Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Hur ofta frostar era maskiner av RUNT -10 (-7- -15)

var 30:e minut
16 (39%)
1gång/timme
14 (34.1%)
1gång/2timmar
7 (17.1%)
1gång/3timmar
1 (2.4%)
1gång/4timmar
1 (2.4%)
1gång/5timmar
2 (4.9%)

Antal personer som röstat: 38

Författare Ämne: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!  (läst 114573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alex79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #270 skrivet: 19 mars 2013, 17:13:16 »
Jadå, jag är säker på att den avfrostar, det "knäpper" och "bubblar" lite, men det låter precis som när min gamla pump avfrostade.

Pratade med min ÅF idag och han skulle kolla lite, han tyckte iaf också att det var konstigt att den avfrostade så ofta och när det inte är någon is eller riktig kyla heller, han pratade nåt om delta att det var det som styrde avfrostningen. Vi får se när han återkommer.

Men annars så är det en enorm skillnad mot min gamla pump, nu har jag mellan 21,5-22 grader hela tiden och då står pumpen på 23 grader heat med fläkten på 4:an vingarna riktade neråt mot golvet och svep sidledes. Mitt gamla trägolv framför pumpen är ju t om varmt nu, hände aldrig med den gamla pumpen som iofs var 10 år gammal. Så tekniken har väl gått lite framåt iaf.

Nu när det blÃ¥ser lite mer och snöar sÃ¥ har pumpen ändrat lite beteende, nu kör den 30/5 sen 45/5 sÃ¥ tiden  med värme har iaf ökat lite, var ute och tittade när den avfrostade och det är ju lite frost som smälter och rinner ut under nu iaf, fÃ¥r bara hoppas att det inte bygger pÃ¥ med is pÃ¥ bottendelen nu dÃ¥.
« Senast ändrad: 19 mars 2013, 20:49:12 av alex79 »

Utloggad alex79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #271 skrivet: 21 mars 2013, 08:10:05 »
Fick svar från min ÅF nu att det är något fel på några tempgivare och att det blir fel värde mellan dom, då går avfrostningen på tid och inte behov, han sa också att dom haft problem med några större pumpar dom sålt (8-9 kw). Blir spännande att se när dom är bytta nästa vecka om det blir någon skillnad.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #272 skrivet: 21 mars 2013, 19:48:17 »
Fick svar från min ÅF nu att det är något fel på några tempgivare och att det blir fel värde mellan dom, då går avfrostningen på tid och inte behov, han sa också att dom haft problem med några större pumpar dom sålt (8-9 kw). Blir spännande att se när dom är bytta nästa vecka om det blir någon skillnad.
Hei.
Det er nok feil karakteristikk på temperaturfølerne som leser utetemperatur og den på røret ut av register. Feil skal ikke være stor før det blir strul. Om utetempføler gir signal om litt varmere enn virkelig, og samtidig føler på rør ut av register gir signal om litt kalder enn virkelig blir det "äggklocka".
Det kan og være en "designfeil", på det sett at Daikin monterer en ny føler med noe endret karakteristikk.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad lurig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #273 skrivet: 05 april 2013, 16:26:02 »
En sista uppdatering. Daikin har rekommenderat en tekniker hos EKVT (återförsäljare) som jag har kontaktat och som i sin tur lånade en "loggare" som jag har monterat på min värmepump för att mäta utetemp och förångarens temperatur. Efter några dagars loggning har man analyserat resultatet och man kunde konstatera att pumpen stannar var 30:e minut och avfrostar i ca. 5 minuter vid minusgrader. P.g.a. att avfrostningsperioden är så kort(!) faller innetemperaturen marginellt, därför kan man inte betrakta fenomenet med fasta avfrostningscyklar som fel, trots att den borde gå i minst 40 min eller längre mellan avfrostning enligt teknikern. Även möjligheten att jag kör pumpen "för hårt" kan göra skillnad varför min pump producerar stora mängder is jämfört med motsvarande installationer hos mina grannar. Jag blev rekommenderad att inhandla en större balja (> 60 liter) för att samla vatten/is för min 35 liters variant räcker bara i 2 dagar när det är mycket fukt i luften. Där stannar mitt engagemang i ämnet.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #274 skrivet: 05 april 2013, 21:17:46 »
En sista uppdatering. Daikin har rekommenderat en tekniker hos EKVT (återförsäljare) som jag har kontaktat och som i sin tur lånade en "loggare" som jag har monterat på min värmepump för att mäta utetemp och förångarens temperatur. Efter några dagars loggning har man analyserat resultatet och man kunde konstatera att pumpen stannar var 30:e minut och avfrostar i ca. 5 minuter vid minusgrader. P.g.a. att avfrostningsperioden är så kort(!) faller innetemperaturen marginellt, därför kan man inte betrakta fenomenet med fasta avfrostningscyklar som fel, trots att den borde gå i minst 40 min eller längre mellan avfrostning enligt teknikern. Även möjligheten att jag kör pumpen "för hårt" kan göra skillnad varför min pump producerar stora mängder is jämfört med motsvarande installationer hos mina grannar. Jag blev rekommenderad att inhandla en större balja (> 60 liter) för att samla vatten/is för min 35 liters variant räcker bara i 2 dagar när det är mycket fukt i luften. Där stannar mitt engagemang i ämnet.

Tydligen gäller det att ha tur när man köper en Daikin..................Jag har ocksÃ¥ en 2010:a fast en Ftxl20 som har fungerat klockrent hela tiden. Det verkar ju väldigt märkligt att maskinerna är sÃ¥ olika med tanke pÃ¥ dina att dina grannars pumpar fungerar sÃ¥  mycket bättre jämfört med din, om jag var som dig sÃ¥ skulle jag kräva en helt ny utedel med hänvisning till garantin..........Annars Allmänna Reklamationsnämnden....
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad lurig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #275 skrivet: 23 juli 2014, 14:58:29 »
Under det senaste vinterhalvåret har jag gjort nya upptäckter som jag har diskuterat med leverantören utan resultat. Problemet är att pumpen avfrostar var 25:e minut under -0 grad kvarstår. Efter ca. 5-6 minuter går pumpen igång och det tar minst 4-5 minuter innan den uppnår "arbetstemperatur" på 52-57 graders ut-blåsluft. Resultatet av detta är att jag inte kan få upp värmen i de utrymmen pumpen värmer mer än 18,5-20,5 grader oavsett temp inställning mellan 20-30 grader. Vid +0 grad börjar pumpen gå i mellan 2-3 timmars intervaller och på inställt 23 grader håller den 22,5 grader konstant temperatur i det hela öppna utrymme där pumpen arbetar.
Mätpunkten/termostaten ligger 14(!) meter frÃ¥n pumpen, rakt fram. Vid -0 blir det 20,5 grader max, vid -7 är det 19,5 som bäst och vid -15 orkar knappt över 19,0 grader. Man behöver inte göra nÃ¥gra djupa tankegÃ¥ngar för att konstatera vad som är orsaken till detta. Om en värmekälla inte levererar värme under 10 minuter, var 25:e minut sÃ¥ kan inte resultatet bli bättre. Tyvärr min gamla Panasonic uppförde sig pÃ¥ samma sätt. Det positiva är att den milda och extremt torra vintern gjorde min nyinköpta plastbalja för is-produktion nästan överflödig. Häromveckan fick jag en pÃ¥ringning frÃ¥n leverantören att det är dags för den 3-Ã¥riga service som de rekommenderar, som jag avböjde med hänvisning till all reparation och strul med pumpen hittills. Serviceteknikern lovade Ã¥terkomma med nÃ¥t förslag om lösning pÃ¥ mitt problem.  Om det händer nÃ¥t sÃ¥ gör jag en uppdatering.
« Senast ändrad: 25 juli 2014, 11:34:29 av lurig »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #276 skrivet: 28 juli 2014, 16:34:42 »
Dessvärre är det så att om pumpen är lite klen i förhållande till huset så faller temperaturen på förångaren och en avfrostning triggas.
Detta oavsett om det finns is på förångaren eller inte.
Om maskinen har en påisning så är det att föredra med en snabb avfrostning då verkningsgraden ökar i.s.f. att bara köra på. Utöver detta så har en reversering av driften inte endast en avfrostande funktion utan den skall även se till at oljan returneras till kompressorn.
Med allt detta sagt så vill jag informera om att vi har utvecklat en ny serie maskiner som kommer att lanseras under Sept månad med högre effekt samt intelligentare avfrostningar.
Då jag har följt denna tråd i det tysta ett längre tag så är det dags att blanda sig in i diskussionen.
Jag skulle vilja plocka ner Lurigs maskin och ersätta den med en ur den nya serien under hösten.

Om Lurig är intresserad, vänligen kontakta mig per PM eller mail.

Mvh
Tomas

Utloggad lurig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #277 skrivet: 18 september 2014, 16:26:38 »
Jag har två grannar med identiska installationer utan dessa avfrostningsproblem. Ingen kan övertyga mig att +/- halv graders skillnad gör att den plötsligt måste avfrosta var 25:minut när det står på - 0 och den går i flera timmar då den står på +0 grad. Förra årets milda vinter gjorde att det inte fanns någon is eller frostbeläggning på utedelen. Jag kör pumpen enligt återförsäljarens anvisningar. Daikin säger att den borde gå längre än 25 minuter även vid minusgrader, återförsäljaren säger att de inte kan göra nåt mer med pumpen. Det utrymme som ska värmas är helt öppet och är på ca. 70 kvm, vardagsrum, matsal och hall (133 kvm enplanshus) Jag är mycket nöjd med pumpen vid +0 och väldigt missnöjd vi -0. Har haft pumpen i tre år och den behöver några år till innan den har återbetalat sig. Jag får nog vänta med det innan jag investerar i en ny pump. Den blir varken Daikin eller Panasonic.
« Senast ändrad: 18 september 2014, 16:34:12 av lurig »

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #278 skrivet: 18 september 2014, 17:41:50 »
Jag får nog vänta med det innan jag investerar i en ny pump. Den blir varken Daikin eller Panasonic.

Titta gärna t ex på ME:s VP när det blir aktuellt. Deras FH har bra effekt, COOP samt förmodligen marknadens mest intelligenta och effektiva avfrostningsfunktion.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #279 skrivet: 18 september 2014, 17:48:58 »
Jag har två grannar med identiska installationer utan dessa avfrostningsproblem. Ingen kan övertyga mig att +/- halv graders skillnad gör att den plötsligt måste avfrosta var 25:minut när det står på - 0 och den går i flera timmar då den står på +0 grad. Förra årets milda vinter gjorde att det inte fanns någon is eller frostbeläggning på utedelen. Jag kör pumpen enligt återförsäljarens anvisningar. Daikin säger att den borde gå längre än 25 minuter även vid minusgrader, återförsäljaren säger att de inte kan göra nåt mer med pumpen. Det utrymme som ska värmas är helt öppet och är på ca. 70 kvm, vardagsrum, matsal och hall (133 kvm enplanshus) Jag är mycket nöjd med pumpen vid +0 och väldigt missnöjd vi -0. Har haft pumpen i tre år och den behöver några år till innan den har återbetalat sig. Jag får nog vänta med det innan jag investerar i en ny pump. Den blir varken Daikin eller Panasonic.
Daikin har ju här erbjudit att byta ut din mot den nyare serien.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #280 skrivet: 18 september 2014, 18:45:08 »
Daikin har ju här erbjudit att byta ut din mot den nyare serien.

Det var ju ett tag sedan och Daikin_ kanske har dragit tillbaka erbjudandet eller så var det någon dold kostnad inblandad som inte föll TS i smaken? Eller så vill TS kanske inte vara testpilot på en ny produkt som kan ha barnsjukdomar, och då med TS tidigare erfarenheter i åtanke.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #281 skrivet: 19 september 2014, 10:10:52 »
God morgon.

Daikin har ej tagit tillbaks erbjudandet, det står kvar.
Det är heller inga kostnader inblandade för TS i detta fall utan det rör sig helt och hållet om en goodwill från vår sida.
TS har ej kontaktat oss i detta ärende så det kanske inte finns intresse från hans sida.
Personligen tycker jag det är synd då denna maskin skulle ta bort de problemen som TS upplever.

Häls
Daikin.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #282 skrivet: 19 september 2014, 17:49:05 »
God morgon.

Daikin har ej tagit tillbaks erbjudandet, det står kvar.
Det är heller inga kostnader inblandade för TS i detta fall utan det rör sig helt och hållet om en goodwill från vår sida.
TS har ej kontaktat oss i detta ärende så det kanske inte finns intresse från hans sida.
Personligen tycker jag det är synd då denna maskin skulle ta bort de problemen som TS upplever.

Häls
Daikin.

Snyggt tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #283 skrivet: 19 september 2014, 21:17:23 »
Bra service jag skulle nappat direkt  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ni med NYARE DAIKIN (FTXL) och tajt avfrostning!
« Svar #284 skrivet: 19 september 2014, 22:39:26 »
HÃ¥ller med tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!