Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?  (läst 505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ljm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« skrivet: 07 februari 2024, 19:54:04 »
Jag blir inte klok på anläggningen vi skaffade. Efter att den första utedelen larmade om hårdvarufel efter en vecka i drift så byttes den ut och jag fick en ny på plats. Allt frid och fröjd i en knapp vecka när jag tycker att den låter knepigt. Från att ha varit relativt tyst var det nu mycket ljud från själva fläkten (inte kompressorn). Chassit vibrerade och gallret framför fläkten gick i självsvängning. Väntade en dag för att se om det var temporärt. Idag låter den fortfarande knepigt men inga felkoder.

När jag gick ut för att kolla till den slog det mig att trots att jag står på kortsidan av enheten så blåser det rätt kraftigt på mig. Ställde mig direkt framför fläkten och då var det helt vindstilla fast enheten går för fullt. Känner mig för och konstaterar att det blåser som i från fläktens ytterkanter. Hämtar en halvmeter toalettpapper och håller framför fläkten och får då bekräftat att fläkten suger in luft från fronten (pappret sugs mot gallret). Den luft som blåser ut är den som tvingas tillbaka efter att ha studsat mot innanmätet och sedan trycks ut i fläktens ytterkanter. Enligt enheten går den inte i något annat läge än att producera värme till innerdelen, ingen avfrostning eller annat vad den säger.

Kan enheten av någon anledning ha ändrat rotationsriktning på fläkten?
Är det något galet eller är jag bara för korkad och borde förstå att fläkten ska kunna ändra rotationsriktning? :o


Utloggad ljm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2024, 20:16:35 »
Passade på att gå ut när den körde avfrostning. Nu när den hoppade igång efter avfrostningen går fläkten åt "rätt" håll igen och är tyst och fin och det blåser som det ska. Har jag helt enkelt missat att det ska vara så här?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2024, 21:19:23 »
Det kan inte ha varit så att den egentligen var för tät av frost så det inte gick igenom någon luft genom lamellerna innan den avfrostade och det blev lite märkligt luftintag ?
Har aldrig hört talas om att fläkten kan börja gå åt fel håll hux flux !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2024, 22:29:40 »
Om fläktmotorn är en BLDC (borstlös likströmsmotor) av självkommuterande typ, så skulle den teoretiskt sett kunna gå åt fel håll om motorstyrningen så att säga har vaknat på fel sida. Men jag tycker att sådant rimligtvis inte borde kunna förekomma i massproducerade prylar från välkända tillverkare, även om jag en gång för ca 20 år sedan råkade ut för sådana problem när jag försökte bygga en motorstyrning själv och få en gammal växelströmsgenerator från bil att gå som BLDC-motor.

Skulle det hända igen bör man kanske misstänka fabrikationsfel på fläktmotorn eller dess inbyggda elektronik, men var det en engångsföreteelse kan man nog vara lugn i fortsättningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2024, 23:42:02 »
Mitsubishi är duktiga på köra för länge innan avfrostning, det du observerar är ett fenomen som kan hända när luftflödet är väldigt blockerat, även om fläkten går åt rätt håll. Inget konstigt egentligen, men verkningsgraden är kass de perioder som detta håller på. Det ska gå aktivera tidigare avfrostning på en switch i maskinen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2024, 00:07:45 »
Det är nog dip switch SW7 - 6 på utedelens kretskort som du menar ska ställas på ON för hög luftfuktighet istället för OFF som är normal.
Se till att stänga av och bryta strömmen först innan man ändrar switchen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Zubadan - Fläkten har bytt rotationsriktning..?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2024, 07:14:39 »
Missade att skriva att du bör kolla med din Ã¥terförsäljare/installatör att det är den dip switchen  och om du fÃ¥r göra detta eller om dom ska göra detta sÃ¥ du inte gör nÃ¥got som pÃ¥verkar garantin.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!