Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Postnord är som Nordkoreas diktator.  (läst 3877 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Postnord är som Nordkoreas diktator.
« skrivet: 21 juli 2021, 09:35:03 »
Skrev detta till Postnord idag under "synpunkter" då jag efter 2 timmars försök inte lyckats få fatt i någon ansvarig i Postnords styrelse.

Skrev detta till Postnord idag:

Hej.
För andra gången på kort tid har varor som jag beställt från Kina returnerats på grund av bristande innehållsförteckning, då jag inte kan styra över vad avsändaren uppger på innehållsförteckningen så är jag därför helt beroende av Postnords tullavdelning för att kunna få mina beställda och betalda varor, som företagskund till Postnord så förväntar jag mig att bli kontaktad om det är något oklart med innehållet, jag kan på ett par minuter skicka verifikat som styrker innehållet i försändelsen. DÅ ni brister i er tjänst med avseende på detta och istället returnerar paketet utan att kontakta vara sig avsändare eller mottagare så blir jag av med alla pengar jag erlagt för de varor som fanns i försändelsen. Jag uppfattar det som att någon i er organisation fattat ett beslut om "Minsta motståndets lag" p.g.a. för låg bemanning, ni har helt enkelt upphört att utföra den tjänst ni tar betalt för och skickar helt sonika tillbaks paketet till avsändaren, i detta fall kommer varorna aldrig att nå avsändaren utan blir med allra största säkerhet kvar i transitlandet, och jag får inga pengar tillbaks. Jag har pratat med styrelseordförande för tullverket och uppmärksammat henne på det huvudlösa agerande som ni praktiserar, och hoppas att styrelsen i tullverket styr upp detta så snart som möjligt, men vill även på detta sätt försöka nå någon ansvarig inom Postnords styrelse.
Ytterligare försvårande fakta är att när detta sker, att ni återsänder paket med bristande innehållsförteckning, så framgår det i paketspårningen som om JAG hade vägrat ta emot paketet, även detta gör att jag inte kan få tillbaks några pengar från avsändaren.

Jag har 3 förslag:
1. Gör ert jobb och kontakta mig för att få info om innehållet i försändelsen.
2. Om ni vägrar, och inte blir tvingade av tullverket, så måste ni i vart fall se till att spårningen visar klart och tydligt att det är tullen som vägrar släppa in försändelsen i landet.
3. Ni måste även skriftligt meddela mottagaren, i detta fall jag, att ni inte kan leverera varorna, och bifoga ett intyg på beslutet så att jag på något sätt kan få framgång i min reklamation gentemot avsändaren, som slarvar med innehållsförteckningen, eller inte tillräckligt skyddat fraktsedeln mot oavsiktlig skada i transporten, skador som i vissa fall troligen skett i PostNords hantering.

Jag förväntar mig ett svar som kommer från styrelsen i PostNord, som ett verifikat på att detta klagomål nått högsta ledningen inom postnord, detta då jag inte tror att de vet hur undermålig er hantering av liknande "Problem" är.

Man kan väl sammanfatta detta med att ni tar betalt för att motarbeta era kunder, med felaktig trackinginformation, och utan att meddela mottagaren på något sätt. I detta specifika fall hade paketet legat i Sverige i 20 dagar innan det returnerats, det hade gått automatisera ett utskick till mig som mottagare att det var ett problem med innehållsförteckningen, så hade jag inkommit med verifikat på innehållet inom minuter eller timmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2021, 09:46:46 »
MAMMAMIA  help help help

Ännu värre, ser på bilden av paketet att innehållsförteckningen var angiven som "IC", vilket var precis vad paketet innehöll.
Alltså en helt korrekt innehållsförteckning, kan det vara okunniga anställda hos PostNord som inte vet vad IC är en förkortning för?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2021, 10:07:25 »
Vad betyder IC?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2021, 10:12:31 »
Integrated Circuit, fast i dagligt tal säger man bara IC, troligen globalt dessutom.
IC-krets på svenska.
Fast det kanske inte hjälper om personalen är analfabeter och bara ser på ordlängden när de avgör om innehållsförteckningen är OK eller ej. (OK = okey = "Tillräckligt bra")  ;)

Fast det är klart, för vissa är både IC och OK bensinstationer.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2021, 11:24:45 »
Fick ett intyg på engelska av PostNord att det är dom som returnerat, så nu kanske det går lite bättre att få tillbaks pengarna.
I detta fall var det bara 4000 kr, men damen på posten sa att de returnerar tusentals paket varje dag, så PostNord förskingrar ju enorma pengar varje dag - skulle tro att ytterst få går så långt som jag gjort för att få tillbaks sina pengar - och än är det inte klart, butiken som jag handlat av hävdar att leveransen fortfarande transporteras, men enligt postnord är deras info felaktig - så än är vi inte i hamn...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2021, 11:45:56 »
Lite argt meddelande men det blir ju så.
Så konstigt att ingen anställd lyfter problemet. "Jaha det här var ju inte logiskt att man hanterar det så".

Tycker det är konstigt att de aldrig ens försöker ringa numret på paketet om det är något.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2021, 12:04:06 »
Jo, det är helt obegripligt, de tar ju ändå någon hundring för hanteringen, man kan tycka att ett par minuters jobb för att få innehållet verifierat skulle rymmas i de kostnaderna.
Typ ett mail eller SMS till mig där de ber om ett verifikat på innehållet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2021, 13:31:50 »
Att använda en förkortning som IC på en innehållsförteckning till tullen måste vara otroligt dumt det finns säkert massor med saker som man kan förkorta IC. Har privat köpt en hel del prylar från diverse länder och postnord har funkat kanon men tyvärr har dom på senare tid börjat ta lite väl god tid på sig. I övrigt är jag också hel nöjd med postnord dom levererar i tid och jämför man med Schenker och dhl där det verkar vara slumpen som avgör när paketen kommer dom kan ju ligga flera dagar på en terminal 15 mil bort. Kan man inte som företag välja att sköta importavgifterna själv eller är man tvingad använda postnord.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #8 skrivet: 21 juli 2021, 16:07:40 »
Det blir en välbehövlig känga till de som skickade i alla fall. Electronics brukar det stå på mina, har den kategorin några nackdelar tro?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #9 skrivet: 21 juli 2021, 17:29:48 »
Tullavgifterna i Sverige är som regel låga, typ 1-3% så för mig spelar det ingen roll vad de skriver, jag har aldrig försökt få leverantörerna att skriva nåt som det inte är i paketen.
Troligen är det vanligt att köparna vill kunna välja vad som står på paketen, så när de inte får några instruktioner så vet de inte vad som skall fyllas i?
Förra paketet som skickades tillbaks fick jag bara tillbaks 50% av pengarna, så kängan var det jag som fick i lika stor utsträckning.

Visst var det kanske dumt att skriva bara IC på innehållsförteckningen, men å andra sidan fyller jag i "Diverse" på allt som jag skickar inom EU.
Fyller jag i vad som verkligen finns i paketen så försvinner det mycket fler paket på vägen, och PostNord tar ju inget ansvar, även om det är helt klart att paketen försvunnit under deras ansvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #10 skrivet: 22 juli 2021, 02:02:36 »

jag har gett upp att beställa med post från Kina
svinnet är för stort
men ibland så lyckas de med nåt 
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2021, 07:38:22 »
Själv har jag mina duster med posten i finland. 80% av paketen som levereras är sönder. Dåligt förpackade tycker posten då. Ska de tålas att köras över med lastbil då?

Då är det JAG som måste kontakta mottagaren och förklara. JAG måste föra det till posten och JAG måste betala returfrakten och hoppas på det ordnar sig. ”Står i avtalet….”  >:(
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #12 skrivet: 22 juli 2021, 08:43:02 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2021, 09:52:15 »

jag har gett upp att beställa med post från Kina
svinnet är för stort
men ibland så lyckas de med nåt 
Beställer i stort sett alltid via ebay och betalar med paypal kommer inget paket inom utlovad tid + några dagar får man pengarna tillbaka men är ju naturligtvis tråkigt om man väntar på grejer. Det har tom hänt att paket som jag fått ersättning för har kommit från fast 5-6 veckor efter utlovad leverans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Postnord är som Nordkoreas diktator.
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2021, 12:13:40 »
Lycka till om du får problem med Paypal!
Jag och alla i bekantskapskretsen har avslutat allt vad Paypal heter.
Kolla https://se.trustpilot.com/review/www.paypal.com

Så ser du varför.

Det är helt omöjligt att få prata med en människa hos Paypal och de ger nästan aldrig privatpersoner rätt i en dispyt. I mitt fall skickade jag rek och hade bevis på att mottagaren hämtat samt massa foton. De ställde krav som är omöjliga i Sverige att uppfylla vad gäller dokumentation, efter 5 månader blev det avslag. Verkade enbart vara robotsvar under processen.
Skickade allt till kreditkortsföretaget, ca 50 sidor dokument och de betalade mig efter ytterligare 6 månader.
« Senast ändrad: 22 juli 2021, 12:15:27 av Mike »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!