Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP-fel NIBE 1110  (läst 1322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LP-fel NIBE 1110
« skrivet: 12 juni 2020, 20:43:41 »
Hej!
Jag har tidigare skrivit inlägg om min NIBE Fighter 1110 som får LP-fel. Då gick den till slut igång, men nu ett halvår senare har felet eskalerat...

Började med att vi inte fick något varmvatten. Såg då på pumpen att den lös röd och markerade LP-fel. Expansionskärlet efter ackumulatortanken visar 0 bars tryck.

Jag har testat att lufta ur och fler saker men Köldbärarpumpen vill inte fungera. Jag har testat att tvångsstarta den via inställningarna och då blev det snurr på den när jag kände med mejseln, men trycket i kärlet ökar inte och LP-lampan slutar inte lysa. Efter x antal omstarter och misslyckade samtal till service-tekniker står jag rätt handfallen...

Är det någon här som har några idéer eller tips på vad jag kan göra?

Utloggad Andreas89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2020, 08:58:26 »
Kan lägga till att Nivåkärlet var helt tomt igår. Har låtit pumpen stå över natten och nu syns en skvätt i botten, ca 2/10 av hela kärlet

Utloggad Andreas89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2020, 09:21:25 »
Såhär ser systemet ut:

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2020, 10:54:27 »
Hörs det gurglande ljud från brinekretsen? Om det kommit in luft där kan du behöva fylla på brine och pumpa runt med separat pump för att få bort luften.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2020, 21:11:12 »
Aha, nu ser jag att det röda kärlet är på värmebäraren.
Det är troligen trasig och behöver bytas, men du kan testa med att fylla på värmebärarkretsen via påfyllningskranen som borde sitta nånstans ovanför varmvattenberedaren?
Det är en "sned" kran som sitter mellan tappvatten och radiatorkretsen.

Nivåkärlet i plast är för köldbäraren och det får inte bli tomt, du kan fylla på med lite vatten i nödfall men bäst är att fylla med 30 % köldbärarsprit.
Om det varit tomt så har du luft i köldbärarsystemet, då måste det luftas, enklast är att kontakta en installatör för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2020, 16:56:44 »
du har 2 olika problem. det ena är värmekretsen med det röda kärlet. det har du fått svar på.
det andra problemet är pÃ¥ köldbärarsidan, plastkärlet. i och med  att nivÃ¥n gÃ¥tt ned till botten kommer ingen köldbärare att fylla pÃ¥ systemet när VP gÃ¥r och kyler ner KB vätskan och vätskan blir kall och krymper. tillslut blir det ingen cirkulation och den vätska som finns i förÃ¥ngaren  blir sÃ¥ kall att VP stannar pÃ¥ LP larm.
plaskärlet sitter inte på högsta punkt på köldbärarkretsen så du kommer inte att få driften att fungera om du inte kan hitta någon högsta punkt att avlufta systemet. det sitter förmodligen ett fyllkoppel under rörisoleringen mitt för plastkärlet. där finns det anslutningar för påfyllning och rundpumpning av KB systemet. då finns där en avstängningskran. om du fyller upp plastkärlet med kb vätska stänger nämnda kran startar kb pumpen i kontinuerlig drift och öppnar upp en avluftning på högsta punkt kb systemet under tiden du fyller på plastkärlet så får du nog ordning på LP stoppen. öppna sedan kranen på fyllkopplet. annars måste du ha tillgång till en yttre pump, tank och slangar att ansluta på fyllkopplet för att fylla upp och avlufta systemet.

Utloggad Andreas89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #6 skrivet: 22 juni 2020, 10:20:34 »
Tack för all info!
Jag testade att vrida på kranen vid det röda kärlet. Då fylldes det på och trycket ökade, men tyvärr ser det ut som att säkerhetsventilen är trasig för det läcker lite.

Gällande köldbärarkretsen har jag försökt få kontakt med servicetekniker för att se över kretsen och fylla på kärlet.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: LP-fel NIBE 1110
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2020, 05:11:07 »
fyll på kärlet själv, köp kb-doja och blanda, häll i och ställ pumpen på kontinuerlig drift.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!