Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 25 februari 2008, 10:38:09 »

Som jag sa så kan det vara så som "ny i gamet" skrev, men jag ville bara lyfta fram några andra möjliga anledningar. Vidare lyfta fram att det INTE måste vara fel på VP bara för att temp på hetgas är kring 100 ºC.
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 22 februari 2008, 23:14:16 »

det är överhettningen i ångan som påverkar hetgasen . b00k  för hög överhettning innebär att du då inte utnyttjar hela förångaren med andra ord en fel justerad expansions ventil . vid dom höga hetgaserna ni har finns det en möjlighet att få nåra watt till i kyleffekt från era maskiner.genom att man kan släpa några gram kylmedel extra per sekund, be en riktig kyl montör om en service så mår maskinen lite bättre .  och ni spar era kompressorer.   

Kan vara så som du säger, kan även vara brist på köldmedie, eller tilltäppta lammeller (dåligt värme upptag) i förångaren, men alla dessa alternativ håller jag som undantag. Mer troligt att detta "bara" beror på att kompressorn jobbar mot en, i förhållande till b/v, stor tryckskillnad eftersom utomhus temp är låg (förångning vid lågt tryck) och du har behov av hög temp i raditorerna (kondensation vid högt tryck).
Skrivet av: ny i gamet
« skrivet: 22 februari 2008, 22:51:28 »

det är överhettningen i ångan som påverkar hetgasen . b00k  för hög överhettning innebär att du då inte utnyttjar hela förångaren med andra ord en fel justerad expansions ventil . vid dom höga hetgaserna ni har finns det en möjlighet att få nåra watt till i kyleffekt från era maskiner.genom att man kan släpa några gram kylmedel extra per sekund, be en riktig kyl montör om en service så mår maskinen lite bättre .  och ni spar era kompressorer.   
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 16 februari 2008, 22:10:13 »

En brine på ca 0 grader så ligger förångningen på ca -2 
En lufttemp på 0 grader ligger förångningen på -10

Har du någon källa som backar upp detta, vill gärna läsa mer i så fall. Köper inte att det är så stor skillnad.


Diffen på vb har ingen betydelse på vad hetgasen blir utan det är förångningstemp och givetvis gångtiden den beror på.

Menade inte delta t på vb (diff på vb) utan differens mellan vb sidan och kb sidan. Exempel: Brine 0 ºC & Framledning 40 ºC ger högre hetgas än Brine 0 ºC & Framledning 30 ºC. Således är det inte enbart "Kalla-sidan" det beror på.

Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 februari 2008, 18:40:45 »

En brine på ca 0 grader så ligger förångningen på ca -2 
En lufttemp på 0 grader ligger förångningen på -10
Diffen på vb har ingen betydelse på vad hetgasen blir utan det är förångningstemp och givetvis gångtiden den beror på.
Om man behöver 55 grader till elementen en kall dag så kommer även hetgasen på en bergvärmepump att vara högre
om man ngn gång får köldmediebrist i sin vp kommer oftast ett hetgaslarm upp som första larm innan lp-larm
Det blir samma sak lite gas-lågt tryck-hög hetgas
Kallt ute-lågt tryck-hög hetgas
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 16 februari 2008, 18:10:04 »

Hetgasen blir högre på l-v än bergvärme för det är den kalla sidan det beror på.
Deso kallare förångning desto högre hetgas, en bergvärme har inte riktigt så kallt därav en lägre hetgas och samma vb fram.

Är det inte så att det är diff mellan varma och kalla sidan som påverkar. Vid större diff kommer ju kompressorn att få arbeta upp en större tryckskillnad, därigenom kommer hetgasen att gå upp. Det jag försöker säga att även på en b/v kan du nog få hög hetgastemp om du har brine in runt 0 ºC samtidigt som du behöver vb fram runt 50-55 ºC.

(Men jag är med på att i l/v fallet så när ute temp kryper under 0 ºC så blir det större diff, brine in landar väl sällan på under 0 ºC.)
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 16 februari 2008, 17:02:47 »

Hetgasen blir högre på l-v än bergvärme för det är den kalla sidan det beror på.
Deso kallare förångning desto högre hetgas, en bergvärme har inte riktigt så kallt därav en lägre hetgas och samma vb fram.
Skrivet av: pricken
« skrivet: 16 februari 2008, 16:42:13 »

Hmm, tror aldrig jag sett över 80º på min 1230...
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 februari 2008, 14:46:11 »

Svar du har klart för dig. Ingen fara VVM övervakar det hela om du har fått av nibe deras senaste program ver vilket jag har i mikn SMO.

Svar jag ändrar mina flöden till lägre hast under minus 5 och ökar den igen då det blir varmare. Detta för att VP skall klara att ge högre framledn temp.
Räcker din framltemp till så behöver du ej ändra något.

Jag kör ofta på upp till 110gr på hetgasen speciellt vid 50 graders framledning vid VV laddning.
Skrivet av: JTX
« skrivet: 16 februari 2008, 14:29:36 »

Det betyder då att det inte skall vara någon fara att köra med en hetgastemp som ligger på 106ºC eftersom att vvm kommer att stoppa vid 120ºC.

Skall man behöva ändra flöderna efter årstid? Sc:,h
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 16 februari 2008, 09:35:49 »

Min EcoAir 107 håller precis i denna stund:
Hetgas 101ºC
Framledning 51ºC
Retur 44 ºC
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 16 februari 2008, 08:54:29 »

NIBE har i sitt program för VVM och SMO max hetgas temp på 120 grader.

Över det blir det larm och stopp av VP. beroende på VB temp och dess flöde och så har man olika hetgastemp. Nu med mitt låga flöde på 380l/h är hetgasen 102 grader och frmledn 45 gr ( rad drift med retur temp på 36 gr)men innan med högre flöde 470l/h var den 96 grader men då orkade vp 40 grader på framl. ( rad drift med retur temp på 34 gr)
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 16 februari 2008, 06:34:44 »

Det enda sättet att påverka hetgastemperaturen vid rätt mängd kölmediefyllning är att åstadkomma lägre kondeseringstmperatur dvs lägre framledningstmperatur.
Att 110 ºC skulle vara max temp på hetgasen vet jag inte, var har du fått den uppgiften ifrån?Hur högt är larmgränsen satt på din vp?

///AndersA
Skrivet av: JTX
« skrivet: 15 februari 2008, 23:25:17 »

Korrekt köldmediet är R407C.
Det menas då att högre hetgastemp än 110 ºC är inte att rekomendera?
Hur kan isof påverka hetgas tempen?
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 15 februari 2008, 22:02:22 »

Nej
Har för mig att din vp har R407C som köldmedium och då är oljan en esterloja.

///AndersA
Skrivet av: JTX
« skrivet: 15 februari 2008, 19:26:30 »

Uppdatering imorse låg ute temperaturen på - 6,5ºC.
Hetgastempen låg då på 106,1 ºC.
Framlednings tempen var då 47,3 ºC.
Vad är en kort stund?
Vp jobbar ju mot gradminuter och detta kan blir längre stunder.
Vet man att kompressorn använders sig av mineralolja i en 2010-8?
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 15 februari 2008, 09:11:35 »

Man brukar säga att mineraloljor bör ligga på max 130-135 ºC innan de börjar brytas ner eller "koksa" dvs det bildas fasta kolbaserade partiklar som är skadliga för bla lagerytor.. Antar att esterlojor klarar lite högre temperaturer än så.

///AndersA
Skrivet av: tolins
« skrivet: 15 februari 2008, 07:58:48 »

Den bör ligga på ca 90-95 grader men att den går strax över 100 kortare stunder är inget ovanligt
Skrivet av: JTX
« skrivet: 14 februari 2008, 21:54:38 »

När blir hetgas temperaturen ohälsosam för vp?
Har observerat att min har varit uppe i som mest 101,9 ºC.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!