Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inne pÃ¥ 23:e Ã¥ret med en E11 - Dags att byta till Geo512?  (läst 2321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
Hade problem med min VP år 2018 och det åtgärdades av en tekniker.
Råddes då att byta hela anläggningen snarast viket jag inte gjorde.

Den har nu gÃ¥tt 4 Ã¥r till sedan dess men det börjar uppstÃ¥ problem. Bytte i december 2021 cirkulationspumpen pÃ¥ varma sidan och bytte ocksÃ¥ det trasiga expansionskärlet. Bytte ocksÃ¥ givare pÃ¥ köldbärarkretsen dÃ¥ dom visade helt felaktiga värden.  VP har gÃ¥tt 85000 timmar och har nästan aldrig använt tillskott (2024 timmar pÃ¥ 22 Ã¥r).

Har fått en offert på 103000 kronor för att byta till en Geo512. Någon som har erfarenhet av en sådan?
« Senast ändrad: 18 januari 2022, 21:06:42 av GustafBF »
Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det nått mer som krånglar eller funkar den nu när du bytt lite grejer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
VP går utmärkt med alla värden på temperaturer och temperaturdifferenser som dom skall vara men trycket sjunker långsamt i systemet. I värsta fall läckage någonstans. Har kontrollerat alla radiatorer
utan att hitta något. Försökt följa alla rörledningar och letat efter fukt. Inte heller då hittat något misstänkt. Ingen fukt eller olja inne i maskinskåpen.




Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
VP går utmärkt med alla värden på temperaturer och temperaturdifferenser som dom skall vara men trycket sjunker långsamt i systemet. I värsta fall läckage någonstans. Har kontrollerat alla radiatorer
utan att hitta något. Försökt följa alla rörledningar och letat efter fukt. Inte heller då hittat något misstänkt. Ingen fukt eller olja inne i maskinskåpen.
Om maskinen funkar normalt skulle jag nog avvakta ett byte och i första hand försöka lokalisera läckaget som om jag tolkar dig rätt finns någonstans i radiatorslingan.

VP har gått 85000 timmar och har nästan aldrig använt tillskott (2024 timmar på 22 år).
Wow! Hoppas vår HT+ E11 gör lika många timmar.

När du någon gång (förhoppningsvis väldigt långt in i framtiden) ska byta så är de få råd jag kan ge:
- anlita en installatör med hög kompetens på den modellserien som kan trimma in maskinen ordentligt samt fixa med internetkoppling och app.
- se till att få en ordentlig överlämning med genomgång på plats om hur maskinen fungerar inklusive appen samt dokumentation på alla inställningar.
- Be installatören uppgradera alla programvaror till den senaste versionen.
- installera Logger eller likande.
« Senast ändrad: 19 januari 2022, 09:36:28 av Boilerplate4U »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Är det kustklimat? Så pass få tillsatstimmar i förhållande till antalet drifttimmar tycker jag borde kräva ett lokalt klimat utan köldknäppar vintertid.

Är säkerhetsventilen på expansionskärlet tät? Den är ofta ansluten till avloppet så man ser inte om det läcker.

Kör vidare! Sikta på att komma in i 100000-klubben!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
Tack för svar!

Danderyd kan väl betraktas som kustklimat men det har ju varit köldknäppar många gånger under åren.
I stort sett alla tillskottstimmar kom när anläggningen hade problem i 3 mÃ¥nader  (Januari - Mars 2018) och dÃ¥ körde med elkassetten i stort sett hela tiden.

Säkerhetsventilen vid expansionskärlet  är ocksÃ¥  ny och är inte kopplad till avloppet och den läcker inte.

Jag kör vidare och hoppas att det klarar sig förbi 100000 timmars drifttid.



« Senast ändrad: 19 januari 2022, 10:00:15 av GustafBF »
Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
VP går utmärkt med alla värden på temperaturer och temperaturdifferenser som dom skall vara men trycket sjunker långsamt i systemet. I värsta fall läckage någonstans. Har kontrollerat alla radiatorer
utan att hitta något. Försökt följa alla rörledningar och letat efter fukt. Inte heller då hittat något misstänkt. Ingen fukt eller olja inne i maskinskåpen.

På min hade jag lite läckage runt elpatronens infästning, det syntes bara när jag öppnade luckan som sitter för kopplingarna.
Jag provade att dra åt den lite extra och sen har det varit tätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Danderyd kan väl betraktas som kustklimat men det har ju varit köldknäppar många gånger under åren.

Först nu upptäckte jag att det var en närboende. Lätt att missa det finstilta längst ner.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xhi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Skjuta frÃ¥n höften är alltid ett alternativ.
SV: Inne på 23:e året med en E11 - Dags att byta till Geo512?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2022, 15:00:18 »
Efter mycket om och men la jag en beställning på en Geo 612 e (finns ej ännu). Den ska ha samma styrenhet/samma maskin - men ha en lättare meny, wifi och en nyare variant på rumsgivare. Min ivt 8-E9 från 1998 låter sjukt högt nu så jag gjorde en beställning i väntan på att den ger upp. Leveranstid är till april... Om du mot förmodan måste byta kolla upp den :)
IVT 612E | Borrdjup på 160m | 200L beredare.
Byggår 1925 totalt 192m² 3glas Nordan, (1/2glas i källaren), 5 takfönster 3glas Velux. Ej tilläggsisolerad - bara luftspalt.
2021: 20.401kWh - IVT Greenline 8E-9 från 1998
2022: 15.025kWh - IVT Greenline 8E-9 från 1998 Byte i november till 612E
2023: est 10.754kWh

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Efter mycket om och men la jag en beställning på en Geo 612 e (finns ej ännu). Den ska ha samma styrenhet/samma maskin - men ha en lättare meny, wifi och en nyare variant på rumsgivare. Min ivt 8-E9 från 1998 låter sjukt högt nu så jag gjorde en beställning i väntan på att den ger upp. Leveranstid är till april... Om du mot förmodan måste byta kolla upp den :)

Förhoppningsvis har de fått bort de värsta buggarna från 500-serien.

Grattis till 20-åringen! :) Hur många timmar har den gått?

Ps..
Man kan ju hoppas att de även fixat till manualerna (eller bristen pÃ¥  :) )
« Senast ändrad: 20 januari 2022, 16:37:38 av Boilerplate4U »

Leif Thor

  • Gäst
Leif Thor
SV: Inne på 23:e året med en E11 - Dags att byta till Geo512?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2022, 12:56:12 »
Har väl inte direkt med trÃ¥den att göra men det här med lÃ¥ng och trogen tjänst .....  Installerade och körde igÃ¥ng en IVT Greenline C5 den 16 februari 1999 och den 16 februari 2022 fÃ¥r vi installerat en IVT Geo 508. AlltsÃ¥ exakt 23 Ã¥r ....

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
Har just fÃ¥tt ett läckage frÃ¥n kompressorn (färglös, luktfri olja som lÃ¥ngsamt rinner ut i golvbrunnen)  och beslöt efter samtal med serviceteknikern att köpa en ny maskin som installeras om 4 veckor.

Får ändå vara nöjd med 22+ år i drift med väldigt bra prestanda.

Det blev en IVT Geo512 med inbyggd varmvattenberedare.
Har beställt ett näverksuttag intill VP för att enkelt koppla upp mot routern.

Jag har antecknat varje månad de 6 sista årens VP-drift så jag kan jämföra driften på nya maskinen. Jag återkommer med resultatet här på detta forum. Tack för alla svar.

Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Har just fÃ¥tt ett läckage frÃ¥n kompressorn (färglös, luktfri olja som lÃ¥ngsamt rinner ut i golvbrunnen)  och beslöt efter samtal med serviceteknikern att köpa en ny maskin som installeras om 4 veckor.

Får ändå vara nöjd med 22+ år i drift med väldigt bra prestanda.

Det blev en IVT Geo512 med inbyggd varmvattenberedare.
Har beställt ett näverksuttag intill VP för att enkelt koppla upp mot routern.

Jag har antecknat varje månad de 6 sista årens VP-drift så jag kan jämföra driften på nya maskinen. Jag återkommer med resultatet här på detta forum. Tack för alla svar.

Sorry for your loss men den kämpade pÃ¥ bra länge i alla fall! ^-^ Lycka till med den nya maskinen och kolla gärna pÃ¥ mitt tidigare inlägg om driftsättning, dokumentation osv  tummenupp
« Senast ändrad: 22 januari 2022, 16:01:06 av Boilerplate4U »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Trist! Det blev inget medlemskap i 100000-klubben. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad xhi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Skjuta frÃ¥n höften är alltid ett alternativ.
SV: Inne på 23:e året med en E11 - Dags att byta till Geo512?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2022, 14:46:06 »
Förhoppningsvis har de fått bort de värsta buggarna från 500-serien.

Grattis till 20-åringen! :) Hur många timmar har den gått?

Ps..
Man kan ju hoppas att de även fixat till manualerna (eller bristen pÃ¥  :) )

SvÃ¥rt att säga, den har ingen direkt logg eller display. Den bestÃ¥r av dioder.  ;)
Det mest intressanta och spännande är att få mecka lite med varmvattnet då barnen är borta varannan vecka och kan då spara en del. Vi har en fristående vvb på 200L som räcker länge om man bara är två som duschar istället för fem...

Samt rumsgivare när man bränner i kaminen och tillslut lite statistik!  "love"
IVT 612E | Borrdjup på 160m | 200L beredare.
Byggår 1925 totalt 192m² 3glas Nordan, (1/2glas i källaren), 5 takfönster 3glas Velux. Ej tilläggsisolerad - bara luftspalt.
2021: 20.401kWh - IVT Greenline 8E-9 från 1998
2022: 15.025kWh - IVT Greenline 8E-9 från 1998 Byte i november till 612E
2023: est 10.754kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!