är nog ett dilemma, de börjar kyla för dåligt men ändå kyler sas.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:04:50 »

Är det nån som har en 4-takt från 70-talet tex, eller 80-talet?



Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 10:03:55 »

Inbillar mig nått sånt jag också. hoppas i alla fall det för har just köpt en Honda 4 T -96 och den går bra nu efter diverse service för den hade stått ett antal år men saknar insprutningen jag har på andra båten som ska säljas till våren.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 oktober 2013, 09:41:00 »

Tror det knappt är någon utombordare som slits till haveri om den får kylning och smörjning.
Det är andra saker som knäcker dem, frysning, korrosion etc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2013, 09:10:21 »

Har Honda gjort 2 takt utombordare nån gång ? vet en som hade en Volvo penta utombordare en 4 t och det var tydligen en Honda men på den tiden tyckte han 4 t var både tungt och slött men i dag har han en Honda 4 t och är nöjd. Är det nån som har koll på hur länge en modern 4 t håller om den får lite service med olja och så i Sverige körs dom ju normalt få timmar och borde hålla länge Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 oktober 2013, 22:58:43 »

I början av 60-talet. Förmodligen ännu tidigare, men det var då de slog igenom kommersiellt...

http://www.fiberglassics.com/library/Homelite
http://world.honda.com/power/marine/
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 07 oktober 2013, 19:35:34 »

Svarar mig själv istället, blir bäst så  ;)
Slog först på fel ord utan resultat men efter att tänkt till lite fick jag bättre träff  tummenupp

https://sv.wikipedia.org/wiki/Utombordare
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 07 oktober 2013, 19:27:55 »

Antar att 2-takt kom tidigare än 4-takt på utombords båtmotorer  Sc:,h
Nån som vet när de kom och när de blev mer vanligt?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!