Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas  (läst 428 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PerJohann

  • Gäst
PerJohann
VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« skrivet: 14 januari 2024, 13:30:06 »
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa en stakkars amatör. jag har haft VVS till att bytta gamla radiatorer till nya. Dagen efter installation går LP larm och Bestående Hög hetgas. Jag har luftat hela systemet och omstart på inne och -utdelen. Så fort utedelen startar går förångertempraturen ned mycket och hetgastempraturen stiger till över 120 grader. Sen utlöser Tillfäldigt larm som övergår till bestående larm efter tre starter. Cirkulationspumpen går men diff på fram och returtemp är väldig låg (mellan 0,0 och 0,4grader på 75%).

Inget is på utedelen. Innan bytta av radiatorene fungerade systemet felfritt. Har kontaktat VVS som hänvisar till kylmontör...

Någon som kan hjälpa??

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2024, 14:33:45 »
Hej! Tycker nog att det låter som slutkörd kompressor. Som sagt, låt en kyltekniker undersöka den.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2024, 16:11:32 »
Har du kollat så inte filtret har satt igen sig. Inget ovanligt när arbete på systemet har gjorts.

Utloggad Pjohanne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2024, 21:17:46 »
Tack för svar. Ja, jag har rensat filteret två gånger. Lite smuts första gången. Inget andra gången tidligare idag. Fortfarande samma problem.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2024, 20:49:34 »
Har du fått rätt på problemet?
Annars behövs lite info om vilka radiatorer du bytt från och vilka du monterat.
Används termostater?
1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2024, 01:21:14 »
Sönderfrusen kondensor under tiden radiatorarbetet pågick? Gjorde de något aktivt för att förhindra skada på värmepumpen?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Pjohanne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VVM300 F2020 LP-larm och hög hetgas
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2024, 18:40:43 »
Hej HBerggren,

Nej jag tror inte några åtgärder gjordes. Men det gjordes en dag det var några plussgrader.

Under tiden det har varit riktigt kallt nu har systemet fungerat mirakulöst. Dagen innan var jag redo ge upp hela pumpen och lägga order på en ny. men jag testade en sista grej. Jag fyllde kärlet under pumpen med kokvarmt vatten så tills jag kände att all is var smelt bort. Sen slog jag av från tillsatsvärme och startade pumpen. Direkt når pumpen startade stack hetgastempraturen till närmare 100 grader, och fortsatte öka. Då körde jag avfrostningsprogrammet och hetgas gick till 60 grader. Efter det gick pumpen normalt genom en vecka med minus 12 grader i snitt! Jag är inte religös, men beredd att tro det var guddommelig ingripande då barnen låg med kräksjukan under samma tid.

 I gÃ¥r fick vi nÃ¥gra plussgrader och dÃ¥ kom ett nytt Hetgaslarm och pumpen la av. Jag körde samma rutin och sedan har pumpen gÃ¥tt som normalt. Kan det vara en ventil som inte hänger med? Eller isbildning i kärlet under (som jag inte ser) som gör att vatten inte rinner undan?

@robbs: Jag har plockat bort alla termostarter. Osäker på vad modellen heter. men totala volymen har ökt. Och när pumpen fungerar har jag ca 7 grader diff mellan frem och retur temp på 75%.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!