Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska jag vara orolig  (läst 2901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Ulenius

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska jag vara orolig
« skrivet: 09 februari 2021, 08:29:18 »
Temperaturen in i borrhålet är idag -5,6 och från borrhålet är -2,8. Ska jag börja oroa mig för flysning? Hur låg temperatur är acceptabelt. Utetemperaturen är idag ca -10.
Köldbärarpumpen går på 99%.
Hålet är kanske på 170m.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2021, 09:38:48 »
Temperaturen in i borrhålet är idag -5,6 och från borrhålet är -2,8. Ska jag börja oroa mig för flysning? Hur låg temperatur är acceptabelt. Utetemperaturen är idag ca -10.
Köldbärarpumpen går på 99%.
Hålet är kanske på 170m.
Det beror på vilken typ av värmepump du har. De frekvensdrivna hade exempelvis börjat skydda ditt borrhål vid -5,5C genom att ej öka frekvens, om fabriksinställning används.
Fabriksinställningen brukar vara att stoppa totalt vid -8C ut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2021, 10:03:36 »
Om du har ett nivåkärl för KB-vätskan som är genomskinligt så du kan se nivån så kan du hålla koll på det så att nivån inte börjar stiga.
Om den börjar stiga så har det frusit i borrhålet på ett sådant sätt att kollektorslangarna har börjat komprimeras av isen.
Det måste stoppas innan de deformeras.
I övrigt är det inga större problem att det blir någon minusgrad in från borran, man tappar ca 3% verkningsgrad för varje grad kallare Brine blir - det är allt - alltså så länge kollektorn inte deformeras.
Normalt så finns det sprickor i berget så isens tryck kan avledas ut i berget, de borror som har problem med "issprängning" av kollektorerna är som regel borror på mark med långt till berget, där det kan frysa på olika nivåer i foderröret OVAN berg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2021, 10:07:06 »
Kanske, det finns exempel där borran frusit så pass mycket att isen klämmer ihop slangarna.
Men ännu är tempdiffen mellan in/ut OK, börjar tempdiffen öka så är det en indikation på att slangarna börjarklämmas ihop.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sturebyking2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2021, 19:22:21 »
Jag har samma undran på min 1245-7 som jag själv installerade i somrar. Hade tidigare en 1215-7 och den visar ju inga decimaler. En kall vinter för några år sedan visade 1215 -2C in och -4C ut men det va bara några timmar efter många dygns kontinuerlig drift.
Nu med 1245-7 som troligen "suger" lite mer från hålet så visas ofta i slutet av en längre cykel, -2,2C in ca -5,0 ut vid 60% KB pump. Körde KB utan kompressor 10 minuter, -0,6 in snarlikt ut. Hålet är 18år, 140m totalt, direkt i berg och jag har för mej att vattnet bara var några fåtal meter ner. Fem grannar har borrat senare runt mej ca 20m från mitt fast så klart djupare...

För 18 år sedan var 140m ett rejält hål men inte nu. Måste ju finnas massor i samma situation som oss? Finns det "bevis" på hoptryckta slangar vid "måttliga" minus i KB?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2021, 20:02:52 »
du har ju bevisligen cirkulation i hålet, pumpen tar ju 2,8 grader från hålet, så speciellt hopklämt tror jag inte det är.

Utloggad Anders Ulenius

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2021, 00:14:54 »
Tack förb info. Det känns bättre. Jag har en Nibe F1155.

Det kanske är overkill att kompletteringsborra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2021, 07:12:00 »
HAr man en Nibe så har man normalt dett genomskinligt nivåkärl som man kan hålla koll på.
Och som sagt, om nivån börjar stiga så skall man vidta åtgärder, i övrigt är det ingen större fara att det blir några minusgrader förutom den lite lägre COP som det innebär.
Minskningen av COP är hur som helst inte så stor att det lönar sig med ett borrhål till under en mansålder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2021, 00:54:09 »
Har också lite funderingar kring detta.
Har en 1255 9kw, 158m aktivt borrhål och just nu ligger kbin -0,7 och kbut -3,5 samt pump 98%.
Vad är det man ska se upp med för att inte få frysning?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2021, 07:32:14 »
Hej.
Så vitt jag vet finns ingen 1255 9 kW, men låt gå för det.
Samma sak gälelr för dig, du borde ha ett genomskilnligt nivåkärl på KB-ledningen.
Håll koll på nivån där, och om den börjar stiga så har du ett begynnande problem och bör begränsa värmepumpen så den inte kan gå med full effekt.
Risken att det skall hända är minimal med de temperaturer du har, men rita gärna ett streck på nivåkärlet där du idag har nivån och håll koll på det kanske en gång/vecka, och varje dag om det biter till och blir riktigt kallt så värmepumpen får jobba hårt under en längre period.
Att titta på temperaturerna är ingen mening, de allra flesta borrhål klarar att frysa i delar av hålet utan problem, eventuellt övertryck som isens expansion skapar gör att vattnet trycks undan i sprickor i berget, bara ett ytterst litet antal borrhål för problem, och då som sagt primärt borrhål där man har långt till berg där det kan frysa på olika nivåer i foderrören med komprimerad kollektor som resultat.
Har man mindre än 10 meter till berget skulle jag vilja påstå att risken för komprimerad kollektor är minimal även om inkommande KB går under -2 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2021, 09:32:20 »
Hej.
Så vitt jag vet finns ingen 1255 9 kW, men låt gå för det.
Samma sak gälelr för dig, du borde ha ett genomskilnligt nivåkärl på KB-ledningen.
Håll koll på nivån där, och om den börjar stiga så har du ett begynnande problem och bör begränsa värmepumpen så den inte kan gå med full effekt.
Risken att det skall hända är minimal med de temperaturer du har, men rita gärna ett streck på nivåkärlet där du idag har nivån och håll koll på det kanske en gång/vecka, och varje dag om det biter till och blir riktigt kallt så värmepumpen får jobba hårt under en längre period.
Att titta på temperaturerna är ingen mening, de allra flesta borrhål klarar att frysa i delar av hålet utan problem, eventuellt övertryck som isens expansion skapar gör att vattnet trycks undan i sprickor i berget, bara ett ytterst litet antal borrhål för problem, och då som sagt primärt borrhål där man har långt till berg där det kan frysa på olika nivåer i foderrören med komprimerad kollektor som resultat.
Har man mindre än 10 meter till berget skulle jag vilja påstå att risken för komprimerad kollektor är minimal även om inkommande KB går under -2 grader.
Du har rätt, har en 12kw pump.
Har haft jättekonstiga temperaturer på kb så det värkar nästan som det är spök på någon givare. Men då räcker det alltså att ha koll på exp.

Tack för hjälpen! 😃

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2021, 09:55:47 »
Här snackar vi om frekvensdrivna F1155 och F1255, som enligt Nibe anpassar sig till borran och kontrollera att den ej fryser. Om du har standardinställning min -8C händer följande: Vid -5,5C kommer invertern att nekas att öka frekvens för att motverka ytterligare nedkylning, och vid -6,5C kommer frekvensen att reduceras med 6Hz / minut, allt för att förhindra frysning av borra. Vid -8C kommer kompressorn definitivt att stoppa.  Om frekvensen begränsas/minskas leder detta till att -GM troligtvis ökar, och eltillsats kommer att aktiveras vid inställt värde. Smart tycker jag.

Som Nibe sa till mig, du har egentligen en för liten borra, men vill du absolut ha en 12kW på aktivt djup =153m, då skall jag satsa på F1255.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2021, 10:27:11 »
Jo, det är smart OM man ser tecken på att borran håller på att frysa på ett sätt som kan skada kollektorn (stigande nivå i nivåkärlet).
Har man en borra som är okänslig för det så är det enda som sker att man ersätter bergvärme med COP 3.0 eller mer med elpatron mer eller mindre i onödan.
Nu blir det väl troligen inte så många kWh/år, men känns det tryggare med den styrningen så kan det ju vara värt det.

Nu tror jag ju iofs att man kan få komprimerad kollektor även innan utgående KB kommer ned på -5.5 grader om man har "rätt förutsättningar" för att det skall kunna ske, så frågan är hur trygg man egentligen skall känna sig - det är en rätt "korkad" begränsning som inte tar någon hänsyn till de specifika förutsättningarna för just den borra som man skall "skydda".
Det bästa hade nog varit om de istället övervakat nivå eller tryck, eller både och - i nivåkärlet.

Kan tillägga att det jag menade med att han skulle "begränsa värmepumpen så den inte kan gå med full effekt" var att han skulle justera de defaultvärden som finns i värmepumpen, kanske kan han bara köra ut -4 grader för att klara sig från problem?
Eller så kan han köra ut -8 utan problem - min åsikt är att det kan variera flera grader beroende på de förutsättningar man har.

Kändes lite överkurs att gå in på detaljerna, och som sagt, jag anser inte att Nibes värden garanterar att kollektorn inte skadas.

Har man t.ex. en borra med kort foderrör som ger massor med vatten så är risken minimal att kollektorn skall kunna skadas i foderröret, och om det fryser i borran så indikerar ju det stora flödet att det finns gott om sprickor i berget, så det borde vara liten risk att vattentrycket i berget skall kunna komprimera kollektorslangarna.
« Senast ändrad: 12 februari 2021, 10:32:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 641
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2021, 11:23:40 »
Tack Rickard för ditt utförliga svar. Jag kommer fortsättningsvis även att hålla koll på nivå i expansionskärl.
En rent hypotetisk fråga angående Nibe's smarta lösning: Om nu borran skulle frysa eller kollektorn klämmas borde väl utgående temperatur rusa ned mot -8C inom några minuter, därmed räddas systemet. Som sagt, detta är en fråga.

Även jag har funderat på ifall min borra ej kommer att räcka (detta är första vintern med ny VP på gammal borra), skall jag lita på Nibe's frysskydd eller är det lämpligt att spärra högre frekvenser vid en nivå som är acceptabel för borran.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag vara orolig
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2021, 12:09:01 »
Om jag kände mig osäker skulle jag nog i första han dhålla koll på Nivån, det gör jag även om jag har jordvärme som inte kan deformera kollektorn - bara för att det är en bra indikator på om KB-kretsen rent allmänt mår bra, alltså är tät och har normalt tryck.
Om något börjar hända med nivån kan det finnas läckage av Brine, man tappar tryck via säkerhetsventilen, eller så läcker det in gas från värmeväxlaren i KB-kretsen, eller så kan filtret vara tätt så att nivån sugs ned när cirkpumpen går, eller så kan kollektorn hålla på att komprimeras av fruset borrhål. Risken för att någon av de 4 första exemplen skall inträffa är antagligen störst.

Din teori om att tempen borde gå ned till -8 grader rätt snabbt om kollektorn trycks ihop stämmer nog, frågan är bara om det då är för sent, om skadan redan är skedd?
Det är absolut ett bra skydd mot skador, det jag menar är bara att det inte får anses som 100% säkert, och att det i vissa fall kan bromsa kompressorn även om det inte finns någon risk att kollektorn skadas. (Som t.ex. hos mig som har jordvärme)
Sen kan man ju alltid debattera om det är bättre att köra med "för kall" brine, eller spetsa med lite el de få dagar som det skulle krävas varje säsong, i det stora hela kanske det mer eller mindre saknar betydelse, om inte värmepumpen är alldeles för stor för borran.
« Senast ändrad: 12 februari 2021, 12:11:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!