Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Postnord är som Nordkoreas diktator.  (läst 3887 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #30 skrivet: 03 augusti 2021, 11:14:39 »
I dag kom ett paket i lådan också från Kina men det hade gått igenom tullen utan att jag behövde betala tull det var rätt många år sen man slapp det vet inte hur det funkar skickar tillbaka vissa släpper igenom vissa helt  Sc:,h
Du får ringa dom o kräva att få betala tull o moms.  ;)

Problemet med Kina skulle vara lätt att lösa.
EU säger upp postavtalet med Kina och de tvingas ta ut korrekt fraktkostnad.
I ett slag försvinner alla problem.
De tvingas konkurrera på en jämn spelplan.
Istället får vi den svenska lösningen - ta ut straffavgifter på konsumenten/medborgaren
Nu kommer vi i samma anda att se accelererande energikostnader framöver. Både el och bränsle.
Om vi vore smarta och djärva skulle Sverige ensidigt säga upp avtalet med kineserna.
Och fortsätta producera ren el i överskott vi kan exportera. Alltså inte vind och sol.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #31 skrivet: 03 augusti 2021, 14:04:20 »
Vilken straffavgift tas ut på kina paket ? På små värden betalar man endast 75 kr för hanteringen av tullningen till posten och sen blir det några kr i tull helt överkomligt tycker jag och tidigare har det fungerat bra. Läste lite och man ska tydligen få välja om man vill tulla själv eller om posten ska tulla åt en nått sånt val har jag aldrig sett  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #32 skrivet: 03 augusti 2021, 19:20:39 »
En fundering. Nya eu direktivet på att det ska tas ut moms i säg kina nu vid köp där. Aliexpress lade direkt på moms där då jag köpte i början på juli. Då ska man ju inte behöva tulla in något, och postnord kan väl inte ta en skild avgift då heller?

Tidigare har allt kommit via finska posten till mig men nu idag då paketet kom var det via postnord i malmö och sedan till mig i finland.

Men om företaget inte har något ”nummer” som jag inte har hittat var man söker efter, hamnar det i tullen och då tas en avgift ut + moms + eventuell tull.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #33 skrivet: 04 augusti 2021, 09:08:58 »
Vilken straffavgift tas ut på kina paket ? På små värden betalar man endast 75 kr för hanteringen av tullningen till posten och sen blir det några kr i tull helt överkomligt tycker jag och tidigare har det fungerat bra. Läste lite och man ska tydligen få välja om man vill tulla själv eller om posten ska tulla åt en nått sånt val har jag aldrig sett  Sc:,h

75 kr för privatpersoner i hanteringsavgift, 225 kr för företag.
OM man köper en drönare för 5000 kr spelar det ingen roll, men köper du ett mobilskal för 10 kr så har det stor betydelse.

För mig som köper vissa varor som är billiga i rätt små antal till min webshop så är 225 kr en väldigt hög avgift som lätt kan dubbla mitt utpris till kund på de billigaste produkterna.
Lösningen blir att beställa som privatperson, och köpa lite större mängder - det gynnar oss företagare som säljer billiga kinaprylar på nätet, och det genererar då också skatteintäkter för svenska staten som ibland nog är högre än vad själva produktpriset var när jag beställde prylarna.
Sossarna är fyndiga när det gäller "osynliga skattehöjningar" som driver en typ av inflation som aldrig mäts, och dessa skatter räknas heller aldrig in i det totala skattetrycket, även om det ökar.
Bara därför har vi inte världens högsta skattetryck "på pappret".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #34 skrivet: 04 augusti 2021, 09:14:05 »
En fundering. Nya eu direktivet på att det ska tas ut moms i säg kina nu vid köp där. Aliexpress lade direkt på moms där då jag köpte i början på juli. Då ska man ju inte behöva tulla in något, och postnord kan väl inte ta en skild avgift då heller?

Tidigare har allt kommit via finska posten till mig men nu idag då paketet kom var det via postnord i malmö och sedan till mig i finland.

Men om företaget inte har något ”nummer” som jag inte har hittat var man söker efter, hamnar det i tullen och då tas en avgift ut + moms + eventuell tull.

Tull och moms är två olika saker, en privatperson har tidigare sluppit moms på billiga saker (under 200 kr?) men betalar nu på allt så vitt jag vet.
Tull likaså, men det är bara enstaka procent, så det är obetydligt.
Den stora kostnaden (på billiga prylar) är istället hanteringskostnaden på 75 kr som PostNord får ta ut för att kontrollera om moms och tull har betalts, eller skall adderas - och den kostnaden är dom tydligen berättigade att fakturera även om man gjort rätt för sig och betalt både moms och tull själv. (Hur nu det skulle gå till utan att PostNord hanterar tullen).

Företag köper alltid momsfritt, och tidigare har vi betalt momsen först när vi sålt varan, och då på hela försäljningsbeloppet, så för ett företag spelar "den nya momsen" ingen som helst roll, det som blivit dyrare är tullen och hanteringsavgiften - även tidigare har jag dock som regel fått betala tull på de prylar jag beställt om värdet varit större än xxx kronor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #35 skrivet: 04 augusti 2021, 13:32:36 »
Om jag inte minns helt fel betalar man endast moms på värde under 1600 kr och då avgift på 75 kr till posten är värdet högre måste man betala tull och moms och då blir avgiften 125 kr. Visst är 75 kr mycket om man köper nått för 10 kr men jobbet att hantera det är ju lika stort så jag tycker 75 kr är helt ok men jag vill gärna ha mina paket inte att dom ska gå i retur dom har antagligen blivit hårdare på innehålls förteckningen för tidigare har det funkat bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #36 skrivet: 05 augusti 2021, 07:09:51 »
Momsen slipper man nog aldrig undan numera som jag fattat det rätt, däremot verkar gränsen för tull ligga på 1600 kr.
Från Postnord:
Citera
I normalfallet ska kommersiella försändelser med ett deklarerat varuvärde under 1 600 kronor momsbeläggas, men du behöver inte betala tull.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #37 skrivet: 08 augusti 2021, 15:51:41 »
Nya EU-direktiv från 21 juli
tidigare ett fribelopp under €22
nu tvingas ebay ta in moms på allt som kommer in i EU
över €150 ska det passera införtullning

Nytt är att säljare utanför EU som löst det genom att ha depåer och skicka inifrån EU nu tvingas ta ut moms.
https://pages.ebay.com/vat-eu/

"eBay is obliged to collect VAT on goods sold through eBay to EU customers in the following circumstances:

Goods imported into the EU, with a parcel value of up to EUR 150.
Goods of any value sold by a non-EU seller and shipped from inventory stored in the EU.
If an order fits either of these criteria, neither sellers nor carriers should collect VAT from buyers in the EU. eBay will collect the VAT from the buyer based on the country of delivery and remit it to the responsible tax authorities.

This ensures that items imported from outside the EU no longer have preferential VAT treatment compared to items purchased from within the EU."
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!