Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Smutsfilter Nibe F1255  (läst 10071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smutsfilter Nibe F1255
« skrivet: 07 februari 2021, 13:30:17 »
Nån som vet var smutsfiltret sitter och vad man kan göra om det eventuellt är igensatt?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2021, 14:34:09 »
på returen, öppna och rengöra.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2021, 15:20:31 »
på returen, öppna och rengöra.

Kan det vara bakom den där lådan?!


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2021, 15:36:34 »
Påfyllningskoppel till köldbärarvätskan. Kan ev. finnas ett smutsfilter under det översta locket. Stäng av värmepumpen och vrid handtaget under 90 grader innan locket lossas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2021, 18:16:42 »
Påfyllningskoppel till köldbärarvätskan. Kan ev. finnas ett smutsfilter under det översta locket. Stäng av värmepumpen och vrid handtaget under 90 grader innan locket lossas.

Tack för svaret, då ska jag öppna och kolla hur det ser ut.

Vet du vad det är på sidorna, den till vänster med svart underdel och den till höger med grå underdel. Vad är det?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2021, 18:44:05 »
det är för påfyllning och luftning av köldbärare. du har ett smutsfilter även på varma sidan, när du står framför pump, borde den sitta på det högraste av rören

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2021, 18:57:55 »
det är för påfyllning och luftning av köldbärare. du har ett smutsfilter även på varma sidan, när du står framför pump, borde den sitta på det högraste av rören

det är för påfyllning och luftning av köldbärare. du har ett smutsfilter även på varma sidan, när du står framför pump, borde den sitta på det högraste av rören

Smutsfilter på varma sidan?! Menar du att det skulle sitta på baksidan av pumpen eller?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2021, 19:03:57 »
Det varma smutsfiltret borde då, om det finns, sitta på rören på ovansidan pannan eller rent av uppe på rören under innertaket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2021, 19:24:28 »
Det varma smutsfiltret borde då, om det finns, sitta på rören på ovansidan pannan eller rent av uppe på rören under innertaket.

Jag har försökt kolla ovansidan på pumpen men har inte kunnat se nåt som skulle kunna vara ett filter, men jag ska kolla mer när jag åker dit till veckan igen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2021, 19:30:04 »
Varma filtret, betyder att det sitter pÃ¥ den del som är för huset. Ett filter ska alltid sitta pÃ¥ returen frÃ¥n element/GV för att hindra skit frÃ¥n att fastna i växlaren, kan se ut sÃ¥ här. Den med arm pÃ¥ stänger man och öppnar den stora  sexkanten, ( inget vatten rinner ut ) under där sitter filtret. Den andra mÃ¥ste det stängas ventiler före och efter annars blir du blöt.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2021, 21:22:26 »
Varma filtret, betyder att det sitter pÃ¥ den del som är för huset. Ett filter ska alltid sitta pÃ¥ returen frÃ¥n element/GV för att hindra skit frÃ¥n att fastna i växlaren, kan se ut sÃ¥ här. Den med arm pÃ¥ stänger man och öppnar den stora  sexkanten, ( inget vatten rinner ut ) under där sitter filtret. Den andra mÃ¥ste det stängas ventiler före och efter annars blir du blöt.

Den enda spak som ser ut som den du skickade bild på och som jag kan tänka mig, är den som sitter på slangen under kärlet och strömbrytaren på bild 1. Ska jag alltså stänga den spaken och sen öppna den stora sexkanten på bild 2..?

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2021, 21:58:38 »
det är för påfyllning och luftning av köldbärare. du har ett smutsfilter även på varma sidan, när du står framför pump, borde den sitta på det högraste av rören

Vilken är för påfyllning och vilken är för luftning? Om man vill lufta köldbäraren, hur gör man då?

Jag var till huset fram och tillbaka idag och kollade pumpen lite och fick då se att den larmade för "Låg temperatur på utgående köldbärare" (bild 1)

I texten som står vid larmet så stod det en del orsaker som det kan bero på. (Bild 2-3) Tänkte att jag skulle börja med att kolla om det är luft i köldbärarsystemet och kolla hur smutsfiltret ser ut. Men hur luftar man köldbärarsystemet?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2021, 05:24:45 »
om man inte har tillgÃ¥ng till rundpumpningsanordning, sÃ¥ kan man köra pumpen, och öppna och stänga en av ventilerna pÃ¥ köldbärarrören, och efterÃ¥t öppna  pÃ¥ pÃ¥fyllningsskärlets säkerhetsventil, sÃ¥ eventuell luft Ã¥ker ut. lämna sedan pumpen (kb) pÃ¥ 10 dagar kontinuerlig drift

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2021, 09:03:16 »
om man inte har tillgÃ¥ng till rundpumpningsanordning, sÃ¥ kan man köra pumpen, och öppna och stänga en av ventilerna pÃ¥ köldbärarrören, och efterÃ¥t öppna  pÃ¥ pÃ¥fyllningsskärlets säkerhetsventil, sÃ¥ eventuell luft Ã¥ker ut. lämna sedan pumpen (kb) pÃ¥ 10 dagar kontinuerlig drift

En av ventilerna på köldbärarrören?! Är det nån av dom här du menar?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2021, 13:13:04 »
Ska du rensa köldbärarens filter så stäng av maskin, vrid den nedåtvända kranen 90 grader med lämpligt verktyg, skruva av locket på ovansidan, plocka upp filtret, göra rent. Återmontera och starta. Klart.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2021, 13:48:07 »
Ska du rensa köldbärarens filter så stäng av maskin, vrid den nedåtvända kranen 90 grader med lämpligt verktyg, skruva av locket på ovansidan, plocka upp filtret, göra rent. Återmontera och starta. Klart.

// Magnus

Nu var det inte rensning av köldbärarens filter jag undrade över, hur jag gör det vet jag nu. Det var luftningen jag var osäker på hur man gör, men det kanske du vet?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #16 skrivet: 08 februari 2021, 14:50:06 »
Du behöver en extern pump med lite kapacitet och en större hink/tunna/dunk att cirkulera vätskan i tills luften är borta.
Stäng av maskin, vrid nedåtvända kranen 90 grader, koppla på två slangar på anslutningarna på varje sida, en via en pump som suger vätska utan luft från botten på tidigare nämnda hink och den andra som mynnar ut i hinken. Fyll hinken med vätska (vatten+sprit) och öppna kranarna, starta pumpen och kör tills ingen luft finns i, kan ta en stund. När du är nöjd stryper du utloppet för att bygga upp ett lätt övertryck och stänger av pump och tilloppet. Vrid på nedåtvända kranen igen och starta maskin. Städa upp och ta en öl, klart.

Men innan du börjar krångla, var hyggligt säker på att du har luft i systemet. Det brukar låta om det och/eller saknas vätska i nivåkärlet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #17 skrivet: 08 februari 2021, 16:08:56 »
Du behöver en extern pump med lite kapacitet och en större hink/tunna/dunk att cirkulera vätskan i tills luften är borta.
Stäng av maskin, vrid nedåtvända kranen 90 grader, koppla på två slangar på anslutningarna på varje sida, en via en pump som suger vätska utan luft från botten på tidigare nämnda hink och den andra som mynnar ut i hinken. Fyll hinken med vätska (vatten+sprit) och öppna kranarna, starta pumpen och kör tills ingen luft finns i, kan ta en stund. När du är nöjd stryper du utloppet för att bygga upp ett lätt övertryck och stänger av pump och tilloppet. Vrid på nedåtvända kranen igen och starta maskin. Städa upp och ta en öl, klart.

Men innan du börjar krångla, var hyggligt säker på att du har luft i systemet. Det brukar låta om det och/eller saknas vätska i nivåkärlet.

// Magnus

Ja, det där lät ju jäkligt krångligt. Men "DonPablo" skrev ju ett inlägg tidigare om hur man kunde göra...

"Om man inte har tillgÃ¥ng till rundpumpningsanordning, sÃ¥ kan man köra pumpen, och öppna och stänga en av ventilerna pÃ¥ köldbärarrören, och efterÃ¥t öppna  pÃ¥ pÃ¥fyllningsskärlets säkerhetsventil, sÃ¥ eventuell luft Ã¥ker ut. lämna sedan pumpen (kb) pÃ¥ 10 dagar kontinuerlig drift."

Funkar det inte att göra så?

Det som gör att jag misstänker att det kan vara luft i systemet är att det har porlat och skvalat en del i köldbärarslangarna bakom värmepumpen för ett tag sen, men det har slutat nu. Sen larmade pumpen för "Låg temperatur på utgående köldbärare" förra helgen, (se tidigare inlägg i tråden.) Och då stod det olika orsaker som det larmet kan bero på, och två av orsakerna var bland annat luft i köldbärar systemet och igensatt smutsfilter.

Saknas vätska i nivåkärlet gör det inte, just nu ligger nivån ungefär som på bild 1. Men för nån vecka sen så blev det helt plötsligt smockfullt i kärlet av nån anledning (bild 2). Men det har sjunkit ner nu som på bild 1.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #18 skrivet: 08 februari 2021, 17:27:46 »
 Tycker det ärr konstigt. Om säkerhetsventilen pÃ¥ expansionskärlet är stängd, borde luftbubblan (volymen ovanför vätskan) ej kunna försvinna än genom ett övertryck som öppnat säkerhetsventilen.

Orsaken till detta kan jag endast gissa, men överlåter de sakkunniga till att förklara när brinen expanderar så kraftigt att ventilen öppnar.
Jag antar att du är medveten om att det skall vara ett visst rimligt övertryck i brine, som skapas exempelvis genom i den manualen beskrivna procedurer.
« Senast ändrad: 08 februari 2021, 17:33:15 av Valiant »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #19 skrivet: 08 februari 2021, 19:04:48 »
Det behöver inte vara övertryck i brinen, bara om pumpen är lägre än rören. Har inte haft övertryck i min på 10år

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #20 skrivet: 08 februari 2021, 19:48:32 »
Det jag gjorde när nivån i kärlet steg och behållaren blev sådär full var att jag vred på säkerhetsventilen, sen tog det nån dag så sjönk nivån till den är nu.

Men ni tror inte att det är luft i systemet så jag behöver lufta?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2021, 19:56:35 »
Var sitter kärlet, på sugsidan ( in ) eller trycksidan ( ut ) om pumpen

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2021, 20:05:57 »
Var sitter kärlet, på sugsidan ( in ) eller trycksidan ( ut ) om pumpen

Kärlet sitter som på bilden, vet inte om det är sugsidan eller trycksidan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2021, 20:48:12 »
Om du kan se eller veta var givarna sitter för brain sÃ¥ vet du. Sitter kärlet pÃ¥ sugsidan ( in ) sÃ¥ kan det bli som ett vakum i kärlet och dÃ¥ sjunker nivÃ¥n.  Är kärlet pÃ¥ trycksidan sÃ¥ kan kärlet fyllas pÃ¥. Stänger du av VP sÃ¥ stiger nog nivÃ¥n i kärlet. Fullt normalt med allt.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2021, 07:03:19 »
Om du kan se eller veta var givarna sitter för brain sÃ¥ vet du. Sitter kärlet pÃ¥ sugsidan ( in ) sÃ¥ kan det bli som ett vakum i kärlet och dÃ¥ sjunker nivÃ¥n.  Är kärlet pÃ¥ trycksidan sÃ¥ kan kärlet fyllas pÃ¥. Stänger du av VP sÃ¥ stiger nog nivÃ¥n i kärlet. Fullt normalt med allt.

Så då tror du inte att jag behöver lufta systemet då?! Utan kan gå vidare i felsökningen och börja med att rensa smutsfiltret? Visserligen har det som sagt skvalat en del i rören bakom pumpen för nån vecka sen, vilken jag tycker låter som att det är luft i systemet. Men nu har jag inte hört nåt på ett tag, så kanske har eventuell luft försvunnit av sig själv.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2021, 22:02:18 »
Jag rensade smutsfiltret i fredags, kollade även var det andra filtret skulle kunna tänkas sitta. Det enda jag hittade som jag är ganska säker på är filtret är den på bilden?! Men tyvärr så verkar det inte sitta några avstängnings ventiler, så om jag ska rengöra det så kommer jag behöva tömma systemet på vatten.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #26 skrivet: 22 juli 2022, 20:41:38 »
Tog upp och rensade smutsfiltret på köldbäraren idag och då var det fullt med brinevätska under locket där filtrer sitter, det var ända upp till kanten så när jag satte tillbaka locket så rann det ut, det var även blött på rören under frigolitlådan. Förra gången jag rensade filtret så var det tomt där filtret sitter, det var ingen vätska där alls då.

Vad är egentligen normalt, ska det vara tomt där filtret sitter eller ska det vara fullt med vätska där så det rinner ut?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #27 skrivet: 23 juli 2022, 01:30:31 »
Det ska vara fullt med vätska när du plockar ut filtret. Men det ska inte fortsätta rinna under ingreppet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #28 skrivet: 23 juli 2022, 13:42:35 »
Det ska vara fullt med vätska när du plockar ut filtret. Men det ska inte fortsätta rinna under ingreppet.

Det rann inte ut under ingreppet, däremot var det så fullt så det rann ut när man satte tillbaka locket. Att det ska vara vätska där är väl egentligen ganska självklart, men förra gången jag tog upp och rengjorde filtret så var det som sagt helt tomt där. Vad tror ni att det skulle kunna bero på?

Sen var det även blött på rören under frigolitlådan, torkade bort det med papper och det luktade inget, så det borde vara vatten. Är det normalt, så ska det vara det? Har för mig att det inte var blött där sist jag tog bort lådan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Smutsfilter Nibe F1255
« Svar #29 skrivet: 23 juli 2022, 13:59:39 »
Det rann inte ut under ingreppet, däremot var det så fullt så det rann ut när man satte tillbaka locket. Att det ska vara vätska där är väl egentligen ganska självklart, men förra gången jag tog upp och rengjorde filtret så var det som sagt helt tomt där. Vad tror ni att det skulle kunna bero på?

Sen var det även blött på rören under frigolitlådan, torkade bort det med papper och det luktade inget, så det borde vara vatten. Är det normalt, så ska det vara det? Har för mig att det inte var blött där sist jag tog bort lådan.
Förra gången hade du en stor luftficka just där, inte jättebra med andra ord, men det verkar ha löst sig självt med tiden, vilket det ofta gör om man har plastbehållaren. Har man bara expansionskärl får man spola vidare med pumpstation för att få ut luften.

Överallt där det finns lite luftomsättning kommer luften att kondensera. Den kan inte bära fukten längre när den kyls ner och då kondenserar det. Är det ny luft som kommer fram löpande blir det mer och mer vatten. Det är därför man isolerar och vill få det hyfsat bra.
Kondenserar gör det värst på sommaren eftersom luften bär väldigt mycket fukt då. Daggpunkten har en högre temperatur kan man också säga.
Speciellt när pumpen går eller nyss gått så är rören extra kalla och då kondenserar det mer effektivt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!