Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 6 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 januari 2023, 20:47:20 »

Hmm, Copelands kompressorer för R290 verkar alla vara med lödanslutning.
Däremot har de vissa, bla för R22 som har Rotalock.
Hade ju varit gött att slippa börja om med lödning i ett tätt system.
Men vågar man köra R290 i deras kompressorer för R22?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 06 januari 2023, 08:56:03 »

Ja du allt har sin livslängd. Om jag inte tänker fel så är det en kolvis du har nu och funderar på en scroll med varvtal. Det med scroll är inget fel i det, men att varva upp som dom nu,  gör upp mot 120 Hz är  nog att ta i. Det är nog i intervallet mellan 40 - 60 Hz som dom är effektivast. Om man ser hur dom ser ut inuti på bild, så måste det bli enorma förluster vid höga varv, mediat hinner inte att komprimeras utan ger ett motstånd som ska övervinnas i snurran och kanske gå bredvid/krypa förbi. Är ingen kylis men försöker tänka till lite om komprimering.

Jo, det låter vettigt! Många sätter säkert inverter för att kunna använda en mindre o billigare kompressor.
Elektroniken är väl billigare än järnet så är säga.
Kanske får bli en enpetare iaf.
Förslag på billigt inköpsställe på nätet?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 05 januari 2023, 20:54:38 »

Ja du allt har sin livslängd. Om jag inte tänker fel så är det en kolvis du har nu och funderar på en scroll med varvtal. Det med scroll är inget fel i det, men att varva upp som dom nu,  gör upp mot 120 Hz är  nog att ta i. Det är nog i intervallet mellan 40 - 60 Hz som dom är effektivast. Om man ser hur dom ser ut inuti på bild, så måste det bli enorma förluster vid höga varv, mediat hinner inte att komprimeras utan ger ett motstånd som ska övervinnas i snurran och kanske gå bredvid/krypa förbi. Är ingen kylis men försöker tänka till lite om komprimering.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2023, 20:16:49 »

Ok. R.I.P. gamle Manuerop... Du funkade utan knot i nästan 40 år. (Kanske med vila i 20 men ändå! )

Så. Med tanke på det noga utvalda vvx och fina elektroniska expansionsventilen, nedlagd kompetensuppbyggnad mha folk här inne mm mm,
så kan ersättaren inte bli något annat än det som saknades i vp, dvs en toppmodern, effektiv inverter-scroll.
Ska bli gött att få upp COP från 2 till 4-5.

Har hört att Copeland är bra grejor, såg att de har invertermodeller avsedda för R290 , finns det bättre alternativ idag? Värmeeffekt typ 3-12 kW.

Gällande Copeland såg jag att det finns sånt på Aliexpress "China made".
Är dessa fake eller äkta vara? Alla tillverkare har ju fabriker i Kina numera...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 januari 2023, 08:06:02 »

Så verkar ju vara fallet utifrån din beskrivning, men jag är ingen expert på sånt där.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 januari 2023, 16:22:31 »

 :'(
Gammal tråd, och min egenbyggda värmepump verkar blivit ledsen slutligen efter nästan 10 års drift. (i tillägg till de år den gått sedan 1985)
Upptäckte idag att den plötsligt stannat och löst ut en säkring på en fas.

Mätte resistans och på den fasen är det 2 Ohm till jord, på övriga ca 4.6 Ohm.
(Mellan alla faser är det typ 4.5 Ohm. Ska vara 2,39 Ohm i en lindning enligt datablad, antar man ska multiplicera det med två så det blir ju ca 4,8 Ohm isåfall, vilket verkar OK.)
Har kopplat bort allt och mätt direkt på stiften på kompressorn.

Det lustiga är att den går på de två övriga faserna om än med lite annorlunda ljud.
När man sätter dit en ny säkring löser antingen den eller en annan modern huvusäkring jag har efter.
Är detta sista sucken nu, typisk kortslutning till jord från en lindning?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 23 mars 2013, 10:57:06 »

Jag ber om ursäkt för att hoppa mellan de två trådarna...:-\
Fortsätter här nu!:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51299.msg525704#new
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 mars 2013, 21:07:02 »

OK, detta var ju intressant... ^-^
När jag först testkörde idag vad det gasbrist igen så jag fick börja med att fylla på en flaska eller så med Propan..
Som man förstår av vbtemp och yttertemp så är det lite kallt här hemma nu, nordan har än en gång kylt ned huset en aning när vp har vilat sedan i midnatt...

Kl 19 startade jag vp.
Tog bort bulben och höll den först i handen men tröttande förstås och lade den mot vbcp så att den blev i närheten av tempen på vb, iaf kanske +20 °C.
När jag tyckte att påfyllningen var färdig var det nu ett lite annat flöde i siktglaset, ett snabbare och mer häftigt sjudande, troligen är det mer så det ska se ut även om det är rätt svårt att få samma akvariekänsla idag som igår pga av alla små sjudningar hela tiden.

Iaf, till sist drog jag på expansionsventilen igen och nu äntligen ville inte lågtrycket ned så fasligt längre, det stannar på -9, -10 °C och samtidigt hamnar suggasen stabilt på -8,5 °C, således med en skillnad på mindre än 3 grader. 8)

Vätsketemp är idag ca 25 °C, samtidigt som HP ligger på ca 32 °C, en bra underkylning således.
Det bästa av allt är som synes att hetgasen nu parkerat sig stadigt i regionen av 50 °C, alltså hälften av det vanliga på denna pump!
Effektuttaget är inte lika häftigt längre, brine  :dt: är nu bara ca 2,5 gr.
Får räkna på COP senare men kompressorn arbetat mkt mjukare nu också så det känns rätt att köra så här.
Framförallt är huntingen borta som synes, ingen snabb återkoppling längre till expansionsventilen förstås, men samtidigt är ju bulben i en miljö ca 30 grader varmare än den är designad för så tänker jag rätt när jag tror att det saknas köldmedium i kappilär o bulb?
Kan detta även ha orsakat huntingen, eller kan det ha att göra med att bulben satt på ett vertikalt rör och jag bör flytta den till efter suggasfiltret, precis dit där suggastemp-givaren sitter nu, på det horisontella röret?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 mars 2013, 12:03:13 »

OK, får kolla på vad som händer om man värmer bulben.
Till dess, kan jag köra kompressorn, eller är det risk att jag skadar kompressorn eller ngt annat? (Är ju kallt ute... ???)
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 20 mars 2013, 00:49:31 »

Har väl provats redan - men om du håller bulben varmare på något sätt - närmar sig tempen efter exp-ventilen och utgående evaporatorrör/sugledning och slutar det att jaga ??? (var beredd att stänga av om graddtalet mellan temperaturen på utgången av expansionsventilen och temperaturen på sugledningen närmar sig till 2-3 grader ifrån varandra för att undvika att kompressorn suger vätska ur evaporatorn)

bulben - har den en kort kapillärör som på pdf-filen och hur är den igeneldad i ändan - mjuklod eller hårdslött??


Det finns en variant med ganska mycket köldmedie i och det finns alltid vätska kvar i bulben även om det är fyllt hela vägen i kapillären och 'hatten' och en annan variant där fyllningen är väldigt liten och det sistnämda kräver att expansionsventilen alltid arbetar varmare än sugledningen under drift och mängden köldmedie är väldigt liten att det knappt fuktar väggarna i bulben.  Den varianten med väldigt lite köldmedie kallas oftast 'MOP' och dess syfte är att om bulben blir varmare för att värmelasten är stor kokar all köldmedie upp i bulben och trycket höjs inte även om den blir varmare och när trycket i evaporatorn stiger för att värmelasten är hög så får den verkan att den stänger expansionsventilen ju varmare evaporatorn är.

Primärt var denna funktion till för att kompressorn inte skulle bli överlastad med suggas vid hög tryck vid stor värmelast och är en slags begränsning så att evaporatorn stryper sig själv vid varm evaporator, MOP-expansionsventil har mycket liten laddning vilket innebär att den är extremt känslig för läcka även på diffusionsnivå...


En variant man kan överväga om expansionsventilen ändå anses kass och alternativet är ändå att byta, är att såga av lödningen på toppen av lilla kapillären på bulben  och kanske lite gas pyser ut - löda på ett lite tjockare rör med ventil insatt (kanske köpa kylventil med schraderinsats)  - vakumsuga denna och sedan fylla på med propan med en smula kondensat insuget in i bulben (högst någon droppe eller två)  - du får ingen ventil med MOC-verkan men troligen har du inte en sådan som orginal heller.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 mars 2013, 21:15:55 »

Mmmm, det känns inte helt optimalt. Japp, var förvånad själv men det krävdes 3 engångsflaskor a 370g innan bubblandet stoppade.
Bulben, hur kan den fyllas på? Omöjligt? Har kollat och kapillären är iaf inte klämd eller fult böjd ngnstans.
Egelhof som gjort ventilen har avyttrat dessa ventiler till Honeywell (vilket de glömt att förklara på hemsidan..), men var snälla och mailade mig databladet.

Är det läge att stänga av pumpen nu, innan jag fått bort huntingen, kan det skada ngt?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 mars 2013, 20:44:20 »

-20 - -23 grader efter expansionsventilen och -5 - -7 på sugledningen från evaporatorn säger att du får in alldeles för lite kölmedie in i evaporatorn.  svängningarna är hunting och det är alldeles för stora svängningar  - svängningar under 1 grad är svårt att få till men här har du  - 3-4 grader och det är inte bra.

Med så varm utlopp som du har nu så borde den inte svänga alls utan låta det flöda på maximalt tills deltat mellan expansionsventilen och utgången på evaporatorn är nere på några grader differens.

ser faktiskt ut som att du har för lite gas i bulben till expansionsventilen  och gör att systemet tror att bulben är kall och vill reglera - sjunker trycket i bulben så stänger det ventilen...

att du fick peta i ~1 kg gasol tyder på att det fattades mycket gas...

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 mars 2013, 19:32:35 »

Ok, nu är det påfyllt mer än ett kg Propan, R290. ::)
Inga bubblor alls nu i princip i siktglaset, oavsett läge på expansionsventilen.
Dock är det fortfarande väldigt låga tryck, just på motsv ca -15 på lågtryckssidan, och som synes -23 efter expansionsventilen. Verkar vara svårt att ändra detta oavsett hur mkt man öppnar expansionsventilen.
Och hetgasen närmar sig 104 °C.
Kyler brine bra nu iaf  :dt:6 och ungefär detsamma på varma sidan.
Har inte lyckats göra ett sånt där fint diagram som ni andra i loggersoft än, det får bli diagramen sida vid sida tills vidare..
Loggen visar från en kompressorstart efter avsvalning någon timme.
Pendlingarna, är det hunting, eller ska det se ut så där?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 mars 2013, 19:04:35 »

OK, UNF 7/16 - 20 var precis vad som ingick i satsen så nu går det fint att skruva på manometerslangarna på tryck och sugsidan av kompressorn. Kan verkligen rekommendera att skaffa en gängrensningssats, den kommer jag att ha god nytta av till div bilrep dessutom.
Jag såg de vanliga ynkliga temperaturerna och bestämde mig för att börja skruva på expansionsventilen när jag ändå höll på.
Kompressorn blir inte glödhet uppepå, men rätt varm iaf.

Jag bifogar en sammanställning av uppmätta temperaturer och tryck(temp på manometrarna för R22)

Ser ut ungefär så här (men öppna hellre pdf:en):
CTH   130302                        Mätning med manometerställ   
                           Temperaturer enligt R22-skala   
   Kanal, logger   3   5   4   6   7   8   9      
Tid   Mätställe                             vbin    vbut    efter expventil   suggas   hetgas   kbin   kbut     LP   HP
                              
Start                                       30,90   31,00    6,00          8,40        49,00         4,0   4,0   -25,00 25,00
                              
2 min                                       30,80   32,40     8,00           5,40        75,60        4,10   4,20   -20,00 30,00
                              
5 min                                       29,50   31,80          8,40         5,00          87,00         4,00   4,20    -20,0 30,00
                              
10 min                               29,40     31,90   8,50        4,80         94,30         3,90   4,00   -20,00 29,00
                              
Öppnat expvent ca 1 varv      29,10    31,10    6,40        5,80         105,60         3,60   4,80   -30,00   27,00
                              
öppnat ca 2 varv                       28,80   30,30    5,80        6,50         112,40         3,50    4,80     -32,00   27,00
                              
öppnat “max” ca 4 varv              28,50    30,80           7,80        6,20        116,60      3,40   5,00   -25,00   27,00
                              
Tillbaka halvvägs, ca 2 varv      28,60    30,80          7,50         6,10        114,80        3,40   5,10   -26,00   27,00
                              
Vb-cp på ca halva flödet (shuntat)   28,40    32,80    7,30         6,10         114,70         3,40   5,10   -26,00   27,00
                              
                              
                              
                              
Solklart fall av gasbrist eller? Nådde som bäst +5,8  °C efter expansionsventilen, borde ju fått ned den till iaf +1  °C eller så enligt vad jag förstått. Ser ungefär likdant ut i siktglaset hela tiden, ett nästan helt bubbelfritt flöde av vätska. (tror inte det bara är lite på glaset som flödar som jag skrivit tidigare men kan ha helt fel förstås..)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 februari 2013, 08:01:47 »

1/4" = 7/16" ! Ja, det borde jag kommit ihåg,  *roflmao*
Mmmm Bosse bildoktorns mediala genombrott var väl hans genomgång av alla de olika gängsystemen, ofta utgående från den anglosaxiska kulturen...
Vi låter tysken reda ut detta..:
7/16" - 20 UNF, är väl vad som i dagligt tal avses med 7/16" - UNF tror jag:
http://www.gewinde-normen.de/en/unified-fine-thread.html
Får bli en sån biltemasats då, är ju bra att ha sådana gängrensningsmuttrar för svåråtkomliga ställen som detta.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 25 februari 2013, 23:03:01 »

kvarttumsanslutningar aka 'kylgänga' brukar vara  UNF 7/16 - 20 och dina manometerställslangar passar med största sannolikt direkt till dessa om inte manometerstället med slangar är avsedda för att handha R410A-anläggningar då dessa har annan mått på sina anslutningar för att inte kunna förväxlas pga. de jobbar med högre tryck. 


fundera nu inte på varför 1/4-tumsanslutning har 7/16-gänga med 20 varv per tum - på sedvanligt amerikansk sätt så är det här med mått på olika saker utav helvete rörigt...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2013, 22:47:35 »

 tummenupp Då är jag med igen!
Tack för att du tar dig tid Xxargs!! Återkommer säkert med lite följdfrågor när jag kommit längre..
OK, och gängan är typ 1/4" UNC?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 25 februari 2013, 22:33:49 »

Har du manometer på suggassidan inkopplad - den är ganska viktig för att visa den egentliga koktemperaturen av köldmediet i evaporatorn och också indikerar om det är för lite då sugtrycket i det fallet motsvarar mycket lägre temperatur än vad brinen håller .

dvs. dess tryck  översatt till temperatur (om du inte har en temperaturskala på manometern redan) bör vara 2.5-3.5 grader lägre än bulbens temperatur på utloppet och inte så mycket kallare än din kallbrine ut.

Exempel: om din kallbrine in är +5 grader och utloppen är +2 grader så bör manometerns tryck indikera koktemperatur runt 1-2 grader C medans suggastemperatur vid bulben bör vara 4-5 grader C

Har du för lite köldmedie så kanske manometerns tryck indikerar -6 grader trots att brinen är +5 grader in och kanske +3 grader ut, köldmediet täcker bara en del av värmeväxlarens inre ytor och den delen som är vätt ångar av vid lägre temperatur i den lägre sugtrycket då värmeöverföringen mellan brine och köldmediet begränsas av mellanväggens värmetransportegenskaper då när man försöker man ta ut dubbel effekt på samma yta (för att halva ytan är inaktiv för att det är torrt) så blir temperaturdiffen mycket större mellan köldmediet och brinevätskan på andra sidan väggen.

Har man inte manometer inkopplad så kan man ev. gissa förångningstemperaturen genom att mäta temperaturen en bit efter expansionsventilen  mot evaporatorn (typ 1 dm ifrån eller så) - dock kan det var någon eller ett par grader missvisande för varmt - dels för att det leder värme i röret  från kondensatsidan genom expansionsventilen, men också att evaporatorn kanske är ganska smal i rördiameter och har stor tryckfall mellan inloppet och utloppet med den gasmängden som produceras vid utloppet av expansionsventilen och som också gasar av från flytande kondensatet på vägen mot utloppet  - att köra med manometer på sugsidan är mer exakt.

Många manometerställ har tillsammans med tryckgradering också temperaturskalor för dom vanligaste köldmediena som (R22), R404A, R407C. skall du köra med propan så liknar den väldigt R407C vid 'dew', kör du med propylen så liknar den väldigt mycket R407C vid 'bubble' när temperaturerna är under +25 grader C - Den som du ser på manometerstället för R407C är ett mellanvärde och man kan nog utan allt för stor fel anta att propan är ca 2.5 grader varmare än markerad R407C:s temperatur på mätaren och ca 2.5 grader kallare än 407C-temperatur på mätaren om du kör med propylen 

du kan själv skaffa dig tryck/temperatur-tabell med hjälp av coolpack om du saknar något - den kan genera tabeller för dom vanligaste köldmedierna

---

Det är meningen att dina slanganslutningars gummi eller teflon  skall täta mot konan på anslutningen - din verkar vara av gummityp men ofta är det av teflon - det viktiga är att du ser till att det är tätt innan du släpper på gasen - helst skall du vakumpumpa slangarna innan så att det inte är någon luft kvar som kan blanda sin med resten av systemet (samtidigt får du koll på att du har fått det tätt om vakumet behålls väldigt länge trots att kran till vakumpumpen är stängd. Att låta det 'pysa' för att få ut luften ur slangar och manometer  är inte lagligt och rensar heller inte speciellt bra (tex. utrymmet i manometern)  - att bygga ett T-koppling med kran mot vakumpumpen är rekommendabelt så att man alltid kan evakuera slangarna innan någon slags gas släpps på.

Rotalock-blocket är lite speciellt då i läget nu så är det tätt mot anslutningsnippeln (utan schraderventilinsats) - när du vrider inåt på dess nycketag så öppnar den mot kompressorn och kylslingan och anslutningsnippeln blir trycksatt, det är också i det här läget som du skall provköra - vrider man in ventilkolven tills det ta emot igen så stänger man vägen in mot inkommande rör och tex. kan man med kort provkörning av kompressorn se att det blir ordentlig vakum (det får inte läcka i mätstället så att det kommer in luft) och att den inte försvinner allt för fort (läcka i ventil), och i teorin skulle man också kunna byta kompressor fast det är köldmedie i systemet om det sitter rotalock på både insug och högtryck, i praktiken bestäms det av hur rotalock-blocket är monterat på kompressorn.

Den här bilden ger en ide hur den är konstruerad   http://mysite.verizon.net/jjm01/ac/svcvalve.gif

uttaget mot kompressorn uppåt, anslutningsnippen för manometertället nedåt och anslutning mot rörsystemet åt höger
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2013, 21:51:41 »

Det märks att detta är en gammal vp, det är rätt rostigt på den nedre rotalockanslutningen (ser ut som den sista bilden men mkt rostigare skruvnippel), jag har svårt att gänga på 1/4-muttrar. Får väl skaffa ngt gängsnitt och försöka rensa gängorna, annars lär det inte bli tätt på högtryckssidan.
Pratar vi vanliga UNC eller UNF 1/4" här så jag kan köpa en sådan här sats, eller är det en annan typ av 1/4" gänga?:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Gangrenoveringssats-43-delar-191278/

Sedan, är det meningen att jag måste skaffa konade anslutningar (flare?), eller brukar man koppla på den typ av kopplingar som jag har på bilden, dvs med packning på dessa nipplar? Sitter denna typ av packningskoppling med pinne i på alla mina slangar.
Blir det tätt nog?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 25 februari 2013, 20:15:11 »

OK, dags för lite hands-on...
Om jag nu flyttar suggastempgivaren till strax efter bulbens samt lägger till en till strax efter expansionsventilen, och sedan kopplar i mina manometrar på kompressorns sug- och trycksida, vad bör jag då se om allt är normalt och det inte är köldmedelsbrist?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2013, 13:47:58 »

Jag kan inte svara :( men tipsa: kanske dags att starta separat tråd med rättvisande ämnes-rad för just den sista frågan. Så finns det säkert nån expert på sånt som ser det!

Mmm, bra ide, tack!
Jag startar en ny tråd här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51173.0
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 22 februari 2013, 13:46:40 »

Jag kan inte svara :( men tipsa: kanske dags att starta separat tråd med rättvisande ämnes-rad för just den sista frågan. Så finns det säkert nån expert på sånt som ser det!
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2013, 13:35:21 »

Men detta kan väl någon svara på iaf?? help help help
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 februari 2013, 23:26:48 »

OK, jag har fattat nu att jag behöver en schräderventilöppnare (Schrader??), men vad är min koppling i mitten till för, den med 4-kanten som inte sticker ut nämnvärt?
Hur fungerar det med Scharderventilöppnare, finns det olika, även om gängan är rätt, har läst lite om att vissa inte "når in" ordentligt, fast det var väl kanske mest på bilsidan.
Vilka olika gängor finns egentligen, och hur kan det vara olika för olika köldmedium, har inte alla vp samma nipplar?
Är det typ kodat samma för alla med samma köldmedia, t.ex R22 eller R134a?
Kort sagt, hur är det tänkt egentligen...? dontknow
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 februari 2013, 16:07:04 »

 help
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 februari 2013, 22:39:25 »

OK, dags att ansluta manometerställ...
Hur ansluter man då till sugsidans nippel längst till höger?
Gängan passar ju (1/4"), men jag antar att man måste ha ngn längre pinne för att kunna öppna shräderventilen..?
Jag har bara det man ser på bilden, slangar som den blå med koniska anslutningar + ett par vinklar med de där gummipackningarna, vad ska jag skaffa och var hittar jag det, "schräderöppnare"..?
På hetgassidan sitter den inte en sexkant som det gjorde innan jag tog bilden på sugsidan, utan en mer rund skydddshatt, den sitter som berget, är det inte meningen man ska lossa den..?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 januari 2013, 14:42:14 »

Är du säker på att givarna visar rätt temperatur? Jag tycker faktaunderlaget är lite tveksamt som motiv för att börja ändra inställning på expansionsventilen. Vad är det för temperatur efter expansionsventilen under drift ?

De är helt nya, och visar samma in/ut för både kb o vb om man kör pumparna utan kompressorn igång.
Jag kan sätta en 7e givare då direkt efter expansionsventilen och kolla vad den säger.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 januari 2013, 13:45:37 »

Är du säker på att givarna visar rätt temperatur? Jag tycker faktaunderlaget är lite tveksamt som motiv för att börja ändra inställning på expansionsventilen. Vad är det för temperatur efter expansionsventilen under drift ?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2013, 22:31:31 »

Hei,
Monter inverter og kjør VP på 70Hz. Da får du mye mer effekt ut av VP  :)
Jeg kjøpte en PID regulator  med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.

Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, så vi varvtallet gå ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant  ;)

Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren.

PID regulator kjøpte jeg på Ebay til USD40  :)

Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)
Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.

Hur gör du med din trasiga expansionsventil? Justerar du in den efterhand när den inte klarar det själv?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2013, 22:23:56 »

Ja, det heter ju inte sjövärme för inte.  *roflmao*
:::_) :-))
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 januari 2013, 21:54:47 »

Har alltså problemet att suggastemp är högre än inkommande brine, jag värmer sjön..

Ja, det heter ju inte sjövärme för inte.  *roflmao*
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2013, 17:26:50 »

Har alltså problemet att suggastemp är högre än inkommande brine, jag värmer sjön..
Om jag ska justera expansionsventilen, är det utgående temp från expansionsventilen jag skall ha koll på då?
Jag har en tempgivare kvar, ska jag sätta den direkt efter expansionsventilen, och direkt före vvx, evaporatorn?
Bifogar bilder på hur ventilen sitter.
Alltså märkt TER/A 6
Det närmaste jag kommer är en ventil från Emerson, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.emersonclimate.com%2Fen-US%2Fproducts%2Fvalves%2Fexpansion_valves%2FPages%2Fthermal-expansion-valves.aspx&ei=tD0FUfuOOKnL4ASB0IHAAQ&usg=AFQjCNFZnUvC7esSN7TKfZ04UAy2pG6Imw&sig2=AgvATA42FaUT-3r1JV9ifw&bvm=bv.41524429,d.bGE
Eller Alco..: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.carlyleccrp.com%2Fsite%2Fcatalog07%2FALCO%2FALCO-001.pdf&ei=tD0FUfuOOKnL4ASB0IHAAQ&usg=AFQjCNFbsy8xML0jwAYYLaNjCBD1BQ6_dQ&sig2=nZYH4DeRwfg5HzYKCqs7BQ&bvm=bv.41524429,d.bGE
de har båda ventiler kallade TER, men hittar ingen bild på ngn som ser exakt ut som min, är det ngn annan tillverkare?

Edit: Klart det är, tog en bild från andra sidan, det är en Egelhof, se bild. Hmm, svårt att hitta ngn dokumentation om dem, ngn som vet var det finns, hittar inget på Egelhofs hemsida?

Frågan är sedan hur man justerar den, ska man vrida på 4-kant greppet, eller är det bara en täckplugg och skruven sitter innanför?
Har förstått att man helst ska mäta trycken när man justerar men är det så farligt att justera ngn grad lägre sålänge som man har bra koll på relevanta temperaturer?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 januari 2013, 17:09:18 »

Hei,
Monter inverter og kjør VP på 70Hz. Da får du mye mer effekt ut av VP  :)
Jeg kjøpte en PID regulator  med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.

Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, så vi varvtallet gå ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant  ;)

Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren.

PID regulator kjøpte jeg på Ebay til USD40  :)

Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)
Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.

OK, men jag har en överdimensionerad pump, tänkte sänka varvtalet.
Men först måste jag få den att gå bra på full fart, 50Hz.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 27 januari 2013, 00:05:37 »

Hei,
Monter inverter og kjør VP på 70Hz. Da får du mye mer effekt ut av VP  :)
Jeg kjøpte en PID regulator  med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.

Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, så vi varvtallet gå ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant  ;)

Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren.

PID regulator kjøpte jeg på Ebay til USD40  :)

Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)
Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2013, 20:40:08 »

Den där gula cp ser bekant ut tummenupp  Kul att den verkar funka, men den verkar snurra rejält med tanke på lågt  :dt: på brinen
::)Jupp! Funkar kanon! Tack än en gång!
Mmm, den sjunger fint och skulle antagligen kunna gå på halvfart  tummenupp  , får väl se om det blir en inverterstyrning ihop med kompressorn kanske.
Ska uppdatera med bilder på den färdiga installationen snart, bara jag fick den att gå lite mer effektivt först bara... help
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 26 januari 2013, 20:19:03 »

Den där gula cp ser bekant ut tummenupp  Kul att den verkar funka, men den verkar snurra rejält med tanke på lågt  :dt: på brinen
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2013, 19:58:29 »

Vad visar KB-givarna om kompressorn är avslagen men KB-pumpen igång?

Typ samma, omkring 4 grader båda två.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 januari 2013, 19:40:33 »

Vad visar KB-givarna om kompressorn är avslagen men KB-pumpen igång?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 26 januari 2013, 18:54:48 »

Då var vi igång!
Har lite problem att koppla logger 2020 till datorn men kan ni iaf läsa av de olika temperaturerna.
Lite av en besvikelse tror jag  :'(

Pumpen går fint och luften verkar vara nästan borta ur kollektorn.
Flödet igenom vb o kb verkar vara någorlunda också, har en vattenmätare som snurrar på bra på varma sidan.
Nu till det konstiga:
Här är temperaturerna efter ca 30 minuters stabilisering:
VBin: 28,5
VBut: 31,1
Kbin: 3,9
KBut: 4,2 !
Suggas: 5,5
Hetgas: 99,7

Ser alltså ut som att det kyler dåligt på kalla sidan, värmer istället sjön...
Trodde inte det var möjligt men tydligen.
Kan man göra något åt detta, är det expansionsventilen som behöver justeras?
Den har ju gått mot frånluft troligen hela sitt (korta) liv, och där var det ju knappast fråga om så låga temperaturer som här.
Jag tror inte det är brist på köldmedia, det sitter ett siktglas på ledningen mellan expansionsventilen och kondensorn (varma vvx), och det strömmar vad som ser ut som nästan bubbelfri vätska där.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 december 2012, 22:54:57 »

Jag puffar lite och lägger upp ett par bilder på underverket! tOOmten
Håll till godo!
Till höger syns den anskaffade beg kb pumpen och den rosa är vraket efter vb-pumpen (180mm) för jämförelse med kompressorn...8, ska dit en DAB VA55 snart), fast nu sitter den monterad på rätt ställe, i samma ände som expansionsventilen.. :::_)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 27 december 2012, 11:43:31 »

OK, nu börjar det hända lite i pannrummet...
Jag har konstaterat att vpns cp satt på fel ställe och körde vb åt fel håll i kondensorn (medströms istf motströms..)  :::_)
Inte så konsigt kanske att de som hade pumpen från början inte var helt nöjda med prestandan...
Iaf, cp måste bytas då axeln i pumpen (av plast?) var av¨. Det blir en ny fin behovsstyrd, A-märkt cp för huset, WILO 25/1-6 - 130 YONOS-PICOS , medan den gamla DAB-pumpen, VA55 får fortsätta göra tjänst som vb-cp i värmepumpen istället.
2 julklappar i en!  ^-^

Iaf, nu kommer det kniviga..
Jag har ju tänkt att utnyttja en befintlig acc-tank (en gammal vvb på 800 l med numera 2 ännu ej inkopplade vv-slingor på vardera 10 m som ska förvärma varmvattnet innan en elberedare, på sikt).
Denna tank har en elpatron och kan matas med vatten från en vedpanna (via ytterligare en 500l tank om man vill) med en extra cp.
Från toppen på tanken tas vb och shuntas ut via en väl fungerande automatshunt till golvvärmesystemet.

Nu står jag o kliar mig i huvudet och funderar på hur jag bör koppla in vp mot detta system utan att ta bort några funktioner och ändå få bäst COP på vp i slutändan.
Alt 1 (parallellt):
Jag är inne nu på att koppla in mig så som jag förberett för vp, dvs att vp drar returvatten från husets retur via ett T på ledningen som går tillbaka till tankens botten (som ev. först passerat den första 500l-tanken).
Sedan matar vp ut vb till ett annat T som sitter på ledningen mellan tankens topp och shunten.
Detta skulle medföra att det vid fullt värmebehov och fullt öppen shunt gick 100% av vp-vb ut till golvvärmen och också 100% retur från golvvärmen direkt in i pumpen.
Så fort shunten är lite stängd och vp (som i mitt fall ju är rejält överdimensionerad) ger mer energi än vad huset kräver, så går vb istället in i tankens topp och fyller sakta tanken uppifrån och ner till botten på tanken ger ut varmt vatten som då kan styra en termostat att stoppa vp.
(Den enda styrning jag har så vitt jag förstått är just en termostat inbyggd i pumpen, men det kan förstås byggas ut i framtiden...)
Finns det någon nackdel med detta egentligen?

Alt 2 (serie):
Samtidigt har jag läst på detta forum att det rekommenderas att mata vp in i tankens botten och sas fylla den underifrån och få ett trögare system.
Skulle det bli bättre i mitt fall, och isåfall varför?
Skulle väl då få börja med att ställa shunten fullt öppen och leda all retur via vp antar jag.
En nackdel med att göra så som jag kan tänka mig är att om man ville köra lite högre än just behovet på framledningen i tanken för att få mer varmvatten, så blir det omöjligt. Vill jag producera varmvatten, (annat än förvärmning) med vp så måste jag då skaffa en annan vvb/tank med slinga i eller nåt.
Och vad händer om flödet är litet på returen, (kan man egentligen glömma moderna cp med behovsstyrning i detta fall, golvvärmens cp måste väl alltid gå för fullt så snart vp startar för att hålla nere  :dt: ?) är det inte bättre att alltid kunna köra fullt blås på vp-cp för optimal  :dt: ?
Eller behövs inte ngn intern cp i vp då..?

Andra alternativ?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 december 2012, 08:09:03 »

Om inte effektuttaget någonsin blir så stort att det blir påfrysning och lyftkraften från isen överstiger de vikter man satt på kollektorn, ja.
Men allt är en balans, och om kollektorn ligger lite nedbäddad i bottenslam så kommer den lättare att frysa fast i botten, och prov har visat att man då senare kan plocka ut rejält med energi och frysa ned botten omkring.
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 19 december 2012, 22:00:16 »

Fyll ett glas med vatten och lägg i en isbit som du pressar ner mot botten, då kan man tydligt se hur   vattnet som kyls ner runt isbiten stiger mot ytan.

Så teoretiskt borde det va bättre om kollektorn inte är nertryckt i bottenslammet utan liggandes alldeles över bottenslammet för att vattnet ska kunna cirkulera fritt runt kollektorn?
Fast det är väl kanske svårt i praktiken antar jag, kollektorn skulle väl bli väldigt utsatt för ankrande fritidsbåtar mm.

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 19 december 2012, 21:49:53 »

Fyll ett glas med vatten och lägg i en isbit som du pressar ner mot botten, då kan man tydligt se hur   vattnet som kyls ner runt isbiten stiger mot ytan.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 december 2012, 21:35:49 »

Eftersom vatten är tyngst vid 4 + grader borde väl nedisningen av kollektorn motverkas? Det nedkylda vattnet stiger väl och ersätts med nytt 4-gradigt vatten, eller är nedkylningen från kollektorn så kraftig så att vattnets rörelse är för långsamt för att förhindra isbildning?
Fast det är klart, om kollektorn ligger i bottenslammet är det väl inte mycket till vattenrörelse öht runt kollektorn.
Bara lite funderingar jag har, tillför igentligen inget i tråden  ::)

Det är väl denna densitetsskillnad Svenske kocken menar, och som jag ska kolla upp mha motorsåg i isen vid lämpligt tillfälle i vinter  ::)
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 19 december 2012, 20:40:14 »

Eftersom vatten är tyngst vid 4 + grader borde väl nedisningen av kollektorn motverkas? Det nedkylda vattnet stiger väl och ersätts med nytt 4-gradigt vatten, eller är nedkylningen från kollektorn så kraftig så att vattnets rörelse är för långsamt för att förhindra isbildning?
Fast det är klart, om kollektorn ligger i bottenslammet är det väl inte mycket till vattenrörelse öht runt kollektorn.
Bara lite funderingar jag har, tillför igentligen inget i tråden  ::)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 19 december 2012, 10:47:37 »

Det kallaste icke frusna vattnet i naturen hittar man små och medelstora bäckar/åar, där är det inte ovanligt att vattnet är nollgradigt. Så är det i alla fall där man har "riktig" vinter, det kan man lätt se på att i det öppna vattendraget finns stenar som är helt klädda i is. I den typen av rinnande vatten skulle i alla fall jag inte lägga mina kolektorslangar.
Cocacola, bara det är någorlunda sikt i vattnet kan man tydligt se att vattnet runt slangen stiger. Det blir oskarp och rör sig uppåt

Fascinerande, jag måste hugga upp isen o kolla i vinter om jag får igång pumpen!
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 december 2012, 16:48:41 »

Det kallaste icke frusna vattnet i naturen hittar man små och medelstora bäckar/åar, där är det inte ovanligt att vattnet är nollgradigt. Så är det i alla fall där man har "riktig" vinter, det kan man lätt se på att i det öppna vattendraget finns stenar som är helt klädda i is. I den typen av rinnande vatten skulle i alla fall jag inte lägga mina kolektorslangar.
Cocacola, bara det är någorlunda sikt i vattnet kan man tydligt se att vattnet runt slangen stiger. Det blir oskarp och rör sig uppåt
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2012, 08:33:52 »

Mmm, det finns kabel på lager, men när man har kombinationer (betyder att du kan välja kabellängd) så är det lite svårt att se om någon enskild kabellängd håller på att "ta slut" i lagersaldot.
Det kommer inget larm till mig, så jag ser det bara när jag gör en manuell genomsökning av lagersaldot.

Det som vore intressant i en diskussion som denna är väl egentligen hur stor värmeledningen är i vattenmättad lera/dy, som brukar rekommenderas vid sjövärme, alltså att man försöker trampa/gräva ned slangen i bottensedimenten...
I stillastående vatten kan det bli is runt slangen rätt fort har jag förstått, och det är också därför man måste vikta ned slangen.
En bekant till  mig fick "ordna till" sin sjövärmekolletor efter första vintern, då hade den flutit upp och drivit iväg p.g.a. att de snålat med vikter.

Aha, Ok, då blir tomten glad här hemma då! :)
Jag har inte snålat med vikter iaf, helt enligt rek där.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 december 2012, 08:28:40 »

Vatten är lättare (lägre densitet) när den är under 4 grader, så i teorin stiger nollgradigt vatten om man har 4 gradigt vatten ovanför.

Sedan är det säkert en massa praktiska saker som dy mm som hindrar eller drar ned denna densitetsdrivna omsättning och  förmodligen inget man kan räkna med vid högre effektuttag per meter slang.

Is leder värme betydligt bättre än vatten  - orörligt vatten leder  ungefär 0.55 W/m/K medans is ligger ungefär 2.18 W/m/K - dvs nästa 4 ggr bättre än flytande vatten som inte cirkulerar. Sten typ granit mm kanske ligger runt 2.7 W/m/K i genomsnitt vilket gör att dy och lerinblandning mm. förmodligen inte har så jättestor betydelse hur det fryser runt en markslang och dess värmetransport in utifrån sjön, det är nog viktigare att det inte är luft...
.
 (luft 0.025 W/m/k, koppar ca 380 W/m/k, järn ca 89 W/m/K som jämförelse)

Japp, det där är i linje med vad jag läst i div rapporter om sjövärme.
Det optimala är tydligen om man kan få slange att frysa fast i botten, då uppnås maximal värmeöverföring från källan, vilket alltså är bottnen, inte själva sjövattnet.
(Vattnet värms av botten, inte tvärtom).
Det enda Oraklet menade var nog att det kan bli problem om det bildas så mkt is på kollektorn att flytkraften från isen lyfter hela härligheten.
Det kan ju hända om effektuttaget är så högt att slangen inte hinner frysa fast i botten först eller om den ev inte ligger an mot botten överallt.
Sedan kan det bli problem med den ordinarie sjöisens härjningar i strandkanten, precis som med vilken brygga eller liknande som helst så slangen måste grävas ned där. Just där har jag lite ångest eftersom den minigrävare jag använde för ändamålet inte riktigt räckte ut så långt som jag vill, men vi får väl se... dontknow
Det som är positivt är iaf att det är ett lite strömt område vid min strand, det är som en liten udde, så kanske man inte ska oroa sig för mkt.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!