Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia ECO D12 och svinkallt inne  (läst 12165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad unoskalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« skrivet: 12 mars 2011, 21:49:17 »
Hejsan
Jag har ett gammalt hus som jag började helrenovera för 11år sedan och ganska omedelbart satte jag in en markvärmepump och anslöt sedan rum efter rum med golvvärme. Huset har egentligen aldrig varit särskilt varmt men eftersom renoveringen har pågått (fortfarande) så har jag hela tiden antagit att den delen som inte är i ordning har kylt ner det som är renoverat. Nu när endast tre rum på övervåningen återstår så är det nog bara att inse att något är mycket fel med värmen i huset och jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra. Jag vänder mej hit och hoppas på att få tips och hjälp att ringa in vad som är tokigt. Jag har lyft alla golv och riktat/reglat samt isolerat om med stenull sedan så ligger det 20mm golvvärmeslang med cc30. Dessa ligger i aluminiumplåtar (av den typen som är för glespanel) som jag har spikat i en kant mot reglarna, detta har jag gjort på inrådan av firman som sålde värmepumpen till mej men har nu i efterhand fått reda på att det inte är en jättelyckad lösning.
Problemet som jag har är att returen pÃ¥ golvvärmen är alldeles för kall eller rättare sagt skillnaden är ganska sÃ¥ stor pÃ¥ in och ut temp. Pumpen skickar ut ca 50grader och returen är ca 32. Jag funderade dÃ¥ lite själv och i samband med att cirk.pumpen gav sej sÃ¥ satsade jag pÃ¥ en större WILO för att den skulle ösa runt lite bättre. Detta minskade skillnaden med ca 2 grader detta gav mej blodad tand och dÃ¥ satte jag in ytterliggare en cirkpump precis innan centralen pÃ¥ nedervÃ¥ningen detta minskade skillnaden med ca 1 grad till. Faktum kvarstÃ¥r dock att när det är 15minus ute sÃ¥ har jag ungefär 13grader inne.  När Vp har gÃ¥tt en stund (under ovan beskrivna förhÃ¥llanden) sÃ¥ stannar den och dÃ¥ stÃ¥r det "vp vilar" eller ibland "DF ej behov", pumpen gÃ¥r i ca 7min intervaller och är avstängd i ca 4 för att sedan starta igen.
När utetemp börjar närma sej noll så höjs inne temp till ca 21 och då skickar pumpen ut 48 och returen är i detta fall 35 (samma som vid minus 15).
En bekant som installerar VP tror att mitt hus är för dåligt isolerat och därför blir det inte varmt (+att jag inte skulle använt den typen av plåtar som jag gjort) och jag vet helt enkelt inte vad jag ska ta mej till, krävs det att jag lyfter alla golv igen så gör jag väl det men då vill jag vara säker på att det är lösningen.
Jag hoppas att någon här vill/kan hjälpa mej och om det krävs några kompletterande data så fråga gärna i tråden eller om det finns något "test" som jag kan utföra.

Mvh Johan

Fakta:
Hus: Gammalt timmerhus i 2våningar om vardera ca120m2
Isolering i golv 145mm, yttertak 180mm
Golvvärme uppdelat i 2 centraler med sex slingor på nedervåning och 7 på övervåning (varav 4 i bruk),jag har inga termostater inkopplade än och jag har strypt varje slinga så att returerna har ungefär samma temp.
Värmepump ECO D12
Slinga i mark: 2x250m
Bägge cirkpumparna är utbytta (mark+radiator), trevägsventilen är utbytt, expansionsventilen är utbytt, bägge filtren är rengjorda (mark+radiator), varmvattentanken är utbytt, Både markslingor och radiatorslingor är ordentligt genomspolade så jag betvivlar att det finns någon luft i dessa.
Lyfthöjden från pumpen upp till övervåningen är ca 5,5m

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2011, 22:54:38 »
Taket är utan tvekan dåligt isolerat det borde vara minst 40 cm, hur mycket har du i väggarna? för bara timmerstomme är ingen höjdare när det gäller isolering. Även golven är lite "tunna" men värmen far nog ut genom tak och ev väggar i första hand.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad unoskalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2011, 23:26:19 »
Tackar för svaret  :)
I väggarna så är det bara timmer+lerklining eller i vissa rum även +vindpapp. Så du misstänker att boven i dramat är yttertaket ? Jag har låtit det gamla spåntaket vara kvar under den nya råsponten och det tillsammans med luftspalt borde göra några cm till men inte så mycket som 40cm. Jag har kollat hur snön ligger kvar på taket och den försvinner bara kring skorstenarna så värmen bör försvinna någon mer stans.
Jag har blivit avrådd ifrån att tillägsisolera väggar då detta inte kommer att "löna" sej, detta var i början på renoveringen med de elpriserna så det kanske har ändrat sej ?
 

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2011, 08:44:12 »
Men men men... Nu har ju jag bara golvvärme i garaget, men om du matar ut 50° i golvet och det inte blir varmt måste det ju vara nåt annat som är uppåt väggarna. Du borde ju inte kunna gå på golvet.

Går det verkligen 50° ut till golvet och du får 32° tillbaka, och var mäts temperaturerna?

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2011, 09:14:01 »
En timmervägg med porösskiva på insidan och panel på utsidan har ett K värde på ca 0,6 river man bort panelen reglar ut 7 cm och isolerar med 7 cm sätter en asfabord samt ny panel blir det nya K värdet lite över 0,3 dvs hälften så energislukande vägg. I dåligt isolerade hus är tilläggsisolering tveklöst den mest ekonomiska energibesparingen. Inte minst pga avskrivningstiden den håller hela husets livlängd. Att spruta cellulosafiber på en vind kostar här hos mig ca 25000:- för 45 cm och 100 m2.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2011, 09:34:51 »
Du har helt klart flödesproblem, tempdiffen ska inte bli så hög.
Gå över alltihopa, öppna upp varenda strypning, kolla att ingen ventil någonstans "råkar" vara halvstängd mm.
Skaffa en IR-termometer + svart tejp och mät (på tejpen) temperaturerna på fördelarna, före och efter CP samt på alla slingor fram och retur.
Kanske är det nån inställning på golvvärmefördelaren som är knas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad unoskalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2011, 10:54:42 »
Oj vad svar  :)
Tipo: Tempen har jag dels läst av på VP'n men har även en IR-termometer och får liknande siffror på bägge centralerna.
Kocken: Tackar för uträkningen, jag är mest orolig för att vinden blåser igenom timmret och har därför funderat på att plocka ner fasaden för att vindpappa hela utsidan och sedan sätta upp samma fasad igen. Får väl fundera en stund till om jag isåfall kanske lika gärna ska tilläggsisolera (blir ju bara lite merjobb att flytta ut alla fönster/dörrar).
Carl:Ska fixa tejp och sedan mäta och bokföra men ska jag mäta med eller utan strypningar ?

Tack för alla tips

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2011, 12:54:53 »
Börja med att öppna alla strypningar och se vad som händer då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2011, 13:41:58 »
Oj vad svar  :)
Tipo: Tempen har jag dels läst av på VP'n men har även en IR-termometer och får liknande siffror på bägge centralerna.

Det måste vara dåligt flöde genom slingorna.

Sitter det en shunt vid centralen?

Med 50° fram och 32° i retur skulle det ju inte gå att gå på golvet om du hade den temperaturen i slingorna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad unoskalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2011, 21:19:33 »
Jag får återkomma med mätningen (blir nog till helgen) hoppas att ni har tålamod att vänta ? Är det någon som vet vad larmen som jag skriver om i början innebär/kommer sej av ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2011, 07:13:03 »
Jag får återkomma med mätningen (blir nog till helgen) hoppas att ni har tålamod att vänta ? Är det någon som vet vad larmen som jag skriver om i början innebär/kommer sej av ?

Larm är det inte, VP:n vilar för att den styrs endast av utetemp och har ingen aning om innetemp.
Vid en viss utetemp så styr den framledningstemp mot ett visst värde beroende på vilken kurva som är vald.
I vanliga fall skulle lösningen vara att höja kurvan men eftersom flödet är så kasst är det bättre att få till detta först innan du justerar kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad unoskalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2011, 14:38:28 »
Har börjat att mäta nu men insett att förutsättningarna har ändrat sej, VP'n behöver inte gå hela tiden nu när det är varmare ute och så fort den stannar så jämnar FL och retur ut sej ganska så fort. Datan nedanför fick jag precis fram:
Ute temp 4 ºC
Kurva 36
FL Bör 41 ºC
FL Är 32 ºC (precis innan VP'n startade)
Retur 31 ºC
Integral -74
Rumbör 25 ºC

Sedan startade VP'n och precis när den hade stannat så hade följande ändrat sej
FL Är 50 ºC
Retur 34 ºC
Integral 23

Gick sedan upp och mätte slingorna på nedervåningen
Slinga 1 in/ut 39/32
Slinga 2 in/ut 35/33
Slinga 3 in/ut 34/31
Slinga 4 in/ut 34/32
Slinga 5 in/ut 34/33
Slinga 6 in/ut 34/34

Har nu en fundering på att slå på elpatronen på 50 ºC ett par timmar och sedan göra samma mätning på slingorna och på så vis simulera en köldknäpp ute.
Mvh Johan

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2011, 15:05:45 »
Är med de andra! Här är ett flödesproblem.
Ska inte pendla mellan 32-50 gr på FL. Vet inte hur den är inställd, men här känns det som om vi startar och stoppar på hysteres. Hur mycket raddar har du kvar? Känns som om golvvärmen är nöjd och stänger schunten. Då är det alldeles för liten vattenvolym för att ta hand om de 12 kW vp öser på. FL stiger hastigt och stannar på hysteres.
Efter stopp börjar golvvärmen kalla på mer värme och släpper således tillbaka kallt returvatten. FL sjunker fort och vp startar på Integral/Hysteres.
Mycket orytmisk gång och pendlande temperaturer.
OM så är fallet behöver du en volymtank till raddarna före golvvärmecentralen.

Tyvärr så ser det ut så här ute i landet. Hus renoveras och folk vill golvvärme. Sen slängs det ihop system som kostar lite men fungerar uselt med värmepump. Träffar på sån´t hela tiden.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad unoskalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tibro
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2011, 17:09:58 »
Vad är Hysteres ? Vad är raddar ? Jag ar ingen schunt till golvvärmen utan det enda som styr är trevägaren (antingen VVB eller RAD). Jag köpte hela systemet (utom övervåningen) från en "seriös" firma som har räknat ut och dimensionerat allt, däremot har jag gjort jobbet att lägga slingorna själv.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia ECO D12 och svinkallt inne
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2011, 17:17:29 »
Raddar= radiatorer.   Om du inte har en schunt till din GV sÃ¥ är antingen din installatör Thumbsup  Eller sÃ¥ är han inte det huvuddunk
Verkar vara det sistnämnda,tyvärr.

Som de andra påpekat så har du på tok för dåliga flöden, inget snack om det *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!